194/1951. (XI. 10.) MT rendelet

a panaszkönyvről

A dolgozó tömegek bírálatának fontos szerepe van a hibák feltárásában és kiküszöbölésében, a munka megjavításában; lehetőséget kell tehát teremteni arra, hogy ez a bírálat az államigazgatás és a közületi gazdálkodás szerveivel szemben minél szélesebb körben érvényesüljön. Ezeket megfontolva a Magyar Népköztársaság minisztertanácsa a következőket rendeli:

1. § Panaszkönyvet kell rendszeresíteni az államhatalom vagy az államigazgatás minden olyan szerve, intézete, intézménye és közfeladatot ellátó minden olyan szerv, állami vállalat és szövetkezel hivatali helyiségében (irodájában), telepén, raktár-, üzlet- vagy irodahelyiségében, amely a közönséggel - ügykörének természeténél fogva - közvetlen kapcsolatot tart.

2. § A panaszkönyvnek bekötött, laponként folyószámmal ellátott, átfűzött és a fűző-zsinór végén az I. §-ban említett szerv (intézet, intézmény), illetőleg vállalat vagy szövetkezet pecsétjével lepecsételt könyvnek kell lenni.

3. § A panaszkönyvet a közönség számára könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni és gondoskodni kell arról, hogy mellette megfelelő írószer is legyen.

4. § A panaszkönyvbe észrevételét, kifogását vagy panaszát bárki bejegyezheti.

5. § (1) Az 1. §-ban említett szerv (intézet, intézmény), illetőleg vállalat vagy szövetkezet veze-tőja vagy az általa ezzel a feladattal megbízott a panaszkönyvbe írt bejegyzéseket naponta köteles megtekinteni és azok alapján a szükséges intézkedéseket megtenni.

(2) A bejegyzések elintézését a panaszkönyv lapjainak a bejegyzések mellett erre a célra fenntartott részén (margón) rövid, világos szövegezéssel fel kell tüntetni.

(3) Az elintézésről - ha az az eset körülményei szerint szükséges - a panaszost értesíteni kell. Azt, hogy az elintézésről a panaszos részére értesítést küldtek, az előbbi bekezdésben körülírt helyen szintén fel kell tüntetni.

6. § A panaszkönyvbe történt bejegyzés nem pótolja azt a jogorvoslatot, amely a panaszost az általa szenvedett jogsérelem elhárítása végett a vonatkozó jogszabályok szerint megilleti (pl. fellebbezés, fel folyamodás). Erre a panaszkönyv címlapján utalni kell.

7. § (1) A panaszkönyvet, az abban foglalt bejegyzéseket, valamint a bejegyzések elintézését a felügyeletet gyakorló hatóság (rendszeresen) felülvizsgálja.

(2) A felügyeletet gyakorló hatóság abban az esetben, ha valamelyik bejegyzés elintézését nem tartja megfelelőnek, eltérő intézkedést tehet. Az 5. § (2) és (3) bekezdésében foglaltak erre az esetre is irányadók.

(3) Nem vonatkozik a jelen § a minisztériumoknál és az országos főhatóságoknál rendszeresített panaszkönyvekre.

8. § A panaszkönyvet az utolsó bejegyzés keltétől számított három éven át meg kell őrizni.

9. § A panaszkönyvre vonatkozó rendelkezések megtartásáért az 1. §-ban említett szerv (intézet, intézmény), illetőleg vállalat vagy szövetkezet vezetője fegyelmileg felelős.

10. § A jelen rendelet a fegyveres testületekre és általában a honvédelmi igazgatás körében nem nyer alkalmazást.

11. § A jelen rendelet az 1952. évi január hó 1. napján lép hatályba.

Dobi István s. k.,

a minisztertanács elnöke