10/1968. (III. 14.) MÉM rendelet
szervezett mezőgazdasági szaktanácsadásról
A szaktanácsadó szervek továbbfejlesztése és a szaktanácsadás hatékonyságának növelése érdekében - a pénzügyminiszterrel, a munkaügyi miniszterrel és a könnyűipari miniszterrel, továbbá a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával, a Szövetkezetek Országos Szövetsége és a Magyar Tudományos Akadémia elnökével, valamint az Országos Vízügyi Hivatal elnökével egyetértésben - a következőket rendelem.
A szervezett mezőgazdasági szaktanácsadás fogalma és formái
1. §
(1) A szervezett mezőgazdasági szaktanácsadás (a továbbiakban: szaktanácsadás) a mezőgazdasági nagyüzemi termelés fejlesztésének, az élenjáró termelési tapasztalatok, valamint a gazdasági és technikai tudományos eredmények gyorsabb és hatékonyabb elterjesztésének egyik eszköze.
(2) A szaktanácsadás olyan szolgáltatás, amely az állami (népgazdasági) és üzemi (állami gazdasági, mezőgazdasági termelőszövetkezeti stb.) érdekek szoros kapcsolatát, az üzemek jövedelmezőbb és korszerűbb termelését hivatott elősegíteni.
(3) Nem tartozik a szaktanácsadás körébe a vállalatok, szakigazgatási szervek gazdasági, szerződtetési, kereskedelmi és igazgatási feladatainak ellátásával kapcsolatos irányító, illetőleg felvilágosító tevékenysége.
2. §
(1) A szaktanácsadás
- üzemi (általános) szaktanácsadás és
- ágazati (speciális) szaktanácsadás.
(2) A termelő üzemek (állami gazdaság, mezőgazdasági termelőszövetkezet stb.) hozamainak, jövedelmének növelése érdekében
- az üzemi szaktanácsadás előzetes üzemelemzés alapján a helyes termelési irányok, üzemi arányok és a megfelelő munkaszervezet kialakítását és a főbb munkafolyamatok célszerűbb megszervezését,
- az ágazati szaktanácsadás az egyes termelési ágakban az alapvető s az új termelés- és tenyésztéstechnikai eljárások, elsődleges feldolgozás és értékesítés, valamint a korszerű anyagok és technika helyes felhasználási módjainak az elterjesztését, illetőleg azok gazdaságos alkalmazását segíti elő. Az üzemi és ágazati szaktanácsadás során a szaktanácsadók mindkét szaktanácsadási forma több elemét összefüggésben alkalmazzák.
(3) A szaktanácsadó szervek a szaktanácsadás hatékonyságát a bemutató és bázisgazdaságok fokozottabb bevonásával, kiadványok, szemléltető eszközök (szakfilmek stb.) készítésével és felhasználásával, valamint tapasztalatcserék, kiállítások rendezésével is segítsék elő.
A szaktanácsadás szervezete
3. §
A szaktanácsadást az országos szaktanácsadási hálózat tagjai végzik. A hálózatba a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium által - a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Információs Központja (a továbbiakban: AGROINFORM) javaslatára - kijelölt, valamint a felvételre önként jelentkező intézetek, intézmények, vállalatok, gazdaságok, szövetségek, szövetkezetek stb. (a továbbiakban: szaktanácsadó szerv) tartoznak. A szaktanácsadó szerveket az AGROINFORM által vezetett Központi Szaktanácsadói Címjegyzékben (a továbbiakban: Címjegyzék) kell nyilvántartani. A Címjegyzékbe való felvétel és az abból történő törlés szabályait a melléklet foglalja magában.
4. §
(1) A szaktanácsadó szervek szaktanácsadást az ország egész területén végezhetnek.
(2) A szaktanácsadó szervek egyes szaktanácsadási feladatok megoldására egymással megállapodást köthetnek.
(3) A szaktanácsadó szerv vezetője szaktanácsadásra a szükséges szakismeretekben jártas, az átlagosnál képzettebb, szakmai gyakorlattal rendelkező szakembereket jelöl ki vagy alkalmaz. A szaktanácsadó szerv vezetője megbízott szaktanácsadókat is foglalkoztathat. A megbízott szaktanácsadó a megrendelő szervnél, amelynek alkalmazottja (tagja), szaktanácsadói tevékenységet nem végezhet. A szaktanácsadó szerv vezetője a szaktanácsadókat szaktanácsadói igazolvánnyal látja el. A korábban központilag kiadott szaktanácsadói igazolványok érvényüket vesztik.
A szaktanácsadás igénybevétele
5. §
(1) A szaktanácsadást bármely állami, szövetkezeti, vállalati, társadalmi stb. szerv megrendelheti.
(2) A szaktanácsadás és igénybevétele önkéntes, azt elrendelni nem szabad.
(3) A szaktanácsadó szerv a szaktanácsadást, az igénybe vevő megrendelésére, szerződés alapján végzi. A szerződést írásban kell megkötni.
A szaktanácsadás és a szaktanácsadók díjazása
6. §
(1) A szaktanácsadási tevékenység díjában - amennyiben arra hatósági ármegállapítás nincs -a felek szabadon állapodnak meg.
(2) A szaktanácsadó személyi alapbérét - a munkaviszonyában eredetileg betöltött munkaköre alapján - a szaktanácsadó szervre irányadó bérügyi rendelkezések szerint kell megállapítani. A szaktanácsadót a szervre irányadó anyagi ösztönzési szabályok szerint kell munkája eredményességétől függő prémiumban (jutalomban) részesíteni.
A szaktanácsadás irányítása és felügyelete
7. §
(1) A szaktanácsadás irányelveit a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium az agrárpolitikai és gazdasági célkitűzések alapján alakítja ki.
(2) A szaktanácsadó szervek szaktanácsadói feladatkörük ellátása során szakigazgatási tevékenységet nem fejthetnek ki, és ezzel kapcsolatban a tanácsi szakigazgatási szerveknek nincsenek alárendelve. A szaktanácsadó szervek a szaktanácsadás helye és a székhelyük szerint illetékes megyei (fővárosi, megyei jogú városi) tanács végrehajtó bizottságával (a továbbiakban: megyei vb.) kapcsolatot tartanak, éves munkájuk eredményéről ezeknek tájékoztatást adnak. Az új szaktanácsadó szervek jelentkezésénél és kijelölésénél az illetékes megyei vb.-t véleményezési jog illeti meg. Az államigazgatási szervek vagy ezek dolgozói vállalkozási jellegű (díjazott) szaktanácsadást működési területükön nem végezhetnek.
(3) A szaktanácsadás felügyeletét átruházott minisztériumi hatáskörben az AGROINFORM látja el [15/1967. (MÉM. É. 27.) MÉM számú utasítás 3. és 5. pont].
(4) A szaktanácsadó szervek szaktanácsadási tevékenységükről az AGROINFORM-nak az általa meghatározott módon beszámolni kötelesek.
A szaktanácsadó szervek működésének pénzügyi feltételei
8. §
A költségvetési rendszerben gazdálkodó szaktanácsadó szervek működésével kapcsolatos pénzgazdálkodás, anyagi érdekeltség és állami támogatás szabályait külön rendelkezés tartalmazza.
Vegyes és záró rendelkezések
9. §
A szaktanácsadóknak a szaktanácsadási munka elvégzéséhez szükséges különleges elméleti és gyakorlati kérdésekben való rendszeres képzéséről, illetőleg továbbképzéséről a mezőgazdasági mérnöktovábbképzés egységes rendszerében a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium gondoskodik.
10. §
(1) E rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni az élelmiszeripari, erdészeti és elsődleges faipari szervezett szaktanácsadás kialakítására is.
(2) A mezőgazdasági vízgazdálkodással (öntözés, vízrendezés stb.) kapcsolatos vízügyi ágazati szaktanácsadásra e rendelet rendelkezéseit az Országos Vízügyi Hivatal elnökének a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel egyetértésben kiadott utasításában foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
11. §
Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a 17/1964. (XII. 30.) FM rendelet hatályát veszti.
Dr. Dimény Imre s. k.,
mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter
Melléklet a 10/1968. (III. 14.) MÉM rendelethez
A Központi Szaktanácsadói Címjegyzékbe való felvétel és az abból történő törlés szabályai
1. A Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium az országos szaktanácsadási hálózat tagjává történő kijelölést hivatalból rendeli el.
2. Az országos szaktanácsadási hálózat tagjai közé való felvételre jelentkező szervek erre vonatkozó szándékukat írásban, az illetékes megyei tanács vb. véleményével ellátva jelenthetik be az AGROINFORM-nak.
Felvételre olyan szerv jelentkezhet, amely a szaktanácsadás országos irányelveiben meghatározott témakörben vagy ágazatban a szaktanácsadást megalapozó eredményekkel, gyakorlati tapasztalatokkal és személyi feltételekkel is rendelkezik.
3. A kijelölési javaslatokat és a jelentkezési kérelmeket meghatározott időközönként az AGRO-INFORM Szaktanácsadási Bizottsága megvizsgálja, és javaslatot tesz a döntésre.
4. A minisztérium döntése alapján történik meg a szaktanácsadó szerveknek a Címjegyzékbe való bevezetése és arról az érdekeltek értesítése. Az országos szaktanácsadási hálózatba fel nem vett szervet az elutasítás indokairól is értesíteni kell.
5. A szaktanácsadó szervek működését figyelemmel kísérő AGROINFORM és megyei tanács vb.-k kezdeményezhetik a szervnek a Címjegyzékből való törlését, ha működésével kapcsolatban a termelő üzemek vagy más szervek részéről indokolt kifogás merül fel, illetőleg ha a szaktanácsadás irányelveinek, fejlesztési programjának módosítása stb. ezt indokolja.
6. A Címjegyzékbe felvett szervek a szaktanácsadásban részt vevő szervekre meghatározott kötelezettségeket teljesíteni kötelesek, és jogosultak a szaktanácsadás támogatására biztosított kedvezményekre.
7. A Címjegyzékbe fel nem vett szervek tevékenysége szervezett szaktanácsadásnak nem minősül, a szaktanácsadással kapcsolatos kedvezményekben, támogatásban nem részesíthetők.