557/2020. (XII. 4.) Korm. rendelet
az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 28/C. §-a a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:
"(7a) Veszélyhelyzet vagy egészségügyi válsághelyzet miatt elhalasztott ellátások esetén a szolgáltató (7) bekezdés szerinti bázis teljesítményét a veszélyhelyzettel vagy egészségügyi válsághelyzettel érintett finanszírozási évben a veszélyhelyzet vagy egészségügyi válsághelyzet időtartamával és mértékével arányosan csökkentve kell figyelembe venni."
2. § Az R. IV. EGÉSZSÉGÜGYI SZAKELLÁTÁS fejezet "Általános szabályok" alcíme a következő 28/E. §-sal egészül ki:
"28/E. § (1) A Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága a fogvatartottak egészségügyi ellátására évi 1575 millió forint összegben részesül, melyet a finanszírozó havi egyenlő fix összegben utalványoz. Az ellátás fedezetéül az 5. számú melléklet Összevont szakellátás "Fogvatartottak egészségügyi ellátása" előirányzat szolgál.
(2) A fogvatartottak egészségügyi ellátását nyújtó büntetés-végrehajtási szervek a fogvatartottak egészségügyi ellátásáról az e rendeletben foglaltaknak megfelelően 2021. február 1. napjától kötelesek jelentést küldeni. A finanszírozó a jelentést feldolgozza. A finanszírozás az (1) bekezdés szerinti módon történik.
(3) A Gróf Tiszta István Kórház a fogvatartottak berettyóújfalui ellátására havonta 30 millió forint fix összegű finanszírozásban részesül, amelyet a finanszírozó havonta utalványoz. A finanszírozó az egészségügyi szolgáltató teljesítményjelentése alapján negyedévente kimutatást készít a fogvatartottak ellátásának finanszírozásáról, és szükség esetén kezdeményezi a fix díj vagy a finanszírozási technika módosítását. Az ellátás fedezetéül az 5. számú melléklet Összevont szakellátás "Fogvatatottak egészségügyi ellátása előirányzat" szolgál."
3. § Az R. a következő 32/B. §-sal egészül ki:
"32/B. § (1) Azok a CT/MRI szolgáltatást nyújtó egészségügyi szolgáltatók, akik Budapest Főváros Önkormányzatával a budapesti lakosok CT/MRI diagnosztikai ellátására megállapodást kötöttek, a CT/MRI ellátásokat a 15. számú melléklet szerinti adatlapon "BP" térítési kategóriában jelentik a finanszírozó számára.
(2) Az (1) bekezdés szerinti és "BP" térítési kategóriában jelentett ellátások az E. Alap terhére nem finanszírozhatóak, a CT/MRI diagnosztikai ellátásokat a NEAK adatszolgáltatása alapján Budapest Főváros Önkormányzata finanszírozza.
(3) A nem az (1) bekezdés szerinti megállapodás alapján végzett CT/MRI diagnosztikai ellátások jelentésére és finanszírozására az e rendeletben foglalt általános szabályokat kell alkalmazni."
4. § Az R. a következő 33/B. §-sal egészül ki:
"33/B. § (1) Betegszállításnak kell tekinteni
a) a beteg feltalálási helyén levett vizsgálati anyag - illetékes szakdolgozó által elrendelt - mobil mintavételi gyűjtőpontba, vagy közvetlenül a kijelölt vizsgáló helyre történő, valamint
b) a mobil mintavételi pontokon összegyűjtött vizsgálati anyagok - illetékes szakdolgozó által elrendelt - központi vizsgáló helyre történő
szállítását is.
(2) Ha az adott megye közigazgatási határán belüli, telephelyek közötti szállításra a veszélyhelyzet miatti áthelyezés vagy az ellátás átszervezése miatt kerül sor, a szállítások indokolt esetben teljesítményként jelenthetőek.
(3) Az (1) bekezdés szerinti szállítások után a szolgáltatót kiegészítő szállítási díj illeti meg, amelynek mértéke megegyezik 33. § (12) bekezdés a) pontja szerinti díjazással azzal, hogy a levett vizsgálati anyag csoportos szállítása esetén ez a kiegészítő díj egy út alkalmával maximum húszezer forint lehet.
(4) Az (1) bekezdés szerinti szállítások után a szolgáltatót futásteljesítménytől függő teljesítménydíj illeti meg. A teljesítménydíj számításának alapja az elrendelés szerint jelölt felvételi és átadási települések középpont koordinátái által meghatározott legrövidebb közúti közlekedési távolság.
(5) Ha egy betegszállító gépjármű egy időben több, a beteg feltalálási helyén levett, (1) bekezdés a) pontja szerinti mintát is szállít, a betegszállító szolgáltató teljesítményjelentésében rögzített felvételi és átadási adatok alapján a közösen megtett útszakasz arányában hasznos és többletkilométereket kell képezni.
(6) Ha a betegszállító gépjármű egy időben több, a mobil mintavételi ponton összegyűjtött, az (1) bekezdés b) pontja szerinti mintát is szállít, melyek felvételére ugyanazon mobil mintavételi ponton egy időben került sor, a szállítások után többlet kilométer nem számolható el.
(7) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti vizsgálati anyag szállítása esetén a következő adatokat szükséges megadni:
a) a mintaadó nevét és TAJ-számát,
b) a minta felvételi és átadási helyét,
c) a megrendelő személy beazonosítására alkalmas adatokat (név, munkahely azonosítója és telefonszám).
(8) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti vizsgálati anyag szállítása esetén a következő adatokat szükséges megadni:
a) a szállítandó minta mennyiségét,
b) a minta felvételi és átadási helyét,
c) a megrendelő személy beazonosítására alkalmas adatokat (név, munkahely azonosítója és telefonszám).
(9) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti helyszíni vizsgálati anyag vételhez kapcsolódó szállítás esetén a (7) bekezdésben foglaltakat követően az illetékes szakdolgozó a minta szállításáról elrendelő lapot állít ki, amelyen fel kell tüntetni az elrendelő intézmény és az elrendelő személy azonosító adatait, a begyűjtött, szállításra kerülő mintához tartozó személy TAJ-számát, továbbá meg kell jelölni a minta pontos felvételi és átadási helyét. A fenti adatokat tartalmazó elrendelő lapot, aláírással, pecséttel, keltezéssel ellátva át kell adni a mintavételi anyag szállítását végző betegszállító egységnek.
(10) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti, a mobil mintavételi pontokon összegyűjtött vizsgálati anyagok szállítása esetén a (8) bekezdésben foglaltakat követően az illetékes szakdolgozó a minta szállításáról elrendelő lapot állít ki, melyen fel kell tüntetni az elrendelő intézmény és az elrendelő személy azonosító adatait, a szállítandó mintákhoz tartozóan sorszámozással ellátva fel kell sorolni a mintát adó személyek TAJ-számát, továbbá meg kell jelölni a minta pontos felvételi és átadási helyét. A fenti adatokat tartalmazó elrendelő lapot, aláírással, pecséttel, keltezéssel ellátva át kell adni a mintavételi anyag szállítását végző betegszállító egységnek.
(11) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálati anyag szállítása esetén az adatlapot a vizsgálati anyag szállítási elrendelő lap adatai alapján, mintánként, TAJ-számhoz köthetően kell kiállítani, az adatlapon a mintát adó személy TAJ-számán kívül egyéb személyes adatot nem kell szerepeltetni."
5. § Az R. 76/Z. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 557/2020. (XII. 4.) Korm. rendelettel megállapított 28/E. § (1) és (3) bekezdése szerinti díjat a finanszírozó a 2020. évre vonatkozóan időarányosan 2020. december hónapban utalványozza."
6. § (1) Az R. 5. számú melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az R. 6/A. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az R. 15. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
(4) Az R. 20. számú melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
7. § Az R.
a) 28/C. § (1) bekezdésében a "várólista csökkentés és egyéb szakmapolitikai célok fedezete" szövegrész helyébe a "várólista csökkentés" szöveg,
b) 28/C. § (7) bekezdésében a "teljesítette" szövegrész helyébe a "teljesítette (a továbbiakban: bázis teljesítmény)" szöveg,
c) 76/Z. § (2) bekezdésében a "2020. májusi" szövegrész helyébe a "2021. februári" szöveg
lép.
8. § Hatályát veszti az R. 5/C. § (1) bekezdés e) pontja.
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet az 557/2020. (XII. 4.) Korm. rendelethez
"5. számú melléklet a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelethez
Millió forint
Megnevezés | 2020. évi előirányzat | |
Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás | ||
Praxisfinanszírozás | 121 492,0 | |
Indikátorrendszer finanszírozása | 7 300,0 | |
Eseti ellátás díjazása | 649,3 | |
Ügyeleti szolgálat | 10 106,2 | |
1. | Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás összesen | 139 547,5 |
Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem | ||
Iskolaegészségügyi ellátás | 2 317,1 | |
Védőnői ellátás | 24 009,8 | |
Anya-, gyermek- és csecsemővédelem | 483,4 | |
MSZSZ: gyermekgyógyászat | 121,6 | |
MSZSZ: nőgyógyászat | 96,3 | |
2. | Védőnői szolgáltatás, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem összesen | 27 028,2 |
3. | Fogászati ellátás | 42 494,1 |
4. | Otthoni szakápolás | 5 596,8 |
5. | Betegszállítás és orvosi rendelvényű halottszállítás | 9 796,9 |
8. | Művesekezelés | 27 771,1 |
11. | Működési költségelőleg | 4 000,0 |
Célelőirányzatok | ||
Méltányossági alapon történő térítések | 3 372,7 | |
Alapellátási vállalkozás támogatási átalánydíj | 55,0 | |
Tartósan betöltetlen háziorvosi és fogorvosi körzetek betöltésének, valamint | ||
háziorvosi tevékenység végzéséhez szükséges praxisjog vásárlásának | 1 250,0 | |
támogatása | ||
Tervezett külföldi ellátások orvosi felülvizsgálata | 20,0 | |
Egészségügyi dolgozók 2018-2020. évi béremelésének fedezete | 102 335,6 | |
Egészségügyi dolgozók fix összegű bérkiegészítésének, béremelésének fedezete | 3 830,1 | |
Az egészségügyi dolgozók pénzellátást helyettesítő jövedelem-kiegészítése | 11 860,9 | |
Fiatal szakorvosok támogatása | 326,3 | |
Működési támogatás | 46 283,0 | |
2020. évi egyszeri rendkívüli juttatás fedezete | 101 342,0 | |
13. | Célelőirányzatok összesen | 270 675,6 |
15. | Mentés | 43 343,5 |
17. | Laboratóriumi ellátás | 23 938,7 |
Összevont szakellátás | ||
Járóbeteg-szakellátás | 179 438,1 | |
Molekuláris diagnosztikai (PCR) ellátás | 3 501,4 | |
Koronavírus járvánnyal kapcsolatos diagnosztika és ellátás | 1 440,0 | |
Fekvőbeteg-szakellátás | 628 624,5 | |
aktív fekvőbeteg-szakellátás | 534 504,7 | |
krónikus fekvőbeteg-szakellátás | 87 484,8 | |
fogvatartottak egészségügyi ellátása | 1 635,0 | |
várólista csökkentés | 5 000,0 | |
Extrafinanszírozás | 1 000,0 | |
Nagyértékű gyógyszerfinanszírozás | 105 309,8 | |
Speciális finanszírozású szakellátás | 45 061,9 | |
18. | Összevont szakellátás összesen | 964 375,7 |
19. | Népegészségügy fejlesztése | 656,8 |
20. | Alapellátás fejlesztése | 0,0 |
21. | Gyógyító-megelőző ellátás céltartalék | 4 723,4 |
22. | Finanszírozási rendszer átalakítása | 17 764,0 |
ÖSSZESEN | 1 581 712,3 |
"
2. melléklet az 557/2020. (XII. 4.) Korm. rendelethez
1. Az R. 6/A. számú melléklet "Kitöltési útmutató" megjelölésű rész 10. pontja a következő sorral egészül ki:
"BP = budapesti lakosok CT/MRI ellátása"
2. Az R. 6/A. számú melléklet "Kitöltési útmutató" megjelölésű rész 22. pontja a következő sorral egészül ki:
"T = telemedicinális ellátás"
3. melléklet az 557/2020. (XII. 4.) Korm. rendelethez
Az R. 15. számú melléklete a következő sorral egészül ki:
"21. Naplósorszám"
4. melléklet az 557/2020. (XII. 4.) Korm. rendelethez
Az R. 20. számú melléklet "Kitöltési útmutató" megjelölésű rész "Ellátás helye" megjelölésű része a következő sorral egészül ki:
"T = telemedicinális ellátás"