Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

29/1975. (XI. 15.) MT rendelet

a vállalati bérszabályozás és a vezető állású dolgozók anyagi érdekeltségi rendszeréről

I. A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya kiterjed - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az állami vállalatra, a trösztre, a vállalati gazdálkodás rendszerében működő egyéb állami szervre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari, valamint a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá mindezek gazdasági társulására (a továbbiakban együtt: vállalat).

II. A vállalati bérszabályozás rendszere

2. §

(1) A vállalatok bérfelhasználását a bérszabályozás rendszere szabályozza.

(2) A bérszabályozás céljából

a) vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozás,

b) központi bérszínvonal-szabályozás,

c) vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozás vagy

d) központi bértömeg-szabályozás alkalmazható.

(3) Az anyagi termelés ágazataiba sorolt vállalatok jelentős részét a vállalati teljesítményhez kötött bérszabályozási formákba kell besorolni.

3. §

A vállalat bármely bérszabályozási formában évenként külön rendelkezésben - a népgazdaság éves tervének jóváhagyásával egyidejűleg -meghatározott mértékű bérnövekedést a vállalati teljesítmény avulásától függetlenül hajthat végre.

4. §

(1) A vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozásnál a vállalat bérszínvonalának a biztosított mértéket meghaladó növekedését a bérfejlesztési mutató és a hozzárendelt szorzószám szabályozza. Bérfejlesztési mutatóként általában az egy főre jutó bér és nyereség összegét kell alkalmazni,

(2) A biztosított és a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett bérszínvonal-növekedést évi hatszázalékosa-mértékig bérfejlesztési befizetési kötelezettség nem terheli; e felett 150 százalékos bérfejlesztési befizetést, kell teljesíteni. A biztosított és a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett mértéket meghaladó növekedés 150-600 százalékos bérfejlesztési befizetés alá esik.

5. §

Központi bérszínvonal-szabályozásnál az engedélyezett mértéket meghaladó bérszínvonal-növekedést 150-600 százalékos bérfejlesztési befizetés terheli.

6. §

(1) A vállalati teljesítményhez kötött bértömeg-szabályozásnál a vállalat bértömeg-felhasználását a termelési mutató és a hozzárendelt szorzószám szabályozza. Termelési mutatóként általában a hozzáadott értéket (anyagmentes termelést) kell alkalmazni.

(2) A felhasználható bértömeg feletti bértömegnövekedés 150-300 százalékos bérfejlesztési befizetés alá esik.

(3) A bérszínvonal növekedés hat százalékot meghaladó része után 100-300 százalékos bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni.

7. §

Központi bértömeg-szabályozásnál az engedélyezett mérték feletti bértömegnövekedés a 6. § (2) bekezdése, a hat százalékot meghaladó bérszínvonal növekedés pedig a 6. § (3) bekezdése szerint esik bérfejlesztési befizetés alá.

8. §

A bérnövekedést szabályozó szorzószámokat úgy kell meghatározni, hogy azok átlagosan biztosítsák a népgazdasági terv szerinti - a bérszabályozás automatizmusán keresztül történő -bérnövekedés megvalósulását.

9. §

A bérfejlesztési befizetés a részesedési alapot terheli.

10. §

A bérszabályozás rendszerének részletes szabályait - így különösen az egyes bérszabályozási formák alkalmazási körét, a bérnövekedés mértékét meghatározó szorzószámokat, az általánostól eltérő teljesítménymutatókat, a bérfejlesztési mutató csökkenése esetén alkalmazandó rendelkezéseket, a bértömeg és a létszám számbavételének szabályait, valamint a bérszínvonal és a bértömeg tartalékolásának rendjét - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, valamint az ágazati miniszterek véleményének meghallgatásával a munkaügyi miniszter állapítja meg.

III. A részesedési alap jelhasználása

11. §

Az adózott nyereségből a központilag meghatározott fizetési kötelezettségek teljesítése után a vállalat - külön jogszabálynak megfelelően - részesedési alapot képezhet.

12. §

A részesedési alapból mindenekelőtt a bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni a bérszabályozási rendszer előírásai szerint.

13. §

(1) A részesedési alapnak a bérfejlesztési befizetés teljesítése után fennmaradó részét a vállalat

- a jóléti és kulturális alap-hiány kiegyenlítésére, majd

- prémiumok, jutalmak és év végi részesedés kifizetésére,

- újítási díjakra és a műszaki fejlesztést szolgáló - nyilvánosan meg nem hirdetett - pályázatok díjazására,

- tanulmányi ösztöndíjakra,

- vissza nem térülő lakásépítési támogatásra, valamint

- jogszabályok által meghatározott egyéb célokra

használhatja fel.

(2) A közvetlen anyagi ösztönzést szolgáló pénzbeni juttatások együttes összege a bérköltség húsz százalékát nem haladhatja meg.

14. §

A részesedési alap felhasználására vonatkozó részletes szabályokat az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, valamint az ágazati miniszterek véleményének meghallgatásával, a munkaügyi miniszter állapítja meg.

IV. A vezető állású dolgozók anyagi érdekeltségi rendszere

15. §

(1) A vállalatok magasabb vezető állású, ipari szövetkezeteknél magasabb vezetői munkakört betöltő (a továbbiakban együtt: magasabb vezető állású) dolgozói részére vállalati teljesítménymutatóhoz kötött éves prémiumot kell kitűzni, valamint részükre éves tevékenységük komplex értékelése alapján jutalom fizethető.

(2) A magasabb vezető állású dolgozó az alapbérét, ipari szövetkezetnél alapmunkadíját (a továbbiakban: alapbér), valamint az (1) bekezdésben megjelölt prémiumot és jutalmat meghaladóan egyéb díjazásban - jogszabályban meghatározott eseteken kívül - nem részesülhet.

16. §

(1) A prémiumfeladat alapjául szolgáló vállalati teljesítménymutatóként a vállalati jövedelmezőségi mutató alkalmazását kell előírni. Ha az ágazat vagy alágazat gazdálkodási feltételei e mutató alkalmazását nem teszik lehetővé, a vállalatokra érvényes bérszabályozás szerinti mutatót kell alkalmazni.

(2) A munkaügyi miniszter indokolt esetben az (1) bekezdéstől eltérő mutató vagy prémiumfeladat alkalmazását is engedélyezheti.

(3) A vállalati teljesítménymutatóhoz kötött éves prémium mértéke a magasabb vezető állású dolgozónak kifizetett éves alapbér legfeljebb harminc százaléka.

17. §

(1) A komplex értékelésen alapuló jutalomra való érdemességet és a jutalom mértékét a vállalati komplex tevékenység, különösen a fejlesztési politika, a struktúra-politika, a piac-politika és a külkereskedelem-politikai irányelvek megvalósítása terén kifejtett tevékenység, valamint a munkaerőgazdálkodás hatékonyságának értékelése alapján kell meghatározni.

(2) A komplex értékelésen alapuló jutalom felső határa - a vállalatok kategóriái szerint differenciáltan - a magasabb vezető állású dolgozó éves alapbérének tíz-húsz százaléka.

(3) A 16. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a prémium és a jutalom együttes felső határán belül a munkaügyi miniszter eltérő arányokat is megállapíthat.

18. §

A prémium és a jutalom felső határára vonatkozó rendelkezéseket [16. § (3) bekezdése, 17. § (2) bekezdése] megfelelően alkalmazni kell azokra a vállalati vezető állású (vezetői munkakört betöltő; a továbbiakban együtt: vezető állású) dolgozókra is, akiknek alapbér-tétele a vállalat (gyár, gyáregység) kategóriájától függ.

19. §

A vállalatok vezető állású dolgozóinak anyagi érdekeltségére vonatkozó részletes rendelkezéseket - így különösen a vállalati teljesítménymutatók, e mutatókhoz tartozó szorzókulcsok, a jutalom elbírálásánál figyelembe veendő tényezők, a jutalom felső határa, az év végi részesedés, az alapbércsökkenés és a prémium-megvonás szabályait - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, valamint az ágazati miniszterek véleményének meghallgatásával a munkaügyi miniszter állapítja meg.

V. Záró rendelkezések

20. §

(1) Ez a rendelet 1976. január 1. napján lép hatályba.

(2) Az 1975. évi eredményekkel kapcsolatban még a korábbi jogszabályokat kell alkalmazni

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék