37/1979. (XI. 1.) MT rendelet
a vállalati bérszabályozás, a részesedési alap felhasználása és a magasabb vezető állású dolgozók anyagi érdekeltségi rendszeréről
I. A rendelet hatálya
1. §
E rendelet hatálya kiterjed - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az állami vállalatra, a trösztre, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetre, a társadalmi szervezet vállalatára, az ipari szövetkezetre, valamint a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetre, a szövetkezeti vállalatra, továbbá a jogi személyiségű gazdasági társulásra (a továbbiakban együtt: vállalat).
II. A vállalati bérszabályozás rendszere
2. §
(1) A bérszabályozási rendszer tartalmazza a vállalatok bérfelhasználására vonatkozó előírásokat.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt rendszer keretében a következő bérszabályozási formák alkalmazhatók:
a) vállalati teljesítményhez kötött bértömegszabályozás,
b) központi bértömeg-szabályozás,
c) relativitással összekapcsolt központi bértömeg-szabályozás,
d) vállalati teljesítményhez kötött bérszínvonalszabályozás,
e) központi bérszínvonal-szabályozás, vagy
f) relativitással összekapcsolt központi bérszínvonal-szabályozás.
(3) A vállalatnál alkalmazandó bérszabályozási formát a Központi Statisztikai Hivatal egységes ágazati osztályozási rendszere alapul vételével kell meghatározni. A vállalatnál alkalmazott bérszabályozási forma csak kivételes esetben változtatható.
3. §
(1) A vállalati teljesítményhez kötött bérszabályozási formáknál a bérfejlesztési befizetés nélküli bérfelhasználást a bérfejlesztési mutató és a hozzárendelt szorzószám határozza meg.
(2) A központi bérszabályozási formáknál a bértömeg, illetve a bérszínvonal a népgazdasági tervvel összhangban központilag meghatározott mértékkel növelhető.
(3) A relativitással összekapcsolt központi bérszabályozási formáknál a bérfejlesztési befizetés nélküli bérfelhasználást részben a népgazdasági tervvel összhangban központilag meghatározott mérték, részben pedig bérfejlesztési mutató és a hozzárendelt szorzószám határozza meg.
(4) A bértömeg-szabályozási formáknál a bérszínvonal alakulását is szabályozni kell.
(5) A szorzószámokat és a mértékeket úgy kell megállapítani, hogy azok a bérszabályozási rendszerben előírt feltételek teljesülése esetén átlagosan biztosítsák a népgazdasági tervben meghatározott bérnövekedést.
4. §
(1) A bérfejlesztési mutató növekedése által lehetővé tett, illetve a központilag engedélyezett mértéket meghaladó bérfejlesztést bérfejlesztési befizetési kötelezettség terheli.
(2) Egységes bérfejlesztési befizetési kötelezettséget kell előírni a külön jogszabályban meghatározott mértéken felüli bérszínvonal-növekedés után is.
5. §
A bérfejlesztési befizetést a részesedési alap terhére az egyéb kötelezettségeket megelőzően kell teljesíteni.
6. §
A bérszabályozás rendszerének részletes szabályait, különösen az egyes bérszabályozási formák alkalmazási körét, a bérnövekedés mértékét meghatározó szorzószámokat, a bérfejlesztési mutatókat, a bérfejlesztési mutató csökkenése esetén alkalmazandó rendelkezéseket, a bértömeg és a létszám számbavételének szabályait, valamint a bérszínvonal- és a bértömeg-tartalékolás, továbbá a megelőlegezett bérfejlesztés rendjét, illetve a központilag biztosított bérfejlesztési befizetési kedvezményre vonatkozó előírásokat a munkaügyi miniszter - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával, az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával, valamint a külön jogszabályban meghatározott esetekben az ágazati miniszterrel egyetértésben - állapítja meg.
III. A részesedési alap felhasználása
7. §
A részesedési alapnak a bérfejlesztési befizetés teljesítése után fennmaradó részét a vállalat
- a jóléti és kulturális alap-hiány kiegyenlítésére, majd
- prémiumok, jutalmak és év végi részesedés kifizetésére,
- újítási díjakra és a műszaki fejlesztést szolgáló - nyilvánosan meg nem hirdetett - pályázatok díjazására,
- tanulmányi ösztöndíjakra,
- vissza nem térülő lakásépítési támogatásra, valamint
- a jogszabályok által meghatározott egyéb célokra
használhatja fel.
8. §
A részesedési alap felhasználására vonatkozó részletes szabályokat a munkaügyi miniszter - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával, az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával, és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával, valamint a külön jogszabályban meghatározott esetekben az ágazati miniszterrel egyetértésben - állapítja meg.
IV. A magasabb vezető állású dolgozók anyagi érdekeltségi rendszere
9. §
(1) A vállalatok magasabb vezető állású, ipari szövetkezeteknél magasabb vezetői munkakört betöltő (a továbbiakban együtt: magasabb vezető állású) dolgozói részére vállalati teljesítménymutatóhoz kötött éves prémiumfeladatot kell kitűzni, valamint részükre éves tevékenységük komplex értékelése alapján jutalom fizethető.
(2) A magasabb vezető állású dolgozó az alapbérét, ipari szövetkezeteknél alapmunkadíját (a továbbiakban: alapbér) valamint az (1) bekezdésben megjelölt prémiumot és jutalmat meghaladóan egyéb díjazásban - jogszabályban meghatározott eseteken kívül - nem részesülhet.
10. §
(1) A prémiumfeladat alapjául a vállalati jövedelmezőségi mutató alkalmazását kell előírni. Ha ez a gazdálkodási feltételek miatt nem alkalmazható - kivételesen -, az érintett vállalatokra érvényes bérszabályozás szerinti mutató alkalmazását kell elrendelni.
(2) Az ágazati miniszter a munkaügyi miniszterrel egyetértésben indokolt esetben az (1) bekezdéstől eltérő mutató vagy prémiumfeladat előírását engedélyezheti.
11. §
(1) A komplex értékelésen alapuló jutalomra való érdemességet és a jutalom mértékét a vállalati komplex tevékenység, különösen a fejlesztés, a struktúraátalakítási, a piaci, a külkereskedelmi, illetve a lakossági ellátás és a készletgazdálkodás terén kifejtett tevékenység, valamint a munkaerőgazdálkodás hatékonyságának értékelése alapján kell meghatározni.
(2) A komplex értékelésen alapuló jutalom felső határa - a vállalatok kategóriái szerint differenciáltan - a magasabb vezető állású dolgozó kifizetett éves alapbérének tíz-húsz százaléka.
12. §
(1) A magasabb vezető állású dolgozó éves prémiumának és komplex értékelésen alapuló jutalmának forrása - eltérő rendelkezés hiányában -a városi-községi hozzájárulással - szövetkezetnél az érdekképviseleti szervek fenntartási hozzájárulásával is a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezeteknél a Tagsági Érdekeltségi Alapra történő befizetéssel is - külön jogszabály szerint meghatározott fizetési kötelezettségekkel, valamint az általános nyereségadóval, a kötelező tartalékképzéssel és visszapótlással csökkentett nyereség.
(2) A magasabb vezető állású dolgozó prémiumát és jutalmát a munkajogi, a társadalombiztosítási, valamint a térítési díjak alapjául szolgáló átlagkereset számításánál figyelembe kell venni.
13. §
A vállalatok magasabb vezető állású dolgozóinak anyagi érdekeltségére vonatkozó részletes szabályokat, így különösen a vállalati teljesítménymutatók, az ezekhez tartozó szorzókulcsok, a jutalom elbírálásánál figyelembe veendő tényezők, a jutalom felső határa, az év végi részesedés, alapbércsökkentés és a prémiummegvonás szabályait a munkaügyi miniszter - az Országos Tervhivatal elnökével, a pénzügyminiszterrel, a Szakszervezetek Országos Tanácsával, a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával, az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával, valamint a külön jogszabályban meghatározott esetekben az ágazati miniszterrel egyetértésben - állapítja meg.
V. Záró rendelkezések
14. §
(1) Ez a rendelet 1980. január 1. napján lép hatályba.
(2) A vállalati bérszabályozás és a vezető állású dolgozók anyagi érdekeltségi rendszeréről szóló 29/1975. (XI. 15.) MT számú, valamint az azt módosító 52/1978. (XI. 3.) MT számú rendelet hatályát veszti; rendelkezéseiket azonban az 1979. évi eredménnyel kapcsolatos elszámolásoknál, illetve díjazásoknál még alkalmazni kell.
Aczél György s. k.,
a Minisztertanács elnökhelyettese