6/1958. (X. 17.) KPM rendelet
a Nagybudapest-Kikötő területén a hajók kikötésének szabályozása tárgyában kiadott 7.756/K/40/1950. (II. 28.) KPM számú rendelet módosításáról
A belügyminiszterrel egyetértésben a következőket rendelem:
1. § (1) Budapest-Kikötő területe a Dunának az 1657.0 folyamkilométertől az 1637.0 folyamkilométerig terjedő szakasza, ezen a szakaszon belül levő mellékágak és zárt medencék, valamint a Soroksári Dunaágnak a Kvassay zsilip és a Gubacsi híd közötti része.
(2) Budapest-Kikötő területén hajóval megállni vagy tartózkodni általában a 2-5. §-ban felsorolt közforgalmú és vállalati kikötőkben, illetőleg partszakaszok mentén szabad.
2. § (1) Közforgalmú kikötők: a "MAHART" Nemzeti és Szabadkikötő, a Petróleum-kikötő, a Ferencváros-kikötő.
(2) A közforgalmú kikötőket mind a magyar, mind a külföldi lobogó alatt közlekedő hajók - a kikötő szabályzatának megtartása mellett - szabadon használhatják;
(3) Közforgalmú kikötőben bármilyen lobogójú hajó csak a kikötő igazgatóságának engedélyével tartózkodhat,
3. § (1) Vállalati kikötők az állami vállalatok és szervek nem közforgalmú kikötői (hajóállomások).
(2) Magyar lobogójú hajó a vállalati kikötőt a kikötőt üzembentartó vállalat engedélyével használhatja.
(3) Külföldi lobogójú hajó vállalati kikötőben csak a folyamrendészeti hatóság és a kikötőt üzembentartó vállalat vagy szerv engedélyével tartózkodhat.
4. § (1) Magyar vagy külföldi lobogójú hajók kikötésére és tartózkodására kijelölt partszakaszok:
a) Északi kikötőhely: az Óbudai sziget mellett (jobbpart) az 1653.5 folyamkilométertől az 1652.0 folyamkilométerig terjedő partszakasz.
b) Déli kikötőhely: a jobbpart mellett az 1639.3 folyamkilométertől az 1638.0 folyamkilométerig az uszályhajók részére, az 1638.0 folyamkilométertől az 1637.7 folyamkilométerig a tartályhajók részére kijelölt partszakasz.
c) Átmeneti kikötőhely: a részletekben való átvontatásra váró vontatmányok részére a jobbpart mellett az 1643.0 folyamkilométertől az 1642.0 folyamkilométerig terjedő partszakasz. Az átmeneti kikötőhelyen az uszályok csak nappal tartózkodhatnak.
(2) Külföldi lobogójú géphajók a balparton az 1650.0 folyamkilométer és az 1649.8 folyamkilométer között kiköthetnek és tartózkodhatnak. Ezen a szakaszon azonban vontatmánnyal tartózkodni legfeljebb 2 órai időtartamra szabad.
(3) Az a) és b) pontokban meghatározott kikötőhelyeken álló hajókról külföldi állampolgárságú személyeknek partra lépni csak a folyamrendészeti hatóság által kiállított partralépési engedéllyel szabad. A c) pontban meghatározott átmeneti kikötőhelyen lekötött uszályokról partralépni tilos.
5. § Magyar lobogójú géphajók a vállalatuk által bérelt partrészlet mentén is kiköthetnek és tartózkodhatnak. Vontatóhajók ezenkívül a Lánchíd és az Erzsébet-híd között, valamint a Szabadsághídtól délre az 1645.3 folyamkilométertől az 1645.1 folyamkilométerig a balpart mentén, személyhajók pedig a Magyar Tudományos Akadémia és a Szabadság-híd között a balpart mentén, továbbá a Margit-híd és a Kossuth-híd között a jobbpart mentén is kiköthetnek és tartózkodhatnak.
6. § Magyar vagy külföldi lobogójú hajók a 2-5. §-ban meghatározott kikötő, illetőleg tartózkodási helyeken kívül csak a folyamrendészeti hatóság előzetes engedélyével köthetnek ki, illetőleg tartózkodhatnak.
7. § (1) A Szobon vagy Mohácson be nem léptetett, átmenő (transit) hajók a 4. § (1) és (2) bekezdésében megjelölt helyeken köthetnek ki.
(2) Az (1) bekezdésben említett hajók személyzete más hajók személyzetével nem érintkezhet- és a folyamrendészeti hatóság előzetes engedélyével csak üzemanyag-, élelmiszerkészlet-kiegészítés, orvosi segítség igénybevétele, továbbá személyzetcsere céljából léphet partra.
8. § (1) A jelen rendelet rendelkezéseit 1958. évi október hó 1. napjától kell alkalmazni; egyidejűleg a 7.756/K/40/1950. (II. 28.) KPM számú rendelet 1-5. §-a hatályát veszti.
(2) A 7.756/K/40/1950. (II. 28.) KPM számú rendelet 6. §-ának (1) bekezdésében a 2. §-ra való utalás helyett a jelen rendelet 2-4. §-át, a 7. §-ának (1) bekezdésében pedig a 4. § (1) bekezdésének a)-b) pontját kell érteni.
Katona Antal s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes