8/1971. (X. 23.) KPM rendelet

a városi közlekedéspolitika koncepciójának kiadásáról

1. §

A városi közlekedés hatékony fejlesztésének biztosítása érdekében a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormánynak az Országgyűlés által 1968-ban elfogadott közlekedéspolitikai koncepciója alapján, annak bővebb kifejtést igénylő részeként a városi közlekedéspolitika koncepcióját - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a rendelet mellékleteként* irányelvként kiadom.[1]

2. §

A városi közlekedéspolitika koncepciódban foglaltakat a városi közlekedés szervezése és fejlesztése során figyelembe kell venni.

3. §

A városi közlekedéspolitika koncepciójában foglalt célkitűzések megvalósítása érdekében különösen fontos:

- a városon belüli és városkörnyéki helyváltoztatási igények biztonságos, az adott társadalmi-gazdasági helyzettel arányos színvonalú, a város szerepével és fejlesztési terveivel összhangban levő kielégítése, ennek megfelelően Budapest és környéke közlekedésének kiemelt fejlesztése;

- a városi és az országos közlekedés összehangolt fejlesztése, ezen belül elsősorban az országos főútvonalak városi átkelési szakaszainak, valamint az országos gyorsforgalmi utak városi kapcsolatainak helyes kialakítása;

- a tömegközlekedés és az egyéni gépjárműközlekedés összehangolt, helyes arányú fejlesztése, a kettő közötti célszerű munkamegosztás biztosítása, ennek érdekében Budapesten a tömegközlekedés gerincét alkotó metróhálózat gyorsított ütemű kialakítása, a hozzá csatlakozó környéki vasúti, illetőleg gyorsvasúti közlekedés gyorsabb fejlesztése, korszerűsítése, a nagyrészt felszín alatti vezetésű metró hálózat kialakításával a fő forgalmi irányokban a tömegközlekedés és az egyéni közlekedés vertikális szétválasztása, a metró által kiszolgált vonalakon a kötöttpályás felszíni tömegközlekedés megszüntetése, a gépjárműforgalom részére jelentős útfelületek felszabadítása. Budapesten és a vidéki városokban az autóbuszközlekedés erőteljes fejlesztése, majd a budapesti gyorsvasúti hálózat kialakulásával összhangban a fővárosi autóbuszhálózat bizonyos mértékű csökkentése, az autóbusz metróra való ráhordó szerepének egyidejű növelése mellett;

- a tömegközlekedésen belüli helyes munkamegosztás érdekében az épülő metró vonalak tehermentesítő hatása következtében nélkülözhetővé váló villamosvasúti vonalak megszüntetése, valamint azoknak az egyvágányú villamos vasúti vonalaknak a fokozatos megszüntetése, amelyek várható csekély forgalmuk miatt kétvágányúsításra nem kerülnek (új egyvágányú villamosvonalak nem létesíthetők);

- a városi főúthálózat fejlesztése, korszerűsítése, kapacitásának növelése, egyenletes területi ellátottság biztosítása, a forgalombiztonság növelése, továbbá forgalmi csomópontok, közúti vasúti keresztezések stb. vonatkozásában a kapacitás-egyenlőség biztosítása, amely Budapesten jelentős számú többszintű, vidéki városokban nagyobbrészt szintbeni csomópont építését igényli;

- a városi lakosság közvetlen áruellátását és szolgáltatási igényeit kielégítő teherszállítás, valamint a lakossági szállításokhoz kapcsolódó egyéb szolgáltatások feltételeinek biztosítása;

- a személygépkocsik tárolási, parkolási és kiszolgálási igényeinek kielégítése;

- a városi forgalomirányítás magas színvonalú fejlesztése és korszerűsítése;

- a városi utak tervszerű, folyamatos fenntartása;

- a városi közlekedéstervezés színvonalának további emelése, a területfelhasználáson alapuló forgalomelőrebecslés és matematikai módszerekkel való forgalomelosztás általános alkalmazása, a jóváhagyott közlekedésfejlesztési tervek következetes gyakorlati megvalósítása;

- a városi közlekedés egészségügyi ártalmainak csökkentése;

- a városi közlekedés munkaerő igényének mérséklése; a munkaerő biztosításához szükséges bérezési, munkaügyi, szociális stb. intézkedések fokozatos megvalósítása.

4. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

Dr. Csanádi György s. k.,

közlekedés- és postaügyi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] * A rendelet mellékletét a Közlekedésügyi Értesítő 1971. évi 26. száma közli.