24/1974. (VI. 6.) MT rendelet

az állami népességnyilvántartásról szóló 1974. évi 8. számú törvényerejű rendelet végrehajtásáról

(A tvr. 2. §-ához)

1. §

Az állami népességnyilvántartásról szóló 1974. évi 8. számú törvényerejű rendelet (a továbbiakban: tvr.) hatálya alá tartozik

a) a Magyar Népköztársaság területén állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár,

b)[1] a letelepedett külföldi,

c) az a) és b) pontban felsorolt személy tizennégy éven aluli gyermeke.

(A tvr. 3. §-ához)

2. §

(1) Az állami népességnyilvántartás irányítását és felügyeletét a Központi Statisztikai Hivatal elnöke látja el. E jogkörét az érdekelt miniszterekkel (országos hatáskörű szervek vezetőjével) egyetértésben gyakorolja.

(2) A Központi Statisztikai Hivatal elnöke a népességnyilvántartás irányítását és felügyeletét az Állami Népességnyilvántartó Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) vezetője útján, a külön jogszabályban meghatározott miniszterek és országos hatáskörű szervek vezetője (a továbbiakban: érdekelt miniszterek) javaslata alapján általa kinevezett operatív bizottság közreműködésével látja el.

(3) A Hivatal vezetőjét a Központi Statisztikai Hivatal elnökének javaslatára a Minisztertanács nevezi ki.

(4) A Hivatal állami költségvetési szerv, amely a Központi Statisztikai Hivatal költségvetési fejezetén belül önálló költséghely.

(5) A Hivatal

- egységes rendszerbe foglalja a személyi nyilvántartást; összehangolja az érdekelt minisztériumok személyi nyilvántartásának - az adatok körét és az adatszolgáltatás módját érintő - rendszerszervezési és gépesítési, ágazati célkitűzéseit;

- a rendelkezésére álló adatokból kielégíti a népességre, illetőleg az állampolgárokra vonatkozó adatigényeket;

- kidolgozza az állampolgárok és szervek népességnyilvántartási adatszolgáltatásának szabályozására vonatkozó javaslatokat;

- megállapítja a központi és a helyi adatnyilvántartás, adatszolgáltatás rendjét, a helyi népességnyilvántartás feladatait:

- meghatározza az állami népességnyilvántartási munkakörben dolgozók képesítési feltételeit és a továbbképzés rendszerét.

(A tvr. 4. §-ához)

3. §

(1) A Hivatal közvetlen kapcsolatot tart a népességnyilvántartás helyi szerveivel.

(2) A helyi népességnyilvántartás szervezeti és működési szabályait - a Minisztertanács Tanácsi Hivatala elnökének az érdekelt miniszterekkel és a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben kiadott irányelveire figyelemmel - a tanács elnöke határozza meg.

(3)[2] A szakigazgatási szerv

a) vezeti a helyi népességnyilvántartást;

b) a helyi népességnyilvántartás alapján - jogszabályban meghatározott körben - adatokat szolgáltat az állampolgárok és szervek részére;

c) elrendeli a lakcímváltozás bejelentését, ha ez nem történt meg, vagy nem felel meg a tényleges állapotnak;

d) adatokat gyűjt, és ellenőrzött adatokat szolgáltat a Hivatal részére.

(A tvr. 5. §-ához)

4. §

(1) Az állami népességnyilvántartás alapadatainak felvétele céljából, a választási összeírás során általános népességösszeírást kell tartani.

(2) Az általános népességösszeírás keretében az állampolgár a következő adatokat szolgáltatja:

1. családi és utónév;

2. a férjezett nő házasságkötés utáni neve, valamint leánykori családi és utóneve;

3. anyja neve;

4. születési év, hónap, nap;

5. születési hely;

6. családi állapot;

7. állandó lakcím;

8. ideiglenes lakcím;

9. állampolgárság.

(3) A (2) bekezdésben felsorolt adatok változását az állampolgárok és a szervek az állami népességnyilvántartás illetékes szervének haladéktalanul kötelesek bejelenteni.

(A tvr. 6. §-ához)

5. §

(1) A személyi szám tizenegy számjegyből áll:

- az első számjegy a nemet, a születés évszázadát, a magyar vagy a nem magyar állampolgárságot,

- a második és a harmadik számjegy a születési év két utolsó számjegyét,

- a negyedik és az ötödik számjegy a születés hónapját,

- a hatodik és a hetedik számjegy a születés napját,

- a nyolcadik, a kilencedik és a tizedik számjegy az azonos napon születettek országos sorszámát,

- a tizenegyedik számjegy a személyi adatokat tartalmazó számok sorrendjének és alakjának valódiságára utaló gépi technikai ellenőrző számot jelöli.

(2) A személyi számot az anyakönyvbe, a személyi igazolványba, a személyi nyilvántartásba és az egyéb hivatalos iratokba be kell jegyezni.

(3)[3]

6. §

(1) A Magyar Népköztársaság területén állandó jelleggel tartózkodó valamennyi tizennegyedik életévét be nem töltött állampolgárt személyi lappal kell ellátni.

(2) A személyi lapot - térítésmentesen - az állandó lakóhely szerint illetékes helyi népességnyilvántartó szerv adja ki.

(3) A személyi lap tartalmazza és - az ellenkező bizonyításáig - hitelesen igazolija tulajdonosának

- személyi számát,

- családi és utónevét,

- születési helyét,

- anyjának leánykori családi és utónevét,

- állampolgárságát.

(4) A személyi lapot a törvényes képviselő őrzi és hivatalos személy felhívására a gyermek adatainak igazolása végett átadja.

(5) A személyi lap elvesztését, használhatatlanná válását vagy megsemmisülését a törvényes képviselő köteles az állandó lakóhely szerint illetékes helyi népességnyilvántartó szervnél bejelenteni.

(6) A személyi lapot a törvényes képviselő beszolgáltatja, ha a tulajdonos

a) első ízben személyi igazolványt kap, az illetékes rendőri szervnél;

b) véglegesen külföldre távozik, a kiutazási engedély átvételének helye szerint illetékes rendőri szervnél;

c) meghalt, a halálesetet anyakönyvező helyi népességnyilvántartó szervnél.

(A tvr. 9. §-ához)

7. §[4]

(1) A Magyar Népköztársaság területén állandó jelleggel tartózkodó magyar állampolgár és letelepedett külföldi köteles az állandó lakóhelyre történő- beköltözéskor, illetőleg az onnan való kiköltözéskor a lakcímét vagy ennek megváltozását a jogszabályban meghatározott időben és szervnél bejelenteni. A tizennégy éven aluliak és a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezettek lakcímének bejelentéséről a törvényes képviselő gondoskodik.

(2) Az ideiglenes lakcímbejelentési kötelezettséget a belügyminiszter határozza meg.

(3) A lakcímet a tartózkodás jellegének megfelelően kell bejelenteni és nyilvántartani.

(4) A tizennégy éven felüli magyar állampolgárok és korra való tekintet nélkül a letelepedett külföldiek állandó és ideiglenes lakcímét - az Állami Népességnyilvántartó Hivatal által szolgáltatott adatok alapján - a rendőrség nyilvántartja.

8. §[5]

Egyes - jogszabályban meghatározott - helyeken tartózkodó, személyekről külön nyilvántartást kell vezetni.

9. §[6]

Ez a rendelet 1974. július hó 1. napján lép hatályba. Végrehajtásáról a Központi Statisztikai Hivatal elnöke az érdekelt miniszterekkel egyetértésben gondoskodik.

Aczél György s. k.,

a Minisztertanács elnökhelyettese

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[2] Megállapította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[3] Hatályon kívül helyezte a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1984.01.01.

[4] Megállapította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[5] Beiktatta a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 4. §-a. Hatályos 1984.01.01.

[6] Számozását módosította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 4. §-a. Hatályos 1984.01.01.

Tartalomjegyzék