Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

83/1982. (XII. 4.) PM rendelet

a takarékszövetkezetek jövedelem- és bérszabályozásának rendszeréről

A vállalati jövedelemszabályozás rendszeréről szóló 61/1982. (XI. 30.) számú minisztertanácsi rendelet 1. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Tervhivatal elnökével, a Szakszervezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendelem.

I.

A jövedelemszabályozás rendje Az adókötelezettség

1. §

(1) A takarékszövetkezet a működése során elért nyereségéből lineáris és progresszív nyereségadót köteles fizetni.

(2) A lineáris nyereségadó alapja a takarékszövetkezet érdekképviseleti szervének fenntartásához - külön jogszabály szerint - elszámolható hozzájárulás összegével csökkentett - az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló - nyereség. A lineáris nyereségadó mértéke harminc százalék.

(3) A progresszív nyereségadó alapját és mértékét a 12. §-ban foglaltak szerint kell meghatározni. Forrása a jutalmazási alap, illetve a 2. § b) pont szerint az adózott nyereség.

(4) A takarékszövetkezetet nem terheli a fogyasztói forgalmi adó, termelési adó, városi és községi hozzájárulás, valamint az állóeszköz állomány után elszámolt értékcsökkenési leírás befizetésének kötelezettsége.

(5) A takarékszövetkezet a kifizetett munkabérek harminc százalékának megfelelő bérjárulékot (társadalombiztosítási járulékot) fizet.

Az adózott nyereség felhasználása

2. §

A takarékszövetkezet az adózott nyereséget a következő sorrendben és célokra használhatja fel:

a) jutalmazási alapképzésre;

b) a jutalmazási alapképzés összegét meghaladó progresszív nyereségadó befizetési kötelezettség teljesítésére;

c) a magasabb vezető állású dolgozóknak fizethető éves prémiumra és átfogó értékelésen alapuló jutalomra;

d) az adózott nyereség legfeljebb tizenöt százalékából a takarékszövetkezet érdekképviseleti szerveinél kezelt Kölcsönös Támogatási Alapba fizethető hozzájárulásra;

e) a tagok érdekeltségi alapjára;

f) a tisztségviselők érdekeltségi alapjára;

g) tartalékalap képzésére.

A jóléti és kulturális alap képzése

3. §

(1) A takarékszövetkezet a különféle ráfordítások között elszámolható összegből jóléti és kulturális alapot képez.

(2) A szövetkezet köteles a számviteli előírásoknak megfelelően közvetlenül a jóléti és kulturális alapjába helyezni a következő összegeket:

a) a takarékszövetkezet képzett összlétszámára vetítve évenként és személyenként a Minisztertanács által az állami költségvetés jóváhagyásakor meghatározott összeget;

b) a jóléti állóeszközök állóeszköz-fenntartási költségeit, továbbá az üzemi étkeztetés rezsiköltsége címén felmerült tényleges kiadásokat;

c) a gyermekintézmények bevételekkel csökkentett ténylegesen felmerült fenntartási és üzemeltetési költségét (a továbbiakban: nettó működési költség) legfeljebb az ellátott átlagos gyermekszám alapján képzett, az adott évre érvényes, változó költségeket tartalmazó normarész és a férőhelyi létszám alapján képzett, az adott évre érvényes állandó költségeket tartalmazó normarész együttes összegéig.

(3) A (2) bekezdés a) pontjában foglalt összeget negyedévenként egyenlő részletekben kell elszámolni.

(4) A (2) bekezdés c) pontja szerinti összeget a más vállalatnál (tanácsnál), valamint a közösen létesített intézményeknél elhelyezett gyermekek után is a jóléti és kulturális alapjába helyezheti a takarékszövetkezet, amennyiben hozzájárul az adott gyermekintézmény működéséhez. Az ilyen címen elszámolt, egy elhelyezett gyermekre jutó összeg azonban nem haladhatja meg a (2) bekezdés c) pontja szerinti összeget, illetőleg nem lehet több, mint a gyermekintézményt kezelő (üzemeltető) részére átutalt összeg.

(5) A (2) bekezdésben meghatározott összegen felül közvetlenül a jóléti és kulturális alapba kell helyezni a jóléti és kulturális alapból fenntartott intézmények (pl. üdülők) bevételeit (beleértve a más vállalattól, szövetkezettől kapott jóléti és kulturális célú átutalásokat és a dolgozók befizetéseit is), valamint a külön jogszabályban meghatározott központi alapból a takarékszövetkezetnek juttatott jóléti célú összegeket.

(6) A jóléti és kulturális alap kiegészíthető a jutalmazási alapból.

(7) Ha a jóléti és kulturális alap kiadásai meghaladják a (2) és (4)-(6) bekezdések szerint képezhető, valamint a korábbi években fel nem használt összeget, a szövetkezet köteles a hiány mértékéig a jutalmazási alapjából azt kiegészíteni, még abban az esetben is, ha emiatt jutalmazási alaphiánya keletkezik, illetve az alaphiány nő.

(8) A jóléti és kulturális alap fel nem használt része a következő években felhasználható.

A jóléti és kulturális alap felhasználása

4. §

(1) A szövetkezet a jóléti és kulturális alapját a dolgozók szociális és kulturális szükségleteinek kielégítésére a következő jogcímeken használhatja fel:

a) a jóléti intézmények (üdülők) - beleértve a gyermekintézményeket is - fenntartási és üzemeltetési (továbbiakban: működtetés), valamint állóeszköz-fenntartási költségeinek fedezésére;

b) kedvezményes üzemi étkeztetésre;

c) segélyekre;

d) szociális, kulturális és sportcélokra;

e) a dolgozók üdültetésére, valamint

f) egyéb, külön jogszabályban meghatározott és az alapot terhelő szociális, kulturális kifizetésekre.

(2) A takarékszövetkezet jóléti és kulturális alapjából más szervezetnél működő intézmény működtetéséhez az (1) bekezdés a)-b) és d)-e) pontjában meghatározott célokra hozzájárulást adhat.

(3) A takarékszövetkezet munkaügyi szabályzatában kell meghatározni a felhasználható jóléti és kulturális alap kereteit, illetve összegét, és ezen belül az (1) bekezdés a)-b) és f) pontokban felsoroltak esetében felhasználási jogcímek szerinti részletezését és egymás közötti arányát is.

(4) A takarékszövetkezet - a szakszervezeti szerv véleményének meghallgatásával - dönt a kedvezményes üzemi étkeztetésre és a gyermekintézmények üzemeltetésére felhasználható rész, valamint a jóléti intézmények (üdülők) állóeszköz-fenntartása tekintetében. Az alap további felhasználásáról - segély, szociális, kulturális és sportcélok, valamint üdültetés - a szakszervezeti szerv határoz a takarékszövetkezet igazgatósága véleményének kikérése után.

(5) A takarékszövetkezet jóléti (szociális, kulturális és sport) intézményeket (állóeszközöket) - ideértve a meglevők fejlesztését, valamint az új létesítményekhez szükséges fogyóeszközök első beszerzését is - csak a rendelkezésre álló tartalékalapjából létesíthet (vásárolhat).

Az érdekeltségi alapok képzése és felhasználása

5. §

(1) A takarékszövetkezet érdekeltségi alapjai: a jutalmazási alap, a tagok érdekeltségi alapja, a tisztségviselők érdekeltségi alapja és a tartalékalap.

(2) Az érdekeltségi alapok forrása az adózott nyereség, illetőleg az e jogszabályban vagy más jogszabályokban meghatározott jogcímek szerint az alapba helyezhető összegek.

(3) Az érdekeltségi alapok képzésével és felhasználásával kapcsolatos elszámolási és nyilvántartási előírásokat a Pénzintézeti számlakeret (takarékszövetkezetek részére) tartalmazza.

A jutalmazási alap

6. §

(1) Az adózott nyereségből képzett jutalmazási alap a bérköltség legfeljebb hat százaléka lehet. A (3) bekezdés d) pontjában foglaltakra kifizetett összeggel a jutalmazási alap az adózott nyereség terhére túlléphető.

(2) A jutalmazási alap javára kell elszámolni a takarékszövetkezet jutalom jellegű bevételeit (pl. a munkaversenyben elért eredményekért kapott jutalom).

(3) A takarékszövetkezet a jutalmazási alapot sorrendben

a) a progresszív, nyereségadó teljesítésére;

b) a jóléti és kulturális alaphiány kiegyenlítésére;

c) a munkaügyi szabályzatban meghatározott év végi jutalmak, prémiumok és egyéb jutalmak kifizetésére;

d) újítási, (találmányi, közreműködői) díjakra és a műszaki fejlesztést szolgáló - nyilvánosan meg nem hirdetett - pályázatok díjazására;

e) tanulmányi ösztöndíjakra;

f) vissza nem térülő lakásépítési támogatásra, valamint

g) a jogszabályok által meghatározott egyéb célokra

használhatja fel.

(4) A jutalmazási alap felhasználását a takarékszövetkezet illetékes testületi szerve - a szakszervezeti szervvel egyetértésben - szabályozza.

(5) A fel nem használt alap a következő évre átvihető.

A tagok érdekeltségi alapja

7. §

(1) A tagok érdekeltségi alapjába helyezhető a tagokat a részjegyek után megillető részesedés összege, továbbá a küldöttgyűlés által meghatározott mértékben és célokra fordítható egyéb összeg. A tagok érdekeltségi alapjának felhasználására a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsa irányelvet ad ki.

(2) Az alap maradványa a következő évre átvihető.

A tisztségviselők érdekeltségi alapja

8. §

(1) A tisztségviselők érdekeltségi alapjába helyezhető a 2. § a)-e) pontokban említett jogcímek szerint képzett összegek után megmaradó adózott nyereség legfeljebb ötven százaléka.

(2) Az alap a tisztségviselők külön díjazására használható fel. Az egy személynek fizethető díjazás mértéke azonban nem haladhatja meg az elnök (ügyvezető igazgató) egy havi alapbérét. A tisztségviselőket, ha több szövetkezeti szervnél töltenek be tisztséget, csak egy - az általuk megjelölt - szövetkezeti szervnél lehet külön díjazásban részesíteni.

(3) Az alap maradványa a következő évre átvihető.

A tartalékalap

9. §

(1) A takarékszövetkezet a 2. § a)-f) pontjaiban említett jogcímek szerint képzett összegek után az adózott nyereség megmaradó részéből tartalékalapot köteles képezni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl az alapba kell helyezni:

a) más szerv fejlesztési alapjából juttatott (ideiglenesen, vagy véglegesen átengedett) összegeket;

b) a kötvénykibocsátásból származó összeget;

c) a Kölcsönös Támogatási Alapból folyósított összegeket;

d) a szövetkezet állóeszköz-állománya, valamint a jóléti állóeszközök után elszámolt értékcsökkenési leírásnak a különféle ráfordítások között elszámolt összegét;

e) a tagok érdekeltségi alapjából, a 3 éven belül fel nem vett, részjegy utáni részesedés összegét

(3) Az alapot a következő sorrendben és célokra lehet felhasználni:

a) az állammal szembeni kötelezettségek teljesítésére;

b) a mérleg szerinti veszteség fedezésére:

c) a gazdálkodó szervezetekkel és az egyéb szervekkel szemben fennálló - a tartalékalapból fizetendő - fejlesztési tartozások, kötelezettségek rendezésére;

d) saját elhatározása fejlesztési célú kifizetésekre;

e) más takarékszövetkezetnek ideiglenesen vagy véglegesen átengedhető állóeszköz-fejlesztésre;

f) kötvényvásárlásra;

g) kölcsönnyújtásra:

h) külön jogszabályban meghatározott célra.

(4) A tartalékalapnak a (3) bekezdés e), f) pontja alapján történő ideiglenes átadása esetén a tartalékalapot átadó és átvevő állapodik meg az átadás időtartamáról és kamatfeltételeiről. Az átvevő, illetve a kötvény kibocsátója a fizetett kamatot költségként, az átadó, illetve a kötvény tulajdonosa a kapott kamatot árbevételként számolja el.

(5) A tartalékalapból a takarékszövetkezet a lakásépítés munkáltatói támogatásáról szóló külön jogszabály szerint lakásépítési alapot képezhet. A lakásépítési alap felhasználásának részletes szabályait a szövetkezet illetékes testületi szerve - a szakszervezeti szervvel együttesen - határozza meg.

(6) A tartalékalapnak a (3) bekezdés c)-f) pontjaiban említett célokra szolgáló részét a számviteli előírásoknak megfelelően elkülönített bankszámlán kell kezelni.

(7) A takarékszövetkezet hozzájárulást adhat saját tartalékalapjából jóléti intézménynek más gazdálkodó szervezetnél vagy a tanácsnál történő létesítéséhez, fejlesztéséhez, valamint az új létesítményekhez szükséges fogyóeszközök első beszerzéséhez.

(8) A takarékszövetkezet állóeszköz-fejlesztési célokra állami pénzintézettől hitelt nem vehet fel.

II.

A bérrendszer és a bérszabályozás rendje

10. §

(1) A takarékszövetkezet a vele munkaviszonyban álló dolgozó részére a bérköltség terhére a következő címeken teljesíthet kifizetést:

a) alapbér;

b) bérpótlék;

c) jutalék;

d) bérjellegű jutalom.

(2) Az alapbért és a bérpótlékot külön jogszabály szerint kell megállapítani.

(3) A jutalékelszámolás alapjáról, valamint a jutalék címén kifizethető összegek mértékéről, felosztásának arányáról - a szakszervezeti szervvel egyetértésben - az illetékes testületi szerv dönt.

11. §

(1) A takarékszövetkezetnél jövedelmezőségtől (bérhatékonyságtól) függő bérszabályozást kell alkalmazni.

(2) A bérszínvonal növekedés bértömege a bérszínvonal növekmény és a tárgyévi képzett összlétszám szorzata. A takarékszövetkezet által megvalósított bérszínvonal növekedés bértömegét a 12. § szerint progresszív nyereségadó terheli.

(3) A bérszínvonal a bértömeg és a képzett összlétszám hányadosa.

(4) A bértömeg, a létszám és a bérszínvonal meghatározásánál e rendelet mellékletének előírásait kell alkalmazni.

12. §

(1) A progresszív nyereségadó meghatározásánál a ténylegesen megvalósított bérszínvonal-növekedés háromszorosát kell adóalapnak tekinteni.

(2) A progresszív nyereségadó összegének számítási módja a következő:

(3) Mentesül az adó alól:

a) a tárgyévi jövedelmezőségi (bérhatékonysági) mutató - az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereség és a bér hányadosa - minden egy forintja után 0,05 százalék, e jogcímen összesen legfeljebb 6 százalék bérszínvonal-növekedés;

b) a létszámcsökkenésből származó bérmegtakarítás 30 százalékának megfelelő bérszínvonalnövekedés. A létszámcsökkenésből származó bérmegtakarítást az előző évi és a tárgyévi képzett összlétszám különbözete és a bázis-bérszínvonal szorzataként kell meghatározni.

(4) A bérszínvonal-növekedés a (3) bekezdés szerint, de legfeljebb a ténylegesen megvalósított bérszínvonal-növekedésre jutó adó mértékéig mentesül az adó alól. Az adó alól mentesülő bérszínvonal-növekedést a számítások során háromszorosan kell figyelembe venni. Az adóelengedés mértékét a (2) bekezdés szerinti adótábla első sávjából kiindulva kell kiszámítani.

13. §

A bérszínvonalnövekedés és a képzett összlétszám változásának viszonyítási alapja (bázisa) a tárgyévet megelőző év tényleges bérszínvonala, illetve képzett összlétszáma. Ha a bérszínvonal tényleges növekedése nem éri el azt a mértéket, amely az adó alól mentesíthető volna, a következő év bázis-bérszínvonalának meghatározásakor az előző évi tényleges bérszínvonal a különbözet összegével növelhető.

III.

A magasabb vezető állású dolgozók anyagi érdekeltségi rendszere

14. §

(1) A takarékszövetkezet magasabb vezető állású dolgozója részére alapbér, teljesítménytől függő éves prémium, valamint az éves tevékenységének átfogó értékelése alapján jutalom fizethető.

(2) A magasabb vezető állású dolgozó éves prémiumának és átfogó értékelésen alapuló jutalmának forrása a jutalmazási alapképzéssel és a progresszív nyereségadóval csökkentett adózott nyereség.

(3) Ha a (2) bekezdésben meghatározott pénzügyi forrás a kitűzött feladatok alapján elért prémiumok és a jutalmak összegét nem, vagy csak részben fedezi, kifizetés csak a rendelkezésre álló összeg erejéig teljesíthető.

(4) A magasabb vezető állású dolgozó részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően - a jutalmazási alap terhére - jutalom adható a takarékszövetkezetnek a szocialista munkaversenyben elért eredményei alapján országos elismerésben való részesítésé, továbbá a dolgozó részére történő kitüntetés adományozása esetén.

(5) A magasabb vezető állású dolgozó az (1) és (4) bekezdésben meghatározott prémiumon és jutalmon kívül csak a következő díjazásban részesülhet:

a) a jutalmazási alapból:

- újításokkal vagy találmányokkal összefüggő díjazásban;

- a munkaügyi szabályzatban meghatározott év végi jutalomban a 6. § (3) bekezdés c) pontja szerint;

b) egyéb jogszabályban meghatározott díjazásban.

15. §

(1) A prémiumfeladat alapjául:

a) a betétállománynak a bázishoz mért növekedésére;

b) a kölcsöngazdálkodásra;

c) az egyéb szolgáltató tevékenységből származó bevétel növelésére;

d) a gazdálkodás hatékonyságának javítására vonatkozó mutatókat kell előírni.

(2) A konkrét prémiumfeladatokat és a teljesítés esetén járó prémium nagyságát - amely nem lehet több az éves alapbér 25 százalékánál - személyre szólóan a területi szövetség véleménye alapján a munkáltatói jogkört gyakorló testületi szerv állapítja meg.

(3) Az éves prémium összegének számításánál a dolgozónak kifizetett éves alapbért kell figyelembe venni.

(4) A prémiumfeladatot és az ahhoz tartozó szorzókulcsot a magasabb vezető állású dolgozóval írásban előre kell közölni.

(5) A munkáltatói jogkört gyakorló testületi szerv a prémium terhére az időarányos teljesítésnek megfelelően - év közben egy alkalommal - előleg fizetését engedélyezheti.

(6) A prémium-feltételek teljesítésének éves értékeléséről az évzáró mérleget jóváhagyó küldöttgyűlésig gondoskodni kell.

(7) Ha a munkáltatói jogkört gyakorló testületi szerv a szövetkezet gazdálkodásában vagy irányításában mulasztást állapít meg, a prémiumot csökkentheti vagy teljesen megvonhatja.

(8) A csökkentést vagy megvonást írásban indokolni kell.

16. §

(1) A magasabb vezető állású dolgozó tevékenységének átfogó értékelésén alapuló jutalom mértékét, a jutalmazás szempontjait, a területi szövetség véleménye alapján a munkáltatói jogkört gyakorló testületi szerv állapítja meg.

(2) Az átfogó értékelésen alapuló jutalmazásra fordított összeg megyéi szinten nem haladhatja meg a megyében működő takarékszövetkezetek magasabb vezető állású dolgozói évi átlagos alapbére húsz százalékát.

(3) Az (1)-(2) bekezdés szerint meghatározott jutalom megállapításához ki kell kérni az ágazati szakszervezet megyei szervének véleményét.

(4) A 15. § (7)-(8) bekezdésében foglalt rendelkezéseket a jutalmazás során is megfelelően alkalmazni kell.

(5) A magasabb vezető állású dolgozó prémiumát és jutalmát a munkajogi, a társadalombiztosítási, valamint a térítési díjak alapjául szolgáló átlagkereset számításánál figyelembe kell venni.

Vegyes átmeneti rendelkezések

17. §

(1) Új takarékszövetkezet alapítása, illetőleg takarékszövetkezetek egyesülése, szétválása vagy kiválása esetén a bérszínvonal és a képzett összlétszám bázisát - a területi szövetség véleményének kikérése mellett - a pénzügyminiszter határozza meg, illetve módosítja.

(2) Az 1983. évi bérszínvonal bázisa az e rendelet előírásainak megfelelően számított 1982. évi bérszínvonal.

(3) Az 1983. év előtt fel nem használt bérszínvonal-tartalék egyharmada tartható nyilván. A bértartalék további intézkedésig nem használható fel.

Eljárási szabályok

18. §

A lineáris nyereségadó és a progresszív nyereségadó bevallása és befizetése önadóztatás formájában történik.

Hatálybalépés

19. §

(1) Ez a rendelet 1983. január 1. napján lép hatályba. A nyereségadózásra, az adózott nyereség felhasználására és az érdekeltségi alapok képzésére vonatkozó rendelkezéseit azonban először az 1983. évi eredmény elszámolásánál kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 29/1979. (XI. 1.) PM-MüM számú együttes rendelet és az ezt módosító 56/1980. (XII, 27.) PM-MüM számú együttes rendelet hatályát veszti.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 83/1982. (XII. 4.) PM számú rendelethez

A bértömeg és a létszám számbavétele, a bérszínvonal számítása

A bérköltség terhére történő kifizetések (bértömeg) számbavételénél és a teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozók létszámának meghatározásánál - eltérő rendelkezés hiányában - a Központi Statisztikai Hivatal által kiadott "Egységes munkaügyi statisztikai utasítások" rendelkezéseit kell alkalmazni.

1. A bérköltség terhére történő kifizetéseket az alábbi a)-b) pont szerint elkülönítetten kell számbavenni:

a) A teljes munkaidőben foglalkoztatottak részére a bérköltség terhére kifizetett összegeket (alapbér, bérpótlék, jutalék, bérjellegű jutalom, egyéb bérek) ideértve a bérköltség terhére elszámolt újítási díj, az újítások kivitelezése érdekében történt bérjellegű kifizetések, stb. címén folyósított béreket, valamint a teljes munkaidőben foglalkoztatottak részére fizetett túlmunkáért járó díjazást és a dolgozót megillető, a munkaidejét meghaladóan - a munkáltatóval való külön megállapodás alapján - munkakörébe nem tartozó munka elvégzéséért járó díjazást.

b) A bérköltség terhére folyósított összes egyéb kifizetéseket, ideértve:

- a részmunkaidőben, másodállás és mellékfoglalkozás formájában foglalkoztatottak;

- a nyugdíjuk szüneteltetése, vagy korlátozása nélkül foglalkoztatott nyugdíjasok;

- GYES-en levők, külön rendeletben meghatározottak szerint foglalkoztatottak;

- az állományba nem tartozók, valamint

- a foglalkoztatott diákok (ideértve a szorgalmi időben és szünidőben történő foglalkoztatást egyaránt)

részére teljesített kifizetéseket.

2. A bérszínvonal számításának alapjául szolgáló létszámként számításba kell venni:

a) a teljes munkaidőben foglalkoztatottali éves átlagos állományi létszámát és

b) az összes egyéb bérkifizetések összegéből (1/b pont szerint) számított létszámot. A számított létszámot az összes egyéb bérkifizetéseknek a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbérével való osztásával kell meghatározni.

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagbére a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérének (1/a pont) és létszámának (2/a pont) hányadosa.

A bérszínvonal számításánál alkalmazandó úgynevezett "képzett összlétszám" az a) és b) pontokban meghatározott létszám összege.

3. Azon dolgozók bérét, akik a statisztikai állományi létszámban a bevezetőben hivatkozott utasítás alapján nem szerepeltethetők, az 1/b pont szerinti egyéb kifizetések között kell számbavenni.

4. A számításoknál a bérköltséget ezer forint pontossággal kell számbavenni, a bérszínvonalat forint pontossággal, a bérszínvonal számításának alapjául szolgáló teljes és a képzett létszámot egy tizedes pontossággal, a bérszínvonal százalékában kifejezett változását, valamint a jövedelmezőségi (bérhatékonysági) mutatót két tizedes pontossággal kell meghatározni. A számítások során a kerekítés általános szabályai szerint kell eljárni.

Tartalomjegyzék