Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

3/1975. (XI. 22.) OT-PM együttes rendelet

az amortizáziós normákról

A Minisztertanács felhatalmazása alapján - az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendeljük:

1. §

A rendelet hatálya kiterjed az állami vállalatra, a trösztre, a vállalati gazdálkodás rendszerében működő egyéb állami szervre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari, valamint a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - mindezeknek egymással vagy más szocialista gazdálkodó szervezetekkel, illetve az utóbbiaknak egymással létrehozott és jogi személyiséggel rendelkező társulására, valamint az egyesülésre (a továbbiakban együtt: vállalat).

2. §

(1) A vállalat az állóeszközök értékcsökkenését és értékcsökkenési leírását az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium hivatalos kiadványaként megjelentetett AMORTIZÁCIÓS NORMÁKJEGYZÉK-ében* (a továbbiakban: NORMAJEGYZÉK) közölt normák szerint az állóeszközök bruttó értéke, vagy az állóeszközök teljesítménye alapján köteles elszámolni.

(2) Az értékcsökkenést a vállalat valamennyi állóeszközénél el kell számolni.

(3) A központi utasításra tartósan használaton kívül helyezett állóeszközök (üzemek) értékcsökkenési leírásának termelési (teljesítményi, forgalmi stb.) költségként való elszámolása alól a vállalatot a felügyeleti szerv (szövetkezetnél országos érdekképviseleti szerv) javaslata alapján a Pénzügyminisztérium az Országos Tervhivatallal egyetértésben mentesítheti. Az értékcsökkenés összegét azonban az állóeszközök nettó értékének csökkentésére - az állóeszközök alapjával szemben -ilyen esetben is el kell számolni.

(4) A NORMAJEGYZÉK-ben foglalt normákat a lábjegyzetben, illetve a FÜGGELÉK-ben foglalt előírások figyelembevételével kell alkalmazni. Ha a NORMAJEGYZÉK a felsorolt állóeszközök valamelyikénél önálló leltárfelvételi egységre és annak alkotórészére vonatkozóan is tartalmaz amortizációs normát, a leltárfelvételi egységre vonatkozó kulcsot kell alkalmazni.

(5) A vállalat az amortizáció összegének megállapítása céljából állóeszközét a NORMAJEGYZÉKBEN foglalt állóeszközcsoportokba köteles besorolni.

3. §

(1) A NORMAJEGYZÉK-ben közölt normák folyamatos üzemeltetésre vonatkoznak. A módosítás nélkül alkalmazandó amortizációs normák üzemidőtől független (ÜF) jelzéssel szerepelnek.

(2) Ha a vállalaton vagy gyáregységen belüli üzem (a továbbiakban: üzem) munkarendje nem felel meg a folyamatos üzemeltetésnek, a folyamatos üzemeltetésre megállapított értékcsökkenés összegét - az ÜF jelzéssel ellátott állóeszközök értékcsökkenésének kivételével - a folyamatos és a munkarend szerinti üzemidő egybevetésével megállapított naptári időalap kihasználási együttható alapján kell csökkenteni.

(3) A naptári időalap kihasználási együtthatót minden esetben - ideértve az idényüzemeket is - éves átlagban kell kiszámítani. Ha az üzemek azonos munkarendben dolgoznak, a naptári időalap kihasználási együtthatót vállalati szinten lehet megállapítani. Az üzemekre a naptári időalap kihasználási együtthatót akkor kell kiszámítani, ha a munkarendek eltérőek. Üzemen belüli önálló számviteli költséghelyet nem képező szervezetekre (műhely, részleg stb.) külön naptári időalap kihasználási együtthatót alkalmazni nem szabad.

(4) Ha a munkarend szerinti üzemidő alapján kiszámított együttható 0,40 alatti értéket mutat, az értékcsökkenés összegét - az ÜF jelzésű normák alá eső állóeszközök értékcsökkenésének kivételével - csak 40%-os mértékre lehet csökkenteni. Ennél kisebb mértékű értékcsökkenés nem számolható el.

(5) Ha a vállalat, gyárrészleg vagy üzem munkarendje az arra illetékes vállalati vezető írásbeli utasítása alapján tartósan - három hónapot meghaladóan - megváltozik, vagy a munkarend megváltozása a kiszámított együttható értékét az üzem vonatkozásában éves szinten 4%-ot meghaladó mértékben megváltoztatja, a naptári időalap kihasználási együtthatót ismét ki kell számítani. Az újonnan megállapított együttható alapján az értékcsökkenést a változást követő negyedév első napjától kell elszámolni.

(6) A hasznosítási eljárás miatt vagy egyéb okból bizonyíthatóan leállított (leszerelt, szétbontott) állóeszközök után - kivéve ha ezekre teljesítményarányos kulcsok vonatkoznak - az értékcsökkenést és értékcsökkenési leírást a vonatkozó állóeszközökre előírt, ÜF jelzésű normák esetén 100%-os, egyéb normáknál 40%-ra csökkentett mértékben a hasznosítási eljárás befejezése negyedévének utolsó napjáig kell elszámolni.

4. §

(1) Az Országos Tervhivataltól és a Pénzügyminisztériumtól a NORMAJEGYZÉK-ben közölt amortizációs normák kiegészítését, illetőleg új amortizációs normák megállapítását kérheti:

a) a vállalat felügyeleti szerve (szövetkezetnél az országos érdekképviseleti szerv), ha azt a műszaki-technikai fejlődés, vagy ipar-, közlekedéspolitikai stb. okok indokolják;

b) a vállalat, ha olyan új típusú állóeszközt helyez üzembe, amely a jegyzékben meghatározott állóeszközcsoportokba értelemszerűen nem sorolható be. A vállalat ilyen irányú kérelmét a felügyeleti szervhez (szövetkezetnél országos érdekképviseleti szervhez) nyújtja be.

(2) Ha egyes állóeszközcsoportok (állóeszközök) műszaki-gazdasági avulása, illetve az állóeszközök kihasználtsága indokolttá teszi, az érdekelt vállalat kérheti - változatlan leírási időn belül - az e rendeletben szabályozott leírási módoktól eltérő amortizációs rendszer alkalmazásának engedélyezését. Az ilyen kérelemhez a felügyeleti szerv (szövetkezetnél országos érdekképviseleti szerv) javaslatát is csatolni kell.

(3) Az (1)-(2) bekezdésekben említett kérelmet minden év július 31-ig bezárólag kell benyújtani egy-egy példányban az Országos Tervhivatal Pénzügyi Főosztályához, illetve a Pénzügyminisztérium ágazatilag illetékes főosztályához.

5. §

(1) Nagyberuházásoknál a beruházási javaslatban a felfutási időszakra vonatkozóan a NORMAJEGYZÉK-ben foglaltaktól eltérő leírási kulcsok átmeneti alkalmazása kérhető. A késleltetett leírás következtében azonban az állóeszköznek a NORMAJEGYZÉK szerinti kulcsok alapján meghatározott teljes leírási ideje nem hosszabbodhat meg.

(2) A számításokkal megalapozott kérelemben

a) meg kell határozni, mely állóeszközökre (állóeszköz csoportokra) milyen mértékben, és milyen időtartamra kéri a NORMAJEGYZÉK-ben előírtaknál alacsonyabb kulcsok alkalmazását;

b) javaslatot kell tenni arra is, hogy az a) pontban megjelölt állóeszközökre vonatkozóan a felfutási időszak tervezett befejezését követően milyen, a NORMAJEGYZÉK-ben előírtaknál magasabb leírási kulcsokat kell alkalmazni az értékcsökkenés elszámolásának hátralevő időszakában.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott elvek betartása mellett a felfutási időszakra vonatkozóan a késleltetett leírásra és annak pótlására abszolút összegben is lehet javaslatot tenni. Ez esetben a jóváhagyott ütemezést sem a műszakszám változás, sem az időközi selejtezés miatt módosítani nem lehet.

6. §

(1) A szén, érc-, ásvány- és kőolaj-bányászatban az állóeszközök külön meghatározott körére a bányavagyonnal arányos amortizációt kell alkalmazni. A bányavagyon arányában amortizálandó állóeszközök körét és az alkalmazandó leírási rendszert a nehézipari miniszternek az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott utasítása szabályozza.

(2) Az állami gazdaság, a mezőgazdasági és a halászati termelőszövetkezet, a szakszövetkezet, valamint a termelőszövetkezetek önálló jogi személyiséggel rendelkező társulása amortizációs elszámolási rendjét a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszternek - az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben -kiadott külön rendelete szabályozza.

(3) Az új típusú gépjárművek, illetve típuson belül új modellek amortizációs normáit a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium javaslata alapján az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium hagyja jóvá, illetve teszi közzé.

7. §

Ez a rendelet 1976. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg a 30/1966. (Tg. É. 19.) OT-PM együttes utasítás hatályát veszti.

Huszár István s. k.,

az Országos Tervhivatal elnöke

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter