Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

258000/1947. (XII. 11.) NM körrendelet

a hadigondozási igazgatás körében észlelt általános jellegű hibák kiküszöbölése tárgyában

Valamennyi közigazgatási bizottság hadigondozó albizottságának. Valamennyi hadigondozó bizottságnak. Valamennyi törvényhatóság első tisztviselőjének. Valamennyi m. város polgármesterének, Valamennyi községi (kör-) jegyzőnek.

Az alsófokú hadigondozási ügyintézés folyamatban lévő országos helyszíni ellenőrzése során kiküldötteim által megállapított - általános, jellegű lényegesebb hibák kiküszöbölése érdekében felhívom az alsófokú hadigondozó hatóságok figyelmét a következőkre:

1. A hadieredet igazolása

A hadigondozást igénylő rokkant fogyatkozásának a hadiszolgálattal való okszerű összefüggése sok esetben nincs kellőképen igazolva.

A hadirokkanttá nyilvánításnak alapvető feltétele az, hogy az igénylő az 1933. VII. tc. 2. §-ának A) pontjában meghatározott veszteséget katonai szolgálatban (munkában) vagy ezzel okszerű kapcsolatban szenvedte cl. Ennek igazolására az egykorú eredeti szolgálati okiratok szolgálnak; tanúvallomások és tanunyilatkozatok önmagukban nem elegendők [1933. VII. tc. 11. § (4) bek.]. Ez alól a szabály alól a második világháborúból származó hadirokkantsági igény tárgyalása esetére az 1946. évi május hó 25-én kelt, valamennyi hadigondozó bizottságnak kiadott 111700/1946. NM -IV/2. rendeletemben könnyítéseket engedélyeztem. Az ebben a rendeletemben foglaltakon túlmenő könnyítéseket tenni nem lehet.

2. Elkésett jelentkezők

Elkésett jelentkezők gondozási igénye tárgyában egyes hadigondozó bizottságok véghatározattal döntenek. Más bizottságok ideiglenes gondozási igény esetében - elkésés okából - javaslatot tesznek.

A járadékra vagy egyéb rendszeres pénzellátásra irányuló igény érvényesítésének véghatárideje egy esztendő, mégpedig

a) hadirokkant járadéka és nevelési pótléka tekintetében attól a naptól számítva, amelyen a hadirokkantat a szolgálatból (munkából) elbocsátották, illetőleg, ha a veszteség (sérülés, sebesülés vagy más egészségrontás) közvetlen következményeként az elbocsátástól számított egy éven belül kórházi gyógykezelés alá került, attól a naptól számítva, amelyen a kórházi gyógykezelés megszűnt,

b) hadiözvegy, hadiárva és hadigondozott családtag járadéka tekintetében pedig a közvetlen károsult halálának, illetőleg a reá vonatkozó holtnaknyilvánító végzés jogerőre emelkedésének napjától számítva [11200/1939. ME rendelet 10. § (2) bek. - Budapesti Közlöny 284. szám].

Az elkésett jelentkezők rendszeres hadigondozási pénzellátásba vétele a 8420/1945. ME rendelet (Magyar Közlöny 166. szám) 6. §-a értelmében a népjóléti miniszter hatáskörébe tartozik. E tekintetben a hadigondozó bizottságot a 139000/1946. NM rendeletem (Magyar Közlöny 181. szám) 1. §-ának (2) bekezdésének d) pontja szerint csak a javaslattétel joga illeti meg. [Az utóbb idézett rendeletem 1. §-a különben az (1) és (2) bekezdésében egyenkint felsorolja, hogy mely ügyekben illeti meg a hadigondozó bizottságot a határozati és melyekben csupán a javaslattételi jogkör.]

Ideiglenes hadiözveggyé, hadiárvává, hadigondozott családtaggá nyilvánítás esetében elkésésről nem lehet szó. Ezekben az ügyekben tehát, bármikor terjesztik be az igénybejelentést, a hadigondozó bizottság határoz.

3. Fogyatkozások értékelése

A hadigondozó bizottságok a hadirokkantsági igények elbírálásánál igen sok esetben teljes egészében elfogadják a hatósági orvosi bizonyítványban, illetőleg a kórházi orvosi lelet és szakvéleményben foglalt megállapításokat és nincsenek figyelemmel egyrészt arra, hogy az ott leírt fogyatkozások közül melyeknek a hadieredete van megfelelően igazolva, másrészt pedig arra, hogy a fogyatkozás %-os értékelése megfelel-e az orvosi, utasítás megfelelő tételszámának.

A fogyatkozások hadieredetét nemcsak az orvosi vizsgálatot végző hatósági orvos, illetőleg közkórház köteles vizsgálni, hanem a hadigondozó bizottság is. Abban az esetben tehát, ha az orvosi bizonyítvány valamely fogyatkozást hadieredetűnek tüntet ugyan fel, de annak hadieredete nincs megfelelően igazolva, azt a rokkantság megállapításánál a bizottság nem veheti figyelembe.

Amennyiben az orvosi bizonyítvány valamely fogyatkozásra nézve magasabb %-ot jelöl meg. mint azt az orvosi utasítás előírja a hadigondozó bizottság a rokkantság fokának megállapításánál orvos-szakértőjének meghallgatása után - az orvosi utasítást köteles alapul venni.

4. Magasabb járadékosztályba sorolás

A hadirokkant fogyatkozásának súlyosbodása esetében hozott határozatok gyakorta jogszabályellenesek.

A 139000/1946. NM rendelet 1. §-a (1) bekezdésének c) pontja értelmében a rokkantak magasabb rokkantsági fok megállapítására [Hrt. 21. § (2) bek.] irányuló kérelmeknek elbírálása a hadigondozó bizottság hatáskörébe tartozik. De csak a hadigondozási igényt megállapító véghatározat keltétől számított három év eltelte után előterjesztett kérelmek (9300/1933. HM sz. r. 168. p.). Az ennél előbb előterjesztett kérelmek csak előzetes engedélyemmel tárgyalhatók [1933. VII. tc. 21. § (6) bek.].

A fogyatkozás súlyosbodása esetében az igény újabb tárgyalása iránt előterjesztett kérelem érdemi elbírálásának alapja a három hónapnál nem régebbi keletű hatósági vagy kórházi orvosi bizonyítvány, amely a hadirokkant hadieredetű vagy a hadiszolgálattal okszerűen összefüggő törődöttségének, tehát a hadigondozási igazolványában feltüntetett fogyatkozásának oly mérvű súlyosbodását tanúsítja, hogy amiatt a magasabb járadékosztályba sorolás indokoltnak látszik. A kérelmező egészségi állapotának csupán csak a korral járó, vagy nem hadieredetű, illetve a hadiszolgálattal okszerűen össze nem függő bajból eredő súlyosbodása nem szolgálhat alapul a magasabb járadékosztályba sorolásra.

Itt felhívom a figyelmet még arra is, hogy a 9000/1941. ME rendelet 4. §-a szerint "amennyiben a hadirokkant pénzellátása - az állapotában beállott javulás folytán - megszűnt [Hrt. 6. § (1) bek. d) alpont], később azonban állapotában rosszabbodás áll be, igénye előzetes engedélyemmel újból tárgyalható, illetve a tárgyalás mellőzésével a régi jogalapon élvezett ellátása az új engedélyezést követő hó 1. napjától folyósítható."

5. Az orvosszakértő szerepe

Több ízben előfordult, hogy a hadirokkantsági igény elbírálásánál felhasznált lelet és szakvéleményt a hadigondozó bizottság orvosszakértője állította ki.

A hadigondozó bizottság orvosszakértője nem állíthat ki a rokkantsági igény tárgyalásánál orvosi leletet, mert azt neki mint a hadigondozó bizottság orvosszakértő tagjának kell ellenőriznie.

6. Hadiözvegyi igények elbírálása

Hadiözvegy és hadiárva igényének elbírálásánál egyes hadigondozó bizottságok nincsenek figyelemmel a házastársak, illetve szülők házasságkötésének időpontjára.

Az első világháborúból származó hadiözvegyi és hadiárvaigény egyik alapfeltétele az, hogy a házasság legkésőbb a szolgálat megszűnését követő két éven belül köttetett, illetve a gyermek az apának legkésőbb a hadiszolgálat megszűnését követő két éven belül kötött házasságból származott (1933. VII. tc. 2. § B) és C) pont). A második világháborúból származó hadiözvegyi és hadiárva igénynek feltétele pedig az, hogy a házasság a szolgálat megszűnése előtt köttetett, vagy utána ugyan, de a második ellátási csoportba sorolhatóknál a közvetlen károsult (elhalt) harmincadik, az első ellátási csoportba sorolhatóknál pedig harmincötödik életévének betöltése előtt (11200/1939. ME sz. r. 5. § és 6700/1942. ME sz. r. - (Budapesti közlöny 263. szám - 2. §). Ezekre az időhatárokra szigorú figyelemmel kell lenni.

7. A halál okának a rokkantsággal való összefüggése

III. és IV. járadékosztályú hadirokkant halála esetében a hadiözvegyi igény elbírálásánál egyes hadigondozó bizottságok nincsenek figyelemmel a rokkant halálának a szolgálattal való összefüggésére.

A III. és IV. járadékosztályú (50 és 25%-os) hadirokkant özvegye csak abban az esetben nyilvánítható hadiözveggyé, ha a férj halálát okozó betegség a szolgálattal összefügg [1933. VII. tc. 2. § B) pontjának b) alpontja].

8. Hadigondozott családtagok igényének elbírálása

Hadigondozott családtagi igényének elbírálásánál egyes hadigondozó bizottságok nem követelik meg valamennyi előfeltétel igazolását.

A hadigondozott családtagok járadékellátásának feltételei: a teljes kereső- és munkaképtelenség, vagyontalanság és az, hogy a hadban elhalt (eltűnt) tartásra kötelezett egyetlen hozzátartozója volt, aki életében tartási kötelezettségének eleget is tett [1933. VII. tc. 2. § E) pont]. Ezeknek a feltételeknek együttesen kell fennforogniuk. Kereső- és munkaképtelenség alatt a legalább 75%-os kereső- és munkaképtelenséget kell érteni 176500/1942. HM sz. r. - Budapesti Közlöny 291. szám. - 9. § (3) bekezdés, ahol is az 5. §-ra való hivatkozás hibás, a 6. § (2) bek. helyett].

9. A hadigondozott családtagokat megillető járadék összege

Hadigondozott családtag atyával, illetve nagy-atyával közös háztartásban élő anya, illetve nagyanya részére teljes összegű járadékot állapítanak meg egyes hadigondozó bizottságok.

A járadékellátásra igényjogosult hadigondozott családtag atya, illetőleg nagyatya részére, ha az anya, illetőleg a nagyanya is életben van és vele közös háztartásban él, az egyéb törvényes feltételek fennállása esetében - 50%-kal felemelt összegű járadékot kell folyósítani [6700/1942. ME sz. rendelet 4. § (7) bek.]. Ez utóbbiak részére tehát nem folyósítható saját személyük után külön járadék.

10. Beszámítható javadalmazás

A jövedelmi viszonyok mérlegelésénél több hadigondozó bizottság a "beszámítható javadalmazás"-t tévesen értelmezi. E mellett sok esetben a jövedelem igazolása sem megfelelő.

Több helyen a községi elöljáróság saját hatáskörében hajtotta végre a 8980/1946. ME rendeletet.

A 8980/1946. ME rendelet (Magyar Közlöny 175. szám) 4. §-ának végrehajtása, illetve alkalmazása során a jövedelmi batár, amelyen felül járadékellátás nem folyósítható, az egyes állami rendszerű fizetési osztályokban megállapított beszámítható javadalmazás. A 139000/1946. NM rendelet (Magyar Közlöny 181. szám) 6. §-ának (2) bekezdésében felhívtam a figyelmet arra, hogy a beszámítható javadalmazás tekintetében a 8980/1946. ME rendelethez (Magyar Közlöny 172/b. szám) mellékelt 2. számú kimutatást, a 112900/1947. NM rendelet (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 36. szám) 1. §-a szerint az 1100/1947. ME rendelethez (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 21. szám) mellékelt 3. számú kimutatást, a 144000/1947. NM rendelet szerint (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 182. szám) a 22168/1947. PM rendelethez (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 173/a szám) mellékelt 2. számú kimutatásban az egyes fizetési osztályokra megállapított összegeket kell figyelembe venni, mégpedig aszerint a lakáspénzosztály szerint, amely lakáspénzosztályba a hadigondozott, illetőleg hadisegélyezett lakóhelye tartozik.

Erre ismételten nyomatékosan rámutatok, a súlyos anyagi felelőségre való figyelmeztetés mellett.

A jövedelem mikénti igazolására és általában s pénzellátás további folyósítására, illetve beszüntetésére vonatkozó eljárási szabályokat a 139000/ 1946. NM rendelet tartalmazza, azokhoz a legszigorúbban alkalmazkodni kell. A hatósági vagyoni bizonyítványban mindenkor fel kell tüntetni az esetleges mezőgazdasági ingatlan kataszteri tiszta jövedelmét.

11. Jövedelmi cenzus értelmezése

A jövedelmi cenzus alkalmazásánál a legtöbb esetben csak akkor szüntetik be a pénzellátás folyósítását, ha az érdekeltnek magának van kimutatható jövedelme (keresete) vagy földingatlana. Nem szüntetik be a pénzellátás folyósítását tehát akkor, amikor az érdekeltnek más módon van a megélhetése biztosítva.

A 8980/1946. ME rendelet 4. §-ának (1) bekezdése szerint hadigondozási pénzellátásban csak az a hadigondozott és hadisegélyben a hadbavonultnak csak az a hozzátartozója részesíthető, akinek megélhetése nincs biztosítva.

Az idézett § további bekezdései azt határozzák meg, hogy kiknek a megélhetését kell biztosítottnak tekinteni. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy annak a megélhetése nincs biztosítva, akinek magának nincs ugyan a cenzust meghaladó keresete vagy földingatlana, de a vele együtt élő fel- vagy lemenőinek olyan jövedelmük (földingatlanuk) van, amelyből az érdekelt hadigondozott megélhetése is biztosítva van. Ez nem jelenti természetesen azt, hogyha a hadiözvegy atyjának pl. 50 koronát meghaladó kataszteri tiszta jövedelmű földje van, akkor a hadiözvegy járadékát már be kell szüntetni, de nem lehet járadékot folyósítani annak, aki családtagjai támogatása révén jobb helyzetben van, mint az, akinek a járadékát a saját jövedelmének (földingatlanának) nagysága miatt a rendelet előírásainak megfelelően beszüntették.

Külön kérdés az is, hogy mi történjék azokkal a hadbavonult hozzátartozó nőkkel, akik házasságon kívüli életközösségben élnek. Ezt a kérdést a hadigondozás vonalán megoldja az 1933. VII. tc. 5. §-a (1) bekezdésének f) pontjában foglalt rendelkezés, amelynek értelmében szünetel a pénzellátása a hadiözvegynek, ha házasságon kívüli életközösségben él.

A hadisegélyezés terén ilyen szünetelési ok nincs ugyan, de a 8980/1046. ME rendelet 4. §-ának alkalmazása szempontjából a hadbavonult feleségének megélhetését biztosítottnak kell tekinteni, abban az esetben, ha házasságon kívüli életközösségben él. Ilyen asszony nem követelheti az államtól, hogy a távollevő férje után hadisegélyben részesüljön.

12. Hadisegély beszüntetése

A hadisegélyt, illetőleg a hadigondozási pénzellátást folyósító hatóságok (községi elöljáróság, polgármester) nem szüntetik be minden esetben a hadifogoly hazatérését követő 3 hónap végével a hadifogoly hozzátartozóinak részére folyósított hadisegélyt, illetőleg ideiglenes hadigondozási járadékot.

A hadifogságból hazatértek hozzátartozói hadisegélyének, illetőleg ideiglenes hadigondozási pénzellátásának kellő időben való beszüntetése érdekében a belügyminiszter az államrendőrség budapesti és vidéki főkapitánysága vezetőit utasította, hogy a kötelező lakásbejelentés céljából a rendőrségen jelentkező hadifogságból hazatértek személyi adatait a hazatért lakóhelye szerint illetékes elsőfokú közigazgatási hatósággal 24 órán belül közöljék. Az egyébként rendelkezésre álló adatokon felül az így kapott adatok alapján kell az elsőfokú közigazgatási hatóságnak gondoskodnia a hadisegély, illetőleg az ideiglenes hadigondozási pénzellátás kellő időben való beszüntetéséről.

Aszálykár-beszámítás esetében az ügyiraton fel kell jegyezni a pénzügy igazgatóság által megállapított kár-százalékot és az erre vonatkozó határozat számát keltét.

13. A hadigondozó bizottságok tagjainak megbízatása

A hadigondozó bizottság orvosszakértőjének és hadirokkant tagjainak megbízatása nem mindenütt szabályszerű.

A 10470/1946. ME rendelet (Magyar Közlöny 209. szám) 1. §-a szerint a hadigondozó bizottság orvosszakértő tagját a hadigondozó bizottság székhelyén szolgálatot teljesítő hatósági orvosok közül a tiszti főorvos jelöli ki. Ahol ez még nem történt volna meg, a hadigondozó bizottság haladéktalanul kérje a tiszti főorvostól a kijelölést és az erről szóló határozatot (értesítést) irattárában a hadigondozó bizottság megalakítására vonatkozó iratoknál helyezze el.

A hadigondozó bizottság hadirokkant tagjait a 605/1945. ME rendelet (Magyar Közlöny 15. szám) a területileg illetékes Nemzeti Bizottság jelöli ki. Ahol ez nem történt meg, haladéktalanul kérni kell a Nemzeti Bizottság kijelölését és az erről szóló határozatot (értesítést) a vonatkozó hadigondozási igazolvány másolatával el kell helyezni a hadigondozó bizottság irattárában. A bizottság hadirokkant tagjai a közigazgatási hatóság vezető tisztviselője (járási főjegyző, polgármester, kerületi előljáró) előtt és a bizottság közszolgálatban álló többi tagjai jelenlétében kötelesek a hadirokkant törvény végrehajtása tárgyában kelt 9300/1933. HM rendelet (R. T. II. 2833. oldal) 158. pontjában előírt fogadalmat letenni. A fogadalomtételről jegyzőkönyvet kell felvenni, mely a fogadalom szövegét is tartalmazza. A jegyzőkönyvet a fogadalomtevő, az elnök és a bizottság jegyzője (előadója) írják alá s azt a hadigondozó bizottság megalakulására vonatkozó iratoknál a bizottság irattárában kell őrizni.

14. Hadigondozó bizottság működéséről nyilvántartás

A hadigondozó bizottság tárgyalásairól több helyen nyilvántartást nem vezetnek.

A hadigondozó bizottság határozatairól az 1946. évi szeptember hó 5-én kelt, valamennyi járási főjegyzőnek, polgármesternek és kerületi elöljárónak kiadott 142000/1946. NM-IV/1. rendeletemnek megfejelő nyilvántartást kell vezetni.

15. Hadigondozási igazolványok kitöltése

A hadigondozási igazolvány II. és III. rovata sok esetben nincs kitöltve, illetve a kitöltés hiányos.

A hadigondozási igazolvány II. rovatát a hadigondozó bizottságnak kell kitöltenie, az esetleges változásokat pedig a III. rovatban a 9300/1933. IIM rendelet 181. pontjában foglalt utasítás szerint kell feljegyezni.

16. Hadigondozási iratok őrzése

A hadigondozási iratokat egyes hadigondozó bizottságok nem küldik meg a nyilvántartó hatóságnak.

Az 1933. VII. tc. 22. §-ának (2) bekezdése szerint a hadigondozottak igényére vonatkozó tárgyalási iratokat a régi igazoló okmányokat a községi és körjegyzők, városokban a polgármesterek, Budapesten a kerületi elöljárók őrzik, mint nyilvántartó hatóságok. Ecélból a hadigondozó bizottság a jogerős határozat egy példányát az összes irattal a nyilvántartó hatósághoz köteles juttatni (9300/1933. IIM rendelet 173. pont).

17. Hadigondozottak nyilvántartása

Egyes nyilvántartó hatóságok a hadigondozottak nyilvántartását nem, vagy szabálytalanul vezetik, s a gyermekeknek csupán életkorát tüntetik fel.

A nyilvántartás mikénti vezetésére nézve a 9300/1933. HM rendelet 179. pontja tartalmaz részletes rendelkezést. Az idézett rendelet közli a nyilvántartás-mintákat is, amelyek szerint a gyermekek születési időpontját (év, hó, nap) kell feltüntetni. E nyilvántartások alapján a korhatár (16. életév) elérését - a pénzellátás idejében történő beszüntetése céljából - állandóan ellenőrizni kell.

18. Hadisegélyesek nyilvántartása

A hadisegélyben részesülő családokról több községi elöljáróságnál törzskönyvet nem vezetnek. Az esetleges nyilvántartásban a gyermekeknek csak az életkora van feltüntetve.

A 70000/1942. HM rendelet (Budapesti Közlöny 280. szám) 9. §-a a hadisegélyben részesülő családokról a községi elöljáróságnál (polgármesternél) törzskönyv vezetését rendelte el. A törzskönyvi lapokkal annak idején a községi elöljáróságokat ellátták. Ezek rovatolása szerint a gyermekeknek csupán életkora jegyzendő fel, azonban a korhatár elérésének ellenőrzése szempontjából elengedhetetlen a pontos születési idő feljegyzése.

19. "Honvédelmi" megjelölés használata

A hadigondozás egyes alsófokú szervei még ma is használják a "honvédelmi", valamint a "tiszti", "altiszti" és "legénységi" megjelölést.

A 8420/1946. ME rendelet 1. §-a megszüntette a "honvédelmi" megjelölést, helyette "hadi" megjelölés használandó. Ugyanezen rendelet 2. §-a megszüntette a "tiszti", "altiszti" és "legénységi" osztályozást és ehelyett a hadigondozottakat "első" vagy "második" ellátási csoportba kell sorolni.

20. Temetési segély

A temetési segély folyósítása sok esetben szabálytalan.

Temetési segély csak az I., II. és III. járadékosztályú hadirokkant után folyósítható (8980/1946. ME rendelet 11. §). A temetési segély összege: a hadirokkant elhalálozásakor az ellátási csoportjának I. járadékosztályára megszabott mindenkori járadék egy havi összege (9000/1941. ME rendelet 6. §). A temetési segélyt a községi elöljáróság (polgármester, kerületi elöljáró) állapítja meg és folyósítja (8420/1946. ME rendelet 11. §).

A temetési segély a 8980/1946. ME rendelet 4. §-a alapján járadékellátásban nem részesülő hadirokkant elhalálozása esetében is jár [8980/1946. ME rendelet 3. § (4) bek.].

A helyszíni ellenőrzések során észlelt és a fentiekben felsorolt általános jellegű hibák és hiányosságok igen károsan befolyásolják a hadigondozási ügyintézés és ügykezelés egységes rendjét azon kívül, hogy káros pénzügyi kihatásúak is. Éppen ezért felhívom a hadigondozási és hadisegélyezési alsófokú hatósági szerveket, hogy a hibák orvoslásáról és a hiányok pótlásáról a jelen rendeletem utasításai szerint haladéktalanul gondoskodjanak. A jövőben előforduló hasonló hibák esetében a legszigorúbb megtorlás iránt fogok intézkedni.

Budapest, 1947. évi december hó 2-án.

Olt Károly s. k.,

népjóléti miniszter

Tartalomjegyzék