Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

16/2001. (V. 25.) OM rendelet

az ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.

2. §

Az ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 16/2001. (V. 25.) OM rendelethez

Az ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Felsőfokú szakképzettséggel rendelkezők felkészítése arra, hogy emelt szintű, átfogó, komplex, elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzenek az ember-, társadalom-, erkölcs- és vallásismeret témaköreiben. A pedagógus-munkakörben alkalmazottak az ismeretek jellegének, az életkori sajátosságoknak és az iskolai körülményeknek megfelelő nevelési és tanulási eljárások alkalmazásával képesek és kompetensek legyenek a tanulók önismeretének, gondolkodásmódjának, beállítódásainak és motivációinak a felismerésére, illetve fejlesztésére, az ember-, társadalom- és erkölcsismerethez kapcsolódó értékek közvetítésére; az erkölcsi nevelés keretében értelmezni tudják a felvállalt értékek befogadtatásával kapcsolatos problémákat, s kezelni a tanulók által elfogadott eszmények, értékek és a megvalósulásuk közötti távolság eredményezte konfliktusokat; képesek legyenek a kerettantervekben vagy a NAT alapján a helyi tantervekben szereplő etika, ember- és társadalomismeret, illetve hasonló tárgyak oktatására, valamint az iskola légkörének, nevelési programjának az e területen történő fejlesztésére.

2. Az oklevélben szereplő szákképzettség megnevezése

Alapképzésben szerzett szakképzettségtől függően: ember-, erkölcs- és vallásismeret szakirányú szakos pedagógus vagy hittanár vagy hitoktató vagy teológus.

3. A képzésben való részvétel előfeltétele

Főiskolai vagy egyetemi szintű alapképzésben, valamely pedagógus (óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, szakoktató, pedagógia, nevelőtanár, szociálpedagógus) vagy hittanár, hitoktató, teológia szakon szerzett szakképzettség.

4. A képzési idő

4.1. Legalább 4 félév, 120 kredit, 400 tanóra.

4.2. E rendelet alkalmazásában a tanóra: a tananyag elsajátításához, gyakorlati feladatok megoldásához és azok ellenőrzéséhez főiskolai, illetve egyetemi oktató közreműködését igénylő idő.

4.3. Az elméleti és a gyakorlati jellegű foglalkozásokra fordított idő a képzési időnek mintegy 50-50%-a.

4.4. A szakirányú továbbképzés

A tanulmányi területi követelményei részben teljesíthetők a pszichológia, szociológia, filozófia, teológia, hittanár, vallástudomány alapképzési szakon elvégzett tanulmányok beindításával.

A korábbi tanulmányok beszámítása alapján legfeljebb fél évvel csökkenhet a képzési idő. A csökkentés azonban nem haladhatja meg a szakirányú továbbképzés tanóráinak 25%-át.

4.5. Az erkölcsismeret és etika témakörben akkreditált pedagógus-továbbképzési program követelményét teljesítő és a témakörben legalább kétéves iskolai gyakorlattal rendelkező pedagógus képzésére a 6.1. pontban meghatározott iskolai gyakorlat a felsőoktatási intézmény által meghatározott módon a szakirányú továbbképzési szákon végzett tanulmányokba beszámítható.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

a) Pszichológiai, szociálpszichológiai és kommunikációs tantárgycsoport

A személyiség- és fejlődéslélektan, a szociálpszichológia, illetve ezek határtudományai köréből az ember testi, lelki, szociális, szellemi fejlődésének erkölcsi vonatkozásai; az egészség, az ösztönök, az érzések és az érzelmek, a motiváció, a gondolkodás, az akarat és a cselekvés összefüggései; a kommunikáció, a nyelv és a gondolkodás kapcsolata; a szocializáció, az ember társas kapcsolatai.

E terület a képzési idő mintegy 20-25%-át alkotja.

b) Filozófiai és etikai tantárgycsoport

Az erkölcs ontológiai, ismeretelméleti, társadalomfilozófiai, filozófiai antropológiai vonatkozásai; a lelkiismeret, az intuíció és a szellemi lét kapcsolatai; az időbeliség, a történetiség, az állandóság, a változás és fejlődés; a rend és a szabadság, a bizalom; a remény, a boldogság, az öröm, a siker, a játék, a humor, a szórakozás, az ünnep; az élet és halál, a szépség és a művészet, a hit és a vallás értékei, a hit és erkölcs kapcsolata.

E terület a képzési idő mintegy 25-30%-át alkotja.

c) Szociológiai, kultúra- és vallástudományi tantárgycsoport

A társadalmak szerkezete és működése; a kultúra, a művelődés, az életmód; a vallások szerepe a mai társadalomban; az ember mint társadalmi, kultúrateremtő és kultúrafogyasztó, hitre, erkölcsi meggyőződésre, értékrend, világnézet, életcél kialakítására képes lény; az emberi kapcsolatok, magatartás, illem; a barátság, a szex, a szerelem, a házasság, a család; az `alkotás, a munka, a gazdaság, a vállalkozás; az emberi jogok, szabadságjogok, az erkölcsi és vallási nevelés hazai jogforrásai; az egyenlőség, a hatalom, az érdekérvényesítés, a politika erkölcsi vonatkozásai; vallástudományi alapismeretek: vallástörténet, világvallások, hazai egyházak, vallási mozgalmak és vallásgyakorlat.

E terület a képzési idő mintegy 20-25%-át alkotja.

d) Természetkép és ökológia tantárgycsoport

Az ember helye és szerepe a kozmoszban; az ember felelőssége a jövő nemzedék iránt; a természet- és környezetvédelem mint érték és magatartás.

E terület a képzési idő mintegy 5-10%-át alkotja.

e) Szakmódszertan, képességfejlesztési és pedagógiai gyakorlat

Az ember- és erkölcsismeret tanításának szakmódszertana és iskolai tanítási gyakorlata; képességfejlesztés az önismeret, emberismeret, kapcsolatkultúra, erkölcsi érzékenység; társadalmi érzékenység, vita- és konfliktus-megoldási kultúra, a kulturált viselkedés és illem területén; pedagógiai gyakorlat, tapasztaltszerzés az erkölcsi nevelés iskolai feltételeiről, alkalmazásáról.

E terület a képzési idő mintegy 20-25%-át alkotja.

A fenti képzési területek, tantárgycsoportok egymással integráltan, egymást kiegészítve és egymásra reflektálva jelennek meg. Az etika mint nézőpont minden tárgyban szerepel, különösképpen a gyakorlati foglalkozásokon. A képzés során a terület sajátosságai megkövetelik a hallgatók nagyfokú önállóságát az ismeretszerzésben, a módszerekben, illetve a kreativitás és az egyéni vélemény, meggyőződés érvényesítését.

6 Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzése a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, gyakorlatok elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. A kötelező vizsgák és gyakorlatok:

- legalább 12 kollokvium,

- legalább 15 gyakorlati jegy vagy minősítés, amelyben a képességfejlesztési gyakorlatok három fokozatú (kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg) minősítéssel értékelendők,

- iskolai gyakorlatok, mely során legalább 10 önállóan vezetett, szakvezető tanár által kontrollált tanítási óra kötelező, amely zárótanítással fejeződik be. A tanítási és egyéb iskolai gyakorlat ötfokozatú jeggyel zárul;

- két komplex szigorlat letétele kötelező: az első az 5. pont a) és b), a második a c) és d) alpontjaiban szereplő tanulmányi terület témaköreiből.

6.2. A szakdolgozat

A szakdolgozat a képzés területének valamely témaköréből választott olyan elméleti megközelítésű, empirikus, pedagógiai gyakorlati tapasztalatokat is tartalmazó írásos elemzés, amely bizonyítja, hogy a hallgató képes az elsajátított tudás gyakorlati alkalmazására, valamint, hogy szakterületén képes további önálló ismeretszerzésre, a szakirodalom feldolgozására, értelmezésére, önálló elemzésére.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség, beleértve az iskolai gyakorlat teljesítését is,

- bírálók által elfogadott szakdolgozat benyújtása.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése,

- a képzés témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga, mely tartalmazza a tantárgy-pedagógiai, iskolai gyakorlati alkalmazás szempontjait is.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A záróvizsga eredménye az alábbi érdemjegyek egészre kerekített átlaga, öt fokozatú jeggyel kifejezve:

- az iskolai gyakorlatokat záró érdemjegy,

- a szakdolgozat és -védés együttes eredménye,

- a záróvizsga szóbeli vizsgájának érdemjegye.

Tartalomjegyzék