14/1975. (XI. 12.) KPM rendelet
a közületi tehergépkocsik üres futásának csökkentése érdekében szükséges intézkedésekről
A munkaügyi miniszterrel egyetértésben a következőket rendelem:
1. §
(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az állami vállalatok, ezek trösztjei, egyesülései és közös vállalatai, az állami költségvetési szervek, a szövetkezetek, a szövetkezeti vállalatok (irodák, intézetek) és ezek társulásai, valamint a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei és szövetségei (a továbbiakban együtt: közületi szerv) által üzemben tartott, rakfelülettel ellátott tehergépkocsikra, továbbá nyergesvontatókra és pótkocsikra (a továbbiakban együtt: közületi tehergépkocsi) terjed ki.
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a közlekedési vállalatok által fuvarozásra használt, valamint a fegyveres erők, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek által üzemben tartott járművekre.
2. §
(1) Ha a közületi szerv 5 tonnás vagy azt meghaladó raksúlyú közületi tehergépkocsit üresen vagy a raksúly felét el nem érő súlyú, illetőleg a rakfelület felét el nem érő áruval kíván
- a főváros és megyeszékhelyek között 1975. évi december hó 1. napját, illetőleg
- a megyeszékhelyek között 1976. évi március hó 1. napját követően
közlekedtetni, köteles ezt a tehergépkocsi indítási helye szerint területileg illetékes autóközlekedési menetirányító irodánál (a továbbiakban: menet-irányító) - írásban vagy szóban - bejelenteni. Bejelentés tehető azonban kisebb raksúlyú közületi tehergépkocsi tekintetében is.
(2) A bejelentést legkésőbb a közületi tehergépkocsi tervezett elindítását megelőző munkanapon déli 12 óráig kell megtenni.
(3) A bejelentést abban az esetben is meg kell tenni, ha a közületi tehergépkocsi rendkívüli elindítása miatt a (2) bekezdésben meghatározott bejelentési időt megtartani nem lehet.
3. §
(1) A menetirányító a bejelentésekről nyilvántartást vezet. A bejelentés nyilvántartási számát (a továbbiakban: nyilvántartási szám) a menetirányító - a bejelentés visszaigazolásaként - a közületi szervvel legkésőbb a közületi tehergépkocsi
a) tervezett elindítása előtt 4 órával, illetőleg
b) rendkívüli elindításának bejelentését követő 2 órán belül
közli.
(2) A tehergépkocsi a bejelentés visszaigazolásáig - legkésőbb azonban az (1) bekezdésben említett időpontig - nem indítható el.
(3) A nyilvántartási számot a közületi tehergépkocsi menetlevelén fel kell tüntetni.
4. §
(1) A menetirányító a bejelentés alapján kezdeményezi, hogy a közületi szerv a közületi tehergépkocsi
a) jobb kihasználása érdekében tehergépkocsijával működjék közre meghatározott közlekedési vállalat fuvarfeladatának ellátásában (e rendelkezés alkalmazása szempontjából fuvarfeladatnak minősül az idegen pótkocsi - áruval megrakott állapotban történő - vontatása is);
b) jobb kihasználása érdekében vállalja el a menetirányítónál bejelentkező másik közületi szerv árujának fuvarozását;
c) üres futásának megelőzése érdekében áruját fuvaroztassa el meghatározott közlekedési vállalattal (darabáruként, gyorsjáratra feladott küldeményként stb.) vagy más közületi szervvel.
(2) A menetirányító (1) bekezdésben említett kezdeményezésének elfogadása esetében a közületi szervek egymással (illetőleg meghatározott közlekedési vállalattal) a feladat elvégzésére fuvarozási szerződésben állapodnak meg. A menetirányító kezdeményezése azonban nem jelent szerződéskötési kötelezettséget a közületi szerv számára.
(3) A menetirányító köteles a közületi szervek részére a bejelentésekről vezetett nyilvántartásba betekintést engedélyezni, abból a célból, hogy az azonos viszonylatokban rendszeresen szállítást végző közületi szervek között tartós együttműködési megállapodás jöhessen létre.
(4) Az (1) bekezdés a) pontjában említett fuvarfeladat ellátásában a közületi tehergépkocsi a közlekedési vállalat fuvarlevelével vesz részt. A fuvarfeladat szerződésszerű teljesítéséért harmadik személlyel (a fuvaroztatóval) szemben a közlekedési vállalat felelős. A fuvardíjat a fuvaroz-tatótól a közlekedési vállalat szedi be, de annak 5%-át a menetirányító, 85%-át pedig a közületi tehergépkocsit üzembentartó közületi szerv részére átutalja.
(5) Az (1) bekezdés b), illetőleg c) pontjában említett esetben - ha a fuvarozás létrejön - a fuvardíj 5%-a a menetirányítót illeti. Ezt az ösz-szeget a fuvarozást végző közületi szerv köteles - a fuvardíjból - a menetirányító részére átutalni.
5. §
(1) A 4. § (1) bekezdésének a) és b) pontja alapján a közületi szerv részére kifizetett fuvardíjból a közületi tehergépkocsi vezetőjét a fuvardíj 3-5%-ának megfelelő összegű jutalék illeti meg. A gépkocsivezetőt megillető jutalék mértéke 5-8%, ha az általa vezetett közületi tehergépkocsi üres futásának csökkentése (jobb kihasználása) érdekében maga szerez fuvarfeladatot.
(2) A közületi tehergépkocsi üres futásának csökkentése (jobb kihasználása) érdekében - a 4. § (1) bekezdése b) vagy c) pontjában, illetőleg (2) bekezdésében foglaltak szerint - tett intézkedésekért a közületi szervnek a tehergépkocsi irányításával, illetőleg feladatainak megszervezésével foglalkozó dolgozóját (dolgozóit) jutalék illeti meg. A jutalék mértékét a közületi szerv vezetője határozza meg.
(3) A szövetkezetek a gépkocsivezetőt, illetőleg a tehergépkocsi irányításával (feladatainak megszervezésével) foglalkoztatott dolgozót megillető jutalékot az (1) és a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően is megállapíthatják.
(4) Az (1), illetőleg a (2) bekezdésben említett jutalékot a bérszabályozás keretein kívül, de bérjellegű kifizetésként kell elszámolni.
6. §
A közületi tehergépkocsival az e rendeletben foglaltak alapján végzett fuvarozásra a közületi szervek közúti fuvarozási tevékenységéről szóló 7/1972. (VIII. 12.) KPM rendelet hatálya nem terjed ki.
7. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Dr. Ábrahám Kálmán s. k.,
közlekedés- és postaügyi minisztériumi államtitkár