Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

33/1975. (XI. 29.) MT rendelet

a termékforgalomról

1. §

(1) A szocialista szervezetek (állami vállalatok, intézetek, intézmények, költségvetési szervek, társadalmi szervek, szövetkezetek, ezek szervezetei és vállalatai, valamint a jogi személyiséggel rendelkező társulások) - a jogszabályok keretei között - a termékeket bármely szocialista szervezet részére értékesíthetik és bármely szocialista szervezettől beszerezhetik.

(2) A szocialista szervezetek a jogszabályi rendelkezések és a forgalmi kapcsolat jellege alapján maguk választják meg az annak rendezésére legcélszerűbb szerződésfajtát.

(3) Az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a szolgáltatásokra (bérmunkára), a fuvarozásra és szállítmányozásra is.

(4) A mezőgazdasági termékek forgalmának és felvásárlásának rendjéről külön jogszabály intézkedik.

(5) Az energiahordozók (szén, szénhidrogének) forgalmazásánlak rendjét - ideértve a villamos energia és teljesítménygazdálkodást is - a nehézipari miniszter, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével egyetértésben külön szabályozza.

2. §

(1) A Minisztertanács meghatározott körben népgazdasági érdekből a termékforgalmat az 1. § (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően szabályozhatja.

(2) A szabályozás alapvető eszközei:

a) központi gazdálkodás,

b) kontingens előírása,

c) értékesítő szerv kijelölése,

d) szerződéskötési kötelezettség előírása,

e) készletszint előírása.

(3) A termékforgalmat szabályozó alapvető eszközök alkalmazásának területét, feltételét és módját, valamint a tervszerű termékforgalmazást szolgáló egyéb szabályozási eszközöket és operatív intézkedéseket a Minisztertanács az éves népgazdasági tervben határozza meg.

3. §

(1) A népgazdasági terv végrehajtása során, a Minisztertanács által megállapított alapvető termékforgalmazási eszközöktől csak a Minisztertanács előzetes hozzájárulásával lehet eltérni.

(2) A termékforgalmazás, központilag nem szabályozott területén a népgazdasági terv végrehajtása során szükségessé váló operatív intézkedést (igények kielégítésének sorolása, egyes termékek gyártásának kötelező előírása, vagy korlátozása, a gyártott mennyiség meghatározása stb.) - meghatározott tevékenységre utasítással is - az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke csak olyan kivételes esetben tehet, ha a zavartalan anyag- és áruellátás más módon nem biztosítható.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott operatív intézkedést az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke az érdekelt miniszterrel (országos hatáskörű szerv vezetőjével) egyetértésben hozza, illetőleg egyes hatáskörök gyakorlását az illetékes ágazati miniszternek (országos hatáskörű szerv vezetőjének) átengedheti.

(4) Ha a (2) bekezdésben meghatározott operatív intézkedés alkalmazása átmeneti jellegű, a Minisztertanácsot erről utólag tájékoztatni kell. Az intézkedés huzamosabb időn át történő alkalmazásához a Minisztertanács hozzájárulása szükséges.

4. §

(1) A központi gazdálkodás valamely termék teljes körű elosztása a felhasználók között a források és a szükségletek számbavétele alapján.

(2) A központi gazdálkodás alá vont termékek felhasználók közötti elosztása ós az ezzel összefüggő egyéb gazdálkodási intézkedések az Országos Anyag- és Árhivatal elnökének hatáskörébe tartoznak.

(3) A központi gazdálkodás alá vont termék tekintetében a szállítót - ha az Országos Anyagos Árhivatal elnöke eltérően nem rendelkezett - szerződéskötési kötelezettség terheli. A kijelölt szállító csak a kijelölt felhasználó részére értékesíthet a megállapított ellátás mértékéig. A kijelölt felhasználók részéről igénybe nem vett, vagy a számbavett forrásokon felüli mennyiségek felhasználásáról az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke intézkedik.

5. §

(1) A kontingens valamely termékből beszerezhető, vagy a megrendelők bizonyos körének értékesíthető termékmennyiség meghatározása természetes mértékegységben vagy értékben.

(2) A kontingensek belföldi felhasználók részére történő elosztása (beszerzési kontingens), illetőleg a szállító és felhasználó kötelező erővel történő kijelölése és a kontingentált termékekkel való gazdálkodási feladatok ellátása az Országos Anyag- és Árhivatal elnökének hatáskörébe tartozik.

(3) Beszerzési kontingens esetén a kijelölt szállítót kontingense erejéig a kijelölt kedvezményezettel szemben! szerződéskötési kötelezettség terheli. Ha a kedvezményezett a részére megállapított termékmennyiségre egészben vagy részben nem tart igényt - amennyiben az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke eltérően nem rendelkezett - az igénybe nem vett mennyiségeket a szállító szabadon értékesítheti. Beszerzési kontingens esetén átvételi kötelezettség is előírható.

6. §

(1) Egyes termékek forgalmának kizárólagos lebonyolítására értékesítő szervek jelölhetők ki. Ebben az esetben a közvetlen termelésből, vagy importból származó termékek belföldön csak a kijelölt szervek útján hozhatók forgalomba és azokat a felhasználók csak a kijelölt szerveknél szerezhetik be.

(2) Az 1. § (1) bekezdésében szabályozott forgalmon belül egyes szocialista szervezetek meghatározott terméket csak a kijelölt értékesítő szervtől szerezhetnek be.

(3) A kijelölésről az értékesítő szervet és az érdekelteket az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke értesíti. A (2) bekezdésben megjelölt esetben az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke az értékesítés rendjére vonatkozó előírásokat (sorolás stb.) is adhat.

7. §

(1) Szerződéskötési kötelezettség állapítható meg egyes termékekre, vagy felhasználási célokra a szállító terhére a 4. és 5. §-okban meghatározott eseten kívül is; ezek közzétételéről az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke gondoskodik.

(2) A szállító, ha szerződéskötési kötelezettség terheli, a szerződés megkötését csak akkor tagadhatja meg, ha bizonyítja, hogy a szerződés teljesítésére nem képes, vagy az sértené a népgazdaság érdekét.

(3) Ha a szállítót szerződéskötési kötelezettség terheli, a bíróság a felek megállapodásának hiányában a szerződést a megrendelő kívánságára, vagy népgazdasági érdekből enélkül is létrehozhatja.

8. §

A kijelölt gazdálkodó szervek meghatározott termékekből - az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke által az érdekeltekkel közvetlenül közölt mennyiség erejéig - a termékforgalmazás zavartalanságának biztosítása érdekében meghatározott (minimális vagy maximális) készlet tartására kötelezhetők.

9. §

Az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke a 4-8. §-okban meghatározott hatáskört az érdekelt miniszterrel (országos hatáskörű szerv vezetőjével) egyetértésben látja el, illetőleg egyes hatáskörök gyakorlását- az illetékes ágazati miniszternek (országos hatáskörű szerv vezetőjének) átengedheti.

10. §

(1) Tilos olyan megállapodás létrehozása, amely a piac felosztását, vagy a fogyasztók meghatározott körének valamely beszerzési lehetőségből való kizárását célozza, vagy korlátozza a fogyasztóknak a beszerzési források közötti választás lehetőségét.

(2) Az (1) bekezdésben előírt tilalom alól az ágazati miniszter a pénzügyminiszterrel és az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével egyetértésben, valamint az érdekelt miniszterek bevonásával -népgazdasági érdekből - felmentést adhat.

(3) A (2) bekezdésben előírt engedély nélkül a megállapodás semmis1. A megállapodás semmisségének megállapítása - bármely érdekelt keresete alapján - a bíróság hatáskörébe tartozik.

(4) A (3) bekezdés rendelkezései nem érintik az (1) bekezdésben foglalt magatartáshoz, esetleg fűződő egyéb következményeket (fegyelmi, államigazgatási eljárás stb.).

11. §

(1) A huzamosabb ideje fennálló termelési együttműködési és a kereskedelmi kapcsolatok megszakítása esetén a bíróság a népgazdasági érdek és a felek méltányos érdekeinek figyelembevételével a megrendelő kérelmére á felek között a szerződést - meghatározott időre - létrehozhatja.

(2) Amennyiben a felek felügyeleti szerve azonos, a feleket a kapcsolat fenntartására, illetőleg a szerződés megkötésére a felügyeleti szerv vezetője utasíthatja.

12. §

A szocialista szervezeteknek nem szocialista szervezetektől történő beszerzését külön jogszabály rendezi.

13. §

Ez a rendelet a magyar állam nemzetközi kötelezettségeit nem érinti.

14. §

E rendelet az 1976. évi január hó 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a 8/1972. (III. 11.) Korm. rendelettel módosított 25/1967. (VIII. 20.) Korm. rendelet hatályát veszti.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke