Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

233/2006. (XI. 24.) Korm. rendelet

az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak befektetési és gazdálkodási szabályairól szóló 281/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet módosításáról

Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény (a továbbiakban: Öpt.) 78. § (1) és (3) bekezdéseiben foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

(1) Az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak befektetési és gazdálkodási szabályairól szóló 281/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Nybr.) 13. § (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénztári letétkezelő az alábbi feladatokat együttesen látja el:]

"b) vagyonkezelőnként értékpapírszámlát (értékpapírszámlákat) és értékpapír letéti számlát (számlákat) vezet a pénztár javára úgy, hogy választható portfoliós rendszer működtetése esetén az értékpapírszámlákon és a letéti számlákon lévő értékpapír-állomány portfoliónkénti részletezésben megállapítható legyen,"

(2) Az Nybr. 13. §-ának (1) bekezdése a következő j) és k) pontokkal egészül ki:

[A pénztári letétkezelő az alábbi feladatokat együttesen látja el:]

"j) ellenjegyzi az ingatlanokra vonatkozó adásvételi szerződéseket,

k) ellenjegyzi az ingatlanértékelő megbízásához szükséges szerződést."

2. §

Az Nybr. 16. §-ának (6) bekezdése a következő szövegrésszel egészül ki:

"Abszolút hozamra törekvő portfoliók esetében referenciaindexként a megcélzott hozamszintet tükröző mutató is alkalmazható, ekkor azonban az abszolút hozamra törekvő stratégiát, illetve a mutatót előzetesen a befektetési politikában rögzíteni kell. Az abszolút hozamra törekvő stratégia célja, hogy a piaci tendenciáktól függetlenül folyamatosan pozitív hozamot biztosítson a pénztárnak."

3. §

Az Nybr. 23. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A pénztári hozamráta kiszámításának képletét a 4. számú melléklet A. része tartalmazza. A hozamrátát ki kell számolni a pénztár egészére vonatkozóan, bruttó és nettó módon. Választható portfoliós rendszerben a hozamrátákat a választható portfoliókra külön-külön és a pénztár egészére is ki kell számítani. A pénztár egészére vonatkozó hozamrátát az egyes portfoliók éves hozamrátáiból súlyozott számtani átlagszámítással, a portfoliók év eleji és negyedév végi eszközértékeiből számított számtani átlagokkal súlyozva kell meghatározni. A napi eszközértékelésre nem kötelezett pénztárak a negyedéves hozamrátájukat ettől eltérően, a 4. számú melléklet B. részében leírt módszer alapján is kiszámíthatják. A napi eszközértékelésre nem kötelezett pénztáraknak az alkalmazott hozamráta-számítási módszert a befektetési politikájukban rögzíteniük kell, a módszer éven belül nem változtatható."

4. §

Az Nybr. 24. §-ának (2) bekezdése a következő szövegrésszel egészül ki:

"Választható portfoliós rendszer működtetése esetén a pénztári hozamráták, referenciaindexek mellett a választható portfoliókra vonatkozó hozamrátákat, referenciahozamokat is jelenteni kell a Felügyelet részére. A Felügyeletnek jelentett referenciahozamoknál fel kell tüntetni, hogy pénz- és tőkepiaci indexe(ke)n vagy abszolút hozam-mutatón alapul-e."

5. §

(1) Az Nybr. 25. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénztár minden évben, legkésőbb a pénzügyi évet követő év június 30-ig köteles nyilvánosságra hozni:]

"c) a pénztár egészének a tárgyévi és az azt megelőző négyévi nettó és bruttó hozamrátáját a 4. számú mellékletben leírt módszerrel számítva, összehasonlítható szerkezetben, valamint a referenciaindex ugyanazon időszakra vonatkozó hozamrátáját. Választható portfoliós rendszer működtetése esetén a pénztári hozamráták, referenciahozamok mellett a választható portfoliókra vonatkozó hozamrátákat, referenciahozamokat is nyilvánosságra kell hozni. A referenciaindex hozamrátáját csak a 2002. január 1-jétől kezdődő időszakra kell publikálni,"

(2) Az Nybr. 25. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénztár minden évben, legkésőbb a pénzügyi évet követő év június 30-ig köteles nyilvánosságra hozni:]

"f) a tárgyévet követő évre vonatkozó, a befektetési politikában meghatározott eszközcsoportonkénti - választható portfoliós rendszerben választható portfoliónkénti -megengedett minimális és maximális százalékos megoszlást és a referenciaindexet."

(3) Az Nybr. 25. §-ának (3) bekezdése a következő szövegrésszel egészül ki:

"Választható portfoliós rendszer működtetése esetén az egyes portfoliókra vonatkozó 5 éves átlagos hozamrátákat is közölni kell, a többi hozamrátával azonos méretben. Amennyiben - a választható portfoliós rendszer indulási időpontjából adódóan - az 5 éves hozam számításához nem áll rendelkezésre választható portfoliónkénti hozam, akkor az indulás előtti évekre vonatkozóan az átlagos hozam számításához - minden portfolió tekintetében - a pénztári szintű nettó hozamot kell alkalmazni."

6. §

Az Nybr. 27. §-a a következő új (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) A tag más pénztárba történő átlépése esetén az átadó pénztárnak tájékoztatnia kell az átvevő pénztárat a tag által korábban felvett, vissza nem fizetett, egyéni számlával szemben érvényesített tagi kölcsönről."

7. §

Az Nybr. 29. §-át megelőző alcím helyébe a következő szöveg lép:

"A tagsági jogviszony megszűnése, valamint az egyéni nyugdíjszámlán nyilvántartott összeg egészének vagy egy részének felvétele esetén alkalmazandó speciális szabályok"

8. §

Az Nybr. 29/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A tagsági jogviszony megszűnésével kapcsolatos elszámolási módszert a pénztár a tagokkal való elszámolásról szóló szabályzatában rögzíti. A pénztár a tagsági jogviszony megszűnésekor az átlépésre, kilépésre vonatkozó bejelentés, a kizárásról való döntés, illetve a pénztártag halála miatt szükségessé váló egyösszegű kifizetés vagy átutalás esetén a jogosultság igazolása (a továbbiakban: kiváltó esemény időpontja) esetén a tag tagi kölcsönnel csökkentett követelése 90%-ának átutalását, kifizetését legkésőbb a kiváltó esemény időpontjától számított 15 napon belül végzi el. Az egyéni számla lezárását és a végleges elszámolást a pénztár a kiváltó esemény időpontjának negyedévét követő 50 napon belül végzi el."

9. §

(1) Az Nybr. 30. §-a (1) bekezdésének l)-m) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénztár köteles a pénztártag egyéni számlájának tárgyévi alakulásáról, valamint annak tárgyév végi egyenlegéről számlaértesítőt küldeni a pénztártag részére évente legalább egy alkalommal, legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-áig. A pénztártagnak küldött számlaértesítőnek legalább tartalmaznia kell:]

"l) a tagi követelés nyilvántartási záróértékét (piaci értékét),

m) az értékelési különbözetet,"

(2) Az Nybr. 30. §-ának (1) bekezdése akövetkező r)-v) pontokkal egészül ki:

[A pénztár köteles a pénztártag egyéni számlájának tárgyévi alakulásáról, valamint annak tárgyév végi egyenlegéről számlaértesítőt küldeni a pénztártag részére évente legalább egy alkalommal, legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-áig. A pénztártagnak küldött számlaértesítőnek legalább tartalmaznia kell:]

"r) a tag nyilatkozata alapján az adóhatóság által átutalt összeget,

s) a tagi lekötés összegét,

t) a tagi kölcsön tárgyév december 31-én fennálló összegét,

u) az egyéni nyugdíj számláról történt hozamkifizetés összegét,

v) az egyéni nyugdíj számláról történt tőkekifizetés összegét."

10. §

(1) Az Nybr. 1. számú mellékletének 1. pontja a következő új p) ponttal egészül ki:

[A 3. § (1) bekezdése szerinti csoportokba a következők tartoznak:]

"p) egyéb, tőzsdén vagy más szabályozott piacon jegyzett értékpapír."

(2) Az Nybr. 1. számú mellékletének 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. Nem szabványosított határidős és opciós ügyletek esetében az elszámolási feltételek és a partnerkockázat kialakítása során biztosítani kell, hogy a termék nem szabványosított voltából adódóan a pénztártagokat ne érhesse kár."

11. §

(1) Az Nybr. 2. számú mellékletének 1. e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénztár az 1. számú melléklet szerinti befektetési formák esetében az alábbi szabályoknak köteles megfelelni:]

"e) a közvetett befektetési instrumentumok alkalmazása során biztosítani kell, hogy a pénztártagot közvetetten terhelő befektetési költségek mértéke - a közvetlen befektetésekhez kapcsolódó költségekhez viszonyítottan - a vagyonkezelési költségekkel összhangban legyen. Közvetett befektetési instrumentumnak tekinthetőek e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott befektetési jegyek, illetve egyéb kollektív befektetési értékpapírok;"

(2) Az Nybr. 2. számú mellékletének 1. g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénztár az 1. számú melléklet szerinti befektetési formák esetében az alábbi szabályoknak köteles megfelelni:]

"g) a pénztár az i) és j) pontban meghatározott ügyleteket csak fedezeti vagy arbitrázs célból köthet, a spekulációs célú kötés nem megengedett. Fedezeti célú az olyan - a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (8) bekezdése 10. pontjának megfelelő - ügylet, amelyet a pénztár portfoliójában már meglévő eszközökre, az azok tartásából adódó kockázat csökkentésére kötnek. Fedezeti ügylet esetén szükséges egy fedezendő kockázati kitettség, amelyre irányul a fedezés. Arbitrázs célú az az ügylet, amely esetében az időben vagy térben meglévő árfolyam-, illetve kamatkülönbözet kihasználására kerül sor oly módon, hogy az ügylet eredményeképpen nem keletkezik nyitott pozíció, és az ügylet a portfolió kockázati szintjét nem növeli;"

(3) Az Nybr. 2. számú melléklete a következő új 10. ponttal egészül ki:

"10. Az egyéb, tőzsdén vagy más szabályozott piacon jegyzett értékpapírban történő befektetések aránya a befektetett pénztári eszközök (illetve választható portfoliós rendszer esetében az egyes portfoliók értékének) 10 százalékát nem haladhatja meg."

12. §

(1) Az Nybr. 3. számú melléklete I. részének 5. pontja a következő mondattal egészül ki:

"Választható portfoliós rendszer esetében a fedezeti tartalék eszközeit portfoliónkénti bontásban kell kimutatni és értékelni."

(2) Az Nybr. 3. számú mellékletének II. része a következő új 14. ponttal egészül ki:

"14. Az egyéb, tőzsdén vagy más szabályozott piacon forgalmazott, fenti kategóriákba nem sorolható értékpapír esetében a piaci érték forrása azon tőzsdei, vagy más szabályozott piaci árfolyam, ahol az adott értékpapír forgalma jellemzően zajlik. Amennyiben a vonatkozó piacról 30 napnál frissebb árfolyam nem érhető el, akkor a beszerzési árat kell az értékeléshez alkalmazni."

13. §

(1) Az Nybr. 4. számú mellékletének A. része a következő új 1. e) ponttal egészül ki:

"e) Választható portfoliós rendszerben az egyes portfoliókra számított hozamrátát az a)-d) pontok szerinti módszerrel kell kiszámítani."

(2) Az Nybr. 4. számú melléklete A. része 2. pontjának helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. Referenciaindex hozamának számítása:

a) Az időszakos (negyedéves, éves) referenciaindex hozamát az alábbi módszer alapján kell számítani:

ahol:
R= a referenciaindex éves, negyedéves hozama
rn= a referenciaindex havi hozama
BMk= a k. referenciaindex
IBMk(n)= a k. referenciaindex n. havi záró indexértéke
x, y, z...s= a BM1, BM2, BM3.....BMk súlya a portfolióhoz kijelölt referenciaindexekhez
x+y+z+...+s= 100%

b) Választható portfoliós rendszerben a referenciaindex hozamát (referenciahozamot) az egyes választható portfoliókra az a) pont szerinti módszerrel kell kiszámítani."

(3) Az Nybr. 4. számú mellékletének B. része a következő új 1. e) ponttal egészül ki:

"e) Választható portfoliós rendszerben az egyes portfoliókra számított hozamrátát az a)-d) pontok szerinti módszerrel kell kiszámítani."

(4) Az Nybr. 4. számú mellékletének B. része 2. pontjának helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. A pénztár referenciaindexének hozamai:

a) A referenciaindexek hozamrátáját a hozamrátával összevethető módon kell számítani, az éves referenciaindex hozamot a negyedéves értékek láncszorzata adja.

b) Választható portfoliós rendszerben a referenciaindex hozamát (referenciahozamot) az egyes választható portfoliókra is ki kell számítani."

14. §

(1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével -2007. január 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet 8. §-a 2008. január 1-jén lép hatályba.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az Nybr. 17. § (1) és (3) bekezdése, 29/A. §-t megelőző "A magánnyugdíjpénztárból átutalt tagdíj kiegészítésre vonatkozó különös szabályok" cím, 31. § (1) bekezdése, valamint az Nybr. 5-9. számú mellékletei.

(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Nybr. 15. § (4) bekezdése a "befektetési számlán," szövegrészt követően kiegészül a "- likviditási célból, átmeneti jelleggel -" szövegrésszel, a 16. § (1) bekezdésének b) pontja az "illetve várható kötelezettségei alakulása alapján" szövegrészt követően kiegészül a "- választható portfoliós rendszer esetében portfoliónként -" szövegrésszel, 29/A. § (1) bekezdésének első mondatában a "nem éri el" szövegrész helyébe a "nem haladja meg" szövegrész lép, 2. számú melléklete 2/B. pontjának utolsó mondatában az "a közvetlen ingatlanbefektetésekre" szövegrész helyébe az "az ingatlanbefektetésekre" szöveg lép.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök