9/1978. (XI. 18.) KPM rendelet
az üzemi tehergépjárművek V. ötéves tervidőszakra vonatkozó selejtezési irányelveiről
1. §
A közületi szervek gépjárműveiről szóló 17/1969. (IV. 24.) Korm. rendelet 17. §-ának c) pontjában kapott felhatalmazás alapján az üzemi tehergépjárművek V. ötéves tervidőszakra vonatkozó selejtezési irányelveit megállapítom és a rendelet mellékleteként kiadom.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Urbán Lajos s. k.,
közlekedés- és postaügyi minisztériumi államtitkár
Melléklet a 9/1978. (XI. 18.) KPM rendelethez
Az üzemi tehergépjárművek V. ötéves tervidőszakra vonatkozó selejtezési irányelvei
Az üzemi tehergépjárművek selejtezési irányelvei - a műszaki és a gazdasági szempontok együttes értékelésével - azokat a jellemzőket határozzák meg, amelyek mellett az elhasználódott tehergépjárművek üzemeltetése népgazdasági szempontból gazdaságtalan (a tehergépjármű selejtezésre érett).
A selejtezésre érettség jellemzői egyrészt a tehergépjárművek teherbírás-kategóriája szerint, másrészt pedig aszerint különböznek, hogy a tehergépjárművek felújítása milyen technológiai rendszer szerint történik.
A tehergépjárművek felújításának technológiai rendszere jelenleg kétféle:
- fődarabcserés felújítási rendszer (amelynek során a gépjármű fődarabjait újjal vagy felújítottal cserélik ki);
- teljes felújítási rendszer (amelynek során a tehergépjárművet kézi erővel elemi egységeire bontják, és - részben új, részben használt - alkatrészekből összeépítik).
I. A fődarabcserés felújítási rendszerben felújított tehergépjárművek közül selejtezésre érett
a) a 4,1 tonna alatti teherbírású tehergépjármű, ha a második motorcseréje esedékes;
b) a 4,1-8 tonna teherbírású tehergépjármű, ha a harmadik motorcseréje esedékes;
c) a 8 tonnánál nagyobb teherbírású - szocialista országban gyártott - tehergépjármű, ha a negyedik motorcseréje esedékes.
II. A teljes jelújítási rendszerben felújított tehergépjárművek közül selejtezésre érett
a) a 4,1 tonna alatti teherbírású tehergépjármű, ha
- a második felújítása esedékes, vagy
- az első felújítása esedékes, de a felújítás költsége az új gépjármű beszerzési árának 60%-át meghaladná;
b) a 4,1-8 tonna teherbírású tehergépjármű, ha - a harmadik felújítása esedékes, vagy
- a második felújítása esedékes, de a felújítás költsége az új gépjármű beszerzési árának 75%-át meghaladná;
c) a 8 tonnánál nagyobb teherbírású tehergépjármű, ha
- a negyedik felújítása esedékes, vagy
- a harmadik felújítása esedékes, de a felújítás költsége az új gépjármű beszerzési árának 80%-át meghaladná.