Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

35/1977. (IX. 15.) MT rendelet

a Magyar Kereskedelmi Kamaráról

1. §

A Magyar Kereskedelmi Kamara jogi személy, amely közgyűlése által megállapított alapszabály alapján, a Minisztertanács felügyelete alatt működik, és feladatai ellátását társadalmi úton szervezi.

A Kamara jeladatai

2. §

A Kamara

a) mint tagvállalatainak információs, konzultatív fóruma, elősegíti

- a népgazdasági tervekben meghatározott külkereskedelmi célok elérését;

- tagvállalatainak a nemzetközi gazdasági együttműködéssel kapcsolatos tevékenységét, különös figyelemmel a KGST keretében megvalósuló együttműködésre;

- a külkereskedelmi, valamint a termelő, felhasználó és kereskedelmi vállalatok közötti kapcsolatok elmélyítését;

- a szocialista gazdasági vállalkozás és a vállalatok távlati üzletpolitikájának kialakulását;

- tagjai és az állami gazdaságirányitó szervek kölcsönös tájékoztatását, véleménycseréjét;

b) képviseli a tagság külkereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos érdekeit kamarai jellegű nemzetközi szervezetekben, továbbá külföldön az államigazgatási és más szervek előtt;

c) a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetben a magyar munkaadókat képviseli;

d) megbízás alapján közreműködik a nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal összefüggő jogi, minőségvédelmi ügyek és szállítmányozási kárügyek intézésében:

e) árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és a külkereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állít ki, illetőleg hitelesít;

f) megszervezi a formatervezett ipari termékek bemutatását és az ezzel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatcserét;

g) a Kamara mellett szervezett választottbíróság működésének feltételeit biztosítja.

3. §

Feladatainak ellátása érdekében a Kamara:

a) folyamatosan tájékoztatja tagjait a távlati és az időszerű gazdaságfejlesztési célokról és feladatokról, a külföldi és a hazai piaci lehetőségekről, a vállalatok tevékenységét alapvetően befolyásoló jogszabályokról;

b) külföldi vállalatokkal való gazdasági együttműködés elősegítése érdekében közreműködik az üzletfelek felkutatásában és kapcsolataik megteremtésében, népszerűsíti - külföldön magyar gazdasági napok rendezésével és más módon - a gazdasági együttműködést;

c) közreműködik új piacok feltárásában és megszerzésében, az előnyösnek bizonyult piacok megtartásában;

d) a nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal összefüggő kérdések megvitatására viszonylati tagozatokat hoz létre, állandó és eseti bizottságokat szervez, és ezzel elősegíti tagjai között a tapasztalatcserét;

e) a tagok által létrehozott testületek keretében elemzi a vállalati gazdálkodás külkereskedelemmel összefüggő kérdéseit, egyezteti tagjainak érdekeit a társadalmi érdekek érvényrejuttatása mellett, és összefoglaló véleményéről, javaslatairól tájékoztatja az állami gazdaságirányító szerveket;

f) véleményezi azoknak a jogszabályoknak a tervezetét, amelyek előkészítésében a Kamara tapasztalatai hasznosíthatók, és az illetékes szerveknél jogszabályok alkotását kezdeményezi;

g) a tagok által létrehozott testületek keretében folyamatosan szervezi tagjai és az állami gazdaságirányító szervek között a kölcsönös tájékoztatást és a véleménycserét;

h) kapcsolatokat tart fenn külföldi kamarákkal és hasonló intézményekkel;

i) nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal foglalkozó magyar és idegen nyelvű sajtótermékeket és kiadványokat jelentet meg, a külföldi és a hazai sajtót tájékoztató anyagokkal látja el;

j) társadalmi úton összehangolja a külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett reklám- és hirdetési tevékenységet;

k) tagjai és az érdekeltek részére alapszabályában részletezett szolgáltatásokat nyújt;

l) szakmai tanácsadó, továbbképző és dokumentációs szerveket működtet.

4. §

(1) A Kamara feladatainak ellátása során a Minisztertanács által megállapított külkereskedelmi politikával összhangban, és a külkereskedelmi minisztert a külkereskedelem irányítása terén a jogszabályok szerint megillető hatáskör figyelembevételével köteles eljárni.

(2) A Kamara tevékenységét az érdekelt minisztériumokkal, országos hatáskörű szervekkel és országos szövetkezeti érdekképviseleti szervekkel együttműködve végzi. Ennek elősegítése érdekében a Kamara és az említett szervek kialakítják a kölcsönös kapcsolatok szervezett formáit, együttműködési megállapodások kötése útján és más módon.

A Kamara tagjai, testületei

5. §

A Kamarának tagjai lehetnek az állami és szövetkezeti gazdálkodó szervek (intézetek, intézmények).

6. §

A tagok szakmai tagozatokat, szakbizottságokat, területi összekötő bizottságokat és más testületeket hozhatnak létre, megválaszthatják azok vezetőségét, és meghatározzák a testületek működésének rendjét, valamint munkaprogramját.

A Kamara szervei

7. §

(1) A közgyűlés a Kamara tagjainak képviselőiből és az elnökség tagjaiból áll. A közgyűlést szükség szerint, de legalább háromévenként kell összehívni. A közgyűlést akkor is össze lehet hívni, ha azt a tagok 10%-a - a cél megjelölésével - indítványozza.

(2) A közgyűlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály megállapítása, módosítása;

b) az elnökség által a Kamara és az elnökség tevékenységéről benyújtott beszámoló megvitatása, elfogadása tárgyában határozathozatal, a Kamara következő időszakra szóló feladatainak meghatározása;

c) az elnök, az alelnök, a főtitkár és az elnökség tagjainak megválasztása, felmentése;

d) a Kamara mellett szervezett választottbíróság tagjainak megválasztása és felmentése.

(3) Az elnök, az alelnök és a főtitkár megválasztásáról, felmentéséről, továbbá az alapszabály megállapításáról és módosításáról szóló határozat érvényességéhez a Minisztertanács jóváhagyása szükséges.

8. §

(1) Az elnökség tagjai: a Kamara elnöke, alelnöke, főtitkára, továbbá a közgyűlés által három évi időtartamra választott legfeljebb 35 tag.

(2) Az elnökség hatáskörébe tartozik:

a) a Kamara tevékenységének a közgyűlés határozataival összhangban történő elvi irányítása, a közgyűlés határozatai végrehajtásának ellenőrzése;

b) az elnök éves beszámoló jelentésének megvitatása, elfogadása tárgyában határozathozatal, a Kamara következő évi munkaprogramjának meghatározása;

c) határozathozatal két közgyűlés közötti időszakban a közgyűlés hatáskörébe utalt, de halaszthatatlan döntést igénylő ügyekben;

d) a Kamara éves költségvetésének megállapítása;

e) a tagdíjak és a szolgáltatásokért fizetendő térítések meghatározása, módosítása;

f) a Kamara mellett szervezett választottbíróság eljárási szabályzatának megállapítása, módosítása;

g) határozathozatal az alapszabály által hatáskörébe utalt más ügyekben.

(3) Az elnökség legalább negyedévenként tart ülést; tevékenységéről a közgyűlésnek köteles beszámolni.

A Kamara szervezetének működése

9. §

(1) A Kamara gyakorlati munkáját és ügyintéző szervezetének működését az elnök irányítja, a közgyűlés és az elnökség iránymutatásai alapján. Az elnök e feladatának ellátásáról az elnökséget rendszeresen tájékoztatja.

(2) Az alelnök és a főtitkár feladatait a Kamara alapszabálya állapítja meg.

10. §

(1) A Kamarát az elnök képviseli; e jogkörét esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve az elnökség tagjaira és a Kamara ügyintéző szervezetének dolgozóira ruházhatja át.

(2) A Kamara nevében aláírásra az elnök, az alelnök és a főtitkár jogosult, továbbá az a dolgozó, akit az elnök aláírási joggal ruház fel.

11. §

A Kamara fenntartási költségeit elsősorban a tagdíjakból és a szolgáltatásokért befolyó térítésekből fedezi.

Záró rendelkezések

12. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a 61/1967. (XII. 23.) Korm. rendelet, valamint az azt módosító 21/1972. (VI. 21.) MT és a 16/1975. (V. 28.) MT rendelet.

(2) E rendeletnek a kamarai tagságra (5. §), valamint az elnök, az alelnök és a főtitkár választására (7. § (2) bek.) vonatkozó rendelkezéseit a legközelebbi közgyűlés során, illetőleg attól kezdődően kell alkalmazni.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék