Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

14/1958. (II. 18.) Korm. rendelet

a tanácsok községfejlesztési munkájának egységes szabályozásáról szóló 1958. évi 7. számú törvényerejű rendelet végrehajtásáról

A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a tanácsok községfejlesztési munkájának egységes szabályozásáról szóló 1958. évi 7. számú törvényerejű rendelet végrehajtása tárgyában a következőket rendeli:

1. § (1) A községfejlesztési terv feladatait és előirányzatait a tanács állapítja meg.

(2) A községfejlesztési terv feladatainak meghatározásánál a tanács éves terv és költségvetési javaslataiból, illetőleg az ezekben megtervezett feladatokból és előirányzatokból kell kiindulni.

(3) A községfejlesztési terv az alábbi két fő részből áll:

a) a tanács részére népgazdasági tervben és költségvetés keretén belül előirányzott feladatok (beruházás, felújítás, beszerzés stb.), ezek előirányzatai és fedezete;

b) a tanács által a helyi erőforrások terhére megállapított feladatok, ezek előirányzatai és a községfejlesztési alap bevételi fonásaiból eredő fedezete, a helyi erőforrásokból származó anyagok mennyisége és értéke, valamint a lakosság részéről felajánlott társadalmi munka értéke.

2. § (1) A tanács a helyi erőforrások terhére általában olyan beruházásokat, felújításokat és beszerzéseket tervezzen meg. amelyek a tervév alatt megvalósíthatók, pénzügyi és anyagfedezetük, valamint a kivitelezésükhöz szükséges kapacitás a terv jóváhagyásával egyidejűleg biztosítható.

(2) A helyi erőforrásokból a tervév során meg nem valósítható (áthúzódó), valamint közös fedezeti forrásra (pld. állami beruházási hitelből és községfejlesztési alapból) épülő feladatok megtervezése előtt ki kell kérni a felettes tanács végrehajtó bizottsága véleményét.

(3) A tanácsház felújításán kívül igazgatási jellegű kiadás, továbbá vállalatok, intézmények, társadalmi szervek részére kölcsön, működési költségeikhez készpénz hozzájárulás a helyi erőforrások terhére nem tervezhető és nem folyósítható.

(4) A helyi erőforrások terhére béralap jellegű kiadások csak akkor tervezhetők és folyósíthatók, ha ezek saját vállalkozásban (házilagos módon) végzett kivitelezéssel vagy műszaki ellenőrzéssel kapcsolatosak.

3. § A fővárosi, megyei és a megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottsága a kötelezően előírt tervmutatókon alapuló fejlesztéseknek a helyi erőforrások terhére történő megtervezését csak a részére megállapított keretszámon belül engedélyezheti.

4. § A községfejlesztési alapra befolyt pénzeszközöket az Országos Takarékpénztár helyi fiókjainál nyitott községfejlesztési számlákon kell kezelni.

5. § A községfejlesztési alap bevételi forrásai a következők:

a) a lakosság által fizetett községfejlesztési hozzájárulás;

b) a tanácsi vállalatok eredményeiből juttatott részesedés;

c) a költségvetésben évközben jelentkező többletbevételek;

d) a tanács tervében és költségvetésben jóváhagyott beruházások és felújítások kivitelezése során társadalmi munkával elért megtakarítások értéke;

e) a földművesszövetkezetek, kisipari termelőszövetkezetek és háziipari termelőszövetkezetek által fizetett községfejlesztési hozzájárulás;

f) állami (minisztériumi, tanácsi) vállalatok által fizetett hozzájárulás.

6. § (1) A községfejlesztési hozzájárulás alapja:

a) a lóadó nélkül számított általános jövedelemadó;

b) a levonásos jövedelemadó)

c) a házadó, amennyiben az adófizetésre kötelezett személynek általános jövedelemadó fizetési kötelezettsége nincs.

(2) A községfejlesztési hozzájárulás megállapítása előtt a tervbevett feladatok szükségességét, a hozzájárulás mértékét falugyűléseken, választókerületenként szervezett kisgyűléseken a lakossággal meg kell tárgyalni.

(3) A tanács határozata alapján megállapított községfejlesztési hozzájárulást a tanács végrehajtó bizottságának pénzügyi szakigazgatási szerve veti ki és az együttesen kezelt adók módjára szedi be.

(4) A tanács több évre előre általában akkor állapítja meg a községfejlesztési hozzájárulás mérvét, ha bankhitelt kíván felvenni és a visszafizetés ideje az egy évet meghaladja, továbbá akkor, ha több évre terjedő feladat végrehajtását kívánja ilyen módon biztosítani.

(5) A levonásos jövedelemadó fizetésére kötelezettek községfejlesztési hozzá járulását az adót levonó szerv vonja le és a negyedév végén utalja át a hozzájárulás fizetésére kötelezett lakhelye szerint illetékes tanács községfejlesztési alapjára.

7. § A fővárosi, megyei és a megyei jogú városi tanácsot az 1.069/1957. (VIII. 11.) Korm. számú határozat alapján az irányítása alatt álló vállalatok gazdálkodásának eredményéből megillető részesedést, illetőleg a részesedésből a végrehajtó bizottság határozata alapján községfejlesztési célra biztosított összeget a községfejlesztési terv készítése előtt fel kell osztani a községfejlesztési terv készítésére kötelezett alsóbbfokú tanácsok között.

8. § A tanács költségvetésében jóváhagyott bevételekkel szemben befolyó többletbevételeket - beleértve az adóbevételekből a részesedési százalék arányában elért többletbevételeket is - elsősorban a költségvetésben jelentkező új kiadások fedezeteként kell felhasználni. Amennyiben ezeket az összegeket nem használják fel költségvetési kiadások fedezésére, a tanács határozata alapján a községfejlesztési alapra kell átutalni és ott felhasználni. A községfejlesztési alap éves költségvetésének összeállításakor az ilyen címen várható bevételeket fedezeti forrásként nem lehet megtervezni.

9. § (1) A beruházások és felújítások kivitelezése során teljesített társadalmi munka értékét a lebonyolítással, illetőleg a műszaki ellenőrzéssel megbízott szervek a kivitelező által benyújtott számlákon kötelesek a kifizetést teljesítő bank felé igazolni.

(2) A lebonyolítást finanszírozó bank - az igazolás alapján - a társadalmi munka értékét a megtakarítást elérő tanács községfejlesztési alapjára utalja át.

10. § (1) A fővárosi, megyei és a megyei jogú városi tanács a földművesszövetkezetek községfejlesztési hozzájárulását jövedelemadóköteles nyereségük évi bruttó összegének 1-5%-a, a kisipari termelőszövetkezetek és a háziipari termelőszövetkezetek községfejlesztési hozzájárulását pedig jövedelemadóköteles nyereségük évi bruttó összegének 0,5-2%-a közötti összegben állapíthatja meg.

(2) A földművesszövetkezetek, kisipari termelőszövetkezetek, háziipari termelőszövetkezetek községfejlesztési hozzájárulásának mértékét az előző évben elért jövedelemadóköteles nyereségük figyelembevételével kell megállapítani.

(3) A községfejlesztési hozzájárulás fizetésére kötelezett szövetkezetek a hozzájárulás összegét jövedelemadójukkal egyidőben a jövedelemadó fizetésére vonatkozó elszámolási szabályok szerint a területileg illetékes tanács községfejlesztési alap számlájára, a Budapest területén lévő szövetkezetek pedig a fővárosi tanács községfejlesztési elosztási számlájára fizetik be.

11. § (1) Az állami (minisztériumi, tanácsi) vállalatok évenként az általuk elfoglalt üzemi termeléssel vagy vállalati tevékenységgel kapcsolatban beépített vagy beépítetlen földterület után négyszögölenként 2 (kettő) forint községfejlesztési hozzájárulást kötelesek fizetni. Azokat a földterületeket, amelyek mentesek a hozzájárulás fizetése alól, a pénzügyminiszter rendelettel állapítja meg.

(2) Az állami vállalatok fizetési kötelezettségét nem a telekkönyvi állapot, hanem a ténylegesen használt földterület nagysága - a használat jogcímére való tekintet nélkül - határozza meg. A fizetendő hozzájárulás összege azonban nem haladhatja meg az egyes iparvállalat (ideértve az építőipari vállalatokat, gépállomásokat és az egyéb szolgáltató vállalatokat is) befejezett termelési értékének 0,04%-át.

(3) A községfejlesztési tervek időben történő megalapozott elkészítése érdekében a vállalatok a hozzájárulás alapját képező földterület nagyságát, valamint a következő tervévre tervezett befejezett termelési értéket évenként augusztus hó 31-ig - 1958-ban március 10-ig - kötelesek a területileg illetékes fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottságához bejelenteni. Amennyiben a vállalat által bejelentett adatok és vállalat részére jóváhagyott tervszámok között 20%-ot meghaladó eltérés áll elő, a vállalat tervének jóváhagyását követő 15 napon belül köteles a tanács végrehajtó bizottságának bejelenteni.

(4) A községfejlesztési terv készítésére kötelezett tanácsok közvetlen irányítása alatt álló vállalatok a községfejlesztési hozzájárulást az irányító tanács községfejlesztési alap számlájára, a többi vállalat pedig a területileg illetékes fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanács községfejlesztési elosztási számlájára fizeti be.

(5) A fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanácsok végrehajtó bizottságai az állami vállalatok által fizetendő hozzájárulás összegét a községfejlesztési tervek kidolgozása idején osztják meg a községfejlesztési tervet készítő tanácsok között.

(6) Az állami vállalatok által befizetett hozzájárulás tervezett összegéből a fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottságának határozata alapján megállapított mértékben feltétlenül részesítenie kell annak a községi, városi, városi kerületi tanácsnak községfejlesztési alapját, amelynek területéből a hozzájárulás fizetésére kötelezett állami vállalat földterületet foglal el.

12. § A fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottsága a tvr. 6. §-ában foglalt részesedésből és a 10. §-ában foglalt vállalati befizetésekből, az évközben jelentkező községfejlesztési igények kielégítésére tartalékalapot létesíthet. A tartalékalapot csak a községfejlesztési tervet készítő tanácsok községfejlesztési alapjának kiegészítésére, illetőleg támogatására lehet felhasználni.

13. § (1) A községfejlesztési célra bankhitelt az Országos Takarékpénztártól lehet igénybe venni.

(2) A községfejlesztési célra folyósítható bankhitel összegét évenként az érdekelt szervekkel egyetértésben a pénzügyminiszter állapítja meg. A megállapított keretet fel kell osztani az Országos Takarékpénztár fővárosi és megyei szervei között.

(3) A bankhitelt - a felettes tanács végrehajtó bizottsága és az Országos Takarékpénztár megyei szervei véleményének meghallgatása után - az Országos Takarékpénztárnak az a területi fiókja folyósítja, amelyik a hitelt kérő tanács községfejlesztési alapját kezeli.

(4) A népgazdasági tervben és az állami költségvetésben kötelezően előírt tervmutatókon alapuló fejlesztések megvalósítására kért bankhitelt csak a tvr. 3. §-ában felsorolt tanácsok végrehajtó bizottságának előzetes engedélyével lehet folyósítani.

(5) A bankhitel biztosítékaként a hitelt igénylő tanács községfejlesztési alapjának bevételeit kell lekötni.

14. § (1) A községfejlesztési alap terhére megvalósítandó feladatok anyagszükségletét elsősorban a következő forrásokból származó helyi anyagok feltárása útján kell biztosítani:

a) helyileg társadalmi munkában vagy bérmunkában kitermelt építő- és burkolókő, kavics, homok, nád, fa és egyéb anyagok;

b) a tanács kezelésében lévő, bontási engedély alapján lebontott állami tulajdonban lévő létesítményekből kikerült bontási anyagok;

c) a felettes tanács végrehajtó bizottságának engedélye alapján magánszemélyektől megvásárolt anyagok;

d) állami és szövetkezeti vállalatoktól, valamint hulladékgyűjtő szervektől megvásárolt hulladékanyagok;

e) a tanács irányítása alatt álló vállalatok által terven felül termelt anyagok - a vonatkozó jogszabály által megállapított mértékben és módon;

f) a tanács által saját erőből újonnan létrehozott építőanyaggyártó vállalatok (üzemek) termelvényei - a jogszabály által meghatározott időig;

g) minisztériumok irányítása alatt álló vállalatok termeléséből származó anyagok, ha a vállalatok azokat felettes szervük engedélye vagy utasítása alapján községfejlesztési terv céljára terven felül termelték;

h) egyéb forrásokból származó helyi anyagok.

(2) Az előbbi forrásokból származó anyagokat - amennyiben nem ingyenesen juttatják a tanács részére - a mindenkor érvényben lévő közületi áron, a községfejlesztési alap bevételeiből kell megvásárolni. A tanács végrehajtó bizottsága a felettes tanács végrehajtó bizottságának előzetes engedélyével egyes anyagokat fogyasztói áron is megvásárolhat.

15. § (1) A községfejlesztési terv megvalósításához biztosítandó központi gazdálkodásba vont anyagokat a népgazdasági terv beruházásaira és a költségvetési felújításokra előírt anyagnormák szerint az Országos Tervhivatal - a fővárosi, megyei és a megyei jogú városi tanácsok végrehajtó bizottságai által benyújtott tervjavaslat alapján külön sorban tervezi meg.

(2) A házilagos kivitelezésre tervezett, valamint a tanácsi vállalatok által kivitelezendő községfejlesztési létesítmények anyagszükségletét a Kormány a tanácságazati bontás nélkül jóváhagyott (ömlesztett) anyagkeretében hagyja jóvá.

(3) Az olyan községfejlesztési feladatok anyagszükségletét, amelyeket a tanács nem tanácsi irányítás alatt álló építőipari vállalatok útján valósít meg. a Kormány a kivitelezésére hatósági szerződést kötő vállalat felett felügyeletet gyakorló tárca tervében hagyja jóvá.

(4) A házilagos kivitelezésre tervezett községfejlesztési létesítmények megvalósításához biztosított anyagokat a fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottsága köteles a községfejlesztési tervet készítő tanácsok rendelkezésére bocsátani.

16. § (1) A községfejlesztési alap terhére megvalósításra kerülő feladatokat elsősorban saját vállalkozásban (házilagos módon), valamint állami vállalatokkal és kisipari termelőszövetkezetekkel kell kiviteleztetni.

(2) Amennyiben állami vállalat, kisipari termelőszövetkezet a kivitelezést kapacitás hiányában nem vállalja, vagy házilagos kivitelezésre nincs lehetőség, a tanács kisebb felújítási és beruházási feladatokat a hatályos jogszabályokban megállapított értékhatárig magánkisiparossal is elvégeztethet. A magánkisiparos részére azonban a népgazdasági tervből építőanyag nem biztosítható

17. § (1) A lakossággal megtárgyalt, községfejlesztési tervjavaslatot a végrehajtó bizottság felülvizsgálat céljából felterjeszti a felettes tanács végrehajtó bizottságához.

(2) A felettes tanács végrehajtó bizottsága a hozzá felterjesztett községfejlesztési tervjavaslatot a végrehajtó bizottság tagjaiból és a végrehajtó bizottság szakigazgatási szerveinek vezetőiből alakított bizottsággal a felterjesztéstől számított két héten belül felülvizsgálja, ezt követően ülésén megtárgyalja és véleményével ellátva visszaküldi a felterjesztő végrehajtó bizottsághoz.

(3) A községfejlesztési tervjavaslat felülvizsgálata során meg kell vizsgálni a következőket:

a) a községfejlesztési tervjavaslat a tanács éves tervjavaslata és költségvetési javaslata közötti összhangot;

b) a tervezett feladatok számításainak helyességét, az egyes tervfeladatok pénz- és anyagszükségletének forrásait;

c) a községfejlesztési alap terhére megtervezett kiadások és a községfejlesztési alap bevételeinek összhangját, megvalósításuknak a tervidőszak alatti lehetőségeit;

d) a tervjavaslat készítése során feltárt helyi erőforrások realitását, a végrehajtó bizottság által kért állami támogatás (hitel, anyag) nyújtásának lehetőségeit;

e) közös fedezeti forrás terhére javasolt feladatok megvalósításához tervezett helyi erőforrásból származó eszközök biztosítását, illetőleg a finanszírozást végző bankhoz történő átutalás lehetőségét;

f) a tervjavaslatba felvett feladatok, illetőleg kiadások törvényességét.

18. § (1) A felettes tanács végrehajtó bizottsága által felülvizsgált és véleményével visszaküldött községfejlesztési tervjavaslatot a végrehajtó bizottság ülésén megtárgyalja, szükség esetén módosítja, ezt követően pedig a tvr. 15. §. (3) bekezdésében foglalt rendelkezésnek megfelelően a tanács elé terjeszti.

(2) Amennyiben a tanács és a felettes tanács végrehajtó bizottsága között véleménykülönbség marad, a felettes tanács végrehajtó bizottsága köteles a vitás kérdéseket eldöntés céljából - az alsóbb fokú tanácsok költségvetésének jóváhagyásával egyidőben - saját tanácsa elé terjeszteni.

19. § (1) A községfejlesztési alap terhére megvalósításra kerülő létesítmények kivitelezését az állami beruházásokra és felújításokra vonatkozó szabályok szerint készített és a tanács által jóváhagyott költségvetés, illetőleg a tervdokumentáció alapján lehet megkezdeni. A tervdokumentációt és költségvetést a végrehajtó bizottság rendeli meg.

(2) A tervdokumentációt elsősorban típusterv, valamint állami tervező szervek által történő elkészítés útján kell biztosítani. A 20.000 Ft bruttó kivitelezési értékhatáron aluli feladat tervdokumentációit a végrehajtó bizottság magántervezővel is elkészíttetheti.

20. § (1) A felettes tanácsok végrehajtó bizottságai kötelesek a hozzájuk felterjesztett községfejlesztési tervek végrehajtását segíteni és rendszeres ellenőrzésüket megszervezni. A községfejlesztési munka rendszeres segítéséért személy szerint felelőssé kell tenni a végrehajtó bizottság szakigazgatási szerveinek vezetőit is.

(2) A felettes tanácsok (beleértve a megyei tanácsot is) végrehajtó bizottságai a községfejlesztési tervek jóváhagyását követő egy hónapon belül a Központi Statisztikai Hivatal által kialakított statisztikai beszámolási rendszer szerint - a községfejlesztési terveket szakágazatonként összesítik, illetőleg nyilvántartásba veszik.

(3) A községfejlesztési tervek összesítésével, nyilvántartásba vételével, valamint a községfejlesztési munka rendszeres segítésével kapcsolatos feladatokkal az érdekelt miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) a végrehajtó bizottság szakigazgatási szerveit ügyrendjükben kötelesek megbízni.

21. § A végrehajtó bizottság a községfejlesztési feladatok végrehajtásának helyzetét köteles negyedévenként - az állandó bizottságok elnökeinek jelenlétében - ülésén megvizsgálni.

22. § (1) A fővárosi, megyei és a megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottsága az állami beruházások és felújítások kivitelezésére vonatkozó szabályok alapján köteles megszervezni és biztosítani a községfejlesztési terv keretében megvalósításra kerülő létesítmények kivitelezésének műszaki ellenőrzését.

(2) A községfejlesztési tervfeladatok kivitelezésének műszaki ellenőrzésével ügyrendjükben a végrehajtó bizottságok műszaki szakigazgatási apparátusát kell megbízni.

(3) Abban az esetben, ha a végrehajtó bizottság műszaki apparátusa a rendszeres műszaki ellenőrzést nem tudja ellátni, a fővárosi, megyei és a megyei jogú városi tanács végrehajtó bizottsága elnöke egyes községfejlesztési feladatok kivitelezésének műszaki ellenőrzésével - szerződésben, a hatályos jogszabályokban előírt díjazás mellett - a tanáccsal munkaviszonyban nem álló szakembert bízhat meg.

(4) A szerződésileg megbízott műszaki ellenőr díjazását az érdekelt tanácsok községfejlesztési alapjából kell biztosítani.

(5) A megbízott műszaki ellenőrt megbízatása keretein belül folytatott eljárása során hivatalos személynek kell tekinteni.

23. § (1) Jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg az 1.010/1955. (I. 20.) számú, az 1.007/1956. (I. 26.) számú és az 1.055/1956. (VI. 23.) számú minisztertanácsi határozat hatályát veszti.

(2) A községfejlesztési alap pénzkezelési szabályzatát a pénzügyminiszter, a községfejlesztési terv végrehajtásának statisztikai beszámolási rendszerét a Központi Statisztikai Hivatal elnöke 1958. évi március hó l-ig szabályozza.

Dr Münnich Ferenc s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke