E1202-3T-1/1950. (IX. 15.) VKM rendelet
a tanulók osztályozása és tanulmányi továbbhaladása tárgyában
(Közigazgatási rendszám: 1.202.)
A vallás- és közoktatásügyi miniszter és a földművelésügyi miniszter a következőket rendeli:
1. § Valamennyi általános iskola, népiskola, középfokú szakiskola és középiskola tanulóinak az egyes tantárgyakban elért, valamint általános tanulmányi eredményét, továbbá magatartását az alábbiak szerint kell elbírálni és osztályozni.
A tanuló magatartásának elbírálása
2. § (1) A tanuló magatartását a következő szempontok szerint kell elbírálni:
a) a tanuló alkalmazkodása az iskola fegyelmi rendjéhez,
b) a tanuló kötelességteljesítése,
c) a tanuló közösségi magatartása.
(2) A fenti szempontok figyelembevételével a magatartás elbírálására négy jegyet kell alkalmazni: példás (5), jó (4), tűrhető (3), rossz (2).
(3) Példás (5) érdemjegyet kap a tanuló, ha az illető tanulmányi időszakban a fenti követelmények mindegyikének megfelelt, iskolában és iskolán kívül kifogástalanul viselkedett.
(4) Jó (4) érdemjegyet kap a tanuló, ha az illető tanulmányi időszakban a fenti követelmények valamelyike ellen kisebb vétséget követett el.
(5) Tűrhető (3) érdemjegyet kap a tanuló, ha az illető tanulmányi időszakban súlyosabb vétséget követett el.
(6) Rossz (2) érdemjegyet kap az a tanuló, aki az illető tanulmányi időszakban súlyos, kizárásra okot adó fegyelmi vétséget követett el.
A tanulmányi előmenetel elbírálása
3. § (1) A tanulmányi előmenetel elbírálásánál a következő szempontokat kell figyelembe venni:
a) a tanuló tárgyismerete,
b) a tanuló érdeklődése, figyelme, részvétele az iskolai munkában,
c) a tanuló közösségi munkája (tanulókör, tanulópárok),
d) képes-e a tanuló a tantárggyal kapcsolatban felmerülő kérdéseket önállóan megoldani,
e) az előző időszakhoz képest fejlődést, vagy visszaesést mutat-e a tanuló.
(2) A tanulmányi eredmény elbírálására a tanterv valamennyi tantárgyánál a következő öt jegyet kell alkalmazni: jeles (5), jó (4), közepes (3), elégséges (2), elégtelen (1).
(3) Jeles (5) osztályzatot kap a tanuló, ha a tanterv egészévi anyagát kifogástalanul megérti és tökéletesen elsajátítja, ha a kérdésekre (a tanterv keretében) helyes, tudatos és biztos feleletet ad, továbbá megszerzett tudását gyakorlati feladatokban alkalmazni tudja, szóbeli feladataiban és írásbeli dolgozataiban szabatosan fejezi ki magát és nem követ el hibát, végül tudását társainak is továbbadja.
(4) Jó (4) osztályzatot kap a tanuló, ha a tantervben megszabott egészévi anyagot érti és elsajátította, a kérdésekre (a tanterv keretében) nehézség nélkül válaszol, megszerzett tudását gyakorlati feladatokban alkalmazni tudja, szabatosan fejezi ki magát, szóbeli feleleteiben és írásbeli dolgozataiban komoly hibát nem követ el és tudásával társait segíti.
(5) Közepes (3) osztályzatot kap a tanuló, ha az egész évi tananyag lényegét ismeri, az ismeretek gyakorlati alkalmazásában némi nehézséget érez ugyan, de ezeket a nevelők támogatásával legyőzi, továbbá szóbeli feleléskor és írásbeli dolgozataiban csak kevés komoly hibát ejt.
(6) Elégséges (2) osztályzatot kap a tanuló, ha a továbbhaladáshoz feltétlenül fontos ismereteket elsajátította, azonban csak bizonytalanul és irányító kérdések segítségével tud felelni.
(7) Elégtelen (1) osztályzatot kap a tanuló, ha a kérdéses tantárgyból teljes tájékozatlanságot mutat.
Általános tanulmányi eredmény
4. § (1) Az általános tanulmányi eredmény megállapításában a magatartás és az esetleges rendkívüli tantárgyak kivételével minden tantárgyat figyelembe kell venni.
(2) A tanuló általános tanulmányi eredménye:
kitűnő, ha minden tantárgyból jeles (5),
jeles (5), ha legfeljebb két tantárgyból kapott jó (4) osztályzatot és jónál rosszabb osztályzata nincs,
jó (4), ha legfeljebb két tantárgyból kapott közepes (3) osztályzatot és közepesnél rosszabb osztályzata nincs,
közepes (3) ha legfeljebb két tantárgyból kapott elégséges osztályzatot,
elégséges (2), akinek kettőnél több elégséges osztályzata van, de elégtelen osztályzatot nem kapott és végül
elégtelen (1), akinek egy, vagy több elégtelen (1) osztályzata van.
A továbbhaladás módozatai
5. § (1) Felsőbb osztályba léphet a tanuló, ha az osztálynak a továbbhaladásra nézve döntő tantárgyaiból legalább elégséges (2) eredményt ért el.
(2) Javító vizsgát tehet a tanuló, ha legfeljebb két tantárgyból elégtelen (1) osztályzatot kapott. A javító vizsgára bocsátott tanulónak mindazokból a tantárgyakból vizsgáznia kell, amelyekből elégtelen (1) osztályzata van. A javító vizsgát sikeresnek kell tekinteni, ha a javító vizsga tárgyából, illetve tárgyaiból a tanuló a javító vizsga alapján legalább elégséges (2) érdemjegyet kapott. A sikertelen javító vizsgát megismételni nem lehet.
(3) Tanulmányait csak az osztály megismétlésével folytathatja a tanuló, ha
a) a továbbhaladás szempontjából döntő tantárgyak közül kettőnél több elégtelen (1) osztályzata van, vagy
b) ha a javító vizsgán nem felelt meg.
(4) A miniszter engedélyével folytathatja tanulmányait a középiskolai tanuló, ha a fenti rendelkezések alapján ugyanazt az osztályt másodszor kellene ismételnie.
6. § (1) A jelen rendelet rendelkezéseit az 1950/51. tanévtől kezdve kell alkalmazni. Azokat a tanulókat, akiket az eddig hatályban volt osztályozási rendszer alapján utasítottak javító vizsgára, javító vizsgájukon még a korábbi rendelkezések szerint kell elbírálni.
(2) A jelen rendelet hatálybalépésével a 66000/1949. (IV. 30.) VKM rendelet hatályát veszti.
Erdei Ferenc s. k.,
földművelésügyi miniszter