Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

12/1979. (XI. 1.) MüM rendelet

a vállalati bérszabályozás rendszeréről

A Minisztertanácstól kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával, az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

(1) E rendelet hatálya kiterjed - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az állami vállalatra, a törsztre, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari szövetkezetre, valamint a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá a jogi személyiségű gazdasági társulásra (a továbbiakban együtt: vállalat).

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki:

- a mezőgazdasági üzemek szabályozó rendszeréről szóló 39/1979. (XI. 1.) MT számú rendelet hatálya alá tartozó vállalatokra;

- a pénzintézetek (771) alágazatba sorolt intézetekre és takarékszövetkezetekre:

- a város- és községgazdálkodási szolgáltatás (782) alágazatba sorolt kommunális költségvetési üzemekre.

(3) A tröszt és a keretében működő vállalatok e rendelet alkalmazása szempontjából egy vállalatnak minősülnek.

2. §

(1) A vállalati bérszabályozás rendszerében az alábbi bérszabályozási formák alkalmazhatók:

a) vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozás,

b) központi bértömeg-szabályozás,

c) relativitással összekapcsolt központi bértömeg-szabályozás,

d) vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonalszabályozás,

e) központi bérszínvonal-szabályozás, vagy

f) relativitással összekapcsolt központi bérszínvonal-szabályozás.

(2) A vállalatnál alkalmazandó bérszabályozási formát e rendelet 1. számú melléklete határozza meg.

3. §

(1) A bértömeg, a létszám és a bérszínvonal meghatározásánál a 2. számú melléklet előírásait kell alkalmazni.

(2) A bérszínvonal a bértömeg és a képzett összlétszám hányadosa.

(3) A tárgyévi bértömeg-felhasználás és bérszínvonal-növekedés viszonyítási alapja (bázisa) a tárgyévet megelőző év bértömege, illetve bérszínvonala.

(4) A (3) bekezdés szerinti bázis-bértömeget, illetve bázis-bérszínvonalat módosítani kell

a) a munkaügyi miniszter által vagy vele egyetértésben kiadott, erre vonatkozó rendelkezés alapján, valamint

b) a 24. § (2) bekezdésében megjelölt esetekben.

I.

Bértömeg szabályozás

Vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozás

4. §

(1) A bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül felhasználható bértömeg a (2) bekezdés szerint növelt vagy csökkentett bázis-bértömeg.

(2) A 3. számú mellékletben meghatározott bérfejlesztési mutatónak a bázishoz képest bekövetkező változása (növekedése vagy csökkenése) esetén a bázis-bértömeget a 4. számú mellékletben meghatározott mértékkel kell növelni, illetve csökkenteni.

(3) A bérfejlesztési mutató bázisa a tárgyévet megelőző év mutatója.

5. §

A 4. §-ban meghatározott bértömeget meghaladó felhasználás után bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni a következők szerint:

6. §

(1) A bérszínvonal bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül növelhető a bértömegnek a 4. § (2) bekezdése szerinti, a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett növekedésévei azonos; ezt meghaladóan további három százalékos mértékig a létszám egyidejű csökkenése vagy (és) az 5. § szerinti bérfejlesztési befizetés teljesítése mellett.

(2) A bérfejlesztési mutató változatlansága vagy csökkenése esetén a bérszínvonal a három százalékos mértékig bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül növelhető a létszám egyidejű csökkenése vagy (és) az 5. § szerinti bérfejlesztési befizetés teljesítése mellett.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott mértéken felüli bérszínvonal-növelés után - az 5. §-ban meghatározott befizetési kötelezettségen túlmenően - bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni a következők szerint:

(4) A bérszínvonal-növekedés kilenc százalékot meghaladó részét - a (3) bekezdés szerinti befizetési kötelezettségen túlmenően - 150 százalékos bérfejlesztési befizetés terheli.

Központi bértömeg-szabályozás

7. §

(1) A bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül felhasználható bértömeg - eltérő rendelkezés hiányában - 1980. évben a négy százalékkal növelt bázis-bértömeg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott bértömeget meghaladó felhasználás után az 5. § szerint kell bérfejlesztési befizetést teljesíteni.

8. §

(1) A bérszínvonal a 7. § (1) bekezdése szerinti ezt meghaladóan további három százalékos mértékig bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül növelhető a létszám egyidejű csökkenése vagy (és) az 5. § szerinti bérfejlesztési befizetés teljesítése mellett

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat, valamint a kilenc százalékot meghaladó bérszínvonal-növekedést a 6. § (3)-(4) bekezdésben meghatározott bérfejlesztési befizetés terheli.

Relativitással összekapcsolt központi bértömeg-szabályozás

9. §

(1) A bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül felhasználható bértömeg a (2)-(4) bekezdés rendelkezéseinek megfelelően növelt bázis-bértömeg.

(2) A bértömeg - eltérő rendelkezés hiányában - 1980. évben három százalékkal növelhető.

(3) A 3. számú mellékletben meghatározott bérfejlesztési mutató növekedése esetén bázis-bértömeget a 4. számú mellékletben meghatározott mértékkel kell növelni.

(4) A felhasználható bértömegnek a bázis-bértömeghez képest a (2) és (3) bekezdés rendelkezésein alapuló változását külön-külön kell meghatározni és összegezni.

10. §

A 9. §-ban meghatározott bértömeget meghaladó felhasználás után a vállalat az 5. § szerint bérfejlesztési befizetést köteles teljesíteni.

11. §

(1) A bérszínvonal a 9. § (2)-(3) bekezdése szerinti, ezt meghaladóan további három százalékos mértékéig bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül növelhető, vagy (és) az 5. § szerinti bérfejlesztési befizetés teljesítése mellett.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat, illetve a kilenc százalékot meghaladó bérszínvonal-növekedést a 6. § (3)-(4) bekezdésében meghatározott bérfejlesztési befizetés terheli.

Tartalékolás rendje a bértömeg szabályozásban

12. §

(1) A 4. §, a 7. § (1) bekezdése, illetve a 9. § szerinti bértömeg fel nem használt része tartalékolható és a következő években az 5. § szerinti bérfejlesztési befizetés nélkül használható fel.

(2) Ha a bérszínvonal növekedése nem éri el a 6. § (3) bekezdés szerinti bérfejlesztési befizetés nélkül megvalósítható mértéket, az említett a befizetési kötelezettség nélkül megvalósítható és a ténylegesen megvalósítóit bérszínvonalnövekedés különbözetének összege, - legfeljebb a tárgyévi felhasználható bértömegen belül megvalósítható mértékig - tartalékolható. Ez a következő években a 6. § (3) bekezdés szerinti bérfejlesztési befizetés nélkül használható fel

II.

Bérszínvonal-szabályozás

Vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozás

13. §

(1) A 3. számú mellékletben meghatározott bérfejlesztési mutató növekedése esetén a bérszínvonal a 4. számú mellékletben meghatározott mértékkel bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül növelhető.

(2) Az (1) bekezdés szerinti mértéket meghaladó bérszínvonalnövekedés után a 6. § (3) bekezdésében előírt bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni.

(3) A bérszínvonal-növekedés kilenc százalékot meghaladó részét - a (2) bekezdésben meghatározott befizetési kötelezettségen túlmenően - a 6. § (4) bekezdés szerinti bérfejlesztési befizetés terheli.

(4) A bérfejlesztési mutatónak a bázis bérfejlesztési mutatóhoz viszonyított változatlansága, vagy csökkenése esetén a bérszínvonal növekedése után a (2)-(3) bekezdés rendelkezései szerint kell bérfejlesztési befizetést teljesíteni.

(5) A bérfejlesztési mutató bázisa az előző évi bérfejlesztési mutató, kivéve a (6) bekezdésben foglalt eseteket.

(6) A bérfejlesztési mutató átmeneti csökkenését követő első évben a bázis a csökkenést megelőző év bérfejlesztési mutatója. Két vagy több éven át tartó folyamatos - mindig az előző évhez viszonyított - csökkenést követő első évben, amikor a mutató változatlan vagy nő, a bázis az első csökkenést megelőző év bérfejlesztési mutatója. A két vagy több éven át tartó folyamatos csökkenés esetén az okok elemzése alapján, a felügyeleti szerv, szövetkezet esetében az országos érdekképviseleti szerv javaslatára, az ágazati miniszter - legkorábban a második csökkenést követő évre vonatkozóan - az e bekezdésben foglaltaktól eltérő bázis alkalmazását engedélyezheti.

Központi bérszínvonal-szabályozás

14. §

(1) A bérszínvonal - eltérő rendelkezés hiányában - bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül 1980. évben négy százalékkal növelhető.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat, valamint a kilenc százalékot meghaladó bérszínvonal-növekedés után a 6. § (3)-(4) bekezdése szerint bérfejlesztési befizetést kell teljesíteni.

Relativitással összekapcsolt központi bérszínvonal-szabályozás

15. §

(1) A bérszínvonal - eltérő rendelkezés hiányában - bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül 1980. évben három százalékkal növelhető.

(2) A 3. számú mellékletben meghatározott bérfejlesztési mutató bázishoz viszonyított növekedése esetén a bérszínvonal az (1) bekezdésben foglaltakon felül a 4. számú mellékletben meghatározott mértékkel bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül növelhető.

(3) A bérfejlesztési mutató csökkenése esetén a csökkenést követő évben a 13. § (6) bekezdésének előírásait kell alkalmazni.

(4) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakat, valamint a kilenc százalékot meghaladó bérszínvonal növekedésért a vállalat a 6. § (3)-(4) bekezdése szerinti bérfejlesztési befizetést tartozik teljesíteni.

Tartalékolás rendje a bérszínvonal-szabályozásban

16. §

Ha a bérszínvonal növekedése nem éri el a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett, illetőleg a központilag engedélyezett mértéket, a bérszínvonal-különbözet Összege a következő években, mint tartalékolt bérszínvonal-növelési lehetőség a 6. § (3) bekezdésében előírt bérfejlesztési befizetés nélkül használható fel.

III.

Központilag biztosított bérfejlesztési befizetési kedvezmény

17. §

(1) Ha a vállalati teljesítményhez kötött bértömeg-szabályozást alkalmazó vállalat bérszínvonalnövelési lehetősége - beleértve a 12. § (1) bekezdése szerinti bértartalékból és a létszám csökkenése révén megvalósítható növekedést is - nem éri el és a ténylegesen megvalósított bérszínvonalnövekedés nem haladja meg a két százalékot, az 5. §-ban meghatározott befizetési kötelezettség alól a bértömeg - legfeljebb a bázis-bértömeg két százalékos mértékig - mentesül.

(2) Ha a vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonalszabályozást alkalmazó vállalat bérszínvonalnövelési lehetősége - beleértve a 16. § szerinti bértartalékból megvalósítható növekedést is - nem éri el és a ténylegesen megvalósított bérszínvonal-növekedés nem haladja meg a két százalékot, a ténylegesen megvalósított bérszínvonal-növekedés mentesül a 6. § (3) bekezdésben meghatározott bérfejlesztési befizetés alól.

(3) Ha a vállalat bérszínvonal-növelési lehetősége a megelőlegezett bérfejlesztés igénybevételét követő évben a 18. § (3), illetve a 19. § (2) bekezdésében foglalt előírás végrehajtásának hatására nem éri el a két százalékos mértéket, az (1)-(2) bekezdésben meghatározott kedvezmény a 18. § (3), illetve a 19. § (2) bekezdése szerint meghatározott százalékos mértékkel csökkentve vehető igénybe.

Megelőlegezett bérfejlesztés

18. §

(1) A vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozást alkalmazó vállalat a következő évi bérfejlesztés terhére - legfeljebb a bázis-bértömeg, illetve a bázis-bérszínvonal két százalékos mértékéig - a bérfejlesztési befizetés teljesítése nélkül megvalósítható bérfejlesztésen felül megelőlegezett bérfejlesztést valósíthat meg.

(2) Az (1) bekezdés szerint megvalósított tényleges bértömeg- vagy bérszínvonal-növekedés után a vállalat 100 százalékos bérfejlesztési befizetést tartozik teljesíteni. Ha a vállalat a megelőlegezett bérfejlesztést mind a bértömeg, mind a bérszínvonal növelésére igénybe veszi, a bérfejlesztési befizetés a bértömeg és a bérszínvonal növekedését külön-külön terheli.

(3) A megelőlegezett bérfejlesztés igénybevétele esetén a következő év bérfejlesztési befizetés nélküli bértömeg-, illetőleg bérszínvonal-növelési lehetőségét az igénybevett százalékos mértéknek megfelelően csökkenteni kell.

19. §

(1) A vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozásban működő vállalat a következő évi bérfejlesztés terhére - 100 százalékos bérfejlesztési befizetés teljesítése mellett -, legfeljebb a bázis-bérszínvonal két százalékos mértékéig megelőlegezett bérfejlesztést vehet igénybe.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bérfejlesztés igénybevétele esetén a következő év bérfejlesztési befizetés nélküli bérszínvonal-növelési lehetőségét az igénybevett százalékos mértéknek megfelelően csökkenteni kell.

20. §

A 18-19. §-ok szerinti megelőlegezett bérfejlesztés nem vehető igénybe kilenc százalékon felüli bérszínvonal-növekedés megvalósítására, valamint két egymást követő évben.

Bérfejlesztési befizetés összege és forrása

21. §

(1) A bértömeg-felhasználásért teljesítendő bérfejlesztési befizetés az egyes sávokban megvalósított és a sávonként előírt mértékekkel módosított bértömeg-felhasználás összege.

(2) A bérszínvonal-növekedésért teljesítendő bérfejlesztési befizetés összege az egyes sávokban megvalósított és a sávonként előírt mértékekkel módosított bérszínvonal-növekedés bértömege. E bértömeget a bérszínvonal számításánál alkalmazott és a 2. számú melléklet szerint meghatározott tárgyévi képzett összlétszámmal kell kiszámítani.

(3) A (2) bekezdés alkalmazása során a bedolgozói tevékenység (létszám) után a bérfejlesztési befizetést kedvezményes mértékkel kell teljesíteni. A kedvezmény szemportjából bedolgozónak kell tekinteni a nyugdíjuk szüneteltetése, vagy korlátozása nélkül bedolgozóként foglalkoztatott nyugdíjasokat és az átalány-befizetéses rendszerben foglalkoztatott dolgozókat is. A kedvezmény igénybevételekor a képzett összlétszámot a bedolgozók számított létszámának ötven százalékával kell csökkenteni.

22. §

A vállalat a bérfejlesztési befizetést a részesedési alap terhére köteles teljesíteni.

IV.

Vegyes rendelkezések

23. §

(1) A bérfejlesztési befizetés számításához szükséges tárgyévi és bázismutatókat, a számviteli és statisztikai bizonylatokon nyugvó számításokkal együtt a vállalat köteles nyilvántartani.

(2) A bérfejlesztési befizetés összegét a vállalat köteles az illetékes első fokú adóhatósághoz átutalni.

(3) A bérfejlesztési befizetés bevallására, befizetésére, elszámolására, ellenőrzésére, a mulasztásokkal és szabálytalanságokkal kapcsolatos intézkedésekre a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás szabályairól szóló jogszabályt kell alkalmazni.

24. §

(1) Új vállalat alapítása esetén a bérszabályozási rendszer működéséhez szükséges mutatók bázisát - a felügyeleti szerv javaslatára - az ágazati miniszter határozza meg. Az ágazati miniszter javaslatára a munkaügyi miniszter, a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, a működés első két évére vonatkozóan engedélyezheti, hogy a vállalat tekintetében - az 1. számú melléklet szerint irányadó bérszabályozási forma helyett - a központi bértömeg- vagy bérszínvonal-szabályozás előírásai érvényesüljenek.

(2) Vállalati egység átadásával, illetve átvételével járó átszervezés, valamint a tevékenység munkaigényessége tekintetében bekövetkező jelentős változás hatását a vállalat a bérszabályozás mutatóinak bázisán a felügyeleti szerv javaslatára az ágazati miniszter által megadott engedély alapján köteles átvezetni.

(3) A bérszabályozás mutatóinak bázisát - az (1)-(2) bekezdés szerinti esetekben - a szövetkezet javaslatára

a) ipari szövetkezeteknél az országos érdekképviseleti szerv véleményének kikérése mellett az ágazati miniszter,

b) fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a megyei szövetség véleményének kikérése mellett - új szövetkezet alapítása esetén az ágazati miniszter hozzájárulásával - a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottságának illetékes szakigazgatási szerve

határozza meg, illetve módosítja.

25. §

Az ágazati miniszter az e rendeletben biztosított jogait az ágazati - iparági szakszervezetekkel -szövetkezetek esetén az országos érdekképviseleti szervvel - egyetértésben gyakorolja. Intézkedését a felügyeleti szerv - szövetkezetek esetén az országos érdekképviseleti szerv - közli a vállalatokkal.

V.

Átmeneti és hatályba léptető rendelkezések

26. §

Az 1980. évi bértömeg-felhasználás, illetve bérszínvonal-növekedés bázisa az e rendelet előírásainak megfelelő tartalommal meghatározott 1979. évi bértömeg és bérszínvonal. A bértömeg, illetve a bérszínvonal bázisának megállapítása során a 2. számú melléklet 7. pontjában foglaltakat is figyelembe véve kell eljárni.

27. §

(1) A rendelet hatályba lépését megelőzően képzett bértömeg-, illetve bérszínvonal-tartalékot a vállalat az e rendelet alapján képzett tartaléktól elkülönítetten köteles nyilvántartani.

(2) A bértömeg-szabályozást alkalmazó vállalat az (1) bekezdés szerinti bértömeg-tartalékát - évente legfeljebb a bázisbértömeg egy százalékos mértékéig - használhatja fel. A tartalékból megvalósított bértömeg-felhasználás mentesül az 5. §-ban meghatározott bérfejlesztési befizetési kötelezettség alól.

(3) A bértömeg- vagy bérszínvonal-szabályozást alkalmazó vállalat az (1) bekezdés szerinti bérszínvonal-tartalékát - évente legfeljebb a bázisbérszínvonal egyszázalékos mértékéig - használhatja fel. A tartalékból megvalósított bérszínvonal-növekedés mentesül a 6. § (3) bekezdésében meghatározott bérfejlesztési befizetési kötelezettség alól.

(4) A (2)-(3) bekezdés alkalmazása esetén a nyilvántartott a bértömeg-, illetve bérszínvonaltartalékot köteles az igénybe vett mértéken felül annak kétszeresével is csökkenteni.

(5) Ha a bértömeg-, illetve bérszínvonal-tartalék a (2)-(3) bekezdés alapján ténylegesen megvalósított bérfejlesztésen felül a (4) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítésére nem nyújt fedezetet, a tartalékot a (4) bekezdés szerinti kétszeres mérték helyett a rendelkezésre álló tartalék összegéig kell csökkenteni.

(6) Ha a vállalat más forrásból származó bérszínvonal-növelési lehetősége nem éri el a 17. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott mértéket, először az (1) bekezdés szerinti bértömeg-, illetve bérszínvonal-tartalékot - a (2)-(6) bekezdés előírásainak alkalmazása nélkül - kell felhasználni a 17. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott mértékig, a 17. § szerinti bérfejlesztési befizetési kedvezmény igénybevétele helyett.

(7) Az építőipari kivitelezés (21) ágazatban a (2)-(3) bekezdés alapján felhasználható bértartalék mértéke két százalék.

28. §

(1) Az a vállalat, amelyre rendelet hatályba lépésével, vagy azt követően tér át a bértömeg-szabályozás rendszerére, köteles bérszínvonal tartalékát az áttérést megelőző év képzett összlétszáma alapulvételével bértömeg-tartalékká átszámítani. A bértömeg-tartalék a 12. § (1) bekezdése és a 27. § rendelkezései szerint használható fel.

(2) Az a vállalat, amely e rendelet hatályba lépésével, vagy azt követően a bérszínvonal-szabályozás rendszerére tér át, köteles bértömeg-tartalékát az áttérést megelőző év képzett összlétszáma alapulvételével bérszínvonal-tartalékká átszámítani. A bérszínvonal-tartalék a 16. és 27. §-ok rendelkezései szerint használható fel. E vállalatok a bértömeg-szabályozás rendszerében képzett bérszínvonal-tartalékot az áttérést követően nem használhatják fel.

29. §

(1) A bérfejlesztési mutató bázisának központi intézkedéssel összefüggő, a vállalatok többségét érintő, módosításáról külön jogszabály rendelkezik.

(2) A bérfejlesztési mutató bázisának módosításáról az ágazati miniszter javaslatára a munkaügyi miniszter az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, egyedi elbírálás alapján dönt, ha a vállalat nyeresége, illetve bérfejlesztési mutatója az (1) bekezdésben nem említett központi intézkedés hatására változik.

(3) A 3. § (4) bekezdése a) pontjának alkalmazása során a (2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel a bérfejlesztési mutató bázisa is módosítható.

30. §

A vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozásban a felhasználható bértömeget a bérfejlesztési mutató csökkenése miatt 1980. évben nem kell módosítani.

31. §

(1) Ez a rendelet 1980. január 1. napján lép hatályba.

(2) A 18-20. §-ok előírásai 1981. január 1-ét, az építőipari kivitelezés (21) ágazatban 1980. január 1-ét követően alkalmazhatók.

(3) A 7. § (1) bekezdésében, a 9. § (2) bekezdésében, a 14. § (1) bekezdésében és a 15. § (1) bekezdésében meghatározott mértékeket - eltérő rendelkezés hiányában - az 1980. évet követően is alkalmazni kell.

(4) Egyidejűleg hatályát veszti

a vállalati bérszabályozás rendszeréről szóló 14/1975. (XI. 15.) MüM számú rendelet,

a vállalati bérszabályozás rendszeréről szóló 14/1975. (XI. 15.) MüM rendeletet módosító 14/1977. (X. 31.) MüM számú, továbbá a 14/1978. (XI. 3.) MüM rendeletek, valamint

a központilag biztosított, illetve engedélyezett bérfejlesztés mértékéről szóló 15/1978. (XI. 3.) MüM számú rendelet,

a szocialista brigádok vállalati kitüntetésével járó pénzjutalmak elszámolásáról szóló 11/1972. (V. 27.) MüM-PM számú együttes rendelet és

az 1976. január 1-én életbe léptetett intézkedések nyereségre gyakorolt hatásának meghatározásáról és nyilvántartásáról, valamint a bérfejlesztési mutató és a bértömeg-szabályozás termelési mutatója bázisának módosításáról szóló 2/1976. (I.31.) MüM-PM számú együttes rendelet. Az 1979. évi eredmény alapján teljesítendő bérfejlesztési befizetéssel kapcsolatban azonban még e jogszabályokat kell alkalmazni.

(5) Ez a rendelet nem érinti a gazdasági társulások munkaügyi kérdéseiről szóló 12/1978. (IX. 5.) MüM számú rendeletben foglalt előírásokat.

Dr. Trethon Ferenc s. k.,

munkaügyi miniszter

1. számú melléklet a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendelethez

Az egyes bérszabályozási formák működési köre

1. A vállalatnál (trösztnél) alkalmazandó bérszabályozási formát meghatározó ágazati besorolásra - amennyiben e rendelet eltérően nem rendelkezik - a Központi Statisztikai Hivatal hatályos ágazati osztályozási rendszerét kell alkalmazni.

2. Vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozást kell alkalmazni:

- a kőolaj- és földgázkitermelés (1114) szakágazatban;

- a bauxitbányászat (1115) szakágazatban;

- az alumíniumkohászat (1312) szakágazatban;

- a gépipar (14) ágazatban;

- az építőanyagipar (15) ágazatban, kivéve az 1511 és 1513 szakágazatokat;

- a vegyipar (16) ágazatban, kivéve az 1613 szakágazatot;

- a könnyűipar (17) ágazatban, kivéve a 177 alágazatot;

- az egyéb ipar (18) ágazatban;

- a baromfi- és tojásfeldolgozóipar (1912) szakágazatban;

- a tartósítóipar (1914) szakágazatban;

- a malomipar (1915) szakágazatban;

- a cukoripar (1917) szakágazatban;

- a növényolajipar (1919) szakágazatban;

- a szesz- és keményítőipar (1921) szakágazatban;

- a boripar (1922) szakágazatban;

- a dohányipar (1925) szakágazatban;

- az építőipari kivitelezés (21) ágazatban;

- a termelőeszköz és készletező nagykereskedelem (511) alágazatban.

3. Központi bértömeg-szabályozást kell alkalmazni :

- a szénbányászat (1111) szakágazatban;

- az egyéb ércek és ásványok bányászata (1116) szakágazatban;

- a villamosenergiaipar (12) ágazatban;

- a tégla-, cserép- és tűzállóanyag ipar (1511) szakágazatban;

- a mész- és cementipar (1513) szakágazatban;

- a húsipar (1911) szakágazatban;

- a tejipar (1913) szakágazatban;

- az édesipar (1918) szakágazatban;

- a söripar (1923) szakágazatban;

- az építőipari tervezés, kutatás, beruházások szervezése és lebonyolítása (22) ágazatban;

- az erdőgazdálkodás (32) ágazatban;

- a kulturális szolgáltatás (84) ágazatban; valamint valamennyi népgazdasági ágból:

- a vállalati gazdálkodási rend szerint működő kutató- és fejlesztő intézeteknél;

- az ágazati gazdasági intézeteknél, ügyvitelszervezési és gépesítési, gépi adatfeldolgozó, valamint üzem- és munkaszervezési vállalatoknál, ideértve az üzemszervezést, ügyvitelgépesítés és -feldolgozás (7141) szakágazatba sorolt vállalatokat is.

4. Relativitással összekapcsolt központi bértömeg-szabályozást kell alkalmazni:

- a vaskohászat (1311) szakágazatban;

- a kézmű- és háziipar (177) alágazatban;

- a vasúti közlekedés (411) alágazatban;

- a vegyes gépjárműközlekedés (4122) szakágazatban ;

- a városi közlekedés (413) alágazatban;

- a belkereskedelem (51) ágazatban, kivéve az 511, 513. 516 alágazatokat és az 5191, 5192 szakágazatokat.

5. Vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonal-szabályozást kell alkalmazni:

- az áruk és szellemi termékek külkereskedelme (5211) szakágazatban.

6. Központi bérszínvonal-szabályozást kell alkalmazni :

- a városi gáz gyártása (1613) szakágazatban;

- a sütő- és tésztaipar (1916) szakágazatban;

- az ásvány-, szikvíz- és üdítőital ipar (1924) szakágazatban;

- a célfuvarozás (4121) szakágazatban;

- a vízi közlekedés (414) alágazatban;

- a légi közlekedés (415) alágazatban;

- a közlekedési jellegű szolgáltatás (417) alágazatban;

- a melléktermék és hulladékbegyűjtő nagykereskedelem (513) alágazatban;

- a gyógyszerkereskedelem (516) alágazatban;

- a kereskedelmi ügynökségek, értékesítési társulások stb. (5191) szakágazatban;

- az export fővállalkozás és közvetítő tevékenység (5212)szakágazatban;

- a külkereskedelmi jellegű szolgáltatás (5213) szakágazatban;

- a vízgazdálkodás (6) népgazdasági ágban;

- a személyi és gazdasági szolgáltatás (7) népgazdasági ágban, kivéve a 7141 szakágazatot;

- valamennyi népgazdasági ágból az Egészségügyi Minisztérium és az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó vállalatoknál.

7. Relativitással összekapcsolt központi bérszínvonal-szabályozást kell alkalmazni:

- a hírközlés (42) ágazatban;

- az utazási irodák (5192) szakágazatban;

- a külön jogszabályban meghatározott fogyasztási szolgáltató vállalatoknál.

8. A vállalatnál alkalmazandó bérszabályozási formát, amennyiben az eltér a 2-7. pontokban meghatározottaktól, a munkaügyi miniszter - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben - az ágazati miniszterek útján, külön leirattal szabályozza.

2. számú melléklet a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendelethez

A bértömeg és létszám számbavétele, a bérszínvonal számítása

A bérköltség terhére történő kifizetések (bértömeg) számbavételénél és a teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozók létszámának meghatározásánál - eltérő rendelkezés hiányában - a Központi Statisztikai Hivatal által kiadott "Egységes munkaügyi statisztikai utasítások" rendelkezéseit kell alkalmazni.

1. A bérköltség terhére történő kifizetéseket az alábbi a)-b) pont szerint elkülönítetten kell számbavenni :

a) A teljes munkaidőben foglalkoztatottak részére a bérköltség terhére fizetett összegeket (törzsbér, prémium, pótlék, kiegészítő fizetés, egyéb bérek), ideértve a bérköltség terhére elszámolt jutalom, újítási díj, az újítások kivitelezése érdekében történt bérjellegű kifizetések stb. címén folyósított béreket, illetve kifizetéseket.

b) A bérköltség terhére folyósított összes egyéb kifizetéseket, ideértve:

- a vállalat állományába tartozó dolgozók részére nem a munkakörükkel összefüggő munkák (például: tanfolyami előadás, a vállalattal munkaviszonyban álló dolgozó saját vállalatánál végzett bedolgozói tevékenysége stb.) díjait;

- a részmunkaidőben, bedolgozóként, átalánybefizetéses (gebines) elszámolási rendszerben, valamint másodállás és mellékfoglalkozás formájában foglalkoztatottak;

- a nyugdíjuk szüneteltetése, vagy korlátozása nélkül foglalkoztatott nyugdíjasok;

- az állományba nem tartozók, valamint

- a szakmunkásként bérezett szakmunkás tanulók és a foglalkoztatott diákok (ideértve a szorgalmi időben és szünidőben történő foglalkoztatást egyaránt)

részére teljesített kifizetéseket.

2. A bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszámként számításba kell venni:

a) a teljes munkaidőben foglalkoztatottak éves átlagos statisztikai állományi létszámát és

b) az összes egyéb bérkifizetések összegéből [1/b pont] számított létszámot. A számított létszámot az összes egyéb bérkifizetéseknek a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbérével való osztásával kell meghatározni.

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbére a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérének [1/a pont] és létszámának [2/a pont] hányadosa.

A bérszínvonal számításánál alkalmazandó úgynevezett "képzett összlétszám" az a) és b) pontokban meghatározott létszám összege.

3. Azon dolgozók bérét, akik a statisztikai állományi létszámban a bevezetőben hivatkozott utasítás alapján nem szerepeltethetők, az 1/b pont szerinti egyéb kifizetések között kell számbavenni.

4. Bértömegként (1. pont), illetve a bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszámként (2. pont) nem szabad figyelembe venni:

a) a szakmunkástanulók ösztöndíját (tanulóbérét) és létszámát, kivéve a szakmunkásbérrel foglalkoztatott, szakvizsga előtt álló szakmunkástanulók bérét és létszámát;

b) a bérköltség terhére szerzői jogi védelem alatt álló alkotásokért fizetett szerzői díjakat és az e díjakból számított létszámot;

c) a 15/1976. (VI. 4.) ÉVM-MüM számú együttes rendelettel módosított 15/1971. (V. 22.) ÉVM-MüM számú együttes rendelet alapján fizetett fagyszüneti díjat és a fagyszüneten levők létszámát;

d) a vállalatok dolgozói által társadalmi közös célokra, valamint a KISZ-szervezetek részéről felajánlott - a munkarend szerintit meghaladó teljesítményekért járó - béreket és az ebből számított létszámot;

e) a kiemelt beruházások külön ösztönzési rendszere alapján a bérköltség terhére kifizetett összegeket

5. A 10/1972. (V. 20.) MüM-PM számú együttes rendelet alapján tartós külföldi szolgálatot teljesítő dolgozó bérét és létszámát, a bértömeg és a bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszám meghatározásánál - a bevezetőben hivatkozott utasítástól eltérően - figyelmen kívül kell hagyni, kivéve azon dolgozók bérét és létszámát, akik a tartós külföldi szolgálat ideje alatt munkabérük forint-részeként a belföldi átlagkeresetüket kapják a rendelet 24. és 32. §-a alapján.

6. Az általános fogyasztási és értékesítő szövetkezeteknél a felvásárló, lakossági és belső üzemi szolgáltató tevékenységet végző fizikai dolgozók bére és létszáma a teljes munkaidőben foglalkoztatottak között nem szerepeltethető. Az e tevékenységek keretében figyelembe vehető munkaköröket az ágazati miniszter a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben határozza meg. E dolgozók bérét az 1/b pont szerint egyéb bérkifizetések között kell figyelembe venni és abból a 2/b pont szerint számított létszámot kell képezni.

7. A bértömeg és a bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszám meghatározásánál mind a tárgyévben, mind a bázis évben figyelmen kívül kell hagyni azokat a bérköltség terhére teljesített kifizetéseket, amelyekre vonatkozóan azt hatályos jogszabály, vagy a munkaügyi miniszteri leirat engedélyezte.

Azokat a kifizetéseket, amelyeket a munkaügyi miniszter engedélye alapján csak a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbérének (bérszínvonalának) meghatározásánál lehet figyelmen kívül hagyni, az 1/b pont szerinti egyéb kifizetések között kell számbavenni és a 2/b pont szerinti számított létszám meghatározásánál e kifizetéseket figyelembe kell venni.

8. Az ipari szövetkezetek tagjait és a részükre a bérköltség terhére kifizetett összegeket a munkaviszonyban állókkal azonos módon kell számbavenni.

9. A bérszabályozással kapcsolatos számításoknál a bérköltséget ezer forint pontossággal kell számbavenni, az átlagbért és bérszínvonalat forint pontossággal, a létszámot egy tizedes, a bérszínvonal és a bértömeg százalékban kifejezett változását két tizedes pontossággal kell meghatározni. A számítások során a kerekítés általános szabályai szerint kell eljárni.

3. számú melléklet a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendelethez

A bérfejlesztési mutató

1. Bértömeg-szabályozásban bérfejlesztési mutatóként - a 2. és 7. pontokban foglalt kivételektől eltekintve - a következő elemek összegét kell alkalmazni:

- bérköltség;

- az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredmény (+ nyereség vagy - veszteség);

- munkabérek közterhe;

- értékcsökkenési leírás;

- egyéb bérjellegű költség.

A bérfejlesztési mutató egyes elemeit az éves mérleggel egyezően kell a számításnál figyelembe venni.

2. Az 1. pontban meghatározottól eltérően a következő alágazatokban, szakágazatokban az alábbi bérfejlesztési mutatókat kell alkalmazni:

a) a bolti kiskereskedelem (515), a vendéglátás (517), a vegyes tevékenységű kereskedelem (518) alágazatokban, valamint a zöldség- és gyümölcs nagykereskedelem (5122) és a kölcsönző vállalatok (5193) szakágazatokban:

- az értékesítési árbevétel összegét.

b) a tartósítóipar (1914) szakágazatban:

- a változatlan áron közvetlen úton számított ipari- és építőipari termelési érték összegét.

c) a szesz- és keményítőipar (1921) szakágazatban:

- a bruttó termelési érték összegét.

3. Bérszínvonal-szabályozásban bérfejlesztési mutatóként - a 4. és 7. pontokban foglalt kivételektől eltekintve - az egy főre (képzett összlétszámra) jutó bér és nyereség összegét kell alkalmazni.

4. A 3. pontban meghatározottól eltérően a következő szakágazatokban, vállalatoknál az alábbi bérfejlesztési mutatókat kell alkalmazni:

a) a hírközlés (42) ágazatban:

- az 1. pontban meghatározott bérfejlesztési mutató egy főre (képzett összlétszámra) jutó összegét.

b) az utazási irodák (5192) szakágazatban:

- az egy főre (képzett összlétszámra) jutó értékesítési árbevétel összegét.

c) a külön jogszabályban meghatározott fogyasztási szolgáltató vállalatoknál:

- az egy főre (képzett összlétszámra) jutó nettó fogyasztási szolgáltatási árbevétel összegét.

5. A 3. pont szerinti bérfejlesztési mutatót az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereség és a 3. § (1) bekezdése szerinti bértömeg együttes összegének a képzett összlétszámmal való osztásával kell megállapítani. A bérfejlesztési mutatóban veszteség nem szerepeltethető.

6. A 2/a és a 3/a pontok szerinti bérfejlesztési mutatónál alkalmazandó értékesítési árbevételt az ágazati miniszter által - a munkaügyi miniszterrel és a pénzügyminiszterrel egyetértésben - meghatározott összetevők szerint kell számításba venni.

7. A munkaügyi miniszter az ágazati miniszterek útján külön leirattal szabályozza a bérfejlesztési mutatót, ha az eltér az 1-4. pontokban meghatározott bérfejlesztési mutatótól.

8. A bérfejlesztési mutató értékét ezer forint, az egy főre jutó összegként meghatározott bérfejlesztési mutatót forint, a bérfejlesztési mutató százalékban kifejezett változását egy tizedes pontossággal kell meghatározni. A számítások során a kerekítés általános szabályai szerint kell eljárni.

4. számú melléklet a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendelethez

A bérfejlesztési mutató által lehetővé tett bértömeg-változás és bérszínvonal-növekedés számítása

1. A felhasználható bértömegnek a bérfejlesztési mutató változása alapján a 4. § (2) bekezdése szerint bekövetkező változását a következő szorzószámok alapján kell megállapítani:

Az épülettatározást és karbantartást, valamint az ettől eltérő kivitelezési tevékenységet vegyesen végző vállalatok a táblázat 1. és 2. pontja szerinti szorzószámokból - a tevékenységek szerinti árbevétel-arányokkal súlyozott átlagszámítással - meghatározott szorzószámot kötelesek alkalmazni.

2. A bérfejlesztési mutató növekedése által a 13. § (1) bekezdés szerint lehetővé tett bérszínvonal-növekedést az alábbi szorzószámok alapján kell megállapítani:

3. A relativitással összekapcsolt központi bérszabályozási formákban a bértömeg a 9. § (3) bekezdése alapján, illetve a bérszínvonal a 15. § (2) bekezdése alapján a bérfejlesztési mutató minden egy százalékos növekedése esetén 0,15 százalékkal növelhető.

4. A külön jogszabályban meghatározott fogyasztási szolgáltató vállalatok a 15. § (2) bekezdés szerinti, a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett bérszínvonal-növekedést az alábbi szorzószámok alapján kötelesek megállapítani:

5. A belkereskedelem (51) ágazatban a hálózat változása esetén az 5. számú mellékletben meghatározott módon növekszik vagy csökken a felhasználható bértömeg a bázis-bértömeghez képest.

6. Az 1-5. pontokban meghatározottól eltérő szorzószámokat a munkaügyi miniszter - az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben - az ágazati miniszterek útján, külön leirattal szabályozza

7. A felhasználható bértömeg, valamint a bérfejlesztési mutató által lehetővé tett bérszínvonalnövekedés százalékos mértékét két tizedes pontossággal kell meghatározni. A számítások során a kerekítés általános szabályai szerint kell eljárni.

5. számú melléklet a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendelethez

A belkereskedelemben működő létszám-normatíva rendszer

1. A felhasználható bértömegnek a hálózati alapterülettől függő, a bázis-bértömeghez képest bekövetkező, a 4. számú melléklet szerint meghatározottól független változását a következő pontok alapján kell meghatározni az alábbi alágazatokban, szakágazatokban:

- a zöldség és gyümölcs nagykereskedelem (5122) szakágazatban;

- a bolti kiskereskedelem (515) alágazatban;

- a vendéglátás (517) alágazatban;

- a vegyes tevékenységű kereskedelem (518) alágazatban;

- a kölcsönző vállalatok (5193) szakágazatban,

2. A felhasználható bértömegnek a hálózati alapterület változásához kapcsolódó növekedését vagy csökkenését a következő szorzószámok alapján kell megállapítani:

3. A hálózati alapterületet és annak változását az ágazati miniszter által - a munkaügyi miniszterrel, az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben - meghatározott módon kell számbavenni, illetve meghatározni.

Hálózati alapterületként nem vehető figyelembe az elkülönített raktárak alapterülete.

A tatarozás-karbantartás címén átmenetileg - legfeljebb félévig - zárvatartó egységek alapterületét nem kell alapterület csökkenésként kimutatni. Indokolt esetben a felügyeleti szerv - szövetkezetek esetén a 24. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott szerv - az egy évnél nem hosszabb idejű zárvatartás esetén felmentést engedélyezhet a 2. pont szerinti bértömeg-csökkentési kötelezettség alól.

4. Azokon a területeken (például: szállodák, tüzelőanyag- és egyéb telepek stb.), ahol a 2. pont szerinti normatíva alkalmazására nincs lehetőség, a hálózat bővülése által indokolt létszámigény elismeréséről az ágazati miniszter - a munkaügyi miniszterrel, az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben - dönt.

5. Az 1979. évben év közben megvalósult hálózat-fejlesztés többlet-létszáma bértömeg-kihatásának elismeréséről - dokumentált tényadatok alapján - a felügyeleti szerv [szövetkezetek esetén a 24. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott szerv] dönt. Az elismert bértömeg-kihatás nem haladhatja meg a ténylegesen igénybevett többletlétszám és az 1979. évi bérszínvonal szorzatát.

Tartalomjegyzék