15800/1951. (IX. 13.) BM rendelet
a kishajók (motorcsónakok, kajakok, evezős- és vitorláscsónakok) belvizeken való közlekedésének szabályozásáról
(Közigazgatási rendszám: 5.502.)
A kishajók (motorcsónakok, kajakok, evezős- és vitorláscsónakok) belvizeken való közlekedésének szabályozása tárgyában a közlekedés- és postaügyi miniszterrel egyetértésben a következőket rendelem:
1. § Minden kishajó-tárolóhelyen (vizisporttelep, üdülőhely stb.) a kishajók felelős kezelője köteles az ott tároló kishajókról az 1. számú minta szerinti nyilvántartást és a használatba kiadott kishajókról a 2. számú minta szerinti naplót (túra-naplót) vezetni.
2. § Az 1. §-ban meghatározott nyilvántartást és naplót a rendőrség folyamrendészeti közegei bármikor ellenőrizhetik. E célból a kishajók felelős kezelője a nyilvántartást és naplót a rendőrség közegeinek kívánságára átadni köteles.
(1) Az 1952. évi május hó 15. napjától - a 4. §-ban meghatározott kivételekkel - csak abban az esetben adható ki kishajó használatra és lehet azzal közlekedni, ha a kishajót igénybevenni szándékozó, illetőleg igénybevenni szándékozók közül legalább egy személy az evezésből, a kajakozásból, vagy vitorlázásból a Munkára Harcra Kész testnevelési rendszerrel (továbbiakban: MHK.) kapcsolatos próbát, illetőleg a jártassági vizsgát sikeresen letette és ezt a sportköre (sportszervezete, üzeme, hivatala, iskolája) által a 3. számú minta szerinti "Igazolás"-sal igazolja.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt MHK. próba, illetve jártassági vizsga sikeres letételét tanusító "Igazolás"-t a kishajó vezetője köteles a kishajó használatának ideje alatt magánál tartani és a rendőrség folyamrendészeti közegei felszólítására felmutatni.
(3) Veszély (vihar) közeledtét jelző figyelmeztetés (félárbócra vont viharkosár és sárgaszínű rakéta kilövése) után:
a) csak a használatba vevő felelősségére lehet kishajót kizárólag közvetlen partmenti használatra kiadni;
b) a vizen tartózkodó motorcsónakosok, kajakozok, evezősök, vitorlások kötelesek a part felé tar-tani és a viharjelző állomás további jelzéseit állandóan figyelemmel kisérni.
(4) A bármely pillanatban bekövetkezhető veszélyre (viharra) figyelmeztető jelzés (egészárbócra vont viharkosár és piros színű rakéta kilövése) után kishajót használatra kiadni, illetve azzal közlekedni tilos; a vízen tartózkodó motorcsónakosok, kajakozók, evezősök és vitorlások azonnal kötelesek a parthoz menni.
4. § (1) A 3. § (1) bekezdésében megjelölt MHK. próba, illetve jártassági vizsga sikeres letételét nem kell igazolni, ha a kishajó vezetője:
a) magasabb fokú vízijártasságot megkövetelő képesítéssel rendelkezik (hajóskapitány, hajó- és tutajvezető, hajósszemélyzet tagja);
b) vízhez kötött foglalkozással kapcsolatban vezet kishajót (halász, halászsegéd, komp- és révhajó vezető, úszómester, vízimüvek személyzetének tagja);
c) a kishajósportok valamelyik fajtájából mint sportolónak minősítése, vagy osztályozása van.
(2) A kishajó vezetője a folyamrendészeti szervek közegeinek felszólítására az (1) bekezdésben megjelölt mentességet igazolni köteles.
5. § (1) A Balatonon a kishajókat azok tulajdonosai az 1952. évi május hó 15. napjáig veszélyt jelző fáklyával kötelesek felszerelni.
(2) Veszélyt jelző fáklya nélkül kishajót az (1)] bekezdésben meghatározott idő után a Balatonon használatra kiadni, illetve ilyen felszerelés nélkül kishajóval közlekedni tilos.
6. § (1) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, kihágást követ el és kettőezer forintig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő az, aki:
a) az 1. §-ban meghatározott nyilvántartás vagy napló vezetését elmulasztja, illetőleg a nyilvántartást és a naplót a rendőrség folyamrendészett közegeinek felszólítására át nem adja;
b) a 3. § (1) és (4) bekezdésében, valamint az 5. § (2) bekezdésében meghatározott tilalom ellenére, kishajót használatra kiad, illetőleg kishajóval közlekedik;
c) a bármely pillanatban bekövetkezhető viharra figyelmeztető jelzés után a parthoz nem megy [3. § (4) bekezdés];
d) a rendőrség íolyamrendészeti közegei felszólítására a MHK. próba, illetve a jártassági vizsga sikeres letételét tanusító "Igazolás" felmutatását megtagadja, illetőleg a 4. § (2) bekezdésében megjelölt mentességet nem igazolja;
e) a várható veszélyre történt figyelmeztetés után a kishajtó nem közvetlenül a partmenti közlekedésre használja [3. § (3) bekezdés];
f) a tulajdonában lévő kishajót az 5. § (1) bekezdésben megjelölt veszélyt jelző fáklyával nem szereli fel.
(2) A kihágás miatt az eljárás a rendőrség, mint rendőri büntetőbíróság hatáskörébe tartozik.
7. § A jelen rendelet hatálybalépésével a 280.060/1938. B. M. és a 92.300/1944. B. M. rendeletek, valamint az ellentétes rendeletek hatályukat vesztik.
Pöcze Tibor s. k.,
a belügyminiszter első helyettese