Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1/1983. (I. 1.) ME rendelet

az önkéntes ifjúsági építőtáborok létesítésének és működésének feltételeiről

A Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség által szervezett önkéntes építőtábori mozgalom állami feltételeinek biztosítása érdekében, figyelemmel a népgazdaság idényjellegű munkaerőszükségletének kielégítésére, a fiatalok munkára nevelésére, közösségi szellemük erősítésére, egyetértésben az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel, valamint a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottságával (a továbbiakban: KISZ KB), a Szakszervezetek Országos Tanácsával, és a Szövetkezetek Országos érdekképviseleti szerveivel, a következőket rendelem:

1. §

(1) Az építőtáborozásban részt vehetnek:

a) az alsó fokú oktatási intézmények 8. osztályát a tárgyévben befejezett és a 14. életévüket betöltött fiatalok,

b) a szakiskolák, a szakmunkásképző iskolák, a gimnáziumok és a szakközépiskolák nappali tagozatos tanulói,

c) a felsőoktatási intézmények nappali tagozatos hallgatói, valamint

d) nemzetközi megállapodás alapján külföldi fiatalok (a továbbiakban együtt: fiatal).

(2) A 18. életévét be nem töltött fiatalnak a táborozásban való részvételéhez a törvényes képviselő beleegyezése szükséges. Ez a rendelkezés a szakmai építőtáborozásban való részvételre nem vonatkozik.

(3) A szakiskolák, a szakmunkásképző iskolák, valamint a szakközépiskolák tanulóit, továbbá a felsőoktatási intézmények hallgatóit elsősorban a szakmájuknak megfelelő szakirányú munkával kell foglalkoztatni.

(4) A szakmunkástanulók, valamint a szakmunkásképzést folytató szakközépiskolák tanulói külön jogszabályok rendelkezései szerint szakmai építőtáborokban is részt vehetnek. A Művelődési Minisztérium - a képzésben érdekelt minisztériumokkal egyetértésben - a szakmai építőtáborozásban való részvétel lehetőségét egyes középfokú szakmai képzést folytató szakközépiskolák tanulóira is kiterjesztheti.

(5) A fiatalt a szakmai építőtáborban csak a szakmájával összefüggő - a tantervi követelményeknek megfelelő - munkára szabad igénybe venni. A szakmai építőtáborban végzett szakirányú munka szakmai gyakorlatként való elismeréséről külön jogszabályok rendelkeznek.

2. §

Az építőtábort, illetőleg szakmai építőtábort (a továbbiakban együtt: építőtábor) a szorgalmi időn kívül - általában a nyári szünetben -rendkívüli esetben azonban más tanítási szünet idején is lehet szervezni. Az építőtábori turnusok időtartama általában két hét, a szakmai építőtáborozás időtartama pedig kizárólag két hét lehet.

3. §

(1) A fiatalt, valamint az üzemeltetővel munkaviszonyban nem álló, a fiatalok felügyeletével megbízott személyt az építőtáborban eltöltött időre térítésmentes szállás és étkezés, az oda- és visszautazás költségei, valamint a szakmára, illetőleg a munkahelyre meghatározott - a munkaviszonyban állókkal azonos - munkaruha és egyéni védőeszköz juttatás illeti meg. A juttatásokról, valamint a munkavédelemmel összefüggő - külön jogszabályban meghatározott -feladatok ellátásáról az építőtábort üzemeltető szerv gondoskodik.

(2) Az építőtáborban a fiatalt ért kár - ideértve az egészség és testi épség sérelméből eredő károkat is - megtérítésére a munkaviszony keretében okozott kár megtérítésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

4. §

(1) Az építőtábori munkaerőigény bejelentésének, valamint az építőtáborozás tapasztalatairól szóló jelentés megküldésének rendjét e rendelet melléklete tartalmazza.

(2) A szakmai építőtáborokba évenként mozgósítható tanulók létszámtervét, szakmák szerinti részletezését a Művelődési Minisztérium a képzésben érdekelt minisztériumokkal egyetértésben hagyja jóvá.

5. §

Az üzemeltető szerv, az üzemeltetés és foglalkoztatás feltételeiről a mozgósító KISZ-bizottsággal szerződésben állapodik meg, amelynek egy példányát megküldi az építőtábor helye szerint illetékes megyei (fővárosi) tanács V. B. munkaügyi feladatot ellátó szakigazgatási, - mezőgazdasági és élelmiszeripari célú építőtábor esetében - a megyei (fővárosi) tanács V. B. mezőgazdasági és élelmezésügyi feladatot ellátó szakigazgatási szervéhez (továbbiakban: illetékes szakigazgatási szerv).

6. §

Az üzemeltető szerv feladata biztosítani:

a) a folyamatos termelőtevékenység feltételeit;

b) a munkavédelmi előírások betartását;

c) a fiatal központi normatíváknak megfelelő elhelyezését, életkori sajátosságoknak megfelelő ellátását és a szabadidő hasznos eltöltésének tárgyi és anyagi feltételeit;

d) szakmai építőtábor esetében a tantervi követelményeknek megfelelő munkavégzés feltételeit;

e) a teljesítmények mérésének lehetőségét a táborvezetőség és a táborozó fiatal ösztönzésének, jutalmazásának feltételeit;

f) az építőtáborozással kapcsolatos központi és egyéb - az üzemeltető szervnél tervezett -költségek fedezetét, amelyeknek mértékét az Állami Ifjúsági Bizottság (a továbbiakban: ÁIB) a KISZ KB-val és a minisztériumokkal közösen évente központilag határoz meg;

g) a következő év foglalkoztatási igénybejelentésével együtt az illetékes szakigazgatási szerv tájékoztatását az üzemeltetés és foglalkoztatás tapasztalatairól;

h) hogy a fiatallal foglalkozó dolgozója rendelkezzék a megfelelő szakmai és munkavédelmi felkészültséggel.

7. §

Az építőtáborozással kapcsolatos költségek elszámolásának rendjét a pénzügyminiszter az ÁIB-val, a KISZ KB-val és az ágazatilag illetékes miniszterekkel egyetértésben állapítja meg.

8. §

(1) Az építőtáborban az általános iskolát végzett fiatal foglalkoztatási ideje napi 6 óra lehet, a középfokú oktatási intézmények tanulója azonban átlagosan napi 6 órában foglalkoztatható. Szakmai építőtábor esetében a tantervben meghatározott napi foglalkoztatási időt kell alapul venni.

(2) A felsőoktatási intézmények hallgatója átlag napi 8 órában foglalkoztatható.

(3) A napi foglalkoztatási idő középfokú oktatási intézmények tanulója esetében a napi 8 órát, felsőoktatási intézmények hallgatója esetében a napi 10 órát nem haladhatja meg.

9. §

(1) Az építőtáborban dolgozó fiatalnak és az irányítással megbízott - az üzemeltetővel munkaviszonyban nem álló - személynek az előre kitűzött feladat teljesítése esetén - a szerződésben foglaltaknak megfelelően - jutalom fizethető. Ez az összeg mentes minden járulék és adófizetési kötelezettség alól.

(2) A jutalomalap: a fiatal egy turnus alatt elért teljesítménye alapján kiszámított bér és az építőtáborozással kapcsolatos költségek - az ÁIB által a KISZ KB-val és a minisztériumokkal egyetértésben - központilag megállapított összegének különbsége.

(3) A jutalomalap felhasználásáról a táborvezetőség a fiatalok demokratikus önkormányzati szervének bevonásával közösen dönt.

(4) A közép- és felsőfokú tanulmányokat folytató fiatal állami támogatását vagy társadalmi ösztöndíját, illetőleg az egyéb juttatását a jutalom nem érinti.

(5) A táborvezetőség tagja egyéni jutalmának minimális összege központilag, az ÁIB-val, a KISZ KB-val és a minisztériumokkal közösen, évente kerül meghatározásra.

10. §

A jogszabályban foglalt előírások betartásának, valamint a fiatal egészséges, biztonságos foglalkoztatási feltételeinek - tábornyitás előtti, illetve a működés alatt történő - ellenőrzése a szakszervezetek építőtábor helye szerint illetékes megyei (budapesti) tanácsa munkavédelmi felügyelősége bevonásával - az illetékes szakigazgatási szerv, az építőtábor helye szerint illetékes első fokú közegészségügyi- és járványügyi felügyelőség, valamint a megyei (fővárosi) tanácsok ifjúsági titkárának feladata.

11. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Sarlós István s. k.,

a Minisztertanács elnökhelyettese

Melléklet az 1/1983. (I. 1.) ME számú rendelethez

Az építőtáborozással kapcsolatos munkaerőigény bejelentésének, valamint az építőtáborozás tapasztalatairól szóló jelentés megküldésének rendje

1. Az üzemeltető szerv a következő naptári évre vonatkozó építőtábori munkaerő-igényét az építőtábor helye szerint területileg illetékes szakigazgatási szervhez (5. §) nyújtja be - az e célra rendszeresített formanyomtatványon - minden év szeptember 1-ig.

2. A fiatalok foglalkoztatására vonatkozó kérelem tartalmazza:

a) a fiatalok - a munka mennyiségétől függő, időszakonként változó - létszámát, szakirányú foglalkoztatás esetén az igények szakma szerinti bontását is;

b) a munkavégzés jellegét, jellemzőit, a jutalmazási feltételeket;

c) a táborhelyre vonatkozó főbb adatokat.

3. A kérelemhez csatolni kell a táborhely és a munkahelyek egészségügyi feltételeiről az építőtábor helye szerint illetékes első fokú állami közegészségügyi-járványügyi felügyelőség előzetes engedélyét.

4. A formanyomtatványt az illetékes szakigazgatási szervnél lehet beszerezni.

5. Az illetékes szakigazgatási szerv, az építőtábor jellege szerint érdekelt szakigazgatási szerv és tábor helye szerint illetékes megyei (fővárosi) tanács ifjúsági titkára, valamint megyei (budapesti) KISZ-bizottság bevonásával minden év szeptember 20-ig a foglalkoztatás indokoltságát véleményezi és az igényeket rangsorolja. Szakmai építőtábor esetében az építőtábor helye szerint illetékes megyei (fővárosi) művelődési szakigazgatási szerv véleményét is kikéri.

6. A véleményezés szempontjai:

- indokolt-e a munka mennyiségének és minőségének függvényében változó, igényelt létszám,

- megvannak-e a hasznos munkavégzés feltételei,

- megfelelőek-e a foglalkoztatási és táborozási feltételek.

7. Az illetékes szakigazgatási szerv az igényeket minden év október 1-ig továbbítja az üzemeltető szerv szerint ágazatilag illetékes minisztériumnak, országos hatáskörű szervnek (a továbbiakban: minisztérium).

8. A minisztérium a javasolt igényeket rangsorolva, a kérelmeket minden év október 15-ig az ÁIB-hoz továbbítja.

9. A mozgósítandó fiatalok létszámáról, a mozgósító megyékről - a KISZ KB állásfoglalásával összhangban - az ÁIB az illetékes szakigazgatási szervet minden év december 15-ig értesíti. Az illetékes szakigazgatási szerv a 8. pontban foglaltakról az üzemeltető szervet minden év december 31-ig értesíti.

10. Az illetékes szakigazgatási szerv a foglalkoztatás tapasztalatairól minden év október 1-ig jelentést készít és azt a következő évi igénybejelentésekkel egyidőben a minisztériumnak küldi meg.

11. A minisztérium a megye, (főváros) által jelzett építőtábori tapasztalatokat összesíti és minden év október 15-ig az ÁIB-nak megküldi.

Tartalomjegyzék