Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

71/1982. (XI. 30.) PM rendelet

a kisvállalatok nyereségadózásáról, az érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról

A vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről szóló 61/1982. (XI. 30.) MT számú rendelet (a továbbiakban: JR) 1. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményének figyelembevételével - a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya - azon fogyasztási szolgáltató kisvállalatok kivételével, akik nem e rendelet szerint működnek - a kisvállalatra (a továbbiakban: kisvállalat) terjed ki.

(2) A rendelet alkalmazásában a kisvállalat besorolására a Központi Statisztikai Hivatal ágazati besorolási rendszere az irányadó.

Nyereségadózást megelőző kötelezettségek

2. §

(1) A kisvállalat városi és községi hozzájárulást a mérleg szerinti nyereség után fizet.

(2) A kisvállalat részére csak a mérleg szerinti eredménybe beszámítható támogatás vagy elvonás állapítható meg.

A nyereségadó

3. §

(1) A kisvállalat a mérleg szerinti nyereségéből nyereségadót köteles fizetni.

(2) A nyereségadó két részből áll: az általános nyereségadóból, valamint a részesedési alap után fizetendő progresszív nyereségadóból.

(3) Az adókötelezettség a kisvállalat gazdasági tevékenységének megkezdése napjával kezdődik és a kisvállalat megszűnéséig tart. A beszámolási időszak az év első napjától (az év közben alakult kisvállalatnál a gazdasági tevékenység megkezdésének napjától) az év utolsó napjáig terjedő időszak.

(4) A kisvállalat felszámolása, átszervezése esetén a jogutód felelős a megszűnő kisvállalat nyereségadó fizetési kötelezettségének teljesítéséért.

(5) A felszámolás alatt levő kisvállalat nyereségadó fizetési kötelezettségének a felszámolás kezdő időpontjára készült mérleg alapján köteles eleget tenni.

Az általános nyereségadó alapja és mértéke

4. §

(1) Az általános nyereségadó alapja a (2) és (3) bekezdés szerint módosított mérleg szerinti nyereség.

(2) A nyereségadó alap meghatározásánál a mérleg szerinti nyereséget csökkenteni kell:

a) a városi és községi hozzájárulás összegével;

b) a kisvállalat beruházásaihoz állami támogatásként engedélyezett állami kölcsön - adózatlan nyereséget terhelő - törlesztési és az állami alapjuttatás utáni járadékfizetési kötelezettség összegével;

c) a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsa és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsa érdekképviseleti körébe tartozó vállalatoknál az érdekképviseleti szervek fenntartásához való hozzájárulás összegével;

d) magasabb szintű jogszabályban vagy a pénzügyminiszter által rendeletben meghatározott egyéb összegekkel.

(3) A mérleg szerinti nyereséget a nyereségadóalap számításánál növelni kell:

a) a számviteli előírások szerint bírságok, büntetések címén elszámolt, a kisvállalatot terhelő -a kapott kötbérekkel csökkentett - összeggel (az így meghatározott összeg negatív nem lehet);

b) külön jogszabályban meghatározott egyéb összegekkel.

(4) A (2) bekezdés szerint csökkentett és a (3) bekezdésben foglalt összegekkel növelt mérleg szerinti nyereséget a nyereségadó számításánál csökkenteni kell

- szabadalmazott találmány és ipari minta esetén az oltalom megadásától,

- műszaki megoldás önállóan értékesített dokumentációja esetén az értékesítő vállalatnál történő alkalmazásba vételtől

számított 3 éven belüli értékesítésből származó bevétel 10 százalékának megfelelő összeggel.

(5) A (3) bekezdésben foglalt összegekkel csak addig növelhető a nyereségadó alapja, ameddig a mérleg szerinti nyereség (2) bekezdésben meghatározott összegekkel csökkentett része az általános nyereségadó fizetési kötelezettségre fedezetet nyújt

(6) A kisvállalat általános nyereségadóként a (2)-(5) bekezdés szerint számított nyereségadóalap 45 százalékát fizeti.

(7) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés során megállapított, jogtalanul költségként elszámolt személyi juttatások, költségtérítések és szabálytalan nyereségátadások után a (6) bekezdésben előírt általános nyereségadót utólag meg kell fizetni.

(8) A befizetendő általános nyereségadó összegét csökkenti a külön jogszabály* alapján igénybe vehető nyereségadó-kedvezmény. -

(9) Az általános nyereségadó összegét - amennyiben a kettős adóztatás elkerüléséről szóló nemzetközi szerződés úgy rendelkezik - a szerződésben meghatározott módon csökkenteni kell.

Az alapok képzésének rendje

5. §

(1) A kisvállalat a különféle ráfordítások terhére jóléti és kulturális alapot képezhet.

(2) A kisvállalat - a szakszervezet kisvállalati szervének véleményét kikérve - a városi és községi hozzájárulással, az általános nyereségadóval, a kisvállalatok és kisszövetkezetek bérszabályozásáról, valamint dolgozóik anyagi érdekeltségi rendszerének egyes kérdéseiről szóló jogszabályban meghatározott bérfejlesztési befizetéssel, a 11. § (2) bekezdés szerinti minimális részesedési alap képzéssel és az ahhoz tartozó progresszív nyereségadóval, továbbá a vállalati magasabb vezetőállású dolgozók jövedelmezőségi prémiumával csökkentett nyereségből fejlesztési, részesedési és lakásépítési alapot képezhet.

A jóléti és kulturális alap képzése és felhasználása

6. §

A jóléti és kulturális alap képzését és felhasználását a 68/1982. (XI. 30.) PM számú rendelet szabályozza, azzal az eltéréssel, hogy a kisvállalat alacsonyabb mértékben is képezhet jóléti és kulturális alapot.

Az érdekeltségi alapok képzése és felhasználása

7. §

A kisvállalati érdekeltségi alapok képzésével és felhasználásával kapcsolatos elszámolási és nyilvántartási előírásokat a kisvállalatra érvényes számlakeret tartalmazza.

A tartalékalap képzése és felhasználása

8. §

(1) A kisvállalat a tartalékolásra szolgáló összeget a különféle ráfordítások között számolja el. A tartalékalap felhasználásáról a kisvállalat dönt. A tartalékalap műszaki fejlesztési feladatok finanszírozására is felhasználható.

(2) A kisvállalat a tartalékalapot fejlesztési alapjának vagy részesedési alapjának kiegészítésére a 3. § (2) bekezdésében foglalt adók megfizetése után használhatja fel.

A fejlesztési alap képzése és felhasználása

9. §

(1) A kisvállalat a városi és községi hozzájárulással, az általános nyereségadóval, a bérfejlesztési befizetéssel, a 11. § (2) bekezdés szerinti minimális részesedési alapképzéssel és az ahhoz tartozó progresszív nyereségadóval, valamint a vállalati magasabb vezetőállású dolgozók jövedelmezőségi prémiumának összegével csökkentett nyereségből képez fejlesztési alapot.

(2) A fejlesztési alapba kell helyezni továbbá:

a) a kisvállalat állóeszközállománya után elszámolt értékcsökkenési leírásnak - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 68/1982. (XI. 30.) PM számú rendelet 2. számú melléklete szerint meghatározott hányadát;

b) a 4. § (2) bekezdés b)-c) pontja szerint az általános nyereségadó-alapot csökkentő összeget, valamint a 4. § (8) bekezdése szerinti nyereségadó-kedvezményt;

c) a tanács fejlesztési alapjából juttatott összeget;

d) a más vállalat, kisvállalat vagy pénzintézet által véglegesen átadott fejlesztési alapot, beleértve a jogi személyiségű gazdasági társulástól és a külföldi részvétellel működő gazdasági társulástól származó ilyen összegeket;

e) egyéb összeget, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik.

(3) A kisvállalat az (1) bekezdés szerint legalább akkora összeget köteles a fejlesztési alapjába helyezni, amely a (2) bekezdésben felsorolt és az előző évekről áthozott forrásokkal együtt a 10. § (1) bekezdése a)-c) pontjaiban meghatározott és már fennálló kötelezettségek teljesítésére fedezetet nyújt.

(4) A kisvállalat az elszámolt értékcsökkenési leírás összegét legalább félévenként az illetékes banknál vezetett "Fejlesztési Alap (amortizációs) betétszámla", illetve a "Beruházási betétszámla" javára köteles átutalni.

10. §

(1) A kisvállalat a fejlesztési alapot a következő sorrendben és célokra használhatja fel:

a) az állammal, bankkal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

b) forgóalap feltöltésre,

c) más jogi vagy magánszemélyekkel szemben fennálló (fejlesztési alapból fizetendő) tartozások, kötelezettségek rendezésére;

d) az a)-c) pontokban foglalt kötelezettségek teljesítése után - a költségvetés által visszatérített általános nyereségadóval együtt - veszteségrendezésre;

e) a kisvállalat fejlesztési alapját felhasználhatja továbbá:

- saját elhatározásának megfelelő fejlesztési célú kifizetésre, illetve a hitelfelvételhez szükséges saját erő biztosítására;

- a beruházási célú gépek és berendezések importjával összefüggő forintfedezetek biztosítására;

- más vállalat, kisvállalat, intézmény, tanács, szövetkezet, jogi személyiségű gazdasági társulások számára végleges átadásra, vagy az előbb felsoroltak részére a fejlesztési alap pénzeszközeinek ideiglenes átadására;

- kereskedelmi hitel vagy előleg nyújtására;

- egyéb célra, amennyiben erről külön jogszabály rendelkezik.

(2) Fejlesztési alap (1) bekezdés e) pontja alapján történő ideiglenes átadása esetén a fejlesztési alapot átadó és átvevő állapodik meg az átadás időtartamáról és kamatfeltételeiről. A fejlesztési alapot átvevő a fizetett kamatot költségként, az átadó a kapott kamatot árbevételként számolja el.

(3) Fejlesztési alap 9. § (2) bekezdés d) pontja alapján történő végleges átadása esetén a fejlesztési alapot átadó és átvevő állapodik meg az átadott fejlesztési alap hozamából származó részesedés mértékében. Ha a megállapodás alapján a fejlesztési alapot átvevő előre meghatározott összegű, vagy az átadott alaphoz viszonyítva rögzített arányú, hozamból származó részesedést fizet, akkor ezt költségként számolja el. míg az átadó a kapott összeggel árbevételét növeli. Ha a hozamból származó részesedés, a megállapodás szerint, az évenkénti tényleges hozam függvényében változik, akkor azt a fejlesztési alapot átvevő a mérleg szerinti nyeresége terhére fizeti ki. A fejlesztési alapot átadó a hozamból származó részesedést árbevételként számolja el.

(4) A kisvállalat más vállalattól a fejlesztési alap terhére vehet állóeszközöket. Térítésmentesen állóeszközöket csak jogszabály által előírt esetekben lehet átvenni.

(5) A kisvállalat a tanácsnak - jogszabályban meghatározott célra - fejlesztési eszközöket csak akkor adhat át, ha az átadást megelőzően két évig beruházási támogatásban nem részesült.

(6) Ha a kisvállalat a tanácsnak - jogszabályban meghatározott célra - fejlesztési alapot adott át, az átadást követő két évig beruházási támogatásban nem részesülhet.

(7) Az (5)-(6) bekezdés szerinti korlátozás alól kivételt képez a kisvállalat telephelyén (telephelyein) megvalósuló lakásépítés, az ezzel együtt megvalósuló kereskedelmi hálózatfejlesztés, a közműfejlesztés, valamint a bölcsőde, óvoda, szakmunkástanuló intézetek létesítése és az általános iskolai tanteremfejlesztés.

(8) Az éves mérlegükben veszteséget kimutató kisvállalatok nem adhatnak át fejlesztési alapjukból a tanácsoknak pénzeszközöket.

A részesedési alap képzése és felhasználása

11. §

(1) A kisvállalat az anyagi ösztönzés érvényesítése céljából - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a városi és községi hozzájárulással, az általános nyereségadóval, a bérfejlesztési befizetéssel és a magasabb vezetőállású dolgozók jövedelmezőségi prémiumával csökkentett nyereség terhére, a 9. § (3) bekezdésében előírt kötelezettségének biztosítása után, a 13. § szerinti progresszív nyereségadó fizetése mellett, részesedési alapot képezhet.

(2) Ha a kisvállalat nyereséges, részesedési alap képzésre azonban az (1) bekezdésben leírt sorrend betartásával nincs lehetősége, a városi és községi hozzájárulással, a külön jogszabály szerint meghatározott fizetési kötelezettséggel, valamint az általános nyereségadóval és a bérfejlesztési befizetéssel csökkentett nyereségéből legfeljebb a bérköltség 2 százalékának megfelelő minimális részesedési alapot képezhet.

(3) Ha a minimális részesedési alap a 13. §-ban foglaltak alapján progresszív nyereségadó alá esik, egyidejűleg az adó fedezetét is biztosítani kell. A minimális részesedési alap és a progresszív nyereségadó összege a (2) bekezdésben meghatározott forrást nem haladhatja meg.

(4) A részesedési alapból az újító anyagi elismerése címén fizetett összeggel, valamint a pénzben mért hasznos eredménnyel járó újítás esetén fizetett közreműködői díjakkal** (a továbbiakban: újítási és közreműködői díjak) a (2) bekezdésben meghatározott mérték túlléphető.

(5) Közvetlenül a részesedési alapba kell helyezni:

a) a kisvállalat jutalomjellegű bevételeit, az MT-SZOT Vörös Zászló, valamint a Kiváló Vállalat cím adományozásával kapcsolatos összeget;

b) az állami felügyeleti szervek által vagy jogszabály alapján egyéb címen az alapba juttatott összeget.

12. §

(1) A 11. § szerint számított összegek - az előző évi alapmaradvánnyal együtt - képezik a vállalat részesedési alapját.

(2) A részesedési alap felhasználásáról - ideértve a fizetési jogcímeket is - a 6/1982. (XI. 30.) ÁBMH számú rendelkezésben előírtak az irányadók. A részesedési alapból teljesítendő kifizetések kötelező sorrendje a következő:

a) jóléti és kulturális alaphiány rendezése,

b) egyéb - jogszabályban meghatározott - kifizetések.

13. §

(1) A kisvállalatnak a 11. § (1) vagy (2) bekezdése szerint képzett - az újítási és közreműködői díjakkal csökkentett - részesedési alapját progresszív nyereségadó fizetési kötelezettség terheli.

(2) A progresszív nyereségadó mértéke az újítási és közreműködői díjakkal csökkentett bérarányos részesedési alapképzés nagyságától és a jövedelmezőségi mutató

alakulásától függ.

(3) A progresszív nyereségadó számítási módja a következő:

(4) A bérköltség 4 százalékát meghaladó részesedési alap képzés progresszív adója a következő:

(5) A részesedési alap után fizetendő, a (3)-(4) bekezdés szerinti progresszív nyereségadó kiszámításánál az e rendelet mellékletében foglaltak szerint kell eljárni.

A lakásépítési alap

14. §

(1) A kisvállalat a városi és községi hozzájárulással, az általános nyereségadóval, a bérfejlesztési befizetéssel, a 11. § (2) bekezdése szerinti minimális részesedési alapképzéssel, a magasabb vezetőállású dolgozók jövedelmezőségi prémiumával csökkentett nyereségéből, a fejlesztési és a részesedési alapot terhelő kötelezettségek teljesítése után, a 48/1982. (X. 7.) PM-ÉVM számú együttes rendeletben meghatározott módon lakásépítési alapot képezhet.

(2) A rendelet hatálybalépése előtt képzett lakásépítési alapok záróállományát a lakásépítési alapba kell helyezni. A kölcsön támogatásban részesült dolgozók visszafizetései kizárólag a lakásépítési alapba helyezhetők.

A kisvállalatok veszteségrendezésének módja

15. §

(1) Ha a kisvállalat mérleg szerinti eredménye és a bérfejlesztési befizetés együttes összege negatív (a továbbiakban együtt: veszteség), tartalékalapját a veszteség rendezésére köteles felhasználni.

(2) A tartalékalap kimerülése után fennmaradó veszteség rendezésébe a kisvállalatnak az alábbi sorrendben be kell vonnia:

a) szabad fejlesztési alapját és az arra jutó általános nyereségadó visszatérítést;

b) a képződő amortizációt.

(3) A veszteségrendezésre felhasznált szabad fejlesztési alapra eső általános nyereségadót a költségvetés a fejlesztési alapba visszatéríti, azt azonban csak a veszteség rendezésére lehet felhasználni.

(4) Az amortizáció bevonása a veszteség rendezésébe úgy történik, hogy a veszteséggel záró év utáni évben az elszámolt értékcsökkenési leírásnak csak a veszteség rendezése után fennmarad része osztható fel központosított, illetve vállalatnál maradó amortizációra.

(5) A kisvállalat - amennyiben a veszteség a (1)-(4) bekezdésben felsorolt forrásokból nem rendezhető - hitelt kérhet

16. §

(1) Ha a fejlesztési alapot terhelő és a beszámolási évet követő évben esedékes kötelezettségek a fejlesztési alapból nem teljesíthetők, a kisvállalatnak a következő sorrend szerint kell eljárnia:

a) igénybe veszi - a veszteség rendezése után fennmaradó - tartalékalapját, általános nyereségadó fizetési kötelezettség mellett;

b) megvizsgálja a fejlesztési alapot terhelő kötelezettségek csökkentésének, illetve a fejlesztési források növelésének lehetőségét;

c) ha a kötelezettségei között hiteltörlesztés is szerepel, kéri annak átütemezését.

(2) Ha a részesedési alapot terhelő kötelezettségek és az ezek fedezetéül szolgáló részesedési alapképzéséhez kapcsolódó progresszív nyereségadó fizetési kötelezettség együttes összegére nincs kellő fedezet, a vállalatnak igénybe kell vennie a veszteség és a fejlesztési alaphiány rendezése után fennmaradó tartalékalapját, az általános és progresszív nyereségadó fizetési kötelezettség mellett.

Eljárási szabályok

17. §

(1) A nyereségadó és a bérfejlesztési befizetés bevallása és a befizetés önadóztatás formájában történik.

(2) Ha a kisvállalat bejelentése (önellenőrzés) vagy a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapján hozott jogerős adóhatósági határozat szerint a lezárt év nyereségadóját a kisvállalat helytelenül állapította meg, akkor a hiba elkövetésének időszakában hatályos jogszabályoknak megfelelően meg kell határozni a nyereségadó és a bérfejlesztési befizetés helyes összegét. A különbözetet a számviteli előírások szerint kell elszámolni, és úgy kell rendezni, hogy a költségvetési elszámolások a jogszabályszerű mértékre módosuljanak.

(3) A nyereségadózással kapcsolatos elszámolásnál, valamint a mulasztások során hozandó intézkedéseknél a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésről, továbbá a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás szabályairól szóló, illetőleg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

Hatálybalépés

18. §

(1) Ez a rendelet 1983. január 1. napján lép hatályba: rendelkezéseit első ízben az 1983. évi nyereségadó és vállalati érdekeltségi alapok, valamint a bérfejlesztési befizetés elszámolásánál kell alkalmazni.

(2) Az 1982. évi eredmény elszámolásánál a nyereségadózásról, a vállalati érdekeltségi alapok képzéséről és felhasználásáról szóló, a 16/1982. (VI. 1.) PM számú rendelettel módosított 37/1981. (X. 27.) PM rendeletet kell alkalmazni.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 71/1982. (XI. 30.) PM számú rendelethez

A rendeletben szereplő mutatók elemeinek kiszámítása:

1. A nyereség (NY) a kisvállalat mérleg szerinti nyeresége.

2. A nettó eszközérték (E) a kisvállalat állóeszközei nettó értékének és a készletek értékének éves nyitó és záró adatok alapján számított átlaga. Az 51. belkereskedelmi ágazatba tartozó vállalatoknál a nettó eszközérték számításánál a bérelt ingatlanok bérleti díjának 20-szorosát is figyelembe kell venni.

3. A bér (B) a vállalati bérszabályozás rendszeréről szóló 4/1982. (XI. 30.) ÁBMH számú rendelkezés szerint a bérszabályozás alá eső bérköltség.

4. A jövedelmezőségi mutató számításánál a rendelet hatálya alá tartozó, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok teljes eredményét annál a gazdálkodó szervnél kell figyelembe venni, amelynek mérlegében a társaság eszközei (és bére) szerepelnek. A társaság tagjai, amelyek a vállalkozás eredményéből részesednek, az átvett nyereséget a jövedelmezőségi mutató számlálójában nem vehetik figyelembe. Az így kiszámított jövedelmezőségi mutatót csak a progresszív nyereségadó számításánál lehet figyelembe venni.

Tartalomjegyzék