Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

137/1950. (V. 10.) MT rendelet

a műszaki és egyes adminisztratív dolgozók prémiumrendszeréről

(Közigazgatási rendszám: 3.228.)

A jelenlegi bonyolult, bürokratikus, nem az egyéni teljesítményre támaszkodó prémiumok helyett a minisztertanács a szocialista bérrendszer elvének megfelelő, az egyéni teljesítményen alapuló rendszert kíván bevezetni a termelést irányító dolgozók (igazgatók, osztályvezetők, csoportvezetők stb.) jutalmazására. Az új rendszer célja az, hogy

a termelés irányítóit fokozottan tegye érdekeltté a termelés emelésében,

világosan, egyértelműen kitűzött célok elérése esetében előre meghatározott prémiumot biztosítson,

a vállalatok igazgatóinak módot nyújtson arra, hogy a dolgozókat a vállalat lényegesebb feladatainak teljesítésére ösztönözzék.

E célok érdekében a minisztertanács a következőket rendeli:

I. Alapelvek

1. § A közületi vállalatoknál, ipari, kereskedelmi, vagy egyéb központoknál, az egyesüléseknél, úgyszintén a gazdasági irodáknál alkalmazott műszaki, valamint irányító munkát végző adminisztratív dolgozókat a jelen rendelet szabálya szerint prémiumban lehet részesíteni.

2. § (1) A prémiumrendszerben dolgozó munkavállaló munkabére szempontjából két részt kell megkülönböztetni: a) az alapbért és b) a prémiumot.

(2) Az alapbér az a bérösszeg (100%), amely a munkavállalót a jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított bértáblázat alapján a munkakörének megfelelő besorolás szerint illeti meg.

(3) A prémium olyan rendszeres többletjuttatás, amely a munkavállalót meghatározott feladat teljesítése esetében illeti meg. A prémiumot általában az alapbér százalékában kell kifejezni.

3. § A prémiumnak csak az egyéni munkaeredmény lehet az alapja. Ezért prémiumrendszerben csak azok a munkavállalók dolgozhatnak, akiknek egyéni munkaeredményét számszerűen vagy egyébként egyértelműen meg lehet állapítani.

4. § (1) A prémium alapjául szolgáló feladat kitűzése során elsősorban a következő három feladatcsoportot kell figyelembe venni:

a) a termelés (forgalom) emelése (a termelési, forgalmi tervek túlteljesítése),

b) az önköltség csökkentése (az önköltségcsökkentési tervek túlteljesítése),

c) a minőség javítása.

(2) A prémium alapjául csak olyan feladatot lehet kitűzni, amelyre vonatkozólag a könyvelés és általában az üzemi adatszolgáltatás megbízható adatokat tud nyújtani.

5. § (1) A munkavállaló részére kitűzött feladat meghatározása kétféle módon történhet, éspedig

a) meghatározott cél kitűzésével (7. §) vagy

b) gazdaságossági, illetőleg termelési mutatók megállapításával (8-9. §).

(2) A feladat meghatározásának az (1) bekezdésben említett kétféle módját együttesen is lehet alkalmazni (pl. az öntöde vezetője részére kitűzött teljesítmény a selejtnek meghatározott százalékra csökkentése, emellett prémiumban részesíthető az öntöde tervtúlteljesítésének minden százaléka után).

(3) A prémium alapjául általában egy, legfeljebb két-három feladatot lehet kitűzni. Ezek közül rendszerint egy feladat teljesítése határozza meg a prémium mértékét, míg az esetleges többi feladatot olyan feltételként kell megjelölni, amelynek nemteljesítése az egyébként járó prémium kifizetését kizárja (kizáró feltétel; példa: a munkavállaló a selejtcsökkentés minden százaléka után prémiumban részesül, feltéve, hogy a termelési tervet teljesíti, ha tehát a termelési terv teljesítése száz százalékon alul marad, prémium akkor sem jár, ha a selejt egyébként csökken).

6. § Ha a prémium alapjául szolgáló feladatként nem a termelési (forgalmi) terv túlteljesítését jelölték ki, akkor a termelési (forgalmi) terv teljesítését kizáró feltételként minden esetben meg kell jelölni. E szabály alól csak azoknál a dolgozóknál lehet kivételt tenni, akiknek munkája a termelési (forgalmi) terv teljesítésével nem áll közvetlen kapcsolatban.

7. § (1) Ha a feladatot meghatározott cél kitűzésével állapították meg, a munkavállaló a megkívánt eredmény elérése és tartása esetében megkapja a prémiumot, ellenkező esetben azonban prémiumban nem részesül.

(2) A kitűzött cél lehet valamely termelési, gazdaságossági, műszaki vagy technológiai feladat megoldása, beruházásának határidőre való teljesítése, valamint a minőségi termelés továbbfejlesztése (pl. a selejt meghatározott százalékra csökkentése és ilyen szinten tartása, a könyvelés napra kész állapotban tartása, az anyagkihozatal bizonyos százalékának elérése és tartása stb.).

8. § (1) A feladatnak mutatókkal való megállapítása esetében a munkavállalót az elért eredmény minden előre megállapított egysége után a kitűzött prémium illeti meg (pl. a selejtcsökkentés minden egyes százaléka után az alapbér meghatározott százaléka stb.)

(2) A prémium alapjául szolgáló mutatókat a termelési, önköltségcsökkentési, minőségi, pénzügyi, beruházási stb. tervekre kell felépíteni.

9. § (1) Ha a prémium alapjául szolgáló feladatot mutatókkal határozták meg, a munkavállaló eredménye pedig az előirányzaton alul marad, az eredménycsökkenés mértékétől függően az alapbért is csökkenteni kell. A csökkentés mértékét a prémium kitűzésével egyidejűleg előre meg kell határozni. (Például: a munkavállaló a termelési terv túlteljesítésének minden százaléka után prémiumban részesül, ha azonban a termelési terven alul marad, alapbérét az elmaradás minden százaléka után az előre meghatározott mértékben csökkenteni kell.)

(2) Az alapbért az (1) bekezdés esetében legfeljebb 80%-ára lehet csökkenteni (biztosított bére).

(3) Ha a feladatot meghatározott cél kitűzésével állapították meg (7. §), valamint kizáró feltétel [5. § (3) bek.] nemteljesítése esetében az alapbér csökkenésének nincs helye.

10. § Prémium kifizetésének kizárólag a kitűzött feladat teljesítése esetében van helye. E szabály alól kivételt semmiféle címen sem lehet engedélyezni.

11. § (1) A prémium alapjául szolgáló feladatot, valamint a kizáró feltételeket meg lehet változtatni, ha a prémiumrendszerben dolgozók munkája szempontjából más gazdasági cél elérése került előtérbe.

(2) A kitűzött feladat megváltoztatásának legkorábban hat hónap eltelte után van helye. Ez a határidő a feladatnak meghatározott cél kitűzésével való megállapítása esetében a cél elérésétől, mutatókkal való megállapítása esetében pedig a mutató alkalmazásba vételétől számít.

II. Hatásköri és eljárási szabályok

12. § (1) A prémium alapjául szolgáló feladatot és a prémium mértékét - a (2) bekezdés esetét kivéve - a vállalat (központ, egyesülés, gazdasági iroda) igazgatója állapítja meg.

(2) Az igazgató, valamint a vállalat (központ, egyesülés, gazdasági iroda) vezető munkavállalói részére a prémium alapjául szolgáló feladatot és a prémium mértékét az a szerv állapítja meg, amely a vállalat stb. felett a közvetlen felügyeletet gyakorolja (központ, egyesülés, minisztérium).

13. § (1) A prémium elszámolásának rendszerét úgy kell megállapítani, hogy az minden érdekelt dolgozó számára világos és érthető legyen. Ezekkel a dolgozókkal közölni kell, hogy milyen feladat teljesítése esetében milyen mértékű prémiumban részesülnek.

(2) A prémiumot a lehetőség szerint az annak alapjául szolgáló eredmény elérését követő naptári hónap folyamán kell kifizetni. A kifizetés lehetőleg a bérfizetéssel együtt történjék.

(3) A prémiumrendszerben dolgozó munkavállalók kívánságára a vállalat (központ, egyesülés, gazdasági iroda) köteles azokat az adatokat rendelkezésre bocsátani, amelyeknek alapján munkájának eredményét kiszámították.

14. § (1) A jelen rendeletben szabályozott prémiumrendszert először a gyáriparban, az építőiparban, a bányászatban és a közlekedésben kell bevezetni. Az Országos Munkabér Bizottság állapítja meg azt az időpontot, amikor a prémiumrendszer a népgazdaság egyéb ágaiban is bevezetésre kerül.

(2) A prémiumrendszer bevezetéséhez szükséges végrehajtási utasítást - ideértve a bevezetés időpontjának meghatározását is - az Országos Munkabér Bizottság adja ki. A prémiumrendszer bevezetéséről az illetékes miniszterek gondoskodnak.

(3) A prémiumrendszerre (a többletteljesítési juttatásra) vonatkozó jelenleg hatályos szabályok akkor vesztik hatályukat, amikor a jelen rendeletben szabályozott prémiumrendszer az egyes vállalatokban (központokban, egyesülésekben, gazdasági irodákban) bevezetésre kerül. Az említett szabályok: a minisztertanács 320/1949. (VI. 23.) MT határozat, valamint 340/1949. (VII. 17.) MT határozat, valamint az Országos Munkabér Bizottság 42459/1949. OMB határozat, 42.480/1949. OMB határozat, 10402/1949. OMB határozata.

Dobi István s. k.,

a minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék