25/1979. (XI. 14.) KPM-ÁH rendelet

a Tehergépjármű Díjszabás módosításáról

A 26/1960. (V. 21.) Korm. számú rendelettel kiadott Gépjármű Fuvarozási Szabályzat 2. §-ának (2) bekezdése, valamint az árszabályozásról szóló 41/1979. (XI. 1.) MT számú rendelet 2. §-ának (1) bekezdése alapján - az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével egyetértésben - a következőket rendelem:

1. §

A 16/1975. (XII. 15.) KPM-ÁH számú rendelettel kiadott Tehergépjármű Díjszabás (a továbbiakban: Díjszabás) 5. § (4) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az egységdíjra vonatkozó megállapodásnak tartalmaznia kell:)

"e) az egységdíj kialakításánál figyelembe vett teljesítményadatok időszakos - legalább évenkénti - felülvizsgálatának időpontját."

2. §

A Díjszabás 9. §-ának (5) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"Ha valamely helységnél - ugyanazon az útvonalon - több "Lakott terület kezdete", illetve "Lakott terület vége" jelzőtábla van, a lakott terület kezdetét jelző táblák közül az elsőt, a végét jelző táblák közül pedig az utolsót kell figyelembe venni."

3. §

(1) A Díjszabás 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A rakodásra a díjszámítási súly minden tonnája után

a) billenőszerkezettel ellátott tehergépjárműnél, ha a lerakás billentéssel történik, 10 perc (ebből a felrakásra 6 perc, a lerakásra 4 perc),

b) egyéb tehergépjárműnél, illetve ha a lerakás nem billentéssel történik, 16 perc (ebből a felés lerakásra 8-8 perc),

áll rendelkezésre (engedélyezett rakodási idő)."

(2) A Díjszabás 10. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A rakodás módját a fuvarokmányon - a 2. sz. Függelékben foglaltak szerint - jelölni kell."

4. §

(1) A Díjszabás 12. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés szerint külön-külön kell kerekíteni:

- az alapdíjat,

- a továbbítási díjat,

- az óradíjat,

- a kilométerdíjat,

- a különleges teljesítmények díját,

- a pótdíjakat,

- a mellékdíjakat,

- a kedvezményeket,

- a tehertaxi fuvardíjat."

(2) A Díjszabás 12. §-a (4) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A díjszámítási távolságot)

"c) a földútpótdíj megállapításához fuvarteljesítményenként egész kilométerre"

(kell felkerekíteni.)

5. §

A Díjszabás 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § Legcsekélyebb fuvardíj, legcsekélyebb teljesítmény

(1) Legcsekélyebb fuvardíjat kell felszámítani, ha az egyébként felszámítható fuvardíj a (2) bekezdésben feltüntetett összeget nem éri el. Ez a rendelkezés a tehertaxival végzett fuvarozásra nem vonatkozik.

(2) A legcsekélyebb fuvardíj fuvarteljesítményenként

a) 5 tonna raksúly alatti tehergépjárműnél 100,- Ft,

b) 5 tonna és ennél nagyobb raksúlyú tehergépjárműnél 120,-Ft,

c) különleges tehergépjárműnél 190,- Ft,

d) tréleres szerelvénynél 190,- Ft

(3) A 33. §-ban meghatározott különleges teljesítmények legcsekélyebb díjszámítási ideje 1 óra.

(4) A legcsekélyebb díjszámítási távolság órakilométerdíjas fuvardíjszámítás esetében a jelentkezéstől az elbocsátásig eltelt időre óránként 10 kilométer."

6. §

A Díjszabás 15. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Eseti fuvarozási szerződésnél, ha a fuvaroztató a szerződéstől egyoldalúan eláll és elállási szándékát a fuvarozás napját megelőző munkanap 16 órájáig bejelenti, az elállásért díjat nem fizet. Ha a bejelentés a megelőző munkanapon 16 óra után vagy egyáltalán nem történik meg, a fuvaroztató a fuvarozónak a tehergépjármű lekötése miatt

- ha a tehergépjárművet még nem állították ki, a 13. § (2) bekezdésében megállapított legcsekélyebb fuvardíj 50%-át,

- ha a tehergépjárművet már kiállították, a felmerült fuvarköltséget, de legalább a 13. § (2) bekezdésében megállapított legcsekélyebb fuvardíjat

köteles megfizetni."

7. §

A Díjszabás 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Súlydíjas fuvardíjszámítást kell alkalmazni.

a) az 5 tonnás és annál nagyobb raksúlyú tehergépjárművel végzett fuvarozásra, kivéve a 22. § (1) bekezdésének a)-e) pontjában említett eseteket,

b) a tehergépjármű raksúlyától függetlenül a billenős tehergépjárművel végzett fuvarozásra, ha a fuvarozott áru lerakása billentéssel történik."

8. §

(1) A Díjszabás 17. §-ának a címe helyébe a következő szöveg lép:

"Díjszámítási súly"

(2) A Díjszabás 17. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) Az alapdíj (20. §) és az engedélyezett rakodási idő [10. § (1) bek.] megállapítása szempontjából díjszámítási súly a fuvarteljesítmény során elfuvarozott árunak a 8. §-ban foglaltak szerint megállapított, illetve ha súlymegállapítás nem történt, a feladó által bevallott, ennek hiányában az átvevő által igazolt súlya. Ha az áru súlya az előbbiek szerint nem határozható meg, díj számítási súly a fuvarozást végző tehergépjármű raksúlya.

(2) A továbbítási díj (21. §) megállapítása szempontjából díjszámítási súly az egész fuvarteljesítmény során a fuvarozást végző tehergépjármű raksúlya.

(3) Ha a fuvarozó a tehergépjármű terhelését bármely okból korlátozza [7. § (6) bek.], a díjszámítási súly megállapítása szempontjából a tehergépjármű raksúlyának a fuvarlevélbe bejegyzett felrakható súlyt kell tekinteni."

(3) A Díjszabás 17. §-ának (4) bekezdése hatályát veszti, (5) és (6) bekezdésének a számozása pedig (4), illetve (5) bekezdésre változik.

9. §

(1) A Díjszabás 18. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A díjszámítási távolság a fuvarteljesítmény során rakottan megtett távolság."

(2) A Díjszabás 18. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A nagyméretű vagy nagysúlyú áruk rakodásához és rögzítéséhez szükséges eszközökkel (kivéve a fuvarozó által díjmentesen rendelkezésre bocsátott magasítót és kötelet), valamint a fuvarozás érdekében rakodólapokkal megtett utat az (1) bekezdés szerinti díjszámítási távolsághoz hozzá kell számítani."

(3) A Díjszabás 18. §-ának (5) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:

"Ha a fuvarozás a fuvarozó által rendelkezésre bocsátott rakszerek vagy rakodólapok felrakásával kezdődik, illetve lerakásával fejeződik be, díjszámítási szempontból a jelentkezés helyén a rakszerek felrakási helyét, az elbocsátás helyén pedig a rakszerek lerakási helyét kell érteni."

(4) A Díjszabás 18. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Jelentkezés előtti és elbocsátás utáni távolságként a következő távolságokat kell figyelembe venni:

a) ha mind a jelentkezés, mind az elbocsátás a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán belül van

- Budapesten 20 kilómétert,

- egyéb helységekben 10 kilométert;

b) ha a jelentkezés a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán belül, az elbocsátás pedig e helység közigazgatási határán kívül van

- a telephelytől a jelentkezésig

Budapesten 10 kilométert,

egyéb helységekben 5 kilométert,

- az elbocsátástól a telephelyig bemért távolságot, ha pedig bemérés nem történt, a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint megállapított távolságot;

c) ha a jelentkezés a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán kívül, az elbocsátás pedig e helység közigazgatási határán belül van

- a telephelytől a jelentkezésig bemért távolságot, ha pedig bemérés nem történt, a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint megállapított távolságot,

- az elbocsátástól a telephelyig

Budapesten 10 kilométert,

egyéb helységekben 5 kilométert;

d) ha mind a jelentkezés, mind az elbocsátás a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán kívül van, a telephelytől a jelentkezésig és az elbocsátástól a telephelyig bemért távolságot, ha pedig bemérés nem történt, a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint megállapított távolságot."

10. §

A Díjszabás 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"20. §

Alapdíj

(1) Az alapdíj-tétel tonnánként

a) billenős tehergépjárművel végzett fuvarozás esetében

(ha lerakás billentéssel történik) 6,50 Ft,

b) egyéb tehergépjárművel végzett fuvarozás esetében

- ha a fuvarteljesítmény során kézi rakodás nem történik 12,- Ft,

- ha a fuvarteljesítmény során vegyesen gépi és kézi rakodás vagy

csak kézi rakodás történik 14,- Ft

(2) Az alapdíj a díjszámítási súly és az alapdíj-tétel szorzata.

(3) Az alapdíj-tétel megállapítása szempontjából közömbös, hogy a rakodógép kinek a tulajdona."

11. §

A Díjszabás 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"21. §

Továbbítási díj

(1) A továbbítási díjtétel tormánként és kilométerenként:

a) billenős tehergépjárművel végzett fuvarozás esetében 2,30 Ft,

b) egyéb tehergépjárművel végzett fuvarozás esetében az átlagos fordulótávolságnak megfelelően

- 20 kilométerig 2,30 Ft,

- 20,1-100 kilométerig 2,10 Ft,

- 100,1 kilométer felett 1,80 Ft.

(2) Az átlagos fordulótávolság a fuvarteljesítmény díjszámítási távolságának [18. § (1) bek.] és a fordulók számának hányadosa.

(3) A továbbítási díj a díjszámítási súly, a díjszámítási távolság és az (1) bekezdés szerinti díjtétel szorzata."

12. §

A Díjszabás 22. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) Órakilométerdíjas díjszámítást kell alkalmazni az 5 tonnánál kisebb raksúlyú tehergépjárművel végzett fuvarozásra - kivéve a tehertaxival végzett és a 16. § (1) bekezdésének b) pontjában említett fuvarozást - valamint a tehergépjármű raksúlyától függetlenül

a) a terítő és begyűjtő fuvarozásra,

b) a vásári és piaci árusok és áruik együttes fuvarozására,

c) a tehergépjárművel végzett különleges teljesítményekre (IV. Fejezet),

d) a biztonsági gépkocsi fuvarteljesítményére (41. §),

e) a meghiúsult fuvarteljesítményre.

(2) Terítő és begyűjtő a fuvarozás akkor, ha

a) a napi fuvarteljesítménynél a fel- és lerakóhelyek fordulónkénti átlagos száma háromnál több. Az egy rakodóhelyen végzett fel- és lerakást a rakodóhelyek számának megállapítása szempontjából egy rakodásnak kell tekinteni,

b) a fuvarteljesítmény során bármelyik fordulóban kereskedelmi bolthálózatba, vagy bolthálózatból történik a fuvarozás, és a jelentkezéstől az elbocsátásig eltelt idő alatt a kilóméterteljesítmény óránként átlagosan a 10 kilométert nem éri el."

13. §

(1) A Díjszabás 24. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Jelentkezés előtti és elbocsátás utáni időként a következő időket kell figyelembe venni:

a) ha mind a jelentkezés, mind az elbocsátás a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán belül van

- Budapesten 2 órát,

- egyéb helységekben 1 órát;

b) ha a jelentkezés a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán belül, az elbocsátás pedig e helység közigazgatási határán kívül van,

- a telephelytől a jelentkezésig

Budapesten 1 órát,

egyéb helységekben 30 percet,

- az elbocsátástól a telephelyig számított időt;

c) ha a. jelentkezés a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán kívül, az elbocsátás pedig e helység közigazgatási határán belül van,

- a telephelytől a jelentkezésig számított időt,

- az elbocsátástól a telephelyig,

Budapesten 1 órát,

egyéb helységekben 30 percet;

d) ha mind a jelentkezés, mind az elbocsátás a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán kívül van, a telephelytől a jelentkezésig és az elbocsátástól a telephelyig számított, időt."

(2) A Díjszabás 24. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A (2) bekezdésben említett számított időt a 25. § (2) bekezdése alapján megállapított - jelentkezés előtti és elbocsátás utáni - távolságok összevont kilométerei után

- tehergépkocsinál, vontatónál (nyerges vontatónál) és tehermotorkerékpárnál megkezdett 30 kilométerenként,

- mezőgazdasági vontatónál megkezdett 20 kilométerenként,

- tréler vontatásnál megkezdett 10 kilométerenként egy-egy órában kell megállapítani."

14. §

A Díjszabás 25. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Jelentkezés előtti és elbocsátás utáni távolságként a következő távolságokat kell figyelembe venni:

a) ha mind a jelentkezés, mind az elbocsátás a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán belül van

- Budapesten 20 kilométert,

- egyéb helységekben 10 kilométert;

b) ha a jelentkezés a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán belül, az elbocsátás pedig e helység közigazgatási határán kívül van

- a telephelytől a jelentkezésig

Budapesten 10 kilométert,

egyéb helységekben 5 kilométert,

- az elbocsátástól a telephelyig bemért távolságot, ha pedig bemérés nem történt, a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint megállapított távolságot;

c) ha a jelentkezés a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határán kívül, az elbocsátás pedig e helység közigazgatási határán belül van

- a telephelytől a jelentkezésig bemért távolságot,

ha pedig bemérés nem történt, a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint megállapított távolságot,

- az elbocsátástól a telephelyig

Budapesten 10 kilométert,

egyéb helységekben 5 kilométert;

d) ha mind a jelentkezés, mind az elbocsátás a tehergépjármű telephelyéül szolgáló helység közigazgatási határon kívül van, a telephelytől a jelentkezésig és az elbocsátástól a telephelyig bemért távolságot, ha pedig bemérés nem történt, a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint megállapított távolságot."

15. §

A Díjszabás 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"29. §

Óra- és kilométer díjtételek

"

16. §

A Díjszabás 30. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Kihelyezés esetében a fuvarozó megkezdett munkanaponként és gépjárművezetőnként 40,- Ft kihelyezési díjat számít. Munkanapon a szerződésben meghatározott foglalkoztatási napokat kell érteni. Nem tekinthető munkanapnak a (6) bekezdés szerinti elvonás, a tehergépjármű meghibásodása, valamint a fuvarozó miatt egyéb okból kieső nap."

17. §

A Díjszabás 32. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az üzemi fuvarozás fuvardíját a 26. §-ban, a 38. § (3) bekezdésében, illetve a 40. §-ban foglaltak szerint kell megállapítani."

18. §

A Díjszabás 36. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Nyerges vontatóval végzett vontatócserés fuvarozásnál, vagy váltott pótkocsis fuvarozásnál - ha a rakodást legalább részben a fuvaroztató végzi - a többlet pótkocsik díja megegyezik az (1) bekezdésben meghatározott bérleti díjjal. A díjszámítás alapja a pótkocsit vontató tehergépjármű fuvarban eltöltött ideje. A többlet-pótkocsik egyszeri fel- és elvonulására a (2) bekezdés szerinti díjakat kell felszámítani."

19. §

A Díjszabás 37. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a bekezdés a következő f) ponttal egészül ki:

(Különleges felépítményű tehergépjármű, amelynek)

"a) alvázára vagy rakfelületére tartósan vagy leszerelhetően hordót, fémhengert, más edényt (tartálykocsi) szilárdan rászereltek, függetlenül attól, hogy a tartály kinek a tulajdona,"

"f) kialakítása egytengelyes utánfutóval végzett fuvarozásra alkalmas."

20. §

(1) A Díjszabás 38. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A különleges tehergépjárművekkel végzett fuvarozás és egyéb tevékenység díját - a (2), a (3) és a (8) bekezdésben említett eseteket kivéve - a teljesítmény jellegének megfelelő díjszámítási mód alapján kell megállapítani, oly módon, hogy a 19., illetve a 26. §-ban foglaltak szerint megállapított díjat

a) a 37. § (2) bekezdésének a) és b) pontjában felsorolt járművek esetében 100%-kal,

b) a 37. § (1) bekezdésének b), (2) bekezdésének c) és e), valamint (3) bekezdésének b)-e) pontjaiban felsorolt járművek esetében 50%-kal,

c) a 37. § (2) bekezdésének d) és (3) bekezdésének a) pontjában felsorolt járművek esetében 30%-kal,

d) a 37. § (3) bekezdésének f) pontjában feltüntetett járműszerelvény esetében (függetlenül attól, hogy az utánfutó kinek, a tulajdona) 25%-kal

kell növelni.

(2) Átköltözési ingóságnak a 37. § (3) bekezdésének e) pontjában említett tehergépjárművel végzett fuvarozása esetében órakilométerdíjas díjszámítást kell alkalmazni (a fuvardíjat 50%-kal növelni kell).

(3) A 37. § (1) bekezdésének c) ponjtában említett fuvarozás és egyéb tevékenység díját órakilométerdíjas díjszámítás alapján az alábbi óra- és kilométer díjtételekkel kell felszámítani:

A fuvardíjon felül a kétszeri (fel- és le) csörlőzésért összesen 60,- Ft számítható."

(2) A Díjszabás 38. §-a a következő (4)-(6) bekezdéssel egészül ki, jelenlegi (4) és (5) bekezdésének a számozása pedig (7), illetve (8) bekezdésre változik:

"(4) Ha járműszerelvényben csak az egyik jármű (csak a vontató jármű vagy csak a pótkocsi) különleges, az (1), illetve (2) bekezdésben említett pótlék csak e különleges jármű után számítható. Ha pedig a járműszerelvény mindegyik járműve különleges jármű, de e járművek eltérő mértékű pótlék alá esnek, a pótlékot a járművek raksúlya arányának megfelelő százalékos mértékben, az egész járműszerelvény után egységesen kell felszámítani

(5) Különleges tehergépjármű igénybevételére kötött szerződés esetében az (1), illetve (2) bekezdésben szereplő pótlék akkor is felszámítható, ha a fuvaroztató a tehergépjármű különleges berendezését nem vette igénybe.

(6) Ha a különleges tehergépjármű különleges berendezése üzemképtelen, vagy megállapodás alapján a tehergépjármű normál tehergépjárműként fuvaroz, az (1) bekezdésben meghatározott pótlékok nem számíthatók fel. Ha azonban több különleges berendezés közül csak az egyik hibásodott meg, a másik berendezés pedig üzemel, az üzemelő berendezés után a pótlék felszámítható."

21. §

A Díjszabás 40. §-ának (3) bekezdésében a díjtáblázat helyébe a következő rendelkezés lép:

"Tréler óra- és kilométer díjtételek:

"

22. §

A Díjszabás 42. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha a fuvarteljesítmény során az üres kilométerek mennyisége a rakott kilométerek mennyiségét [18. § (5) bek.] meghaladja, a többlet üres kilométerek után a fuvarozó kilométerenként - a tehergépjármű raksúlya (7. §) szerint -

9,9 tonnáig 7,- Ft,

10-14,9 tonnáig 8,- Ft,

15 tonna és a felett 10,- Ft

pótdíjat számít."

23. §

A Díjszabás 43. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az állásidő-pótdíj összege percenként

- billenős tehergépjármű esetében 1,20 Ft,

- egyéb tehergépjármű esetében 1,50 Ft."

24. §

A Díjszabás 44. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"44. §

Földút pótdíj

(1) A fuvarozó a tehergépjárművel földúton megtett távolságra pótdíjat számít.

(2) A pótdíj-köteles távolságot közös beméréssel vagy közös megállapodással, ennek hiányában a tehergépjármű kilométermérő műszerével kell megállapítani. A kilométermérő műszer használhatatlansága esetében a pótdíj-köteles távolságot úgy kell - időátszámítással - megállapítani, hogy a menetidő minden percét 200 méternek kell tekinteni.

(3) A földúton megtett távolság után kilométerenként 5,- Ft pótdíjat kell felszámítani."

25. §

A Díjszabás 45. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"45. §

Túlsúlypótdíj

A tehergépjármű raksúlyát (7. §) meghaladó árusúly után pótdíjat kell felszámítani. A pótdíj - függetlenül a díjszámítás módjától - a fuvardíjon felül tonnánként és kilométerenként 2,30 Ft."

26. §

A Díjszabás 48. §-ának

- (1) bekezdésében a mosási díj 22,- Ft-ról 24,- Ft-ra,

- (2) bekezdésében a fertőtlenítési díj 45,- Ft-ról 50,- Ft-ra

változik.

27. §

A Díjszabás 53. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha a fuvarteljesítmény során a rakott kilométerek mennyisége az üres kilométerek mennyiségét [18. § (5) bek.] meghaladja, a többlet rakott kilométerek után a fuvaroztatót kilométerenként a tehergépjármű raksúlya szerint

- 9,9 tonnáig 5,- Ft,

- 10-14,9 tonnáig 6,- Ft,

- 15 tonna és a felett 8,- Ft

kedvezmény illeti meg."

28. §

A Díjszabás 54. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az engedélyezett rakodási időnél rövidebb ideig tartó tehergépjármű-állás esetén, ha a felvagy a lerakást vagy mindkettőt a fuvaroztató végezte, a fuvaroztatót az általa megtakarított idő minden percéért

- billenős tehergépjármű esetében 0,90 Ft,

- egyéb tehergépjármű esetében 1,- Ft

kedvezmény illeti meg."

29. §

A Díjszabás 55. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) Az alapdíj a tehertaxi kiállításával kapcsolatos előkészítési munkáért, valamint az első -alábbiakban meghatározott - méterek megtételéért, illetve várakozási percekért fizetendő díj.

Az alapdíj 12,- Ft, amely

a) 1 tonna raksúlyig 1400 méter, illetve 11,2 perc várakozás díja,

b) 1,1-2 fonna raksúlyig 1280 méter, illetve 9,2 perc várakozás díja,

c) 2,1-3 tonna raksúlyig 1120 méter, illetve 9,2 perc várakozás díja,

d) 3,1-4 tonna raksúlyig 1000 méter, illetve 8,4 perc várakozás díja.

(4) Az egységdíj az alapdíjon felül minden további megkezdett - alábbiakban meghatározott - méterek megtételéért, illetve várakozási percekért fizetendő díj. Az egységdíj 2,- Ft, amely

a) 1 tonna raksúlyig 350 méter, illetve 2,8 perc várakozás díja,

b) 1,1-2 tonna raksúlyig 320 méter, illetve 2,3 perc várakozás díja,

c) 2,1-3 tonna raksúlyig 230 méter, illetve 2,3 perc várakozás díja,

d) 3,1-4 tonna raksúlyig 250 méter, illetve 2,1 perc várakozás díja.

(5) A fuvardíj jelző készülék fuvarozás közben történt meghibásodása esetében a használhatatlanná válást követő teljesítményért az addig mutatott fuvardíjon felül

a) 1 tonna raksúlyig

- kilométerenként 5,70 Ft-ot,

- várakozási időre percenként 0,80 Ft-ot,

b) 1,1-2 tonna raksúlyig

- kilométerenként 6,10 Ft-ot,

- várakozási időre percenként 1,- Ft-ot,

c) 2,1-3 tonna raksúlyig

- kilométerenként 7,- Ft-ot,

- várakozási időre percenként 1,- Ft-ot,

d) 3,1-4 tonna raksúlyig

- kilométerenként 8.- Ft-ot,

- várakozási időre percenként 1,- Ft-ot

kell felszámítani."

30. §

A Díjszabás 2. számú Függeléke helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. sz. Függelék

A rakodási módok jelölései az egyesített menet- és fuvarlevél "j" rovatában a kövekezők:

Fuvarozó kézi rakodása SK

Fuvarozó gépi rakodása SG

Fuvaroztató kézi rakodása IK

Fuvaroztató gépi rakodása IG

Fuvarozó és fuvaroztató közös kézi rakodása KK

Fuvarozó és fuvaroztató közös gépi rakodása KG

Lerakás billentéssel B

S = saját

I = idegen

K = közös

K = kézi

G = gépi

B = billentés

Minden további megkülönböztetés mellett az itt felsorolt jelzéseket alkalmazni kell.

Az oldal- és hátsóemelőfal működtetése, a tartályos felépítményű tehergépjármű töltése, ürítése gépi rakodásnak minősül.

A fuvaroztató tehergépjárműre szerelt tartályának ürítése idegen gépi rakodásnak tekintendő (IG).

G jelzést kell alkalmazni élő állatoknak a tehergépjárműre való fel-, illetve az onnan lehajtására is."

31. §

Ez a rendelet az 1980. évi január hó 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a Díjszabás 7. § (1) bekezdésének e) pontja, 18. §-ának (2) bekezdése, valamint 35. §-a hatályát veszti.

Pullai Árpád s. k.,

közlekedés- és postaügyi miniszter