Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

26/1979. (XI. 1.) PM-MüM együttes rendelet

egyes kommunális és közüzemi szolgáltató vállalatok jövedelemszabályozási és anyagi érdekeltség rendjéről

A 36/1979. (XI. 1.) MT számú rendelet 1. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével - a következőket rendeljük:

1. §

(1) A rendelet hatálya az 1. számú mellékletben megjelölt vállalatokra (a továbbiakban: vállalat) terjed ki.

(2) E rendelet alkalmazása szempontjából a vállalat besorolása tekintetében a Központi Statisztikai Hivatal ágazati osztályozási rendszere az irányadó.

2. §

A vállalat nyereségéből általános nyereségadót (a továbbiakban: nyereségadó) köteles fizetni.

3. §

(1) A nyereségadó alapja az év végi mérleg szerinti nyereség városi és községi hozzájárulással, valamint egyéb jogszabályban meghatározott összeggel csökkentett része (a továbbiakban: adóköteles nyereség).

(2) A nyereségadó mértéke az adóköteles nyereség 40 százaléka.

(3) A nyereségadó mértékét a pénzügyminiszter a jelen rendeletben foglaltakból eltérően is megállapíthatja.

4. §

(1) A beszámolási időszak adóköteles nyereségének a nyereségadóval, a tartalékalap képzéssel, valamint a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendeletben meghatározott prémiumokkal és jutalmakkal csökkentett összege fejlesztési alap képzésre és a jutalmazási alap kiegészítésére [13. § (2) bekezdés] szolgál.

(2) Az e rendeletben foglalt korlátozásokon belül a vállalat jogosult eldönteni, hogy az adóval, kötelező tartalékalap-képzéssel, valamint a visszapótlási kötelezettséggel csökkentett nyereségének mekkora hányadát fordítja a fejlesztési alap képzésére, illetőleg a jutalmazási alap kiegészítésére.

5. §

(1) A vállalat évenként a tárgyévi nyereségadóval csökkentett nyereség 10 százalékát köteles a tartalékalapba helyezni.

(2) Ha a vállalatot a tartalékalap korábbi években történt igénybevétele miatt visszapótlási kötelezettség terheli, a visszapótlást az általános nyereségadóval és tartalékalap képzési kötelezettséggel csökkentett nyereségből, a kötelező tartalékalap képzésen felül kell teljesíteni.

(3) A vállalatnak addig kell tartalékalapot képeznie, amíg a tartalékalapba helyezett összeg el nem éri a tárgyévi mérleg szerinti bérköltség 10 százalékát

6. §

(1) Az a vállalat, amely éves mérlegében veszteséget mutat ki, a tartalékalapját - visszapótlási kötelezettséggel - köteles veszteségének rendezésére fordítani. Ebben az esetben az igénybevett tartalékalap után fizetett nyereségadót a költségvetés az igénybevételkor érvényes kulcsok szerint a tartalékalapba visszatéríti, ennek mértékéig a vállalatot visszapótlási kötelezettség nem terheli.

(2) A tartalékalap, illetőleg annak az éves mérleg szerinti veszteség kiegyenlítése után fennmaradó összege - visszapótlási kötelezettséggel - a következő sorrendben vehető igénybe:

a) a fejlesztési alap kiegészítésére, ha az nem nyújt fedezetet a vállalat által a bankkal kötött fejlesztési hitel- (kölcsön-) szerződésen alapuló kötelezettségekre;

b) a jutalmazási alap kiegészítésére.

(3) A tartalékalapot a jutalmazási alap kiegészítésére akkor lehet igénybe venni, ha a nyereségből képzett jutalmazási alap bérköltséghez viszonyított aránya a tárgyévben nem éri el az előző évi szintet. A kiegészítés legfeljebb olyan mértékű lehet, hogy a megnövelt, nyereségből képzett jutalmazási alap bérköltséghez viszonyított aránya az előző évit ne haladja meg.

(4) A vállalat jutalmazási alapját a (3) bekezdés szerint azonban csak akkor egészítheti ki, ha a nyereségből képzett fejlesztési alap összege az előző évit nem haladja meg.

(5) Éves mérlegében veszteséget kimutató vállalat tartalékalapját a jutalmazási alap kiegészítésére a (3) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén is csak a vállalat felügyeletét ellátó szerv előzetes engedélye alapján veheti igénybe.

7. §

(1) A tartalékalapból a veszteség rendezésére igénybevett összeget a vállalatnak adózott nyereségéből legfeljebb öt éven belül, egyenlő részletekben kell visszapótolnia.

(2) A tartalékalapból a fejlesztési és a jutalmazási alap kiegészítésére igénybevett összeget legfeljebb 2 éven belül, egyenlő részletekben kell a tartalékalapba visszapótolni.

(3) A visszapótlási kötelezettség megszűnik, amennyiben a tartalékalap összege eléri az 5. § (3) bekezdésében meghatározott szintet

(4) A jutalmazási, illetve a fejlesztési alap kiegészítésére igénybevett tartalékalapot abból az alapból kell visszapótolni, amelynek kiegészítésére azt felhasználták. Együttes igénybevétel esetén az (1)-(3) bekezdés szerinti visszapótlási időt külön-külön kell meghatározni.

(5) A vállalat visszapótlási kötelezettsége az igénybevett tartalékalap után az igénybevételt követő évben kezdődik.

(6) Ha a vállalat a tartalékalapot több egymást követő évben is igénybe veszi, az első felhasználási évre vonatkozó visszapótlási kötelezettség az utolsó igénybevételt követő évben kezdődik. A további évek felhasználása miatti visszapótlás az első igénybevétel pótlásának megkezdése után, a tartalékalap további igénybevételének megfelelő ütemben, a következő években kezdődik.

8. §

A tartalékalapot rendeltetésszerű felhasználásáig a vállalatnak - az éves nyereségadó elszámolást követő befizetéssel egyidejűleg - a számlavezető pénzintézetnél elkülönített (zárolt) bankszámlán kell elhelyeznie. A bank a betéti összeg után a mindenkori hitelpolitikai irányelvek szerint érvényes betéti kamatot téríti.

9. §

(1) A vállalat az adóval csökkentett nyereségéből - figyelemmel a fejlesztési alapot terhelő esedékes kötelezettségeire, továbbá a tartalékalap és jutalmazási alap képzés szabályaira - fejlesztési alapot képez.

(2) A fejlesztési alapba kell helyezni továbbá:

a) a vállalat állóeszköz-állománya után elszámolt értékcsökkenési leírás teljes összegét;

b) a házkezelési tevékenységet végző vállalatnál a lakóházjavítási alapból a kezelésében levő tanácsi lakásalap-ingatlanok bruttó értékének a külön jogszabályban meghatározott ezrelékét;

c) a tanács fejlesztési alapjából juttatott összeget;

d) a más vállalat által átadott fejlesztési alapot;

e) külön rendelkezés alapján az alapba helyezhető összeget.

10. §

(1) A vállalat a fejlesztési alapot a következő kötelező sorrendben és célokra használhatja fel:

a) az állammal és a bankkal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

b) forgóalap-feltöltésre;

c) más vállalatokkal és szervekkel szemben fennálló és a fejlesztési alapból fizetendő tartozások fedezésére;

d) a vállalat saját elhatározásának megfelelő fejlesztési célú kifizetésre, illetve a hitelfelvételekhez szükséges saját forrás biztosítására;

e) a beruházási célú gépek és berendezések importjával összefüggő forintfedezetek biztosítására;

f) egyéb célra, amennyiben erről külön jogszabály intézkedik.

(2) A vállalat a fejlesztési alapjából az (1) bekezdésben meghatározott célokra fel nem használt pénzösszeget az állami vállalatokra vonatkozó jogszabályok szerint

a) a vállalati dolgozók lakásépítésének támogatására fordíthatja;

b) gazdasági társulás céljára felhasználhatja;

c) ideiglenesen vagy véglegesen átengedheti más vállalat, intézmény vagy a tanács számára, illetőleg annak terhére kereskedelmi hitelt (áruhitelt) vagy előleget nyújthat.

11. §

A vállalatnál képződő fejlesztési alapot a felügyeletet gyakorló szerv csak abban az esetben vonhatja el, illetve csoportosíthatja át, ha a vállalat alaptevékenysége tartósan (legalább három éven át) csökken.

12. §

A vállalat a negyedévenként elszámolandó értékcsökkenési leírás egy hónapra eső összegét havonta köteles az illetékes pénzintézetnél vezetett "Fejlesztési Alap (amortizációs) betétszámla" javára átutalni. A lakóház javítási alapból képezhető fejlesztési alap összegét a tanácsi lakásalap-ingatlanok előző negyedév végi tényleges bruttó értéke alapján [a 9. § (2) bekezdésének b) pontjában előírt képzési kulcs negyedrészével számolva] kell kiszámítani és az ennek megfelelő összeget a fejlesztési alapba helyezni.

13. §

(1) A vállalat - saját hatáskörében és az eredmény nagyságától függetlenül - a mérleg szerinti bérköltsége legfeljebb 5 százalékának megfelelő összeget az év végén jutalmazási alapjába helyezheti, amelyet különféle ráfordításként kell elszámolnia.

(2) A vállalat az (1) bekezdés szerint képzett jutalmazási alapját az adóval csökkentett nyereségéből kiegészítheti. A kiegészítés azonban nem lehet több, mint a mérleg szerinti bérköltség 4 százaléka.

(3) A vállalat a jutalmazási alapot a (2) bekezdés szerint csak akkor egészítheti ki, ha a kötelező tartalékalap képzési kötelezettségének és a fejlesztési alapot terhelő esedékes kötelezettségeinek (hiteltörlesztés, beruházási szállítás ellenértékének kifizetése, forgóalap-feltöltés, tartalékalap visszapótlás stb.) eleget tett.

(4) Az önálló ingatlankezelő vállalatok szabályozási rendszere szerint működő város- és községgazdálkodási vállalatok a külön jogszabályban [13/1979. (PK 17.) PM-MüM számú együttes utasítás] meghatározott összeget helyezhetik - különféle ráfordításként elszámolva - a jutalmazási alapba.

(5) Az (1)-(2) és (4) bekezdésben foglalt jogcímeken felül közvetlenül a jutalmazási alapba helyezhetők:

a) a vállalat jutalom jellegű bevételei, az MT-SZOT Vörös Zászló, valamint a Kiváló Vállalat cím adományozásával kapcsolatos összeg;

b) támogatás (kedvezmény) címén közvetlenül a jutalmazási alapba juttatott összeg;

c) a tartalékalapból a jutalmazási alap kiegészítésére felhasználható összeg [6. § (3) bekezdés];

d) külön rendelkezés szerint az alapba helyezhető összeg.

14. §

(1) A jutalmazási alapból kifizetéseket a következő kötelező sorrend szerint kell teljesíteni:

a) a központilag meghatározott bérszínvonal-növelést meghaladó bérfejlesztés miatt az állami költségvetést megillető bérfejlesztési befizetés;

b) a jóléti és kulturális alaphiány pótlása;

c) egyéb - jogszabályban meghatározott - kifizetések (jutalom, prémium, év végi részesedés stb.).

(2) A jutalmazási alap felhasználásának, valamint pénzügyi és számviteli elszámolásának a jelen rendeletben nem szabályozott kérdéseiben a részesedési alapra vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.

15. §

(1) A vállalat a megrendelésre végzett ipari és építőipari tevékenység után termelési adót köteles fizetni.

(2) Mentes a termelési adó fizetési kötelezettség alól az olyan tevékenység, amelynek eredményeként létrejött teljesítmény (termék, létesítmény, szolgáltatás) a vállalat besorolása szerinti szakágazat tevékenységi körének ellátását elősegíti. Ezen tevékenységek részletes meghatározását a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(3) A termelési adó alapja az adóköteles tevékenységből elért nettó árbevétel, mértéke 5 százalék.

16. §

(1) A vállalatnál - a 12/1979. (XI. 1.) MüM számú rendeletben meghatározott - központi bérszínvonal szabályozást kell alkalmazni.

(2) A házkezelési tevékenységet is végző város- és községgazdálkodási vállalatok a bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszámot a 13/1979. (PK 17.) PM-MüM számú utasítás 11. §-ának (2)-(3) bekezdései figyelembevételével kötelesek meghatározni.

17. §

(1) A vállalat magasabb vezető állású dolgozói éves prémium feladatainak meghatározásánál, valamint jutalmának kifizetésénél a 14/1979. (XI. 1.) MüM rendeletet a (2)-(3) bekezdésekben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A prémium mértékének és feltételeinek meghatározása, azok teljesítésének elbírálása, valamint a prémium és a jutalom kifizetésének engedélyezése az ágazati miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője), a tanácsi vállalatok esetén az előzőek által kiadott irányelvek alapján a munkaügyi és a pénzügyi szakigazgatási szerv egyetértésével a vállalat felügyeletét ellátó szakigazgatási szerv feladata. Véleménykülönbség esetén - a tanácsi vállalatoknál - a vállalat felügyeletét ellátó tanács végrehajtó bizottsága dönt.

(3) Az éves prémiumfeladatok meghatározásának és a magasabb vezetőállású dolgozókkal való közlésének határideje a tárgyév március 1. napja.

18. §

Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az állami vállalatok jövedelemszabályozási és anyagi érdekeltségi rendjére vonatkozó általános rendelkezések az irányadók.

19. §

(1) Ez a rendelet 1980. január 1. napján lép hatályba. Egyidejűleg a 44/1975. (XI. 22.) PM-MüM számú együttes rendelet, valamint az ezzel kapcsolatos összes - a Pénzügyminisztérium által kiadott - leirat hatályát veszti.

(2) E jogszabály rendelkezéseit első ízben az 1980. évi eredmény és vállalati érdekeltségi alapok elszámolásánál, az 1980. évben végzett tevékenységek után esedékes termelési adó kiszámításánál, továbbá a magasabb vezető állású dolgozók 1980. évi prémiumának és jutalmának megállapításánál és kifizeténél kell alkalmazni.

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter

Trethon Ferenc s. k.,

munkaügyi miniszter

1. számú melléklet a 26/1979. (XI. 1.) PM-MüM számú együttes rendelethez

A rendelet hatálya alá a következő szakágazatba sorolt és külön említett vállalatok tartoznak:

6111. Vízellátás, csatornázás, fürdőszolgáltatás

7821. Köztisztasági szolgáltatás

7822. Településtisztasági szolgáltatás

7823. Parkosítás és városi kertészet

7824. Kéményseprés és tüzeléstechnikai szolgáltatás

7825. Temetkezés

7826. Egyéb város- és községgazdálkodási szolgáltatás

7827. Távfűtés és melegvíz-szolgáltatás

Az ÉVM felügyelete alá tartozó Építőipari Szolgáltató Vállalat.

2. számú melléklet a 26/1979. (XI. 1.) PM-MüM számú együttes rendelethez

A rendelet 15. § (2) bekezdése szerint a termelési adó fizetése alól a következő, megrendelésre végzett - a vállalat alapító levelében szereplő -ipari és építőipari tevékenységek mentesek:

1. Valamennyi szakágazatban mentesek a vállalat besorolása szerinti szakágazatba tartozó szolgáltatási tevékenység gépeinek és berendezéseinek fenntartási munkái.

2. Az egyes szakágazatokba tartozó vállalatok termelési adómentes tevékenységei a következők:

A vízellátás, csatornázás és fürdőszolgáltatásnál: a szolgáltatás létesítményeinek építése és fenntartása.

A köztisztasági szolgáltatásnál az ellátott település közigazgatási határain belül a balesetveszélyes úthibák ideiglenes megszüntetése, kisebb felületű útjavítások végzése, a lerakóhelyekre vezető egyszerű szerkezetű utak építése és fenntartása, útburkolati jelek készítése és javítása, az utak melletti lefolyók és árkok karbantartása.

A településtisztasági szolgáltatásnál: a lakóterületek közigazgatási határain belül végzett közcsatorna- és árokrendszerek tisztítása, karbantartása és felújítása, valamint minden olyan ipari vagy építőipari tevékenység, amely a 13/1975. (VIII. 30.) ÉVM számú rendelet alapján településtisztasági szolgáltatásnak minősül.

A parkosítás és városi kertészetnél: zöldterület kialakítás, véderdő kezelés a parkok rendeltetésszerű használatához tartozó létesítmények (kerítések, játszótéri és parkberendezések, valamint felszerelések) készítése és fenntartása, virágok és növények megbízás szerinti célokra való feldolgozása.

A kéményseprés és tüzeléstechnikai szolgáltatásnál: kémények építése, fenntartása és vizsgálata, továbbá tüzeléstechnikai berendezések és azok tartozékainak vizsgálata és fenntartása.

A temetkezési szolgáltatásnál: a temetők fenntartásával, valamint üzemeltetésével összefüggő ipari és építőipari tevékenységek, a sírkőüzemi tevékenység, továbbá a koszorú és virágcsokor készítés.

A távhőellátásnál: a szolgáltatás létesítményeinek építése és fenntartása.

A város- és községgazdálkodási szolgáltatásnál: az ide tartozó vállalatok tevékenységi köre szerint az előbb felsoroltak, továbbá a lakóház-javítási alap terhére végzett ipari és építőipari tevékenység.

Tartalomjegyzék