Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

5/1960. (VI. 24.) KPM rendelet

az 1957. évi 29. törvényerejű rendelettel kihirdetett Vasúti Árufuvarozási, valamint Személy- és Poggyászfuvarozási Nemzetközi Egyezmények módosításáról

A Népköztársaság Elnöki Tanácsának a Bernben 1952. évi október hó 25-én aláírt Vasúti Árufuvarozási, valamint Személy- és Poggyászfuvarozási Nemzetközi Egyezmények kihirdetéséről szóló 1957. évi 29. törvényerejű rendeletének 3. §-ában kapott felhatalmazás alapján az említett Egyezményeknek az Árufuvarozási Egyezmény 67, cikk 3. §-a, illetőleg a Személy- és Poggyászfuvarozási Egyezmény 66. cikk 3. §-a értelmében

1959. március havában Freiburgban tartott felülvizsgálata alapján elfogadott módosításait az alábbiak szerint közzéteszem azzal, hogy a módosítások

1960. évi július 1-én lépnek hatályba.

I.

A Vasúti Személy- és Poggyászfuvarozásra vonatkozó Egyezmény (C1V) módosításai.

1. § A Vasúti Személy- és Poggyászfuvarozásra vonatkozó Egyezmény (alábbiakban CIV) 5. cikk 2. §-ának bevezető mondata a következőképpen módosul:

"2. § - A menetjegynek, ha a díjszabások kivételt nem engednek meg, a következő adatokat kell tartalmaznia:"

2. § A CIV 8. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § - A díjszabások vagy a menetrendek határozzák meg, hogy bizonyos vonatokra lehet-e vagy kell-e és milyen feltételek mellett helyet megrendelni."

3. § A CIV 15. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"2. § - A vasutak kötelesek az állomásokon a vonatok indulási idejeit kellő időben kifüggeszteni és az utasoknak lehetővé tenni, hogy a vonalaikon közlekedő vonatok menetrendjéről tájékozódjanak. A menetrendben fel kell tüntetni a vonatnemet, a kocsiosztályokat, az utasok beszállásának a feltételeit és az indulási időket; a fontosabb átmeneti és a végállomásokra nézve fel kell tüntetni az érkezési időket is, valamint a főbb vonatcsatlakozásokat."

4. § A CIV 17. cikkének 1. és 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"17. cikk

Fuvarozható tárgyak

1. § - Útipoggyászként fuvarozhatók a bőröndbe, útikosárba, útitáskába, kalaposdobozba és más efajta göngyöletbe csomagolt tárgyak, valamint maguk ezek a göngyöletek is.

2. § - Ezeken felül útipoggyászként fuvarozhatók, még csomagolatlanul is, ha ezeknek csomagolás nélküli fuvarozása szokásos:

a) betegek részére szolgáló hordszék és gördülő szék, maga a beteg által hajtható gördülő 6zék segédmotorral vagy anélkül, fekvőszék;

b) gyermekkocsi,

c) hordozható hangszer;

d) hivatási eszközök, beleértve az artistamutatványokhoz szükséges eszközöket, feltéve, hogy az eszközök minősége és csomagolása, terjedelme és súlya azoknak a poggyászkocsiba való berakását és az abban való gyors elhelyezését lehetővé teszi;

e) sporteszközök;

f) kerékpár segédmotorral is, oldalülés nélküli motorkerékpár és hasonló fajta járművek azzal a feltétellel, hogy azokról a tartósan rá nem erősített tartozékok le vannak véve.

Motoros járművek tartálya üzemanyagot tartalmazhat. A tartály és a motor között esetleg levő csapot az utasnak el kell zárnia. A járműre szilárdan ráerősített tartaléktartály szintén tartalmazhat üzemanyagot, feltéve, hogy el van zárva. Az olyan motorkerékpárt, amelynek tartálya üzemanyagot tartalmaz, kerekeire felállítva és eldőlés ellen biztosítva kell berakni."

5. § A CIV 21. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"1. § - Útipoggyászt legalább is az útipoggyász rendeltetési állomásáig érvényes menetjegy felmutatása mellett és a menetjegyen megjelölt útirányra lehet feladni.

Ha a menetjegy több útirányra érvényes, vagy ha a rendeltetés helyén több pályaudvar van, az utasnak pontosan meg kell jelölnie a követendő útirányt, vagy azt a pályaudvart, amelyre az útipoggyászt küldeni kell. A vasút nem felelős azokért a következményekért, amelyek abból erednek, hogy az utas ezeket a rendelkezéseket nem tartotta meg.

Ha a díjszabások megengedik, az utas menetjegye érvényességi idején belül az útipoggyászt akár a kiinduló állomástól közvetlenül a rendeltetési állomásig terjedő egész útra, akár tetszésszerinti részvonalra adhatja fel.

A díjszabások határozzák meg, hogy lehet-e és milyen feltételek mellett útipoggyászt a felmutatott menetjegyen feltüntetett útiránytól eltérő más útirányra vagy menetjegy felmutatása nélkül feladni. Ha a díjszabások megengedik, útipoggyász feladását menetjegy felmutatása nélkül is, az Egyezménynek azok a rendelkezései, amelyek az útipoggyászát kísérő utas jogait és kötelességeit állapítják meg, érvényesek arra a feladóra is, aki útipoggyászt menetjegy felmutatása nélkül ad fel."

6. § A CIV 21. cikkének 7. §-a a következőképpen módosul:

"7. § - A díjszabások a betegek részére szolgáló székek, gyermekkocsik, sporteszközök, kerékpárok és motoros járművek feladására különleges szabályokat állapíthatnak meg."

II.

A Vasúti Árufuvarozásra vonatkozó Nemzetközi Egyezmény (CIM) módosításai.

1. § A Vasúti Árufuvarozásra vonatkozó Nemzetközi Egyezmény (alábbiakban CIM) 4. cikke 1. §-ának b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"b) hullaküldeményeket a következő feltételek mellett lehet fuvarozni:

1. a fuvarozásnak gyorsáruként, kísérő személy felügyelete mellett kell történnie, hacsak a kíséret mellőzése a fuvarozásban részes összes vasutakon nincs megengedve;

2. a fuvarköltségeket a feladónak kell megfizetnie;

3. a fuvarozás, hacsak azt több állam közölt létesített külön egyezmények nem szabályozzák, alá van vetve minden egyes állam törvényeinek és rendészeti szabályzatainak;

c) saját kerekein futó vasúti járóművek fuvarozása azzal a feltétellel van megengedve, hogy a kocsi futóképes voltát valamely vasút megállapítja és ezt a kocsira alkalmazott felirattal vagy külön bizonyítvánnyal tanúsítja; mozdonyokhoz, szerkocsikhoz, valamint motorkocsikhoz ezenkívül a feladónak kísérőt kell adnia, akinek feladata különösen a kenésről gondoskodni;"

2. § A CIM 4. cikke 1. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"d) élőállatok a következő feltételek mellett fuvarozhatok:

1. az élőállat küldeményekhez, - hacsak nem jól elzárt ketrecekben, ládákban, kosarakban vagy hasonlókban feladott kis állatokról van szó - a feladónak kísérőt kell adnia; nem kell azonban kísérőt adni a nemzetközi díjszabásokban vagy a vasutak közötti megállapodásokban meghatározott kivételek esetében. A feladónak a fuvarlevélben meg kell jelölnie a kísérők számát, vagy ha a küldemény mellett kísérő nincs, be kell írnia: "kísérő nélkül";

2. a feladónak alkalmazkodnia kell a rendeltetési, valamint az átmenetben érintett államok egészségügyi szabályaihoz;"

3. § A CIM 6. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"1. § - A feladó köteles az Egyezmény hatálya alá eső minden nemzetközi küldeményhez az Egyezmény II. mellékletében megállapított mintának megfelelő, átnyomó eljárással kitöltött fuvarlevélűrlapot adni. A fuvarlevélűrlap a következő öt lapból áll:

1. sz. fuvarlevél,

2. sz. rovatlap,

3. sz. átvételi elismervény,

4. sz. fuvarlevélmásodpéldány,

5. sz. feladási tőlap.

A díjszabások bizonyos fontos forgalmakra, valamint szomszédos államok között lebonyolódó bizonyos forgalmakra az illető forgalom sajátszerűségeinek megfelelő egyszerűsített fuvarlevélűrlap használatát írhatják elő.

A fuvarlevélűrlapnak tartós, fehér írópapírra nyomtatva kell lennie; a gyorsárúűrlap alsó és felső szélén mind az elő-, mind a hátlapon legalább egy centiméter széles vörös sávval van ellátva."

4. § A CIM 6. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"2. § - A fuvarleveleknek két vagy adott esetben három nyelvű szöveggel kell nyomtatva len-niök; a nyelvek egyikének a franciának, a németnek vagy az olasznak kell lennie.

A nemzetközi díjszabások vagy vasútközi megállapodások határozhatják meg, hogy a fuvarlevélnek a feladó által kitöltendő részeit milyen nyelven kell kitölteni. Ha ilyen rendelkezés nincs, a feladónak a bejegyzéseket a feladási állam valamelyik hivatalos nyelvén kell megszövegeznie és francia, német vagy olasz fordítást kell hozzá fűznie, hacsak a bejegyzések nincsenek már e nyelvek egyikén szövegezve.

A vasút megkívánhatja, hogy a feladó által a fuvarlevélre és annak mellékletére írandó adatok és nyilatkozatok latin betűkkel legyenek írva."

5. § A CIM 6. cikke 5-11. §-ainak helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"5. § - A fuvarlevélre a bejegyzéseket kitörölhetetlen betűkkel kell beírni vagy rányomtatni; a fuvarlevélűrlap többi lapján a bejegyzéseknek jól olvashatóknak kell lenniük. Átírást vagy kivakarást feltüntető, valamint átragasztott fuvarleveleket nem szabad használni. Bejegyzéseket áthúzni lehet, feltéve, hogy azt a feladó aláírásával elismeri és - ha az árudarabok számáról vagy súlyáról van szó - a helyesbített mennyiségeket betűkkel írja be.

6. § - A fuvarlevélnek a következő adatokat kell tartalmaznia:

a) a fuvarlevél kiállításának helyét és idejét;

b) a rendeltetési állomás megjelölését azokkal a részletezésekkel, amelyek szükségesek avégből, hogy ugyanazon helység különböző állomásainak vagy azonos vagy hasonló nevü helységek állomásainak bármiféle összetévesztése elkerülhető legyen;

c) az átvevő nevét és címét. Átvevőül csak egy természetes vagy jogi személyt szabad megjelölni. A rendeltetési állomást vagy annak valamely szolgálattevőjét csak akkor szabad átvevőül megjelölni, ha ezt az alkalmazásra kerülő díjszabás kifejezetten megengedi. Olyan címzést, amely az átvevő nevét nem jelöli meg, mint pl.: "......... rendeletére" vagy "a fuvarlevélmásodpéldány felmutatója részére" nem szabad használni;

d) az áru megnevezését és a súly megjelölését vagy e helyett a feladási vasút szabályainak megfelelő valamely hasonló adatot. Ha a feladási ország törvényei vagy szabályzatai megengedik, hogy a feladó küldeményét a súly vagy az ezt helyettesítő egyéb adat megjelölése nélkül adhassa fel, akkor a súlyt vagy ezt az adatot a feladási vasút írja be a fuvarlevélbe.

Az árukat a következőképpen kell megnevezni:

Az I. mellékletben (RID) felsoroltakat az abban használt megnevezéssel, egyéb árukat, ha a feladó egy meghatározott díjszabás alkalmazását kívánja, az ebben a díjszabásban használt elnevezéssel, minden egyéb esetben a feladási államban használatos, az áru minőségének megfelelő kereskedelmi elnevezéssel;

e) darabáruknál: az árudarabok mennyiségét, azok jelét és számát, vagy e helyett azt a megjegyzést, hogy az árudarabok az átvevő címével vannak megjelölve, továbbá a csomagolás nemét. Ezeket az adatokat a vasúti-tengeri forgalomban fuvarozandó és átrakandó kocsirakományok fuvarleveleibe is be kell írni, akár egy, akár több darabból áll is a küldemény.

A feladó által berakandó küldeményeknél a kocsi fajtáját (fedett, nyitott, különleges vagy magánkocsi), számát, pályajelét és magánkocsiknál még a kocsi önsúlyát is;

f) A vám- és egyéb közigazgatási hatóságok által megkívánt azoknak az iratoknak részletes felsorolását, amelyek a fuvarlevélhez vannak csatolva vagy amelyek mint valamely megjelölt állomáson, vámhivatalban vagy valamely más hatóságnál a vasút rendelkezésére állók vannak a fuvarlevélben megemlítve;

g) a feladó aláírását, valamint nevének és címének megjelölését - ha a feladó szükségesnek tartja - a távirati és távbeszélői címével kiegészítve. Az aláírás, ha ezt a feladási állomáson érvényes törvények és szabályzatok megengedik, nyomtatott is lehet vagy a feladó bélyegzőlenyomatával is helyettesíthető. Feladóként a fuvarlevélen csak egy természetes vagy jogi személy szerepelhet.

7. § - Ezeken felül, adott esetben, a fuvarlevélnek tartalmaznia kell mindazokat az egyéb adatokat is, amelyeket az Egyezmény előír; így különösen a következőket:

a) a "pályaudvaron marad" vagy a "házhoz fuvarozandó" megjelölést, feltéve hogy a kiszolgáltatásnak ezek a módozatai a rendeltetési állomáson alkalmazhatók;

b) az alkalmazandó díjszabásokat, különösen a 11. cikk 4. § c) pontjában és a 35. cikkben említett külön- és kivételes díjszabásokat;

c) a 20. cikk szerint bevallott értékbevallási összeget számokkal;

d) a 17. cikk szerint a feladó által bérmentesített költségeket;

e) az utánvét összegét számokkal és betűkkel és a készpénzelőleget számokkal (19. cikk);

f) a 10. cikk 1. §-a szerinti útirányelőírást és annak az állomásnak a megjelölését, amelyen a vám- vagy egyéb közigazgatási hatósági kezelést végre kell hajtani;

g) a 15. cikk értelmében a vám- és egyéb közigazgatási hatósági eljárásra vonatkozólag tett bejegyzéseket;

h) azt a megjegyzést, hogy az átvevő fel van jogosítva a szerződés módosítására; ezt a megjegyzést a "Nyilatkozatok" című rovatba kell írni és a következőképpen kell szövegezni: "Az átvevő fel van hatalmazva utólagos rendelkezések adására";

i) a kísérők számát vagy a "kísérő nélkül" bejegyzést a 4. cikk 1. d) pontja értelmében; ezeket az adatokat a "Nyilatkozatok" című rovatba kell írni.

8. § - Ha a fuvarlevél valamely rovatában a feladó bejegyzéseire szolgáló hely nem elegendő, pótlapokat kell használni, amelyek a fuvarlevélűrlap kiegészítő részeit képezik. A pótlapoknak ugyanolyan nagyságúaknak kell lenniök, mint a fuvarlevél, azokat átnyomó eljárással öt példányban kell kiállítani és a feladónak a kiállítás keltezése mellett alá kell írnia. A fuvarlevél megfelelő rovatában ezekre a pótlapokra utalni kell. Ha a küldemény összsúlyát megjelölik, akkor ezt magára a fuvarlevélre kell rávezetni.

9. § - Egyéb nyilatkozatot a fuvarlevélbe beírni csak akkor szabad, ha ezt valamely állam törvényei és szabályzatai vagy a díjszabások előírják vagy megengedik és az az Egyezménnyel nem ellenkezik.

Tilos a fuvarlevelet más irattal helyettesíteni vagy ahhoz más okmányt csatolni, mint amelyet az Egyezmény vagy a díjszabás előír vagy megenged.

10. § - Minden egyes küldeményhez egy fuvarlevelet kell kiállítani. Nem lehet azonban egy és ugyanazon fuvarlevéllel feladni:

a) árukat, amelyeknek együvérakása természetüknél fogva hátrányt okoz;

b) árukat, amelyeket részben a vasútnak, részben a feladónak kell beraknia;

c) árukat, amelyeknek együvérakása vám- vagy egyéb közigazgatási hatósági szabályokba ütközik;

d) feltételesen fuvarozható árukat, ha olyan anyagokról vagy tárgyakról van szó, amelyeket az Egyezmény I. melléklete (RID) értelmében egymással vagy más áruval együvé rakni tilos.

11. § - Egy fuvarlevél csak egy kocsirakományról szólhat. Fel lehet azonban adni egy fuvarlevéllel:

a) oszthatatlan, valamint rendkívüli terjedelmű tárgyakat, amelyeknek berakásához egynél több kocsi kell;

b) több kocsiba rakott küldeményt is, ha a tekintetbe jövő forgalomra vonatkozó szabályok vagy nemzetközi díjszabások ezt az egész útvonalra megengedik.

12. § - A feladó - anélkül, hogy abból a vasútra kötelezettség vagy felelősség származhatnék - a fuvarlevélnek e célra szolgáló rovatába csupán az átvevőnek szóló értesítésül beírhat a küldeményre vonatkozó megjegyzéseket, mint pl.:

"N küldeménye";

"N megbízásából";

"N rendelkezésére";

"Továbbküldendő N-nek";

"Biztosítva N-nél";

"N hajózási vonalra" vagy "N hajóra";

"N hajózási vonalról" vagy "N hajóról";

"N gépkocsijáratra";

"N gépkocsijáratról";

"N légi járatra";

"N légi járatról";

"N-be leendő kivitelre".

6. § A CIM 17. cikkének 2. §-a - új harmadik bekezdésként - a következő rendelkezésekkel egészül ki:

"Az olyan mellékdíjakat és egyéb költségeket, amelyeket a feladási állam belföldi szabályzata vagy díjszabása vagy esetleg az alkalmazásra kerülő nemzetközi díjszabás szerint a tekintetbe jövő egész útvonalra kell felszámítani, az f) pont szerint az a), b) vagy c) alatti bejegyzésekkel kapcsolatosan tett bérmentesítés esetében minden esetben egész összegben a feladónak kell megfizetnie."

7. § A CIM 17. cikkének 9. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"9. § - A feladási állomásnak mind a fuvarlevélen, mind a fuvarlevélmásodpéldányon részletesen fel kell tüntetnie a bérmentesítésként beszedett költségeket, hacsak a feladási állomásra nézve érvényes szabályok vagy díjszabások úgy nem rendelkeznek, hogy ezeket a költségeket csak a fuvarlevélmásodpéldányon kell feltüntetni. A 8. íjban említett esetben ezeket a költségeket sem a fuvarlevélen, sem a fuvarlevélmásodpéldányon nem szabad feltüntetni."

8. § A CIM 21. cikke 1. §-ának h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"h) valamely nem bérmentesített küldemény költségeinek fizetését magára vállalja vagy a 17. cikk 2. §-a szerint tett bérmentesítést meghaladó költségek fizetését vállalja."

9. § A CIM 21. cikke 3. §-ának második bekezdésében az első mondat a következőképpen módosul:

"Ha a feladó kívánja, a feladási állomás a rendeltetési vagy feltartóztató állomást a feladó költségére távirattal vagy távbeszélőn értesíti és ezt az értesítést írásban is megerősíti."

10. § A CIM 21. cikkének 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"4. § - A fuvarozási szerződés megváltoztatásának joga még ha a feladó a fuvarlevélmásodpéldány birtokában van is, megszűnik a következő esetekben:

a) ha a fuvarlevelet az átvevőnek átadták,

b) ha az átvevő a fuvarozási szerződésből eredő jogát a 16. cikk 3. §-a szerint érvényesítette,

c) ha az átvevő a 22. cikknek megfelelően fel van hatalmazva utólagos rendelkezésre, mihelyt a küldemény a rendeltetési ország vámterületére belépett.

Ettől az időponttól kezdve köteles a vasút az átvevő rendelkezéseihez alkalmazkodni, különben az átvevővel szemben a III. Cím-ben meghatározott feltételek szerint felelős a rendelkezések végre nem hajtásának következményeiért."

11. § A CIM 22. cikkének 3. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"3. § - Ha az átvevő kívánja, az az állomás, amelyik a rendelkezést kapta, köteles ezt az átvevő költségére táviratilag vagy távbeszélő útján továbbítani arra az állomásra, amelynek a rendelkezést végre kell hajtania; a távirati vagy távbeszélői közlést írásban is meg kell erősíteni. Annak az állomásnak, amelyik a távirati vagy távbeszélői közlést kapta, a rendelkezést az írásbeli megerősítés bevárása nélkül végre kell hajtania, ha a távirati vagy távbeszélői közlés az illetékes állomástól származik, amiről kétség esetében meggyőződést kell szerezni.

4. § - Az átvevőnek a szerződés megváltoztatására vonatkozó joga megszűnik a következő esetekben:

c) ha a fuvarlevelet neki már átadták,

b) ha ő a fuvarozási szerződésből eredő jogát a

16. cikk 3. §-a szerint érvényesítette,

c) ha a fuvarlevelet ennek a cikknek 1. §-a c) pontja szerinti rendelkezéssel kijelölt átvevőnek már átadták, vagy ez az ő jogát a 16. cikk 3. §-a szerint érvényesítette.

5. § - Ha az átvevő úgy rendelkezett, hogy az árut más személynek szolgáltassák ki, ez a más személy már nem jogosult arra, hogy a fuvarozási szerződést megváltoztassa."

12. § A CIM 25. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"1. § - Ha az áru kiszolgáltatásánál akadály merül fel, a rendeltetési állomás köteles arról a feladót a feladási állomás útján haladéktalanul értesíteni és tőle utasítást kérni. A feladót a feladási állomás közvetítése nélkül kell írásban vagy távirattal értesíteni, ha ő ezt a fuvarlevélben így kívánta. Az értesítés költsége az árut terheli.

Ha a kiszolgáltatási akadály megszűnik, még mielőtt a feladó utasítása a rendeltetési állomásra érkezett volna, az árut az átvevőnek ki kell szolgáltatni. Erről a kiszolgáltatásról a feladót ajánlott levéllel azonnal értesíteni kell. Az értesítés költsége az árut terheli.

Ha az átvevő az árut visszautasítja, az áru feletti rendelkezési jog a feladót akkor is megilleti, ha ő a fuvarlevélmásodpéldányt nem is tudja előmutatni.

A feladó a fuvarlevélben azt is megkívánhatja, hogy ha kiszolgáltatási akadály merül fel, az árut neki hivatalból küldjék vissza. Ezen az egy eseten kívül az árut a feladó kifejezett beleegyezése nélkül visszaküldeni nem szabad.

Hacsak a díjszabások más határozmányt nem tartalmaznak, a feladónak utasításait a feladási állomás útján kell megadnia."

13. § A CIM II. mellékletében foglalt fuvarlevél- és fuvarlevélmásodpéldány helyébe a Magyar Államvasutak Nemzetközi Vasúti Árudíjszabás (Általános Fuvarozási Feltételek)-hez kiadott pótlékkal közzétett új fuvarlevélűrlap-minta lép.

14. § A CIM IV. a) mellékletében foglalt űrlapminta alján a vasút által kitöltendő rész utolsó mondata a következőképpen módosul:

"Ez a nyilatkozat a ............ számú kocsiba berakott ......- számú küldeményre és a .........számú táviratunkra (...............-iki távbeszélő-közleményünkre) vonatkozik."

15. § A CIM IV. b) mellékletében foglalt űrlapminta a felső részén két új rovatot tartalmaz "Feladási szám" és "Kocsiszám" felirattal és a lap alján ezekre vonatkozó következő lábjegyzettel: "amennyiben ismeretes".

16. § A CIM VII. mellékletében foglalt Szabályzat ("A Vasúti Magánkocsik Fuvarozására vonatkozó Nemzetközi Szabályzat" - RIP) 6. cikkének 2. §-a a következőképpen módosul:

"2. § - Ha az üres magánkocsi feladója a 12. cikk rendelkezéseinek megfelelően a fuvarozási határidő biztosítását kívánja, a "Nyilatkozatok" feliratú rovatba a következő bejegyzést kell beírni: "A fuvarozási határidő biztosításával"."

17. § A CIM VII. mellékletében foglalt Szabályzat (RIP) 12. cikke a következőképpen módosul:

"12. cikk

A fuvarozási határidő túllépéséért fizetendő térítés összege

1. § - Ha a vasút valamely üres vagy rakott magánkocsi fuvarozási határidejének túllépéséért felelősséggel tartozik, köteles a jogosultnak a késedelem minden megkezdett napja után 4 frank átlagkártérítést fizetni, függetlenül a berakott áru fuvarozási határidejének túllépéséért esetleg fizetendő térítéstől.

2. § - Üres magánkocsi feladója a fuvarozási határidő biztosítását kívánhatja. Ezért a vasút minden megkezdett 100 kilométer után 2 frank díjat, de legalább 20 frankot szed be. Ilyen esetben az átlagkártérítés napi 8 frankot tesz ki; az össz-térítés azonban nem lehet kevesebb, mint a határidőbiztosításért beszedett díj.

3. § - Ha a fuvarozási határidő túllépését a vasút szándékossága vagy súlyos gondatlansága okozta, az átlagkártérítés napi 8 frank."

18. § A CIM VIII. mellékletében foglalt Szabályzat ("A Szállítótartályok Fuvarozására vonatkozó Nemzetközi Szabályzat" - RICo) 5. cikke a következőképpen módosul:

"5. cikk

Bejegyzések a fuvarlevélbe

A CIM szerint előírt adatokon felül a feladónak még be kell írnia a fuvarlevélbe "A rakszer-szál-lítótartály" feliratú rovatba a szállítótartály fajtáját, számát és önsúlyát kilogrammokban és űrtartalmát köbméterekben vagy literekben.

A szállítótartály önsúlyába nem szabad beleszámítani a belső, ingó, különleges csomagoló vagy megerősítő eszközöket."

A CIM VIII. mellékletében foglalt Szabályzat (RICo) 12. cikke a következőképpen módosul:

"12. cikk

Bejegyzések a fuvarlevélbe

1. § - Rakott szállítótartályok esetében a feladónak a CIM szerint előírt adatokon felül be kell írnia a fuvarlevélbe "A rakszer-szállítótartály" feliratú rovatba a szállítótartály fajtáját, jelét, számát, a "P"-jelet, a tartály önsúlyát kilogrammokban és űrtartalmát köbméterekben vagy literekben.

2. § - Üres szállítótartályok esetében a feladónak a CIM szerint előírt adatokon felül még a következőket kell a fuvarlevélbe beírnia:

a) "A rakszer-szállítótartály" feliratú rovatba a szállítótartály fajtáját, jelét, számát és a "P"-jelet;

b) "Az áru megnevezése" feliratú rovatba az önsúlyt kilogrammokban és azt a megjegyzést: "üres szállítótartály"."

Kossa István s. k.,

közlekedés- és postaügyi miniszter

Tartalomjegyzék