Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

29/1971. (VII. 23.) PM rendelet

a takarékszövetkezetekről

A takarékszövetkezetek társadalmi és gazdasági jelentőségének megfelelő fejlődése és önállóságuk fokozása érdekében - a Magyar Nemzeti Bank elnökével és az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetségével egyetértésben - a következőket rendelem:

A takarékszövetkezet célja és feladatai

1. §

(1) A lakosság pénzügyi műveleteit ellátó pénzügyi rendszerbe tartozó takarékszövetkezet az állampolgárok önkéntes személyi és vagyoni társulása abból a célból, hogy a lakosság pénzbeli megtakarításait saját, önálló szervezete útján is összegyűjthesse, és a tagok hitelszükségletét a kölcsönös segítés elve alapján közvetlenül kielégíthesse.

(2) Takarékszövetkezet alakítása elsősorban ott indokolt, ahol a lakosság pénzügyi szolgáltatások iránti igényei nem kielégítettek, illetve ahol ilyen irányú igényeinek jobb kielégítése érdekében ez szükséges, a lakosság takarékszövetkezet létesítését kezdeményezi, és e célra hajlandó saját pénzeszközeit is rendelkezésre bocsátani.

(3) A takarékszövetkezet jogi személy. Tevékenységét - a szövetkezeti demokrácia és önkormányzat útján, az önsegély és a kölcsönös segítségnyújtás elve alapján - tagjai személyes és vagyoni közreműködésével fejti ki.

(4) A takarékszövetkezet a tagok által meghatározott, a népgazdaság érdekeivel összhangban álló gazdálkodást folytat, s ennek keretében tagjai életviszonyainak javítását szolgálja; egyúttal elősegíti a tagok szocialista gondolkodás módjának fejlesztését.

2. §

(1) A takarékszövetkezet feladata, hogy

a) működési területén takarékbetéteket gyűjtsön, hatékonyan közreműködjék tagjai és a lakosság takarékos életmódra való nevelésében;

b) saját alapjaiból és az összegyűjtött takarékbetétekből tagjai részére kölcsönöket nyújtson.

(2) A takarékszövetkezet a pénzügyminiszter engedélyével

a) az állami pénzintézeti szervekkel kötött megállapodás alapján egyéb pénzügyi jellegű feladatokat is elláthat;

b) az (1) bekezdés szerinti alaptevékenységét kiegészítő egyéb szolgáltatásokat is nyújthat.

A takarékszövetkezet megalakulása és működésének feltételei

3. §

(1) A takarékszövetkezet megalakulásához és működéséhez

a) a legfeljebb 10 000 lélekszámú helységekben a lakosság legalább 5 százalékának tagként való belépése és legalább 120 000 forint részjegyalap befizetése,

b) a 10 001-20 000 lélekszámú helységekben a lakosság legalább 4 százalékának tagként való belépése és legalább 300 000 forint részjegyalap befizetése,

c) a 20 001-30 000 lélekszámú helységekben a lakosság legalább 3 százalékának tagként való belépése és legalább 1 millió forint részjegyalap befizetése szükséges.

(2) 30 000-nél nagyobb lélekszámú helységekben a működési bizonyítvány (7. §) kiadásának feltételeit a pénzügyminiszter esetenként állapítja meg.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben előírt feltételek a rendelet hatálybalépése után megalakuló takarékszövetkezetekre, valamint a működési területüket bővítő takarékszövetkezetekre vonatkoznak.

4. §

(1) A takarékszövetkezet létesítéséhez alakuló közgyűlés megtartása szükséges, ahol el kell határozni a szövetkezet megalakulását; dönteni kell a belépésre jelentkezők felvételéről; meg kell határozni az induló részjegyvagyont, meg kell állapítani az alapszabályt; meg kell választani a takarékszövetkezet vezető- és ellenőrző szerveit, tisztségviselőit, valamint a közgyűlési különbizottság elnökét és tagjait.

(2) Az alapszabályban kell meghatározni

- a takarékszövetkezet nevét, székhelyét, működési területét, tevékenységi körét;

- a tagok alapvető jogait és kötelezettségeit, különösen a vagyoni hozzájárulás, a személyes közreműködés, az anyagi részesedés módjának és mértékének szabályait;

- a választott szervek tagjainak számát, megválasztásuk és elmozdításuk módját, működési időtartamát;

- a szervezetre, a működés rendjére és a vezető és ellenőrző szervek hatáskörére vonatkozó fontosabb rendelkezéseket;

- a közös vagyon kialakításának és növelésének, valamint a gazdálkodási eredmény felhasználásának szabályait;

- a közgyűlési külön bizottságot;

- a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyeket;

- a takarékszövetkezet képviseletének módját:

- a közgyűlés ilyen irányú döntése esetén a szövetkezeti szövetséghez való csatlakozást;

- mindazt, aminek az alapszabályba való felvételét jogszabály vagy a közgyűlés határozata kötelezően elrendeli.

(3) Az alapszabályt - a "Működési bizonyítvány" kiadása után - törvényességi szempontból a szövetkezet székhelye szerint illetékes járási hivatal, illetőleg a városi tanács végrehajtó bizottságának illetékes szakigazgatási szerve vizsgálja felül és hagyja jóvá.

5. §

(1) A takarékszövetkezet működési területe egy, vagy több helységre terjed ki. Ez utóbbi esetben a 3. § (1) és (2) bekezdésben foglaltak a helységek együttes lélekszámára vonatkoznak.

(2) A takarékszövetkezetnek a pénzintézeti tevékenység folytatásához az ügyviteli szabályzat mintában előírt dologi és személyi feltételeket biztosítania kell.

(3) A takarékszövetkezetet a szövetkezetek nyilvántartásába be kell jegyezni.

6. §

(1) A takarékszövetkezetbe tagként olyan nagykorú személyek léphetnek be, akik a takarékszövetkezet működési területén laknak, vagy ott van állandó munkahelyük.

(2) A takarékszövetkezet tagjai a belépéskor legalább egy részjegy ellenértékét kötelesek befizetni. A részjegy névértéke 100 forintnál kevesebb nem lehet.

(3) Az e rendelet hatálybalépése után alakuló takarékszövetkezeteknél, ha a tagsági viszony nem kilépés útján szűnik meg, a részjegyeket legkorábban a befizetéstől számított 5 év eltelte után lehet kifizetni.

7. §

(1) A takarékszövetkezet a működését a pénzügyminiszter által kiadott "Működési bizonyítvány" alapján, az alapszabály jóváhagyása után kezdheti meg. A "Működési bizonyítvány" a 2. § (1) bekezdésében foglalt tevékenység végzésére jogosít.

(2) A takarékszövetkezetnek a "Működési bizonyítvány" kiadását írásban kell kérnie. A kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolni kell, hogy a takarékszövetkezet a 3-6. §-okban foglalt feltételek szerint megalakult.

8. §

(1) A takarékszövetkezet igazgatósága - a tagok és a lakosság pénzügyi szolgáltatásokra irányuló igényeinek jobb kielégítése érdekében - a működési területen kirendeltségeket és betétgyűjtő pénztárakat létesíthet.

(2) A rendelet hatálybalépése után kiadott "Működési bizonyítvány"-nyal rendelkező takarékszövetkezetnél a kirendeltség létesítéséhez az érintett helységre vonatkoztatva a 3. § (1) bekezdésében meghatározott induló taglétszámot és részjegyalapot, betétgyűjtő pénztár létesítéséhez pedig ennek 50 százalékát kell biztosítani.

(3) A rendelet hatálybalépése előtt kiadott "Engedély okirat"-tal rendelkező takarékszövetkezetek működési területén kirendeltség vagy betétgyűjtő pénztár létesítéséhez az érintett helységre vonatkoztatva csak a 3. § (1) bekezdésében meghatározott taglétszám szükséges.

(4) A kirendeltségek és a betétgyűjtő pénztárak működési bizonyítványát a takarékszövetkezet igazgatósága adja ki.

A takarékszövetkezet szervei

9. §

(1) A takarékszövetkezet szervei:

a) a közgyűlés (részközgyűlés), küldöttgyűlés,

b) az igazgatóság,

c) a felügyelőbizottság.

(2) A takarékszövetkezet helyi önkormányzati szervei:

a) a helyi közgyűlés (részközgyűlés), küldött gyűlés,

b) a helyi intézőbizottság,

c) a helyi ellenőrzőbizottság.

A takarékszövetkezet tevékenysége

10. §

A takarékszövetkezet takarékbetétet állampolgároktól fogadhat el. Az 1952. évi 9. számú törvényerejű rendelettel a takarékbetéteseknek biztosított jogok és kedvezmények a takarékszövetkezeteknél elhelyezett betétekre is kiterjednek. A "Működési bizonyítvány" érvényességének ideje alatt elhelyezett takarékbetétek visszafizetéséért az állam szavatol.

11. §

(1) A takarékszövetkezet a 2. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenysége körében tagjai részére, hitelszükségletük kielégítésére - megfelelő fedezet mellett - az érvényes jogszabályokban, valamint a Kormány hitelpolitikai irányelveiben foglalt feltételek szerint a (2) bekezdésben meghatározott kölcsönalapjából rövid- és középlejáratú hitelt nyújthat.

(2) A takarékszövetkezet kölcsönt nyújthat a részjegy- és a tartalékalapjának egyéb célra fel nem használt összege, valamint betétállományának meghatározott része erejéig.

(3) A kölcsönök engedélyezése a takarékszövetkezet igazgatóságának hatáskörébe tartozik, amely a pénzügyminiszter által erre megállapított ügyviteli szabályzat szerint köteles eljárni. Ha az igazgatóság valamely kölcsön engedélyezésénél e szabályoktól eltér, a kölcsön visszafizetéséért az igazgatóság tagjai saját személyükben készfizető kezesként felelősek.

(4) A közgyűlés határozatával a kölcsönök engedélyezésének jogát a helyi intéző bizottságra, a takarékszövetkezet, illetve a helyi intézőbizottság elnökére, az ügyvezetőre vagy kivételesen más alkalmazottra lehet átruházni. Ebben az esetben a kölcsönt engedélyező személyre ugyanolyan felelősség hárul, mint az igazgatóság tagjaira.

(5) Ha az igazgatóság tagjai - a kölcsön engedélyezési hatáskör átruházása esetén - a kölcsönengedélyezéssel kapcsolatos szabálytalanságról szereznek tudomást, tartoznak haladéktalanul megfelelő intézkedést tenni, illetve kezdeményezni. Az ennek elmulasztása következtében keletkezett károkért anyagi felelősséggel tartoznak.

A takarékszövetkezet gazdálkodása

12. §

(1) A takarékszövetkezet a bevételei terhére maga köteles fenntartásáról gondoskodni.

(2) A takarékszövetkezet - az igazgatóság által megállapított legmagasabb pénztári állományt meghaladó - pénzeszközeit az Országos Takarékpénztárnál kezelt számlán helyezi el. A számla vezetésével kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket a pénzügyminiszter és a Magyar Nemzeti Bank elnöke által jóváhagyott "bankszámla szerződés" minta alapján létrehozott szerződés szabályozza.

(3) A takarékszövetkezetnek hitelt - ha jogszabály másként nem rendelkezik - az Országos Takarékpénztár folyósíthat.

(4) A takarékszövetkezetek kölcsönalapjukat más takarékszövetkezetnek nem adhatják át. A hitelpolitikai irányelvekben rögzített kölcsönalap ki nem helyezett része után a takarékszövetkezeteket magasabb kamattérítésben kell részesíteni.

(5) A takarékszövetkezetnek a vonatkozó jogszabály szerint mérleget és eredménykimutatást kell készítenie.

(6) A takarékszövetkezetnek a nyereségből a jogszabályban előírt mértékű nyereségadót kell fizetnie.

(7) A takarékszövetkezet nyereségének felhasználásáról a vonatkozó jogszabályok és az alapszabály előírásainak figyelembevételével a közgyűlés határoz.

(8) A takarékszövetkezet a mérleg szerint mutatkozó veszteség megtérítését kérheti a Kölcsönös Támogatási Alapból. Amennyiben a veszteség ily módon nem rendezhető, azt a tartalékalapból kell fedezni. Ha a veszteségre a tartalékalap nem nyújt fedezetet, a részjegyalapból kell leírni. Ez utóbbi esetben a részjegyek után mindaddig nem lehet részesedést fizetni, amíg a részjegyek névértékükre ki nem egészülnek.

Az igazgatóság és a felügyelőbizottság felelőssége

13. §

(1) Az igazgatóság és a felügyelőbizottság (helyi intézőbizottság, helyi ellenőrző bizottság) tagjai együttesen kötelesek megtéríteni a takarékszövetkezetnek azt a kárt, amelyet működésük körében a jogszabályok, valamint a szövetkezet rendelkezéseinek megszegésével okoztak.

(2) Nem felel az, aki a kárt okozó határozat meghozatalában, vagy ilyen intézkedés megtételében nem vett részt, ellene szavazott vagy tiltakozott.

(3) Az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjaival szemben a takarékszövetkezet kártérítési követelését a közgyűlés által kijelölt tag, vagy az ügyész érvényesíti.

(4) Az igazgatóság, illetve a felügyelőbizottság tagjai által a takarékszövetkezet ügyvitelében és pénzkezelésében észlelt jogszabálysértő eljárást vagy visszaélést az igazgatóság, illetve a felügyelő bizottság ülésén - az (1) bekezdésben foglalt következmények terhével - meg kell tárgyalni, s azok megszüntetése, helyesbítése, valamint szükséges esetben a büntető feljelentés megtétele iránt intézkedni kell.

A takarékszövetkezet állami irányítása és ellenőrzése

14. §

(1) A takarékszövetkezetek ágazati irányítása a pénzügyminiszter feladata.

(2) A takarékszövekezet ügyviteli szabályzatát az igazgatóság állapítja meg és a közgyűlés hagyja jóvá. A takarékszövetkezet szakmai tevékenységének általános elveit és a lebonyolítás szabályait, beleértve a takarékbetétek elfogadásának és kamatozásának, továbbá a kölcsönök engedélyezésének és folyósításának feltételeit, valamint a számvitel rendjét a pénzügyminiszter ügyviteli szabályzat mintában állapítja meg. Az ügyviteli szabályzat mintában foglaltaktól csak a pénzügyminiszter engedélyével lehet eltérni.

(3) A 2. § (2) bekezdésében meghatározott tevékenységekre vonatkozó ügyviteli előírásokat és az ellenőrzés módját a megkötött megállapodásnak kell tartalmaznia.

(4) A takarékszövetkezet állami törvényességi felügyeletét a 4. § (3) bekezdésében megjelölt tanácsi szerv látja el.

(5) A takarékszövetkezet pénzügyi revízióját a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóság irányítása alatt álló megyei hivatal végzi.

(6) A pénzügyminiszter jogosult a takarékszövetkezet tevékenységét megbízott revizorok útján külön is ellenőrizni.

(7) A takarékszövetkezetnek a 2. § (1) bekezdésében meghatározott alaptevékenységi körébe tartozó feladatok ellátásának adminisztratív rendjét az ügyviteli szabályzat minta tartalmazza.

15. §

(1) A pénzügyminiszter a takarékszövetkezetet adatszolgáltatásra kötelezheti. Az adatok feldolgozását és összesítését az Országos Takarékpénztár megyei igazgatóságai végzik; ezért a takarékszövetkezetnek a szolgáltatott adatokat e szerv részére kell megküldenie. Az Országos Takarékpénztár és annak megyei igazgatóságai a feldolgozott és összesített adatokat átadják az illetékes szövetkezeti szövetségnek.

(2) A takarékszövetkezet munkaügyeinek, létszám- és bérgazdálkodásának szabályait - a pénzügyminiszter, az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetsége, valamint a Kereskedelmi, Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezete egyetértésével - a munkaügyi miniszter állapítja meg.

Állami törvényességi felügyelet

16. §

(1) A jogszabályok, az alapszabály, továbbá az ügyviteli szabályzat megsértése esetén az állami törvényességi felügyeletet ellátó szerv az alábbi intézkedéseket teheti:

a) a szövetkezet elnökének, illetve igazgatóságának (vezetőségének) írásbeli figyelmeztetése:

b) a jogszabályt (alapszabályt. ügyviteli szabályzatot) megsértő vezetők és tisztviselők felelősségre vonásának javasolása:

c) a szövetkezet szervei által hozott határozat egyes rendelkezései végrehajtásának felfüggesztése:

d) a szövetkezeti szervek jogszabályt (alapszabályt) sértő határozatának, rendelkezésének megsemmisítése:

e) az igazgatóság (vezetőség), illetőleg a közgyűlés összehívása a joszabályoknak (az alapszabálynak) megfelelő törvényes működés biztosítása érdekében;

f) az igazgatóság (vezetőség) működésének felfüggesztése:

g) javaslattétel a pénzügyminiszter részére a "Működési bizonyítvány" visszavonására és a felszámolási eljárás elrendelésére.

(2) A pénzügyminiszter a működési bizonyítványt visszavonhatja, s egyben a felszámolási eljárás megindítása iránt intézkedhet, ha a takarékszövetkezet

- a jogszabályok, az alapszabály vagy az ügyviteli szabályzat súlyos megsértését figyelmeztetés ellenére sem orvosolta, vagy

- részjegyalapja a 3. § (1) bekezdésében előírt mérték alá csökkent.

(3) A takarékszövetkezettel szemben alkalmazható intézkedés előtt - a szükséghez képest - vizsgálatot kell folytatni és az intézkedésnél figyelembe kell venni a törvénysértés súlyát, gyakoriságát, annak hatását, az előidéző körülményeket és a takarékszövetkezet általános helyzetét. A felszámolási eljárás elrendelése, illetőleg a "Működési bizonyítvány" visszavonása előtt meg kell hallgatni az illetékes szövetkezeti szövetség véleményét.

A takarékszövetkezet érdekképviselete és a szövetkezeti kölcsönös támogatás

17. §

(1) A takarékszövetkezet önkéntes elhatározásból - a közgyűlés határozata alapján - érdekképviselete ellátására szövetkezeti területi szövetségbe léphet.

(2) A szövetkezeti szövetségbe lépett takarékszövetkezet a jogszabály, illetve a szövetkezeti szövetség által meghatározott szövetségi fenntartási hozzájárulást tartozik megfizetni.

18. §

(1) A takarékszövetkezet a szövetkezeti kölcsönös támogatás eszméjének gyakorlati megvalósítása céljából önkéntes elhatározásból - a közgyűlés határozata alapján - csatlakozhat a szövetkezeti szövetségeknél létrehozott kölcsönös támogatási rendszerhez.

(2) A kölcsönös támogatásban résztvevő takarékszövetkezet a Kölcsönös Támogatási Alaphoz való hozzájárulást a vonatkozó előírások szerint tartozik megfizetni és ezek szerint veheti igénybe a Kölcsönös Támogatási Alap szolgáltatásait.

Vegyes rendelkezések

19. §

(1) A takarékszövetkezetet alapszabály szerinti pénzintézeti tevékenysége körében illetékmentesség illeti meg: illetékmentesek a takarékszövetkezet részére kiállított okiratok is.

(2) E rendelet hatálybalépése előtt kiadott "Engedély okirat"-ot "Működési bizonyítvány"-nak kell tekinteni.

(3) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a 23/1959. (X. 15.) PM rendelet hatályát veszti.

Madarasi Attila s. k.,

pénzügy miniszterhelyettes

Melléklet a 29/1971. (VII. 23.) PM rendelethez

Tartalomjegyzék