Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

3/1975. (XI. 22.) OT-PM együttes rendelet

az amortizáziós normákról

A Minisztertanács felhatalmazása alapján - az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendeljük:

1. §

A rendelet hatálya kiterjed az állami vállalatra, a trösztre, a vállalati gazdálkodás rendszerében működő egyéb állami szervre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari, valamint a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - mindezeknek egymással vagy más szocialista gazdálkodó szervezetekkel, illetve az utóbbiaknak egymással létrehozott és jogi személyiséggel rendelkező társulására, valamint az egyesülésre (a továbbiakban együtt: vállalat).

2. §

(1) A vállalat az állóeszközök értékcsökkenését és értékcsökkenési leírását az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium hivatalos kiadványaként megjelentetett AMORTIZÁCIÓS NORMÁKJEGYZÉK-ében* (a továbbiakban: NORMAJEGYZÉK) közölt normák szerint az állóeszközök bruttó értéke, vagy az állóeszközök teljesítménye alapján köteles elszámolni.

(2) Az értékcsökkenést a vállalat valamennyi állóeszközénél el kell számolni.

(3) A központi utasításra tartósan használaton kívül helyezett állóeszközök (üzemek) értékcsökkenési leírásának termelési (teljesítményi, forgalmi stb.) költségként való elszámolása alól a vállalatot a felügyeleti szerv (szövetkezetnél országos érdekképviseleti szerv) javaslata alapján a Pénzügyminisztérium az Országos Tervhivatallal egyetértésben mentesítheti. Az értékcsökkenés összegét azonban az állóeszközök nettó értékének csökkentésére - az állóeszközök alapjával szemben -ilyen esetben is el kell számolni.

(4) A NORMAJEGYZÉK-ben foglalt normákat a lábjegyzetben, illetve a FÜGGELÉK-ben foglalt előírások figyelembevételével kell alkalmazni. Ha a NORMAJEGYZÉK a felsorolt állóeszközök valamelyikénél önálló leltárfelvételi egységre és annak alkotórészére vonatkozóan is tartalmaz amortizációs normát, a leltárfelvételi egységre vonatkozó kulcsot kell alkalmazni.

(5) A vállalat az amortizáció összegének megállapítása céljából állóeszközét a NORMAJEGYZÉKBEN foglalt állóeszközcsoportokba köteles besorolni.

3. §

(1) A NORMAJEGYZÉK-ben közölt normák folyamatos üzemeltetésre vonatkoznak. A módosítás nélkül alkalmazandó amortizációs normák üzemidőtől független (ÜF) jelzéssel szerepelnek.

(2) Ha a vállalaton vagy gyáregységen belüli üzem (a továbbiakban: üzem) munkarendje nem felel meg a folyamatos üzemeltetésnek, a folyamatos üzemeltetésre megállapított értékcsökkenés összegét - az ÜF jelzéssel ellátott állóeszközök értékcsökkenésének kivételével - a folyamatos és a munkarend szerinti üzemidő egybevetésével megállapított naptári időalap kihasználási együttható alapján kell csökkenteni.

(3) A naptári időalap kihasználási együtthatót minden esetben - ideértve az idényüzemeket is - éves átlagban kell kiszámítani. Ha az üzemek azonos munkarendben dolgoznak, a naptári időalap kihasználási együtthatót vállalati szinten lehet megállapítani. Az üzemekre a naptári időalap kihasználási együtthatót akkor kell kiszámítani, ha a munkarendek eltérőek. Üzemen belüli önálló számviteli költséghelyet nem képező szervezetekre (műhely, részleg stb.) külön naptári időalap kihasználási együtthatót alkalmazni nem szabad.

(4) Ha a munkarend szerinti üzemidő alapján kiszámított együttható 0,40 alatti értéket mutat, az értékcsökkenés összegét - az ÜF jelzésű normák alá eső állóeszközök értékcsökkenésének kivételével - csak 40%-os mértékre lehet csökkenteni. Ennél kisebb mértékű értékcsökkenés nem számolható el.

(5) Ha a vállalat, gyárrészleg vagy üzem munkarendje az arra illetékes vállalati vezető írásbeli utasítása alapján tartósan - három hónapot meghaladóan - megváltozik, vagy a munkarend megváltozása a kiszámított együttható értékét az üzem vonatkozásában éves szinten 4%-ot meghaladó mértékben megváltoztatja, a naptári időalap kihasználási együtthatót ismét ki kell számítani. Az újonnan megállapított együttható alapján az értékcsökkenést a változást követő negyedév első napjától kell elszámolni.

(6) A hasznosítási eljárás miatt vagy egyéb okból bizonyíthatóan leállított (leszerelt, szétbontott) állóeszközök után - kivéve ha ezekre teljesítményarányos kulcsok vonatkoznak - az értékcsökkenést és értékcsökkenési leírást a vonatkozó állóeszközökre előírt, ÜF jelzésű normák esetén 100%-os, egyéb normáknál 40%-ra csökkentett mértékben a hasznosítási eljárás befejezése negyedévének utolsó napjáig kell elszámolni.

4. §

(1) Az Országos Tervhivataltól és a Pénzügyminisztériumtól a NORMAJEGYZÉK-ben közölt amortizációs normák kiegészítését, illetőleg új amortizációs normák megállapítását kérheti:

a) a vállalat felügyeleti szerve (szövetkezetnél az országos érdekképviseleti szerv), ha azt a műszaki-technikai fejlődés, vagy ipar-, közlekedéspolitikai stb. okok indokolják;

b) a vállalat, ha olyan új típusú állóeszközt helyez üzembe, amely a jegyzékben meghatározott állóeszközcsoportokba értelemszerűen nem sorolható be. A vállalat ilyen irányú kérelmét a felügyeleti szervhez (szövetkezetnél országos érdekképviseleti szervhez) nyújtja be.

(2) Ha egyes állóeszközcsoportok (állóeszközök) műszaki-gazdasági avulása, illetve az állóeszközök kihasználtsága indokolttá teszi, az érdekelt vállalat kérheti - változatlan leírási időn belül - az e rendeletben szabályozott leírási módoktól eltérő amortizációs rendszer alkalmazásának engedélyezését. Az ilyen kérelemhez a felügyeleti szerv (szövetkezetnél országos érdekképviseleti szerv) javaslatát is csatolni kell.

(3) Az (1)-(2) bekezdésekben említett kérelmet minden év július 31-ig bezárólag kell benyújtani egy-egy példányban az Országos Tervhivatal Pénzügyi Főosztályához, illetve a Pénzügyminisztérium ágazatilag illetékes főosztályához.

5. §

(1) Nagyberuházásoknál a beruházási javaslatban a felfutási időszakra vonatkozóan a NORMAJEGYZÉK-ben foglaltaktól eltérő leírási kulcsok átmeneti alkalmazása kérhető. A késleltetett leírás következtében azonban az állóeszköznek a NORMAJEGYZÉK szerinti kulcsok alapján meghatározott teljes leírási ideje nem hosszabbodhat meg.

(2) A számításokkal megalapozott kérelemben

a) meg kell határozni, mely állóeszközökre (állóeszköz csoportokra) milyen mértékben, és milyen időtartamra kéri a NORMAJEGYZÉK-ben előírtaknál alacsonyabb kulcsok alkalmazását;

b) javaslatot kell tenni arra is, hogy az a) pontban megjelölt állóeszközökre vonatkozóan a felfutási időszak tervezett befejezését követően milyen, a NORMAJEGYZÉK-ben előírtaknál magasabb leírási kulcsokat kell alkalmazni az értékcsökkenés elszámolásának hátralevő időszakában.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott elvek betartása mellett a felfutási időszakra vonatkozóan a késleltetett leírásra és annak pótlására abszolút összegben is lehet javaslatot tenni. Ez esetben a jóváhagyott ütemezést sem a műszakszám változás, sem az időközi selejtezés miatt módosítani nem lehet.

6. §

(1) A szén, érc-, ásvány- és kőolaj-bányászatban az állóeszközök külön meghatározott körére a bányavagyonnal arányos amortizációt kell alkalmazni. A bányavagyon arányában amortizálandó állóeszközök körét és az alkalmazandó leírási rendszert a nehézipari miniszternek az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott utasítása szabályozza.

(2) Az állami gazdaság, a mezőgazdasági és a halászati termelőszövetkezet, a szakszövetkezet, valamint a termelőszövetkezetek önálló jogi személyiséggel rendelkező társulása amortizációs elszámolási rendjét a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszternek - az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben -kiadott külön rendelete szabályozza.

(3) Az új típusú gépjárművek, illetve típuson belül új modellek amortizációs normáit a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium javaslata alapján az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium hagyja jóvá, illetve teszi közzé.

7. §

Ez a rendelet 1976. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg a 30/1966. (Tg. É. 19.) OT-PM együttes utasítás hatályát veszti.

Huszár István s. k.,

az Országos Tervhivatal elnöke

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter