Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

67/1981. (XII. 30.) PM rendelet

a vállalati gazdálkodási rend szerint működő kutatóintézetek és a műszaki fejlesztő vállalatok pénzgazdálkodási, jövedelemszabályozási, ár- és anyagi érdekeltségi rendszeréről, valamint a vállalati kutatóhelyek anyagi érdekeltségi rendszeréről

A vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről szóló 36/1979. (XI. 1.) MT rendelet 1. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt ágazati miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével - a következőket rendelem:

1. §

(1) A rendelet hatálya az 1-7. népgazdasági ág kutatási-fejlesztési szakágazataiba sorolt, vállalati formában működő kutató intézetekre, valamint a 7417 szakágazatba tartozó műszaki fejlesztő vállalatokra (továbbiakban együtt: gazdálkodó szerv) terjed ki. A rendelet hatálya a vállalaton (trösztön) belül működő kutató-fejlesztő és műszaki-fejlesztő helyekre (továbbiakban együtt: vállalati kutatóhely) a 2. §-ban foglaltak szerint vonatkozik.

(2) A kisvállalatként létrehozott műszaki fejlesztő vállalat az e rendeletben foglalt pénzgazdálkodási, jövedelemszabályozási, ár- és anyagi érdekeltségi szabályokat köteles alkalmazni. A számviteli elszámolásoknál és az adatszolgáltatásoknál a kisvállalatra vonatkozó előírások szerint kell eljárni.

2. §

(1) A vállalati kutatóhely a külső megbízónak végzett kutatásokra és fejlesztésekre a 10., a 11. és 12. §-okban foglalt előírásokat a következő eltérésekkel alkalmazhatja:

a) a 11. § (2) bek. d) pontjánál, valamint a 12. § (1) és (4) bekezdésnél általános nyereségadóként a nyereségadózásról, a vállalati érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról szóló 37/1981. (X. 27.) PM rendelet 3. § (4) bekezdésben szereplő mértéket kell elszámolni;

b) a 12. § (4) bekezdésénél: ha a fel nem használt eredményérdekeltségi fedezetet a részesedési alapba helyezik, akkor ezt az összeget a 37/1981. (X. 27.) PM rendelet 19. §-a szerinti progresszív adó számításánál figyelembe kell venni.

(2) Amennyiben a sikeresen befejezett műszaki fejlesztés hasznosítására saját vállalatnál került sor, az eredmény létrehozásában közreműködőknek a részesedési alapból kifizetést lehet folyósítani. E kifizetések jövedelemadó kötelesek, az átlagkeresetbe, a táppénzalapba és a nyugdíjalapba nem számítanak bele, ugyanakkor a fedezetéül szolgáló részesedési alapképzés mentes a progresszív nyereségadó fizetési kötelezettség alól.

3. §

(1) A gazdálkodó szerv önállóan, vállalkozásszerűen fejti ki tevékenységét. Bevételeiből fedezi kiadásait, fizeti a jogszabályokban előírt adókat, képezi az érdekeltségi alapokat és a kockázati alapot.

(2) A gazdálkodó szerv bevételei a kutatási-fejlesztési szerződések, megbízások, megrendelések teljesítéséből; a saját kezdeményezésű kutatások értékesítéséből és a termelésben való bevezetéséből; a speciális eszközök (műszerek stb.) egyedi előállításából és értékesítéséből; az egyéb termelői és szolgáltatói tevékenység ellenértékéből; továbbá a 10. § (2) bekezdésében foglaltak szerinti haszonrészesedésből származnak.

(3) Hosszabb átfutású megbízások esetében a gazdálkodó szerv teljesítményével arányos résszámlát jogosult a megbízónak benyújtani, amennyiben a teljesítés osztható és annak formáját, az egyes részmunkák határidejét, illetve ellenértékét a szerződés rögzíti.

4. §

A gazdálkodó szerv jövedelem-, bér- és keresetszabályozásánál az e rendeletben foglalt eltérésekkel a nyereségadózásról, a vállalati érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról, az egyéb befizetésekről (városi és községi hozzájárulás, társadalombiztosítási járulék), valamint a bérszabályozásról szóló jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

5. §

(1) A gazdálkodó szerv kutatási-fejlesztési tevékenysége mentes a fogyasztói forgalmi adó fizetési kötelezettség alól; az ipari és szolgáltatói tevékenységének fogyasztói forgalmi adó fizetési kötelezettségére a fogyasztói forgalmi adóról szóló rendelkezések az irányadók.

(2) A gazdálkodó szerv értékesített termékeinek, szolgáltatásainak árbevételéből műszaki fejlesztési alapot nem képezhet, saját kezdeményezésű kutatásait, műszaki fejlesztési tevékenységének ténylegesen felmerült ráfordításait költségei terhére köteles elszámolni.

(3) Ha a gazdálkodó szerv kutatási-fejlesztési-termelési társulásban vesz részt, a tényleges kutatási-műszaki-fejlesztési ráfordításait költségei terhére köteles elszámolni.

6. §

(1) A gazdálkodó szerv a saját termelésű ipari termékek és ipari szolgáltatások ár-, illetve díjbevétele után eredménye terhére 5%-os termelési adót köteles fizetni.

(2) Mentes a termelési adó alól:

- prototípus;

- "0"-szériából származó, dokumentációban előre rögzített mennyiségű termék;

- új technológia kísérleti alkalmazása során előállított termék;

- a központosított műszaki fejlesztési alap terhére az alappal rendelkező szervek konkrét megbízása alapján előállított termék;

- új technológiai eljárás bevezetéséhez vagy már meglevő eljárás továbbfejlesztéséhez közvetlenül felhasználásra kerülő, dokumentációban előre rögzített mennyiségű termék értékesítéséből származó árbevétel.

7. §

(1) Az állóeszközök értékcsökkenési leírásánál - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - az AMORTIZÁCIÓS NORMÁK JEGYZÉKÉ-ben foglalt kulcsokat kell alkalmazni.

(2) A gazdálkodó szerv igazgatója egyes - különösen gyors avulás alá eső - kutatási célú állóeszközök értékcsökkenési leírási kulcsát saját hatáskörben felemelheti, illetve - ha arról a megrendelővel szerződésben megállapodtak - az állóeszköz teljes értékét értékcsökkenési leírás címén egyszerre számolhatja el.

(3) Az ingatlan jellegű állóeszközállomány után elszámolt éves értékcsökkenési leírás 40 százalékát kell befizetni [a vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről szóló 36/1979. (XI. 1.) MT rendelet 2. § (1) bekezdés].

(4) Mentes a befizetési kötelezettség alól ,a gazdálkodó szerv nem ingatlan jellegű állóeszközei után elszámolt értékcsökkenési leírás. Ezen értékcsökkenési leírást, valamint az állóeszközök hasznosításából vagy selejtezéséből származó bevétel összegét teljes egészében a fejlesztési alapba kell helyezni.

8. §

(1) A gazdálkodó szerv nyereségéből nyereségadót köteles fizetni. A nyereségadó alapját a nyereségadózásról, a vállalati érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról szóló 37/1981. (X. 27.) PM rendelet 3. § (1)-(3) és (5) bekezdéseiben foglaltak szerint kell számítani.

(2) A kutatóintézet (1) bekezdés szerint számított nyereségadó alapja után az intézeti összes tevékenység nettó árbevételéhez viszonyított 9 százalékos mértékig 0 százalék, az ezen felüli részből pedig 45 százalék általános nyereségadót kell fizetni.

(3) A kutatóintézet felügyeleti szerve és a Pénzügyminisztérium - minősítve az intézet kutatási-fejlesztési és gazdálkodási tevékenységét, elsősorban az Országos Középtávú Kutatási és Fejlesztési Tervben szereplő kutatási feladatok teljesítését - a 0 százalékkal adózó mértéket legfeljebb 3 százalékponttal felemelheti, illetve csökkentheti.

(4) A műszaki fejlesztő vállalat általános nyereségadóként az (1) bekezdés szerint számított nyereségadó alap 15 százalékát fizeti.

(5) A gazdálkodó szervet a részesedési alap képzésénél a következő progresszív nyereségadó befizetési kötelezettség terheli:

9. §

A tartalékalap kötelező szintje a nettó eszközérték 5 százalékának és a bérköltség 5 százalékának együttes összege.

10. §

(1) A gazdálkodó szerv a saját termelésű, értékesítésre kerülő ipari termékeinek és szolgáltatásainak, valamint a kutatási-fejlesztési tevékenységének árait, díjait az érvényes árszabályozó rendelkezéseknek megfelelően köteles kialakítani.

(2) Kutatási-fejlesztési szerződés esetén úgy is meg lehet állapodni, hogy a gazdálkodó szerv tevékenységének eredményeként a megbízónál keletkezett gazdálkodási haszonból meghatározott mértékben részesedik (a továbbiakban: haszonrészesedés). A szerződésnek tartalmaznia kell azokat a műszaki, gazdasági paramétereket, mutatókat, amelyek elérése, teljesítése esetén a gazdálkodó szervet haszonrészesedés illeti.

(3) A gazdálkodó szerv a haszonrészesedésből - amelyet az egyéb bevételek között kell kimutatni és elszámolni - a 11. § szerint kockázati alapot és a 12. § szerint eredményérdekeltségi fedezetet köteles képezni.

11. §

(1) A gazdálkodó szerv a haszonrészesedés legalább 20%-át kockázati alapba köteles helyezni. A gazdálkodó szerv igazgatója ezt a mértéket legfeljebb 50%-ra emelheti.

(2) A kockázati alap az alábbi jogcímeken használható fel:

a) a kutatási-fejlesztési szerződésekben rögzített paraméterek, mutatók el nem érése miatt keletkező kötelezettségek fedezetére;

b) az egy évnél hosszabb átfutási idejű feladatok elvégzéséhez felhasznált anyagok árának emelkedéséből származó többletköltségek fedezetére;

c) a műszaki fejlesztő tevékenységgel kapcsolatos feladatok átmeneti forgóeszköz igényeinek fedezetére (amelyet megtérülésekor a kockázati alapba vissza kell helyezni);

d) mindazon célra, amelyre a 37/1981. (X. 27.) PM rendelet 16. §-a lehetőséget ad, amennyiben a felhasznált összeg után a gazdálkodó szerv a 8. § (2), illetve (4) bekezdésében meghatározott mértékű általános nyereségadót befizeti.

(3) Amennyiben a kockázati alap nem nyújt fedezetet a (2) bekezdés a) és b) pontjaiban felsorolt felhasználási jogcímekre, a gazdálkodó szerv alapító szervének javaslatára, a Pénzügyminisztérium egyedi engedélye alapján az éves eredményelszámolás során visszapótlási kötelezettség nélkül igénybe veheti a kötelező tartalékalapját.

12. §

(1) A haszonrészesedés és a kockázati alapba helyezett összeg különbözetének a városi és községi hozzájárulással, valamint a 8. § (2), illetve (4) bekezdésében meghatározott mértékű általános nyereségadóval csökkentett részéből eredményérdekeltségi fedezet képezhető. Az eredményérdekeltségi fedezetet alapszerűen kell kezelni.

(2) Az eredményérdekeltségi fedezetből elsősorban azok a dolgozók díjazhatók, akik közvetlenül részt vettek és eredményesen közreműködtek a gazdálkodó szerv számára eredményérdekeltségi fedezetet biztosító feladatok megvalósításában, az eredmények létrehozásában, és ennek során kiemelkedő munkát végeztek. Az eredményérdekeltségi fedezetből kifizetés csak a gazdálkodó szerv és a dolgozó között előzetesen kötött külön megállapodás tételei szerint történhet.

(3) Az eredményérdekeltségi fedezetből a kifizetések nem bérjellegűek, és azokat jövedelemadó terheli. Ezek a kifizetések az átlagkeresetbe, a táppénzalapba, a nyugdíjalapba nem számítanak be.

(4) A fel nem használt eredményérdekeltségi fedezet az éves eredményelszámolás során a részesedési alapba, a fejlesztési alapba, a tartalékalapba és a kockázati alapba helyezhető. Ha a gazdálkodó szerv az eredményérdekeltségi fedezetből részesedési alapot képez, akkor ezt az összeget a 8. § (5) bekezdése szerinti progresszív adó számításánál figyelembe kell venni. A kockázati alapba helyezett összeg után az általános nyereségadó visszaigényelhető.

13. §

(1) Ez a rendelet 1982. január 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a vállalati gazdálkodási rend szerint működő műszaki kutató (fejlesztési) intézetek pénzgazdálkodási, jövedelemszabályozási és anyagi érdekeltségi rendszeréről szóló 28/1979. (XI. 1.) PM rendelet hatályát veszti; rendelkezéseit azonban az 1981. évi eredmény után esedékes nyereségadó és az érdekeltségi alapok kiszámításánál még alkalmazni kell.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter