5/1960. (VI. 29.) BkM rendelet
a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről
A kereskedelmi tevékenység körében a vásárlók minőségi kifogásainak intézését - a Polgári Törvénykönyv (1959. évi IV. törvény) 305. és 306, §-ának végrehajtásaként - az alábbiak szerint szabályozom.
Általános rendelkezések
1. § A vásárlók részére kereskedelmi tevékenység körében közvetlenül forgalomba hozott árukra vonatkozó minőségi kifogásokat e rendelet szabályai szerint kell elintézni,
2. § (1) A vásárlónak: csak kifogástalan minőségű vagy a feltüntetett minőségi osztálynak megfelelő árut szabad kiszolgáltatni.
(2) Hibás árut - ellentétes rendelkezés hiányában - csak erre kijelölt üzletben szabad forgalomba hozni. Az ilyen árun fel kell tüntetni a minőségi hibát és meg kell jelölni az árengedmény mértékét. Ha a minőségi hiba vagy az árengedmény az árun természeténél fogva fel nem tüntethető, vagy a feltüntetésre az áru burkolatán, illetve függőcímkéjén nincs megfelelő hely, a minőségi hibát és az árengedményt egyéb módon kell a vásárlókkal közölni.
3. § Ha az árut köztudomásúan csökkentértékű cikkek eladására kijelölt bolt (pl. Alkalmi Aruk Háza) hozza forgalomba vagy a vásárló az előzetesen - igazolható módon - közölt minőségi hiba ismeretében az árut tényleges értékének megfelelő áron vásárolta meg, a csökkent értéket eredményező hiba, illetve az ismert minőségi hiba alapján szavatossági igény érvényesítésének nincs helye.
4. § (1) Az áru minőségi hibája miatt bejelentett kifogást a kereskedelmi szerv (kereskedő) el nem háríthatja és köteles azt késedelem nélkül - de legkésőbb Budapesten 8 nap, vidéken 15 nap alatt - megvizsgálni és elintézni.
(2) Ha a kereskedelmi szerv (kereskedő) az áruról fizetési jegyzéket adott ki, a bejelentés elfogadása előtt megkívánhatja annak felmutatását, kivéve, ha a vásárlás helye és időpontja egyébként is megnyugtatóan megállapítható.
5. § (1) Ha az áru minőségi hibája felismerhető, a vásárló a vásárlás időpontjától számított 8 napon belül jogosult szavatossági igényét bejelenteni.
(2) Ha az áru minőségi hibája csak a használat közben vagy egyébként hosszabb idő után állapítható meg, (rejtett hiba), a vásárló szavatossági igényét a minőségi hiba felfedezésétől számított 8 nap alatt, de legkésőbb a vásárlás időpontjától számított 6 hónapon belül jogosult bejelenteni.
(3) Ha az áru természeténél fogva, az áru megvizsgálása hosszabb időt vesz igénybe, az (1) és (2) bekezdésben említett határidőket a megvizsgálásra szükséges idő elteltétől kell számítani.
(4) A 8 napi, illetve 6 hónapi határidő után szavatossági igényt érvényesíteni nem leheti
6. § Ha a minőségi hiba amiatt keletkezett, hogy a vásárló az árut gondatlanul kezelte, tárolta vagy rendeltetésellenesen használta, a kifogást el kell utasítani.
7. § (1) Ha a minőségi kifogás alapos, a vásárló kívánságának megfelelően:
a) az árut ki kell cserélni vagy
b) meg kell javítani (javíttatni), vagy
c) a vételárat megfelelően le kell szállítani, vagy
d) ha az áru rendeltetésszerű használatra alkalmatlan és a kicserélésre vagy kijavításra nincs mód, illetve az túlságosan hosszú időt venne igénybe, az árut vissza kel] venni és a vételárat vissza kell téríteni.
(2) Kijavítás vagy árleszállítás helyett a kereskedelmi szerv (kereskedő) jogosult az árut kicserélni, kivéve, ha ez csak olyan késedelemmel lehetséges, amelynek folytán az áru természetére figyelemmel a vásárlás már nem áll a vásárló érdekében.
8. § Ha az áru minőségéért a kereskedelmi szerv (kereskedő) vagy az előállító jótállást vállalt, az ebből eredő felelősségére a jótállási jegyen vagy a jótállási szerződésben foglaltak az irányadók. A jótállási kötelezettség a törvényes szavatossági kötelezettséget nem érinti.
Egyedi árucikkekre vonatkozó rendelkezések
9. § Egyedileg meghatározott áru (pl. műtárgy, használt cikk stb.) eladása esetén az 1.-7. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a vásárló az áru kicserélését nem igényelheti.
Élelmiszerekre vonatkozó rendelkezések
10. § (1) Az élelmiszerkereskedelem körében forgalomba hozott árukra az 1-7. § rendelkezéseit az alábbi (2)-(4) bekezdésben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Rejtett hiba esetén - ideértve a zárt csomagolású élelmiszerek minőségi hibáját is - a vásárló a minőségi kifogást az áru szavatossági idején belül jogosult bejelenteni. Ha a szavatossági idő az árun nincs feltüntetve, a minőségi kifogást az árura megállapított szavatossági időtől függetlenül kell elbírálni.
(3) Közvetlen fogyasztásra kerülő, illetve gyorsan romló élelmiszerek (hentesáru, sajt stb.) nyílt hibájára vonatkozó minőségi kifogás csak addig fogadható el, amíg a vásárló az árut a boltból ki nem vitte. Erre a vásárló figyelmét a boltban jól látható helyen fel kell hívni.
(4) Alapos minőségi kifogás esetén a vásárló választása szerint az árut:
a) ki kell cserélni, vagy
b) vissza kell venni és a vételárat vissza kell téríteni,
Záró rendelkezés
11. § Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.
Sebes Sándor s. k.,
a belkereskedelmi miniszter első helyettese