Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

43/1981. (X. 27.) PM rendelet

a kisszövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok jövedelemadózásáról, az érdekeltségi alapjaik képzéséről és felhasználásáról

A kisszövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok jövedelem-szabályozásáról szóló 50/1981. (X. 27.) MT rendelet 7. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával, továbbá az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének meghallgatásával - a következőket rendelem:

1. §

A rendelet hatálya az 50/1981. (X. 27.) MT rendeletben szabályozott kisszövetkezetre és fogyasztási szolgáltató kisvállalatra (a továbbiakban együtt: vállalatra) terjed ki.

2. §

(1) A jövedelemadó alapja az összes bevételnek - a (2) bekezdésben felsoroltakkal csökkentett összege (a továbbiakban: bruttó jövedelem).

(2) A bruttó jövedelem számításánál az összes bevételt a következőkkel kell csökkenteni:

a) az anyagköltséggel;

b) az értékcsökkenési leírással;

c) az egyéb költséggel;

d) az eladott áruk beszerzési értékével és az alvállalkozói teljesítésekkel;

e) a különféle ráfordításokkal.

(3) A kisszövetkezetek esetében az adóalapot az érdekképviseleti szervek fenntartásához való hozzájárulással is csökkenteni kell.

3. §

(1) A jövedelemadó mértéke a (2) bekezdés kivételével a bruttó jövedelem 28 százaléka.

(2) A nyilvántartásba vett* fogyasztási szolgáltató vállalatok - a rendelet mellékletében felsorolt vállalatok kivételével - 20 százalék jövedelemadót fizetnek.

4. §

(1) Az adókötelezettség a vállalat gazdasági tevékenységének megkezdése napjával kezdődik és megszűnéséig tart. A beszámolási időszak az év első napjától (az év közben alakulóknál a gazdasági tevékenység megkezdésének napjától) az év utolsó napjáig terjedő időszak.

(2) A felszámolás alatt levő vállalat jövedelemadó fizetési kötelezettségének a felszámolás kezdő időpontjára készült mérleg alapján köteles eleget tenni.

5. §

(1) A vállalat jóléti és kulturális alapot - a (2)-(6) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - képezhet.

(2) A vállalatnál a nyereségadózásról, a vállalati érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról szóló rendelet* (a továbbiakban: Ny. r.) 5. §-ának (1) és (4) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az e bekezdések szerint képezhető összeg csak felső határt jelent.

(3) Közvetlenül a jóléti és kulturális alapba kell helyezni a következő összeget:

a) a jóléti és kulturális alapból fenntartott intézmények bevételeit (beleértve a más vállalattól, szervtől kapot jóléti és kulturális átutalásokat és a dolgozók befizetéseit is);

b) a külön jogszabályban meghatározott központi alapból a vállalatnak juttatott jóléti célú összegeket.

(4) A jóléti és kulturális alap a rendelkezési alapból kiegészíthető.

(5) A jóléti és kulturális alaphiány esetén a vállalat köteles a hiányt rendelkezési alapjából fedezni.

(6) A jóléti és kulturális alap fel nem használt része a következő években felhasználható.

(7) A jóléti és kulturális alap felhasználására a Ny. r. 6-8. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni

6. §

A vállalat műszaki fejlesztési alapot és garanciális alapot nem képezhet. A műszaki fejlesztéssel és a garanciális kötelezettségével kapcsolatos kiadásait költségei terhére számolhatja el.

7. §

(1) A kisszövetkezet rendelkezési alapjából [50/1981. (X. 27.) MT rendelet 4. §] köteles fedezni a következőket:

a) az alkalmazottaknak kifizetett bért, prémiumot, jutalmat, év végi részesedést;

b) a tagoknak - a részjegy után kamat címen fizetett, és költségként elszámolandó osztalék kivételével - kifizetett személyi jövedelmet;

c) a természetbeni díjazást;

d) a társadalombiztosítási járulék összegét;

e) a jóléti és kulturális alap hiányának rendezéséhez szükséges összeget, továbbá;

f) meghatározott rendeltetésű juttatásként teljesített kifizetéseket,

g) az újítási díjat és a műszaki fejlesztést szolgáló pályázatok díját.

(2) Meghatározott rendeltetésű juttatásként fizethető ki:

a) a jóléti és kulturális alap kiegészítése;

b) a tanulmányi ösztöndíj;

c) a vissza nem térülő lakásépítési támogatás;

d) jogszabályban meghatározott egyéb célra teljesíthető kifizetés.

(3) A kisszövetkezet rendelkezési alapjából külön jogszabályban meghatározott módon hozzájárulhat a kölcsönös Támogatási Alaphoz.

8. §

A fogyasztási szolgáltató kisvállalat rendelkezési alapjából köteles fedezni a jóléti és kulturális alap hiányának rendezéséhez szükséges összeget, a prémiumot, a jutalmat, az év végi részesedést, a természetbeni díjazást, az újítási díjat, a műszaki fejlesztési pályázatok díját, továbbá a meghatározott rendeltetésű juttatásként [7. § (2) bekezdés] teljesített kifizetéseket.

9. §

(1) A vállalat amortizációs alapjába köteles helyezni

a) az állóeszköz-állománya után elszámolt értékcsökkenési leírásnak a R. 2. §-ában meghatározott részét;

b) a tanács fejlesztési alapjából juttatott összeget;

c) a szövetkezetek Közös Fejlesztési Alapjából folyósított összeget;

d) a más vállalat által átadott fejlesztési alapot, beleértve a külföldi részvétellel működő gazdasági társulástól származó adózott (felosztott) nyereséget;

e) a külön jogszabályban meghatározott egyéb összeget.

(2) A vállalat legalább akkora összeget köteles amortizációs alapjába helyezni, amely az (1) bekezdésben felsorolt és az előző évekről áthozott forrásokkal együtt a 10. § (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott és már fennálló kötelezettségek teljesítésére fedezetet nyújt.

10. §

(1) A vállalat az amortizációs alapot a következő sorrendben és célokra használhatja fel:

a) az állammal, bankkal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

b) más vállalatokkal vagy szervekkel szemben fennálló (amortizációs alapból fizetendő) tartozások, kötelezettségek rendezésére;

c) az a-b) pontokban foglalt kötelezettségek teljesítése után, veszteségrendezésre;

d) a saját elhatározásának megfelelő fejlesztési célú kifizetésre, illetve a hitelfelvételhez szükséges saját erő biztosítására; a beruházási célú gépek berendezések importjával összefüggő forintfedezetek biztosítására;

e) a külön jogszabályban meghatározott egyéb célra.

(2) A vállalat az amortizációs alapjában az (1) bekezdésben meghatározott célokra fel nem használt pénzösszegeket - a b) és a c) pont esetében külön jogszabály szerint -

a) ideiglenesen vagy véglegesen átengedheti más gazdálkodó szervezetnek, intézménynek vagy tanácsnak, illetve annak terhére kereskedelmi hitelt vagy előleget nyújthat;

b) gazdasági társulás céljára felhasználhatja, kisszövetkezetek esetében a szövetkezetek Közös Fejlesztési Alapjára befizetheti;

c) a vállalati dolgozók lakásépítésének támogatására használhatja fel.

(3) A vállalat amortizációs alapjának átengedésére a Ny. r. 21-22. §-ait kell alkalmazni.

11. §

A gazdálkodás biztonsága érdekében a rendelkezési alapon belül alaptartalék is képezhető. Az alaptartalék bármikor felhasználható. A rendelkezési alap maradványa a következő évre átvihető.

12. §

(1) Ha a vállalat veszteséges, annak rendezésébe sorrendben be kell vonnia a rendelkezési alap maradványát és a veszteségrendezésre felhasznált alapmaradványra jutó visszatérített jövedelemadót; kisszövetkezet esetében a Kölcsönös Támogatási Alapból kapott támogatást és az erre jutó jövedelemadó-visszatérítést is.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt források kimerülése után fennmaradó veszteség rendezésébe a vállalatnak az alábbi sorrendben be kell vonnia

a) szabad amortizációs alapját és az arra jutó jövedelemadó visszatérítést;

b) a képződő amortizációt;

c) a kisszövetkezetek esetében a részjegyalapot

(3) A veszteségrendezésre felhasznált szabad amortizációs alapra eső jövedelmadót a költségvetés az amortizációs alapba visszatéríti, azt azonban csak a veszteség rendezésére lehet felhasználni.

(4) A részjegyalap veszteségrendezésre történő igénybevételéről a közgyűlés határoz. A részjegyalapnak a veszteséges év mérlegzárásakor fennálló, a részjegyalapból fejlesztés elszámolásra fordított összeggel csökkentett egyenlegét lehet bevonni a veszteségrendezésbe.

13. §

Ha az amortizációs alapot terhelő és a beszámolási évet követő évben esedékes kötelezettségek az amortizációs alapból nem teljesíthetők, a vállalatnak az alábbi sorrendben a következő intézkedéseket kell tennie:

a) igénybe veszi a veszteség rendezése után fennmaradó rendelkezési alapjának maradványát; kisszövetkezet a Kölcsönös Támogatási Alapból, illetve a Közös Fejlesztési Alapból kapott támogatást is;

b) megvizsgálja az amortizációs alapot terhelő kötelezettségek csökkentésének, illetve a fejlesztési források növelésének lehetőségét;

c) ha kötelezettségei között hiteltörlesztés is szerepel, kéri annak átütemezését.

14. §

(1) Ha a vállalat bejelentése (önrevízió) vagy a pénzügyi gazdasági ellenőrzés alapján hozott jogerős adóhatósági határozat szerint a lezárt év jövedelemadóját helytelenül állapították meg, akkor a hiba elkövetésének időszakában hatályos jogszabályoknak megfelelően meg kell határozni a jövedelemadó helyes összegét A különbözetet a számviteli előírások szerint kell elszámolni és úgy kell rendezni, hogy a költségvetési elszámolások a jogszabályszerű mértékre módosuljanak.

(2) A jövedelemadózással kapcsolatos elszámolásnál, bevallásnál, valamint a mulasztások során hozandó intézkedéseknél a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésről, továbbá a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás szabályairól szóló, illetőleg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

15. §

Ez a rendelet 1982. január hó 1. napján lép hatályba.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 43/1981. (X. 27.) PM rendelethez

A 7121. Fodrászat, kozmetika szakágazatba tartozó vállalatok bruttó jövedelmük után

1982. évben 15 százalék

1983. évben 17 százalék

1984. évben 20 százalék

mértékű jövedelemadót fizetnek.

Tartalomjegyzék