Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

10210/1945. (X. 30.) ME rendelet

a Magyar Művészeti Tanácsról

A minisztérium az Ideiglenes Nemzetgyűlés által az 1945. évi szeptember hó 13. napján adott felhatalmazás alapján a következőket rendeli:

1. § 1. A magyar művészeti élet és tevékenység figyelemmel kisérésére és fejlődésének előmozdítására, valamint a művészet egyes ágai között az együttműködés szolgálatára, Magyar Művészeti Tanács (továbbiakban: Tanács) alakul.

2. A Tanács székhelye: Budapest, Pecsétje: Magyarország kis címere, a "Magyar Művészeti Tanács 1945" körirattal.

3. A Tanács felett a kormányhatósági felügyeletet a vallás- és közoktatásügyi miniszter látja el.

2. § A Tanács:

a) tanácsot ad, véleményt nyilvánít és javaslatot tesz azokban a müvészeti vonatkozása kérdésekben, amelyeket a kormány ebből a célból eléje utal;

b) figyelemmel kíséri a magyar művészeti élet, művészeti intézmények és szervezetek működését; ezekre vonatkozóan saját kezdeményezéséből a hatóságoknak, intézményeknek és szervezeteknek tanácsot ad, véleményt nyilvánít és javaslatot tesz;

c) résztvesz kiállítások, hangversenvek, ünnepségek és más nagyobb jelentőségű művészeti megnyilatkozások rendezésének általános irányításában;

d) támogat művészeti vállalkozásokat és kiadványokat:

e) állást foglal a művészeti szakoktatás elvi kérdéseiben;

f) ápolja a külföldi művészeti kapcsolatokat;

g) közreműködik a selejtes művészeti termékek kiküszöbölésében;

h) gondoskodik azoknak a művészeti értékű alkotásoknak és emlékeknek megóvásáról, amelyek nincsenek más szerv gondozására bízva.

3. § 1. Művészeti vonatkozású törvényjavaslat benyújtása, illetőleg rendelet kiadása előtt az illetékes miniszter a Tanácsot meghallgatja. A Tanácsot meg kell hallgatni minden művészeti vonatkozású kormányintézkedés előtt is, ha a tervezett intézkedésnek elvi tartalma, vagy nagyobb gyakorlati jelentősége van. Ha a miniszter a Tanács kellő időben közölt állásfoglalását nem követi, a Tanácsot Írásban értesíti azokról közérdekű okokról, amelyek miatt a Tanács állásfoglalásától el kellett térnie.

2. A Tanács figyelemmel kíséri a művészeti vonatkozású jogszabályok és hatósági intézkedések végrehajtását, abból a szempontból, hogy az megfelel-e a művészet érdekelnek. Ha a Tanács arról győződik meg, hogy a végre hajtás a művészet érdekeinek lényeges sérelmére - eltér a jogszabály megalkotásában követett szándéktól, illetőleg hogy a művészet érdekeit érintő halóiági intézkedésből a művészetre súlyos hátrány származik, a tényállás és az indokok tüzetes kifejtése mellett felszólalhat az illetékes miniszterhez. A miniszter a felszólalás alapjául szolgáló tényállást megvizsgálja és ennek eredményéhez képest a művészet érdekeinek védelmére a szükséges intézkedéseket megteszi és erről a Tanácsot értesíti.

3. A Tanács véleményét meg kell hallgatni minden olyan ügyben, amelynek tárgya állami, törvényhatósági vagy községi, az állam, a törvényhatóság vagy község lényeges támogatásával létesült művészeti (irodalmi, zeneművészeti, képzőművészeti, építőművészeti, iparművészeti, színművészeti vagy filmművészeti) ösztöndíj odaítélése, pályázat nyerteseinek megállapítása, nagyobb rendelés vagy vásárlás. Ha a döntés bizottságban történik, a Tanács a bizottságba egy tagját kiküldheti.

4. Az előbbi bekezdésben megjelölt ügyekben hozott döntések ellen a Tanács a vallás- és közoktatásügyi miniszternél halasztó hatályú fellebbezéssel élhet.

5. A Tanács indokolt javaslatot tehet az illetékes miniszternek az egyes meghatározott művészeti termékek hatósági támogatásának megvonása vagy azok külföldre vitelének megakadályozása iránt, ha úgy véli, hogy ezek a termékek a magyar művészet szinvonalát veszélyeztetik, illetőleg külföldre szállításuk a magyar művészet jóhírnevét sérti.

4. § A Tanács az ügyeket az ügyrend rendelkezéseihez képest az egyes szaktanácsokban, a vegyes hetes tanácsban vagy teljes ülésben tárgyalja.

5. § A Tanács hét szaktanácsból áll. Ezek a következők:

a) irodalmi szaktanács,

b) zeneművészeti szaktanács,

c) képzőművészeti szaktanács.

d) építőművészetí szaktanács,

e) iparművészeti szaktanács,

f) színművészeti szaktanács,

g) filmművészeti szaktanács.

6. § (1) Minden szaktanács hét tagból áll. A tagokat az illető művészeti ág legkiválóbb képviselőiből kell választani. A választásnál gondot kell fordítani arra is, hogy az illető művészeti ág különböző területei (alkotás, tervezés, kivitelezés, rendelés, előadás, bírálat, stb,) jelentőségükhöz mért arányos képviselethez jussanak. A szaktanács tagjainak választása hat év tartamára szól.

(2) A szaktanácsban megüresedett helyet titkos szavazással, egyszerű szótöbbséggel a teljes ülés választás útján tölti be olymódon, hogy a megüresedett helyek betöltésére a Tanács kebeléből alakuló jelölőbizottság kétszer annyi jelöltet javasol, mint ahány hely betöltésre kerül. A javasolt tagok fele szaktanácsonkint minden esetben a Tanácson kívülálló személy legyen. Ugyanazt a tagot ujabb időszakra csak az érvényes szavazatoknak legalább kétharmad többségével lehet megválasztani. Az időközi választás a folyó időszak végéig szól.

(3) A szaktanács élén a saját kebeléből két évre választott elnök áll.

7. § A vegyes hetes tanács a szaktanácsok egy-egy kiküldöttjéből alakul. A kiküldetés két évre szól. A vegyes hetes tanácsban az egyes kiküldöttek a szaktanácsoknak az 5. §-ban megállapított sorrendje szerint évenként váltakozva elnökölnek.

8. § (1) A teljes ülés a Tanács tagjaiból alakul. A tejes ülésen a Tanács elnöke elnököl.

(2) A Tanács elnökét a teljes ülés által a Tanács tagjai sorából javasolt három személy közül a vallás- és közoktatásügyi miniszter előterjesztésére hat év tartamára az államfő nevezi ki.

(3) Az elnököket a különböző szaktanácsok tagjai közül, évenkint váltakozva, a vegyes hetes tanács jelölése alapján a teljes ülés titkos szavazással, egyszerű szótöbbséggel választja.

(4) A teljes ülés elé tartoznak az ügyrend által hatáskörébe utalt ügyek.

9. § (1) A Tanács tagjai nem vehetnek részt olyan ügy tárgyalásában, amelyben maguk vagy közeli hozzátartozóik vagyonilag vagy egyébként, közvetlenül vagy közvetve érdekeltek. A Tanács tárgyalásai bizalmasak. A tagok a tárgyalt ügyekről és a hozott határozatokról szerzett tudomásukat kötelesek titokban tartani. Az ügyrend állapítja meg, hogy a Tanács határozatairól ki tájékoztatja a nyilvánosságot.

(2) Az összeférhetetlenség elhallgatása vagy a titoktartási kötelesség megsértése a tagság elvesztésével jár,

10. § A Tanács munkájában meghívott szakértők is résztvehetnek, akiknek azonban szavazati joguk nincs. A 9. §-nak az érdekeltségre és a titoktartásra vonatkozó rendelkezései a meghívott szakértőkre is megfelelően alkalmazandók.

11. § A Tanács egyes ügyek intézésére állandó jellegű vagy a szükséghez képest esetről-esetre külön bizottságot alakithat. Egyes ügyek tárgyalásának előkészítésére vagy a külön bizottságok munkájában részvételre szakelőadóul a Tanácson kívülálló személyt is fel lehet kérni.

12. § (1) A Tanács igazgatási és ügyviteli tennivalóit a főtitkár vezetése alatt álló titkárság (ügyvezető titkár) végzi.

(2) A főtitkárra, valamint a titkárság többi tagjára a 9. § rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni. Az elnök, a főtitkár, a titkárság valamennyi tagjának feladat- és jogkörét, az ügyvitel részletes szabályait, valamint a tanácskozások rendjét is felölelő ügyrendet a Tanács teljes ülése állapítja meg és jóváhagyás végett a vallás- és közoktatásügyi miniszternek bemutatja.

13. § A Tanácsnak a jelen rendelet hatálybalépése előtt a Budapesti Nemzeti Bizottság által megerősített tagjait az első időszakra megválasztott tagoknak kell tekinteni. E tagok közül azonban szaktanácsonként négy-négy tagot három év múlva ki kell sorsolni és helyettük a 6. § (2) bekezdésében megjelölt módon hat évre új tagokat kell választani,

14. § A jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba; hatálybalépésével az Országos Irodalmi és Művészeti Tanácsról szóló 1934. IX. törvénycikk, valamint az Országos Irodalmi és Művészeti Tanács szervezetének és működésének szabályozásáról szóló 9127/1935. VKM rendelet hatályát veszti. A rendelet végrehajtásáról a vallás- és közoktatásügyi miniszter gondoskodik.

Budapest, 1945. évi október hó 27-én.

Miklós Béla s. k.,

miniszterelnök