Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

1949. évi 17. törvényerejű rendelet

a központi állami ellenőrzésről[1]

I. FEJEZET

Általános rendelkezések

1. § A közületek központi állami ellenőrzés alatt állanak.

2. § (1) A jelen törvényerejű rendelet szempontjából közületnek minősülnek az államigazgatás szervei, ideértve az államhatalom helyi szerveit is, a közületi vállalatok, továbbá az olyan közérdekű testületek és intézetek, amelyekre a Népgazdasági Tanács a jelen törvényerejű rendelet hatályát kiterjeszti.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában államigazgatási szerveknek kell tekinteni a katonai szerveket és alakulatokat, valamint - az ítélkezés és a vádképviselet körén kívül - a bíróságokat és az ügyészségeket is.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában közületi vállalatnak kell tekinteni azt a vállalatot, amelyben az állami, a megye, a járás, a város vagy a község tulajdoni érdekeltsége eléri vagy meghaladja az 50%-ot. Tulajdoni érdekeltségnek minősül a részvények, az üzletrészek, valamint a törzstőke tulajdona is. Nem lehet közületi vállalatnak tekinteni azt a vállalatot, amelyben az 50 %-ot elérő nem állami érdekeltség 1945 február 20-a után létrejött és érvényben lévő államközi egyezményen alapszik.

3. § Ha a központi állami ellenőrzés feladatainak ellátása ezt szükségessé teszi, az ellenőrzést a nem közületi vállalatokra is ki lehet terjeszteni.

4. § A központi állami ellenőrzés célja általában annak felderítése, mikép hajtották végre a közületek az államhatalom és az államigazgatás legfelsőbb szerveinek rendelkezéseit, s tervszerűen, gazdaságosan kezelték-e a nép vagyonát.

5. § (1) Az államigazgatás szerveinek ellenőrzése arra terjed ki, hogy

1. az ellenőrzött szerv szervezetét helyesen méretezték és tagolták-e, érvényesülnek-e benne az egyéni felelősség követelményei;

2. az ellenőrzött szerv gazdasági és pénzügyi vonatkozású működése megfelel-e az állami népgazdasági tervnek, a költségvetésnek, valamint a gazdaságosság és a takarékosság követelményeinek;

3. az ellenőrzött szerv a hatályos rendelkezéseknek megfelelően vezeti-e számadásait s azok híven tükrözik-e a szerv működését;

4. az ellenőrzött szerv ügyintézésében nem érvényesülnek-e nehézkes, az ügyek érdemi elintézését akadályozó (bürokratikus) módszerek;

5. az ellenőrzött szerv ügykezelése megfelel-e az éberség követelményeinek;

6. az ellenőrzött szerv végrehajtotta-e a minisztertanácsnak, valamint a Népgazdasági Tanácsnak azokat a határozatait, amelyek végrehajtásának ellenőrzését a minisztertanács, illetőleg a Népgazdasági Tanács elrendelte.

(2) A minisztertanács külön utasítására az államigazgatási szervek ellenőrzését az előbbi bekezdésben nem említett kérdésekre is ki lehet terjeszteni.

6. § A közületi vállalatok ellenőrzése a vállalatok mérlegén és egyéb számadásain, valamint pénzgazdálkodásán felül kiterjed a vállalatok egész működésére.

II. FEJEZET

Az ellenőrző szervezet

7. § (1) A központi állami ellenőrzés feladatait az Állami Ellenőrző Központ látja el.

(2) A Központ működésének megkezdésével a Legfőbb Állami Számvevőszék, az Állami Ellenőrzési Központ és Budapest Főváros Számszéke megszűnik.

8. § (1) A Központ a minisztertanácsnak a Népgazdasági Tanács útján gyakorolt főfelügyelete alatt áll.

(2) A Központ szervezetére vonatkozó részletes szabályokat a Népgazdasági Tanács állapítja meg.

9. § (1) A Központ működését az elnök irányítja. Az elnök tennivalóit akadályoztatása esetében valamelyik elnökhelyettes látja el. Az elnökhelyettesek egyébként az elnök által átruházott jogkörben járnak el.

(2) Az elnököt és az elnökhelyetteseket a Népgazdasági Tanács elnökének, a minisztertanács hozzájárulásával tett előterjesztésére a Népköztársaság Elnöki Tanácsa nevezi ki. A Központ többi alkalmazottait az elnök nevezi ki.

(3) A Központ alkalmazottai közszolgálati alkalmazottak.

10. § A Központ tisztviselői nem viselhetnek olyan hivatalt és nem folytathatnak olyan mellékfoglalkozást, amely az állami ellenőrzés céljával nem fér össze. Abban a kérdésben, hogy a hivatal vagy mellékfoglalkozás az állami ellenőrzés céljával összefér-e. kétség esetében az elnök határoz.

III. FEJEZET

Az ellenőrzés menete

11. § (1) A Központ az állami ellenőrzés feladatainak ellátása érdekében jogosult bármely államigazgatási szerv működését az 5. §-ban megszabott körben, továbbá bármely közületi és ellenőrzés alá vont egyéb vállalat működését megvizsgálni.

(2) Az ellenőrzött szervek kötelesek a Központ kívánságára minden adatot, vagy iratot rendelkezésre bocsátani és a szükséges felvilágosításokat megadni. A Központnak jogában áll az ellenőrzött szervek bármely alkalmazottját szóban vagy írásban nyilatkozattételre, adatok vagy okiratok előterjesztésére kötelezni. A Központ által megvizsgálni vagy beszerezni kívánt iratokra, adatokra és felvilágosításokra a titoktartási kötelezettség a Központ irányában nem terjed ki.

(3) Az illetékes miniszter egyes bizalmas adatok, iratok vagy felvilágosítások rendelkezésre bocsátását magának tarthatja fenn. Ha az illetékes miniszter az ilyen adatokat, iratokat vagy felvilágosításokat a Központ elnökének sem bocsátja rendelkezésére, a Központ a Népgazdasági Tanács útján a minisztertanácsnak tesz jelentést.

12. § A Központ az állami ellenőrzés feladatait rendes vagy rendkívüli vizsgálat útján látja el. A rendes vizsgálat az ellenőrzött szerv működésének egészére, a rendkívüli vizsgálat pedig valamely ügyre vagy ügycsoportra terjed ki.

13. § (1) A minisztériumoknál és egyéb főhatóságoknál, a központi állami hivataloknál, továbbá az állami vállalatoknál évenként egyszer rendes vizsgálatot kell tartani.

(2) Mindaddig, amig a Központ teljes megszervezése befejezéshez jut, a Népgazdasági Tanács felhatalmazhatja a Központot, hogy a kisebb jelentőségű állami vállalatoknál egy évnél ritkább időközökben tartson rendes vizsgálatot.

(3) A Központ a fontosabb államigazgatási szervek és közületi vállalatok rendes vizsgálatát munkaterv alapján végzi. A munkatervet a Népgazdasági Tanács állapítja meg és a minisztertanács hagyja jóvá.

14. § (1) A Központ bármely ellenőrzés alá tartozó szervnél rendkívüli vizsgálatot tarthat.

(2) A Központ köteles rendkívüli vizsgálatot tartani, ha a minisztertanács vagy a Népgazdasági Tanács azt elrendeli.

(3) Rendkívüli vizsgálat tartását bármelyik miniszter is kezdeményezheti.

15. § A Magyar Népköztársaság minden polgárának az Alkotmányból folyó becsületbeli kötelessége a Központ figyelmét az államigazgatási szervek, vagy a közületi vállalatok szervezetében, vagy működésében tapasztalható közérdeket sértő hibákra, hiányosságokra vagy szabálytalanságokra felhívni.

16. § A központi állami ellenőrzés feladatait a dolgozók minél szélesebb körének bevonásával kell ellátni. Ebből a célból a Központ az ellenőrzött szerv vezetőjénél, vagy dolgozóinak arra illetékes szervezeténél a dolgozók összehívását kezdeményezheti. A gyűlésen ismertetni kell a vizsgálat során tapasztalt hibákat, hiányosságokat, szabálytalanságokat, vagy azok egy részét és meg kell tárgyalni a hibák, hiányosságok és szabálytalanságok kiküszöbölésére szolgáló javaslatokat.

17. § (1) A Központ az ellenőrzött szerv működésében tapasztalható hibák, hiányosságok vagy szabálytalanságok kiküszöbölésére közvetlen intézkedést nem tehet.

(2) Ha a Központ a vizsgálat során olyan eljárást tapasztal, amely jogszabályba, vagy egyéb felsőbb rendelkezésbe ütközik, vagy amelynek továbbfolytatása kárt okozna, köteles erre az ellenőrzött szerv vezetőjének figyelmét felhívni, feltéve, hogy ez a vizsgálat eredményességét nem veszélyezteti.

18. § (1) Ha a vizsgálat adatai arra mutatnak, hogy az ellenőrzött szerv működésével kapcsolatban valaki bűncselekményt követett el, a Központ elnöke - az illetékes miniszter egyidejű értesítésével - bűnvádi feljelentést tesz vagy erre az illetékes minisztert kéri fel.

(2) Ha a vizsgálat alapján fegyelmi vétség látszik megállapíthatónak, a Központ elnöke a terheltet - meghallgatása után és az illetékes miniszter egyidejű értesítésével - pénzbirsággal sujthatja. A pénzbírság összegére és behajtásának módjára az ellenőrzött szervnél érvényes szabályokat kell alkalmazni. Az elnök a fegyelmi büntetés kiszabására az illetékes fegyelmi hatóságot is felkélheti.

19. § A Központ a vizsgálat eredményéről készített jelentést közli az illetékes miniszterrel. A vizsgálat eredményéről az ellenőrzött szerv vezetőjét is tájékoztatni kell. kivéve, ha az eredmény részletes közlése a vizsgálat esetleg szükséges továbbvitelét vagy az intézkedések eredményességét akadályozná. Ebben az esetben az ellenőrzött szerv vezetőjével a vizsgálat eredményét csak kivonatosan kell közölni.

20. § (1) Az illetékes miniszter köteles a vizsgálat során tapasztalt hibák, hiányosságok és szabálytalanságok kiküszöbölése iránt intézkedni és erről a Központot harminc napon belül értesíteni.

(2) Ha a miniszter értesítése az előbbi bekezdésben megszabott határidőben nem érkezik meg, vagy ha a miniszter által tett intézkedést a Központ elnöke nem tartja megfelelőnek, végül ha a miniszter a Központ álláspontjával nem ért egyet, az ügyet döntés végett a Népgazdasági Tanács - nem gazdasági tárca esetében a minisztertanács - elé kell terjeszteni.

IV. FEJEZET

Vegyes, büntető és záró rendelkezések

21. § (1) A pénzügyminiszter a költségvetési törvény végrehajtásáról évenként jelentést készít. A jelentés a pénzügyminiszter rendelkezésére álló adatokon, valamint a Központ jelentésein alapszik. A jelentést a minisztertanács útján az országgyűlés elé kell terjeszteni.

(2) A minisztertanács felhatalmazást kap arra, hogy a pénzügyminiszter jelentésének elkészítésére vonatkozó részletes szabályokat, a zárszámadásra vonatkozó törvényes rendelkezések szükséges módosítására, kiegészítésére vagy hatályon kívül helyezésére is kiterjedően rendelettel állapítsa meg.

22. § Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, vétséget követ el és három évig terjedhető fogházzal büntetendő,

o) aki a Központnak vagy a Központ alkalmazottjának, illetőleg a Központ megbízásából eljáró személynek hivatalos hatáskörben folytatott ellenőrző tevékenységét szándékosan gátolja vagy gátolni törekszik;

b) az ellenőrzött szervnek az az alkalmazottja, aki a Központ által kívánt adatokat, okiratokat vagy felvilágosításokat a 11. § rendelkezése ellenére nem bocsátja rendelkezésre.

23. § (1) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, kihágást követ el és hat hónapig terjedhető elzárással büntetendő az, aki a 22. § a) pontjában meghatározott cselekményt gondatlanságból követi el.

(2) A kihágás miatt az eljárás a járásbíróság hatáskörébe tartozik.

(3) A pénzbüntetésre az 1928. évi X. törvény rendelkezéseit a 8.690/1946. (173) M. E. számú rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

24. § (1) A jelen törvényerejű rendelet végrehajtásáról a minisztertanács a Népgazdasági Tanács útján gondoskodik.

(2) A Legfőbb Állami Számvevőszék felállításáról szóló 1870. évi XVIII. törvény, az 1880. évi LXVI. törvény, az 1897. évi XX. törvény 16. §-ának utolsó bekezdése, 142. §-ának a Legfőbb Állami Számvevőszékre és elnökére vonatkozó rendelkezései, az 1902. évi XXIII. törvény, az 1907. évi XXIII. törvény 2. és 3. §-a, az 1914. évi IV. törvény, az 1947. évi XIV. törvény 10. §-a, az állami pénzkezelési kimutatások szerkesztése tárgyában kiadott 13.880/1947. (270) Korm. rendelet, a Közérdekű Vizsgálatok Nyilvántartójának szervezése tárgyában kibocsátott 1.620/1948. (33) Korm. rendelet, az ennek végrehajtása tárgyában kibocsátott 282/1948. (43) G. F., a 4.870/1948. (96) Korm. rendelet, az állami és állami érdekeltségű vállalatok ellenőrzése tárgyában kibocsátott 7.140/1948. (153) Korm. rendelet, az ennek végrehajtása tárgyában kibocsátott 1.831/ 1948. (192) G. F., az Állami Ellenőrzési Központ szervezetének és ügyvitelének szabályozása tárgyában kibocsátott 7.660/1948. (160) Korm. rendelet, a Budapest Székesfőváros közigazgatásáról szóló 1930. évi XVIII. törvény 51. §-ának (3)-(5) bekezdése, 63. §-ának (1) bekezdése és 67. §-ának a számszéki igazgatóra és helyettesére vonatkozó rendelkezései, az 1934. évi XII. törvény 11., 12., 14. §-a, 17. §-ának (1) bekezdése, a 106.600/1936. B. M., a 106.601/1936. B. M., végül a 33.900/1939. B. M. rendelet hatályát veszti.

Budapest, 1949. évi november hó 28-án

Szakasits Árpád s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Olt Károly s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Lábjegyzetek:

[1] A törvényerejű rendelet megjelent a Magyar Közlöny 1949. évi 250-251. számában.

Tartalomjegyzék