1874. évi XXX. törvénycikk

a Győrtől Sopronon át Ebenfurt irányában az országhatáráig építendő vasut engedélyokmánya némely pontjainak módosításáról[1]

1. § A Győrtől Sopronon át Ebenfurt felé, az ország határáig létesítendő vasut építése iránt az 1872. évi XXVII. törvénycikkel beczikkelyezett engedélyokmányban megállapított feltételek következőleg módosíttatnak:

A) Az engedélyokmány 4. és 26. § értelmében letett 500,000 frtnyi biztosítékból 400,000 frt a győr-soproni szakasznak, s 100,000 frt a sopron-határszéli résznek akadálytalanul történt felülvizsgálata után fog engedélyesnek visszaszolgáltatni.

B) Engedélyes feljogosittatik, hogy a társulat alakítása esetén a szükséges pénz beszerzése czéljából az alaptőke 2/5 része erejéig részvényeket és a részvényesek közgyülésének beleegyezésével az alaptőke 3/5 része erejéig előmutatóra szóló elsőbbségi kötvényeket bocsáthasson ki.

Az engedélyes ezen joggal azonban csak azon esetben élhet, ha a fentebb kijelölt egész részvénytőke elhelyezése kimutattatik, ha annak 50%-a tettleg be van fizetve és a részvénytőke be nem fizetett részére az engedélyes kezességet vállal. Az elsőbbségi kölcsön a társulat terhét képezendi, az tehát az 1868. évi I. törvénycikkből folyó elsőbbségi jogok fenntartása mellett, - a jelen pályára telekkönyvileg első helyen bekebelezendő; - ezen körülmény, valamint az is, hogy ezen vasut állami kamatbiztositást nem élvez, a részvények és elsőbbségi kötvények szövegében kiteendő.

C) Engedélyes a Győrött és Sopronban eredetileg tervezett nagyobb pályaudvaroknak a megállapított mérvekben leendő kiépítésétől, valamint a közmunka- és közlekedési ministerium és az engedélyes közt meghatározott más csekélyebb munkáknak (melyeknek jegyzése a nevezett ministeriumban van letéve) létesítésétől felmentetik, köteles ellenben:

aa) Győrött és Sopronban a végleges állomásokra megállapítandó helyeken a forgalom első igényeinek megfelelő kisebb állomásokat, és pedig mindenik helyen a közmunka- és közlekedési ministerium és az engedélyes közt megállapított egység-árak szerint külön számítandó 300,000 frt készpénz erejéig építeni, megengedtetvén, hogy ez állomásokon az épületek az engedélyokmányban megállapítottnál könnyebb építési módon - mennyiben az a biztonságnak teljesen megfelel - létesittethessenek.

bb) Azon munkálatok fejében, melyek létesítésétől a C) pont szerint felmentetett, köteles lesz engedélyes az alakulandó társulat pénztárába 1.021,850 frt névértéket társulati papírokban, és pedig 3/5 részben elsőbbségi kötvényekben és 2/5 részben részvényekben letenni.

cc) Ha a Győrött és Sopronban létesítendő állomások építési költsége egyenkint 300,000 frtot meghaladna vagy el nem érné, azon esetben a különbözet az aa) alatt emlitett egységárak szerint lesz kiszámítandó s engedélyesnek a bb) szerint letett összegből megfizetendő, illetőleg általa a társulati pénztárba ugyanazon átszámítás szerint pótlólag leteendő.

dd) Köteles továbbá engedélyes, a győri pályaudvart a szab. államvaspálya ottani indóházával, Sopronban pedig a déli vasut pályaudvarával egy sinuttal összekötni, mely sinutak költsége az aa) pont alatt említett egységárakkal a pályaudvarok egyenkint 300,000 forintot tevő költségébe betudandó.

ee) Ha Győrben a győr-sopron-ebenfurti vasuttal más vasut, vagy a győr-sopron-ebenfurti vasut, eltérőleg az aa) alatti határozattól, más, Győrben állomással bíró vagy ilyet épitő vasutvállalattal közös pályaudvart kívánna létesíteni, azon esetre köteles engedélyes, ezen közös pályaudvar építkezéséhez 300,000 írttal készpénzben hozzájárulni; magától értetvén, hogy az általa már esetleg létesített munkák s beszerzések javára betudandók lesznek.

A közös pályaudvar közös használata stb. iránt az illető vállalatok közt külön egyezmény lesz létesítendő.

D) A győr-soproni szakasz kiépítésére s forgalomba tételére az engedélyokmány 25. §-ában megállapított határidő hat hónappal hosszabbittatik meg.

E) Az engedélyokmány 30-ik §-ában megállapított 14.300,000 forintnyi névleges tőke 160,400 írttal ezüstben, tehát 14.460,400 forintra ezüstben emeltetik, s e tőkéből a bb) pont szerint leteendő 1.021,850 frt levonása után fennmaradó 13.438,550 frt a vonal két szakaszára felosztatván, abból a győr-soproni szakaszra 9.695,780 frt, azaz kilencz millió hatszázkilenczvenötezer hétszáznyolczvan forint, s a sopron-határszéli szakaszra 3.742,770 frt, azaz három millió hétszáznegyvenkétezer hétszázhetven forint állapittatik meg.

F) Végre engedélyesnek a siegendorfi ezukorgyárakhoz s onnan Szt.-Margittáig vezetendő szárnyvasut építésére az engedélyokmány függelékében foglalt kötelezettségének fenntartása mellett - caeteris paribus - az előjog biztosittatik.

2. § Jelen törvény végrehajtásával a közmunka- s közlekedési és a pénzügyi ministerek bízatnak meg.

1 Szentesitési nyert 1874. július 30-án. Kihirdettetett az országgyűlés mindkét házában 1874. augusztus 1-én.

Lábjegyzetek:

[1] Szentesitési nyert 1874. július 30-án. Kihirdettetett az országgyűlés mindkét házában 1874. augusztus 1-én.