24/1974. (VI. 6.) MT rendelet
az állami népességnyilvántartásról szóló 1974. évi 8. számú törvényerejű rendelet végrehajtásáról
(A tvr. 2. §-ához)
1. §
Az állami népességnyilvántartásról szóló 1974. évi 8. számú törvényerejű rendelet (a továbbiakban: tvr.) hatálya alá tartozik
a) a Magyar Népköztársaság területén állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár,
b)[1] a letelepedett külföldi,
c) az a) és b) pontban felsorolt személy tizennégy éven aluli gyermeke.
(A tvr. 3. §-ához)
2. §
(1) Az állami népességnyilvántartás irányítását és felügyeletét a Központi Statisztikai Hivatal elnöke látja el. E jogkörét az érdekelt miniszterekkel (országos hatáskörű szervek vezetőjével) egyetértésben gyakorolja.
(2) A Központi Statisztikai Hivatal elnöke a népességnyilvántartás irányítását és felügyeletét az Állami Népességnyilvántartó Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) vezetője útján, a külön jogszabályban meghatározott miniszterek és országos hatáskörű szervek vezetője (a továbbiakban: érdekelt miniszterek) javaslata alapján általa kinevezett operatív bizottság közreműködésével látja el.
(3) A Hivatal vezetőjét a Központi Statisztikai Hivatal elnökének javaslatára a Minisztertanács nevezi ki.
(4) A Hivatal állami költségvetési szerv, amely a Központi Statisztikai Hivatal költségvetési fejezetén belül önálló költséghely.
(5) A Hivatal
- egységes rendszerbe foglalja a személyi nyilvántartást; összehangolja az érdekelt minisztériumok személyi nyilvántartásának - az adatok körét és az adatszolgáltatás módját érintő - rendszerszervezési és gépesítési, ágazati célkitűzéseit;
- a rendelkezésére álló adatokból kielégíti a népességre, illetőleg az állampolgárokra vonatkozó adatigényeket;
- kidolgozza az állampolgárok és szervek népességnyilvántartási adatszolgáltatásának szabályozására vonatkozó javaslatokat;
- megállapítja a központi és a helyi adatnyilvántartás, adatszolgáltatás rendjét, a helyi népességnyilvántartás feladatait:
- meghatározza az állami népességnyilvántartási munkakörben dolgozók képesítési feltételeit és a továbbképzés rendszerét.
(A tvr. 4. §-ához)
3. §
(1) A Hivatal közvetlen kapcsolatot tart a népességnyilvántartás helyi szerveivel.
(2) A helyi népességnyilvántartás szervezeti és működési szabályait - a Minisztertanács Tanácsi Hivatala elnökének az érdekelt miniszterekkel és a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben kiadott irányelveire figyelemmel - a tanács elnöke határozza meg.
(3)[2] A szakigazgatási szerv
a) vezeti a helyi népességnyilvántartást;
b) a helyi népességnyilvántartás alapján - jogszabályban meghatározott körben - adatokat szolgáltat az állampolgárok és szervek részére;
c) elrendeli a lakcímváltozás bejelentését, ha ez nem történt meg, vagy nem felel meg a tényleges állapotnak;
d) adatokat gyűjt, és ellenőrzött adatokat szolgáltat a Hivatal részére.
(A tvr. 5. §-ához)
4. §
(1) Az állami népességnyilvántartás alapadatainak felvétele céljából, a választási összeírás során általános népességösszeírást kell tartani.
(2) Az általános népességösszeírás keretében az állampolgár a következő adatokat szolgáltatja:
1. családi és utónév;
2. a férjezett nő házasságkötés utáni neve, valamint leánykori családi és utóneve;
3. anyja neve;
4. születési év, hónap, nap;
5. születési hely;
6. családi állapot;
7. állandó lakcím;
8. ideiglenes lakcím;
9. állampolgárság.
(3) A (2) bekezdésben felsorolt adatok változását az állampolgárok és a szervek az állami népességnyilvántartás illetékes szervének haladéktalanul kötelesek bejelenteni.
(A tvr. 6. §-ához)
5. §
(1) A személyi szám tizenegy számjegyből áll:
- az első számjegy a nemet, a születés évszázadát, a magyar vagy a nem magyar állampolgárságot,
- a második és a harmadik számjegy a születési év két utolsó számjegyét,
- a negyedik és az ötödik számjegy a születés hónapját,
- a hatodik és a hetedik számjegy a születés napját,
- a nyolcadik, a kilencedik és a tizedik számjegy az azonos napon születettek országos sorszámát,
- a tizenegyedik számjegy a személyi adatokat tartalmazó számok sorrendjének és alakjának valódiságára utaló gépi technikai ellenőrző számot jelöli.
(2) A személyi számot az anyakönyvbe, a személyi igazolványba, a személyi nyilvántartásba és az egyéb hivatalos iratokba be kell jegyezni.
(3)[3]
6. §
(1) A Magyar Népköztársaság területén állandó jelleggel tartózkodó valamennyi tizennegyedik életévét be nem töltött állampolgárt személyi lappal kell ellátni.
(2) A személyi lapot - térítésmentesen - az állandó lakóhely szerint illetékes helyi népességnyilvántartó szerv adja ki.
(3) A személyi lap tartalmazza és - az ellenkező bizonyításáig - hitelesen igazolija tulajdonosának
- személyi számát,
- családi és utónevét,
- születési helyét,
- anyjának leánykori családi és utónevét,
- állampolgárságát.
(4) A személyi lapot a törvényes képviselő őrzi és hivatalos személy felhívására a gyermek adatainak igazolása végett átadja.
(5) A személyi lap elvesztését, használhatatlanná válását vagy megsemmisülését a törvényes képviselő köteles az állandó lakóhely szerint illetékes helyi népességnyilvántartó szervnél bejelenteni.
(6) A személyi lapot a törvényes képviselő beszolgáltatja, ha a tulajdonos
a) első ízben személyi igazolványt kap, az illetékes rendőri szervnél;
b) véglegesen külföldre távozik, a kiutazási engedély átvételének helye szerint illetékes rendőri szervnél;
c) meghalt, a halálesetet anyakönyvező helyi népességnyilvántartó szervnél.
(A tvr. 9. §-ához)
7. §[4]
(1) A Magyar Népköztársaság területén állandó jelleggel tartózkodó magyar állampolgár és letelepedett külföldi köteles az állandó lakóhelyre történő- beköltözéskor, illetőleg az onnan való kiköltözéskor a lakcímét vagy ennek megváltozását a jogszabályban meghatározott időben és szervnél bejelenteni. A tizennégy éven aluliak és a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezettek lakcímének bejelentéséről a törvényes képviselő gondoskodik.
(2) Az ideiglenes lakcímbejelentési kötelezettséget a belügyminiszter határozza meg.
(3) A lakcímet a tartózkodás jellegének megfelelően kell bejelenteni és nyilvántartani.
(4) A tizennégy éven felüli magyar állampolgárok és korra való tekintet nélkül a letelepedett külföldiek állandó és ideiglenes lakcímét - az Állami Népességnyilvántartó Hivatal által szolgáltatott adatok alapján - a rendőrség nyilvántartja.
8. §[5]
Egyes - jogszabályban meghatározott - helyeken tartózkodó, személyekről külön nyilvántartást kell vezetni.
9. §[6]
Ez a rendelet 1974. július hó 1. napján lép hatályba. Végrehajtásáról a Központi Statisztikai Hivatal elnöke az érdekelt miniszterekkel egyetértésben gondoskodik.
Aczél György s. k.,
a Minisztertanács elnökhelyettese
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[2] Megállapította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[3] Hatályon kívül helyezte a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1984.01.01.
[4] Megállapította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[5] Beiktatta a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 4. §-a. Hatályos 1984.01.01.
[6] Számozását módosította a 44/1983. (XI. 20.) MT rendelet 4. §-a. Hatályos 1984.01.01.