Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

91/1952. (X. 2.) MT rendelet

a Kisipari Szövetkezeti Kölcsönös Biztosító Intézet felállításáról

A kisipari szövetkezeti mozgalom mind nagyobb mértékben való kiszélesedése és gazdasági megerősödése folytán, valamint a szövetkezetek önállóságának további fokozása érdekében indokolt egy olyan intézményt létesíteni, amelynek feladata gondoskodni a kölcsönösség elve alapján a szövetkezeti tagok, a szövetkezeti nyugdíjasok és az említettek családtagjai szociális biztosításáról.

Ennek a célnak a megvalósítása érdekében a minisztertanács az alábbiakat rendeli:

Az Intézet elnevezése, jogállása és feladata

1. §

(1) A kisipari szövetkezeti tagok, a szövetkezeti nyugdíjasok és az említettek családtagjai kötelező szociális biztosítására meg kell szervezni a kisipari termelőszövetkezetek és a háziipari termelőszövetkezetek kölcsönös biztosító intézetét.

(2) A biztosító intézet elnevezése: Kisipari Szövetkezeti Kölcsönös Biztosító Intézet (a továbbiakban: Intézet).

(3) Az Intézet jogi személy.

2. §

Az Intézet feladata:

a) gondoskodás a kisipari szövetkezetek tagjairól, a szövetkezeti nyugdíjasokról és az említettek családtagjairól betegség, szülés, halál esetében;

b) nyugellátás megállapítása és folyósítása;

c) gyermeknevelési pótlék megállapítása és folyósítása;

d) gondoskodás a szövetkezeti tagok és családtagjaik üdültetéséről, valamint egyéb szociális ellátásáról (üdülők, napköziotthonok, csecsemőotthonok létesítése stb.);

e) egészségvédő és balesetelhárítási óvórendszabályok, munkavédelmi rendelkezések kiadása a szövetkezetek részére az Országos Kisipari Szövetséggel (a továbbiakban: OKISZ) egyetértésben és azok végrehajtásának ellenőrzése, figyelemmel a minisztertanácsnak és a Szakszervezetek Országos Tanácsának az üzemi balesetelhárításról kiadott határozatában foglaltakra.

3. §

A szövetkezeti tagok, a szövetkezeti nyugdíjasok és az említettek családtagjai részére ugyanazok a szolgáltatások járnak, mégpedig általában ugyanazokkal a feltételekkel és mértékben, mint amelyek az állami társadalombiztosításban biztosítottakat és családtagjaikat megilletik. A szolgáltatások mértéke az állami társadalombiztosításban biztosítottakat és családtagjaikat megillető szolgáltatások mértékénél azonban magasabb nem lehet.

4. §

Az Intézet, valamint a szövetkezetek és a szövetkezeti tagok egészségvédelmi, balesetelhárítási és munkavédelmi tevékenységére vonatkozó szabályokat az OKISZ-el egyetértésben az Intézet alapszabálya állapítja meg.

Az Intézet szervezete

5. §

(1) Az Intézet a kötelező kölcsönös biztosítással (a továbbiakban: kölcsönös biztosítás) kapcsolatos tennivalókat választott szervei és ügyviteli szervei útján végzi.

(2) A kölcsönös biztosítás szervezetére vonatkozó részletes szabályokat az Intézet alapszabálya állapítja meg.

6. §

Az Intézet kötelezheti a szövetkezeteket, hogy a kölcsönös biztosítással kapcsolatos egyes ügyviteli tennivalókat saját ügyvitelük keretében, saját alkalmazottaikkal végezzék.

7. §

(1) A választott szervek megalakításáig országos szervezőbizottságot kell létesíteni. Az országos szervezőbizottság kidolgozza a működése idejére érvényes ideiglenes alapszabályt, intézkedik a választott szervek megalakítása iránt és elkészíti az alapszabály tervezetét. Az ideiglenes alapszabályhoz, valamint a választott szervek megalakítására tett intézkedésekhez az OKISZ választmányának jóváhagyása szükséges.

(2) Az országos szervezőbizottság elnökét az OKISZ vezetősége, tagjait a szervezőbizottság elnöke bízza meg.

8. §

A kölcsönös biztosítást ellátó szervek tevékenységére a szempontokat és annak terveit a választott szervek megalakulásáig az OKISZ választmánya hagyja jóvá. Ugyancsak az OKISZ választmánya ellenőrzi az Intézet jogszabályszerű működését.

A kölcsönös biztosításra jogosultság

9. §

(1) A kölcsönös biztosítás hatálya kiterjed:

a) a kisipari termelőszövetkezetek tagjaira;

b) a háziipari termelőszövetkezetek közös műhelyben dolgozó tagjaira;

c) a háziipari termelőszövetkezeteknek azokra a tagjaira, akik munkájukat lakásukon idegen munkaerő alkalmazása nélkül, legfeljebb a családtagok közreműködésével, főfoglalkozásként végzik és a főfoglalkozásukból eredő keresetük az Intézet által megállapított összeget eléri, vagy meghaladja;

d) akik szövetkezeti tagságuk elnyerése céljából a szövetkezetben próbaidejüket töltik.

(2) A kölcsönös biztosítás útján történik gondoskodás a szövetkezeti nyugdíjasokról betegség, szülés, halál esetében.

(3) A kölcsönös biztosításra jogosultság részletes, szabályait az Intézet alapszabálya állapítja meg.

A kölcsönös biztosítás költségeinek fedezése

10. §

(1) A kölcsönös biztosítással járó kiadások fedezésére (ide nem értve az üdültetéssel és az egyéb szociális gondoskodással kapcsolatos kiadásokat) a kisipari szövetkezetek járulékot tartoznak fizetni. A járulék kulcsát úgy kell megállapítani, hogy nagyobb összegű felesleg ne keletkezzék.

(2) A járulék kulcsa az első évben ideiglenesen a tényleges munkadíj 15%-a, amelyből 4% a nyugellátással kapcsolatos költségek fedezésére szolgál.

(3) Az Intézet terhére nyugellátásban részesülök betegségi biztosításának fedezésére szolgáló járulékot az Intézet tartozik az előbbi bekezdés értelmében a nyugellátással kapcsolatos költségek fedezésére szolgáló összeg terhére fizetni. A járulék kulcsa a nyugellátás összegének 5%-a.

11. §

(1) Az üdültetéssel és egyéb szociális gondoskodással kapcsolatos költségek fedezésére a szövetkezetek a szociális alapból hozzájárulást tartoznak fizetni. Ugyancsak hozzájárulást fizetnek a szövetkezeti tagok is saját üdülésük alkalmával.

(2) A hozzájárulás mértékét az Intézet az OKISZ-al egyetértésben állapítja meg. A szövetkezeti tagok üdültetési hozzájárulása nem lehet alacsonyabb, mint a SZOT által szervezett üdültetésben részesülő dolgozóké.

12. §

A szövetkezeti hitelintézeteknél egyszámlával vagy folyószámlával rendelkező szövetkezetek részére a munkadíjak hóvégi elszámolása alapján igényelt összeget a hitelintézetek csak az esetben fizethetik ki, ha a pénzigényléssel egyidejűleg a szövetkezet a hitelintézet részére az igénylés hónapjában esedékessé vált járulékok átutalására is megbízást ad.

Jogorvoslat

13. §

(1) Az Intézet és a kisipari szövetkezetek, illetőleg a kölcsönös biztosítás hatálya - alá eső személyek között a kölcsönös biztosítással kapcsolatban felmerült vitás kérdések eldöntése bírói jogorvoslati út kizárásával a választott szervek feladatkörébe tartozik.

(2) A jogorvoslati eljárást, az ezekben az ügyekben eljáró szerveket és azok hatáskörét az Intézet alapszabálya állapítja meg.

Vegyes rendelkezések

14. §

Az Intézet az előirányzatos folyószámlarend keretében gazdálkodik a pénzügyminiszter felügyelete alatt.

15. §

A kölcsönös biztosításban részesülő szövetkezeti tagok, szövetkezeti nyugdíjasok és az említettek családtagjai egészségügyi ellátása, valamint a nyugdíjigénnyel kapcsolatos orvosi szakvéleményadás az állami társadalombiztosításban biztosítottakra irányadó szabályoknak megfelelően, az állami egészségügyi szolgálat útján történik. Az állami egészségügyi szolgálat igénybevételével felmerült költségeket az Intézet megtéríteni tartozik.

16. §

Az Intézet és az állami társadalombiztosítást ellátó szervek tartoznak működésükben egységes szempontok szerint eljárni és a biztosítást érintő általános intézkedéseikről egymást kölcsönösen tájékoztatni.

17. §

Az Intézetnél és az állami társadalombiztosítást ellátó szerveknél eltöltött biztosítási időket a biztosítási szervek a biztosítási jogszerzés szempontjából fedezet nélkül kölcsönösen figyelembevenni tartoznak.

18. §

Az államigazgatás helyi szervei, az állami társadalombiztosítást ellátó szervek, az intézetek, intézmények, szövetkezeti szervek, valamint a munkáltatók kötelesek az Intézetet működésében támogatni és megkereséseinek eleget tenni.

19. §

Az Intézet a kölcsönös biztosításra vonatkozó rendelkezések megszegése miatt a szövetkezetet háromezer forintig terjedhető pénzbírság megfizetésére kötelezheti.

20. §

A kölcsönös biztosításnál megfelelően alkalmazni kell az állami társadalombiztosításra vonatkozó hatályos jogszabályokat.

Átmeneti és hatálybaléptető rendelkezések

21. §

Az Intézet önálló működését 1953. évi január hó 1. napján kezdi meg.

22. §

A 133/1951. (VI. 24.) MT számú rendelet, valamint a hatályos jogszabályoknak mindazok a rendelkezései, amelyek a jelen rendelettel ellentétben állanak, 1953. évi január hó 1. napjával hatályukat vesztik.

Rákost Mátyás s. k.,

a minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék