Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

41000/1946. NM rendelet

a magánjogi szolgálati viszony alapján járó nyugdijak alapjául szolgáló beszámítható javadalmazással kapcsolatos igények érvényesítésére szervezett döntőbizottság megalakitására és eljárására vonatkozó szabályok tárgyában

A 410/1946. ME rendelet (a továbbiakban: R.; Magyar Közlöny 16. sz.) 3. §-ának (11) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az igazságügyminiszterrel egyetértve -a következőket rendelem:

1. § (1) Az R. 3. §-ának (10) bekezdése értelmében a magánjogi szolgálati viszony alapján nyugdijra igényjogosult (a továbbiakban: igényjogosult) abban az esetben, ha a nyugdíjfizetésre kötelezett által megállapított beszámitható javadalmazás összegét sérelmesnek tartja, igényét az erre a célra létesített háromtagú döntőbizottság előtt érvényesítheti.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt céllal működő döntőbizottság neve: Magánalkalmazotti Nyugdíjügyek Döntőbizottsága (a továbbiakban: döntőbizottság), székhelye: Budapest, Népjóléti minisztérium.

2. § (1) A döntőbizottság egy tagját a nyugdíjfizetésre kötelezett érdekképviselet küldi ki E rendelkezés szempontjából érdekképviseletnek kell tekinteni a Biztosító Intézetek Országos Szövetségét, az Elismert Vállalati Nyugdíjpénztárak Szövetségét, a Gyáriparosok Országos Szövetségét, az Ipartestületek Országos Központját, a Kisiparosok és Kereskedők Szabad Szakszervezetét, a Közhasználatú Gépjárművállalatok Országos Egyesületét, a Magyar Iparosok Országos Központi Szövetségét, a Magyar Kereskedők Országos Központi Szövetségét, a Szabad Kereskedelmi Érdekképviseletek Központi Tanácsát, a Takarékpénztárak és Bankok Egyesületét és végül az őstermelés körében nyugdíjfizetésre kötelezettekkel vonatkozásban addig, amig azok érdekképviseleti szervei meg nem alakulnak, a Parasztszövetséget. A felsorolt érdekképviseleti szervek közül azt kell illetékesnek tekinteni, amelynek a nyugdíjfizetésre kötelezett tagja, vagy - ha egyiknek sem tagja - amelynek a vállalat tárgya szerint tagja lehetne. Ha a nyugdíjfizetésre kötelezett a felsorolt érdekképviseleti szervek közül több érdekképviseleti szervnek tagja, a döntőbizottság elnöke [(3) bekezdés] jelöli ki, hogy adott esetben a döntőbizottságba melyik érdekképviseleti szerv küldjön ki tagot. Olyan esetben pedig, amidőn a nyugdíjfizetésre kötelezett a felsorolt érdekképviseletek körébe nem sorolható be, a tagot kiküldő érdekképviseleti szervet a népjóléti miniszter jelöli ki.

(2) A döntőbizottságba az igényjogosultak érdekképviselete által kiküldendő egy tagot a Magánalkalmazottak Szabad Szakszervezete küldi ki.

(3) A döntőbizottság harmadik tagját a népjóléti minisztérium fogalmazási tisztviselői közül a népjóléti miniszter jelöli ki. A bizottságnak ez a tagja a bizottság elnöke, aki rendszerint vezeti a bizottság üléseit, továbbá a bizottság működésével kapcsolatos ügyviteli irányítást és utalványozást is gyakorolja. A népjóléti miniszter az elnök léssel megbízott tag helyettesítésével a népjóléti minisztérium, valamint a pénzügyminisztérium fogalmazási tisztviselői köréből más fogalmazási tisztviselőket is megbízhat. Azokon az üléseken, amelyeknek tárgya olyan vitás ügy, amelyben a döntést valamely el nem ismert vállalati nyugdíjpénztár tagja vagy olyan személy kéri, aki a pénzügyminiszter felügyelete alatt működő biztositási magánintézménnyel, mint munkaadóval szemben kívánja igényét, érvényesíteni, a bizottság ülését a pénzügyminisztérium fogalmazási tisztviselői közül kijelölt tisztviselő vezeti.

3. § (1) Ha a nyugdíjfizetésre kötelezett az R. 3. §-ának (10) bekezdésében foglaltak alapján általa megállapított beszámítható javadalmazás összegét az igényjogosulttal még nem közölte, köteles ezt a jelen rendelet kihirdetése napjától, ha pedig az R. 3. §-ának (11) bekezdése értelmében a tényleges munkavállalók javadalmazásának a jövőben bekövetkező változása miatt a beszámítható javadalmazást és a nyugdíj összegét újból meg kell állapítani, a javadalmazásváltozás napjától számított 15 nap alatt írásban közölni.

(2) Ha az igényjogosult a nyugdíjfizetésre kötelezettnek a beszámítható javadalmazás összegére vonatkozó megállapítását sérelmesnek tartja, az erről szóló értesítés kézbesitésének napját követő naptól számított 15 nap alatt a döntőbizottsághoz felszólamlással élhet A felszólamlásban elő kell adni azokat az indokokat, amelyek miatt a megállapítást sérelmesnek tartja és meg kell jelölni az általa helyesnek tartott beszámítható javadalmazás összegét, valamint azokat a ténykörülményeket és bizonyítékokat, amelyekre felszólamlását alapítja. A felszólamlást a nyugdíjfizetésre kötelezettnél kell a jelzett határidőn belül beadni. A nyugdíjfizetésre kötelezett a felszólamlást saját észrevételeivel, adataival és bizonyítékaival kiegészítve a felszólamlásának hozzáérkezésétől számitott 8 nap alatt a döntőbizottsághoz (Budapest, Népjóléti minisztérium II. főosztály) köteles felterjeszteni. Ugyanakkor közölni köteles a döntőbizottsággal azt, hogy a jelen rendelet 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt érdekképviseleti szervek közül melyiknek tagja.

(3) Amennyiben a nyugdíjfizetésre kötelezett a beszámítható javadalmazás összegét az igényjogosulttal az (1) bekezdésben meghatározott határidő alatt nem közli, az igényjogosult igényével közvetlenül a döntőbizottsághoz fordulhat.

4. § (1) A döntőbizottság elé kerülő ügyeket előadó készíti elő. Az előadót a népjóléti minisztérium, illetőleg amennyiben az igényjogosult el nem ismert vállalati nyugdíjpénztárral vagy a pénzügyminiszter felügyelete alá tartozó biztosítási magánintézménnyel, mint munkaadóval szemben kívánja igényét érvényesíteni, a pénzügyminisztérium fogalmazási tisztviselői közül a népjóléti miniszter jelöli ki.

(2) A döntőbizottság működéséhez szükséges segéderőkről a népjóléti miniszter gondoskodik.

5. § (1) A beérkezett felszólamlást az elnök - figyelemmel a jelen rendelet 4. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra - az előadónak kiosztja. Az ügynek tárgyafásra előkészítése során az előadó gondoskodik a döntésre esetleg még szükséges hiányzó adatok, bizonyítékok, stb. beszerzéséről. Ha az ügy tárgyalásra alkalmas, erről az előadó az elnököt haladéktalanul értesiti.

(2) A döntőbizottság elé kerülő ügyek tárgyalására a szükséghez képest egy vagy több bizottságot kell alakítani. Az ülés időpontját és napirendjét az elnök állapítja még és az ülést 8 nappal megelőzően felhívja az érdekképviseleteket (2. § (1) és (2) bekezdése), hogy a döntőbizottság ülésére tagot küldjenek ki. Ugyanekkor közli az ülés időpontját és helyét a bizottság harmadik tagjával és előadójával is.

(3) Az ülésre meg kell hivni az igényjogosultat és a nyugdijfizetésre kötelezettet is. Ezeknek meg nem jelenése azonban az ügy érdemi döntését nem akadályozza.

6. § (1) A döntőbizottság tárgyalása szóbeli és nyilvános. Határozatképességéhez a bizottság három tagjának (2. §) együttes jelenléte szükséges.

(2) Az ülésen az ügyet az előadó ismerteti. Utána az esetleg megjelent feleket kell meghallgatni.

(3) A döntőbizottság a tárgyalás eredményének mérlegelése után vagy ujabb adatok; bizonyítékok stb. beszerzését rendelheti el és ennek érdekében a tárgyalást elhalasztja, vagy pedig az ügy érdemében határozatot hoz. A határozat meghozatala zárt ülésben történik s azon a bizottság tagjain kivül csak az előadó és a jegyzőkönyvet vezető (jelen § (7) bekezdése) vehet részt. Ez utóbbi két személynek azonban szavazati joga nincs.

(4) A döntőbizottság a beszámítható javadalmazás összege tárgyában határozatát vagy egyhangúan, vagy szótöbbséggel hozza meg. Az egyhangúan hozott határozat végérvényes és ellene sem az igényjogosult, sem a nyugdijfizetésre kötelezett további jogorvoslattal nem élhet. [R. 3. § (10) bekezdése.]

(5) Ha a döntőbizottság szótöbbséggel hozta meg határozatát és ez a határozat az igényjogosult által megállapítani kért beszámítható javadalmazás összegénél kisebb összeget állapit meg, az igényjogosultat figyelmeztetni kell, hogy igényét - a határozat kézbesítésének napját követő naptól számított 15 nap alatt - a rendes bíróság előtt érvényesítheti.

(6) A döntőbizottság határozatát a jelenlévő felek előtt nyomban ki kell hirdetni. A határozatot és annak megokolását azonban mind az igényjogosulttal, mind pedig a nyugdíjfizetésre kötelezettel irásban is közölni kell.

(7) A döntőbízottság tárgyalásáról és a tanácskozás eredményéről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a népjóléti miniszter által e célra kirendelt tisztviselő vezeti. A jegyzőkönyvet és a bizottság érdemi határozatát a bizottság tagjai írják alá.

7. § (1) A döntőbizottságnak a népjóléti miniszter által kijelölt elnöke, továbbá a döntőbízottság előadói és jegyzőkönyvvezetői tiszteletdíjban, az elnökhelyettesek, valamint az érdekképviseletek által kiküldött tagok jelenléti dijban részesülnek. A tiszteletdíj, illetőleg jelenléti díj mértékét a népjóléti tárca költségvetése terhére a népjóléti miniszter állapítja meg. Ugyancsak a tárca terhére ennek a döntőbizottság működésével kapcsolatban felmerülő dologi kiadások is.

(2) Az (1) bekezdésben említett személyi és dologi kiadások teljesítésére a döntőbizottság elnöke [2. § (3) bekezdése] állandó ellátmányban részesül.

8. § A jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba.

Budapest, 1946. évi március hó 20-án.

Dr. Molnár Erik s. k.,

népjóléti miniszter