Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1/1983. (I. 1.) PM rendelet

a reprezentációról

A Minisztertanácstól kapott felhatalmazás alapján a reprezentációs és vendéglátási költségek mértékéről, a felhasználás módjáról és elszámolásáról a szövetkezetek országos érdelvképviseleti szerveivel - a tanácsok vonatkozásában a Minisztertanács Tanácsi Hivatala elnökével, a 6. § tekintetében az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével és a Szakszervezetek Országos Tanácsával - egyetértésben a következőket rendelem:

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed a (2) bekezdésben felsoroltak kivételével:

a) az állami költségvetési szervekre (Ápt 38. § a továbbiakban: intézmények);

b) az állami vállalatokra, a trösztökre, az egyéb állami gazdálkodó szervekre, a szövetkezeti vállalatokra, a társadalmi szervezeteknek és egyesületeknek a vállalataira (a továbbiakban: vállalatok);

c) a szövetkezetekre és a vízgazdálkodási társulatokra;

d) a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulásokra (a továbbiakban: b)-d) együtt: gazdálkodó szervezetek);

e) a szövetkezetek területi (szakmai) és országos érdekképviseleti szerveire, valamint az egyéb érdekképviseleti szervekre és az egyesületekre (a továbbiakban együtt: érdekképviseleti szervek).

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya:

a) a fegyveres erőkre és a fegyveres testületekre, valamint a rendészeti szervekre;

b) a külkereskedelmi tevékenységre jogosult gazdálkodó szervezetekre;

c) a társadalmi és tömegszervezetekre, ezek intézményeire;

d) az állami és külügyi protokoll feladatkörébe tartozó reprezentációra.

(3) A (2) bekezdés alatti szervekre és reprezentációra a pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott külön szabályozás az irányadó.

A reprezentáció fogalma és jogcímei

2. §

(1) E rendelet alkalmazásában reprezentáció: a vendéglátással és ajándékozással kapcsolatban felmerülő minden költség és a személyes reprezentáció.

(2) Vendéglátásnak minősül:

a) az üzleti és egyéb szakmai tárgyalásokon, értekezleteken, különböző szakmai tanácskozásokon (a továbbiakban: hivatalos tárgyalások); kiállításokon, vásárokon, szakmai bemutatókon (a továbbiakban: kiállítások); a kongresszusokon, konferenciákon, ankétokon, szimpóziumokon, (a továbbiakban: rendezvények) felszolgált üdítő ital, feketekávé, illetve a hivatalos tárgyalások, kiállítások, rendezvények alkalmával adott ebéd vagy vacsora, illetőleg állófogadás (a továbbiakban: fogadás) költsége;

b) a vendégként fogadott külföldiek teljes napi ellátása és szállodaköltsége;

c) az egyes rendezvények alkalmával szervezett kulturális vagy más - nem szakmai - program költsége.

(3) Ajándékozásnak tekintendő a vásárolt vagy az ajándékozó szerv által előállított - reprezentáció címén elszámolt - dolog (szolgáltatás) ellenérték nélkül történő átadása.

(4) Személyes reprezentáció a vezetői beosztással kapcsolatos vendéglátás.

A reprezentációs költségkeretek mértéke és annak megállapítása

3. §

(1) A minisztériumok és az önálló fejezetet képező országos hatáskörű szervek éves reprezentációs költségkeretét a pénzügyminiszter állapítja meg. Az intézményeknél és a vállalatoknál - a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel - az éves reprezentációs költségkeretet, a személyes reprezentáció mértékét és az abban részesíthetők körét a felügyeletet ellátó szerv vezetője határozza meg.

(2) A fővárosi a megyei és megyei városi tanácsok éves reprezentációs költségkeretét, azon belül a személyes reprezentáció mértékét és az abban részesíthetők körét a Minisztertanács Tanácsi Hivatalának elnöke a pénzügyminiszterrel egyetértésben állapítja meg. A helyi tanácsoknál, a járási és megyei városi kerületi hivataloknál, valamint a tanácsi intézményeknél és vállalatoknál az éves reprezentációs költségkeretet, azon belül a személyes reprezentáció mértékét és az abban részesíthetők körét - a Minisztertanács Tanácsi Hivatala által a Pénzügyminisztériummal egyetértésben kiadott iránymutatás alapján - a fővárosi, megyei tanács elnöke állapítja meg.

(3) A minisztériumoknál, országos hatáskörű szerveknél a vezetők személyes reprezentációs keretét és az ebben részesíthetők körét a miniszter, illetve az országos hatáskörű szerv vezetője állapítja meg.

(4) Az intézmények, vállalatok vezetőire együttesen megállapított személyes reprezentációs keret megosztását az adott szerv vezetője határozza meg.

A szövetkezetek, az érdekképviseleti szervek és a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulások reprezentációs költségkereteinek megállapítása, felhasználása

4. §

(1) A szövetkezetek, területi és szakmai szövetségeik, valamint a vízgazdálkodási társulatok reprezentációs kereteit (ideértve a vezetők reprezentációs keretét is) - a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei elnökségének ajánlásaira, irányelveire, illetőleg az Országos Vízügyi Hivatal irányelveire figyelemmel - a küldöttgyűlés (közgyűlés), illetőleg a küldöttközgyűlés, a vízgazdálkodási társulatoknál a taggyűlés állapítja meg. Az említett szervek az ajánlást, illetőleg irányelveket - a szövetkezeti társadalmi tevékenység sajátosságainak figyelembevételével - e rendeletben foglaltakkal összhangban állapítják meg.

(2) A szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei, valamint az egyéb nem szövetkezeti érdekképviseleti szervek reprezentációs kereteiket és annak felhasználását - a szövetkezeti társadalmi tevékenység sajátosságainak figyelembevételével - e rendeletben foglaltakkal összhangban állapítják meg.

(3) Az egyesületek reprezentációs kereteit és annak felhasználását - e rendeletben foglaltakkal összhangban - a közgyűlés vagy az általa feljogosított ügyintéző szerv állapítja meg.

(4) A jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulások éves reprezentációs keretét az igazgató tanács állapítja meg e rendeletben foglaltakkal összhangban.

Belföldiek részére szervezett hivatalos tárgyalások, kiállítások, ünnepségek

5. §

(1) A hivatalos tárgyalásokon csak üdítő ital szolgálható fel. A fogadás, a hivatalos tárgyalás céljához közvetlenül nem kapcsolódó program költségei sem reprezentációs, sem egyéb költségként nem számolhatók el.

(2) Kiállítások alkalmával fogadás nem adható. A kóstolással egybekötött étel- és italbemutatók esetében a bemutatott termék mellett esetleg felszolgált üdítő ital és a kóstolás célját szolgáló mennyiségen felüli fogyasztás költségét - ha azt a résztvevők nem fizetik - reprezentációs költségként kell elszámolni.

6. §

(1) Az intézmények, gazdálkodó szervezetek, érdekképviseleti szervek munkájában és szervezeti életében kimagasló események (pl. vállalatok, intézmények, vagy brigádok kitüntetése, zárszámadási közgyűlés, jubileumi ünnepség) alkalmából a dolgozók (tagok) részére szervezett ünnepségek és az ezeken ellenérték nélkül kiszolgált ételek és italok, valamint az ajándékozás költségeit nem reprezentációként, hanem a részesedési alap, illetve a jutalmazási előirányzat terhére kell elszámolni, kitüntetés alkalmával a felhasználható összeg a szakszervezet helyi szervének egyetértésével növelhető az 1038/1977. (X. 4.) MT-SZOT-KISZ KB számú együttes határozat 1. számú mellékletének 25. pontja szerinti "Vállalatok és szövetkezetek elismerése kitüntetés esetén" jogcímen kapott pénzjutalom összegével.

(2) A különböző vezetői (vezérigazgatói, elnöki stb.) értekezleteken, tanácskozásokon felmerülő vendéglátási költségeket nem szabad a részesedési alap, illetőleg a jutalom előirányzat terhére elszámolni. Ezekre az 5. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

Külföldiek vendéglátása

7. §

(1) Külföldiekkel folytatott hivatalos tárgyalásokon csak üdítő ital, feketekávé, tea szolgálható fel. A hivatalos tárgyalások alkalmából (itt-tartózkodásuk időtartamától függetlenül) szükség esetén legfeljebb egy fogadást lehet adni. A tárgyalás céljához közvetlenül nem kapcsolódó programok költsége sem reprezentációs, sem egyéb költségként nem számolható el.

(2) A külföldiek részére szervezett kiállításokon a vendéglátás költségeinek elszámolására az (1) bekezdésben és - a fogadás kivételével - az 5. § (2) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(3) A termelési kapcsolatok, vagy szakmai tanulmányutak keretében Magyarországon tartózkodók részére adott eseti fogadás költségét reprezentációs költségként kell elszámolni. Ugyanez vonatkozik a devizamentes cserekapcsolatokra is.

(4) A tárgyalásokra érkező külföldiek magyarországi tartózkodásával kapcsolatban felmerülő (szállás, étkezési, utazási stb.) költségeket átvállalni nem lehet. Kivételes esetben a költségek átvállalására külön engedélyt a minisztériumoknál és önálló fejezetet képező országos hatáskörű szerveknél a miniszterek, illetőleg az országos hatáskörű szervek vezetői, a többi szervnél - a 3. § (1)-(2) bekezdésében és a 4. §-ban felsorolt - a költségkeret megállapítására jogosultak adhatnak.

(5) A tanácsi költségvetési szervek (Ápt. 38. §) - a Minisztertanács Tanácsi Hivatala által külön jóváhagyott - külföldi kapcsolatainak lebonyolítása során felmerülő fogadási, ellátási költségeket az egyébként rögzített reprezentációs kereteiken felül elszámolhatják, a felhasználás mértékeire azonban az általános előírások az irányadók.

(6) A vendégként fogadott külföldiek teljes napi ellátási költségei és szállodai költségei a meghívó szerv reprezentációs költségkeretét terhelik. Ugyanez vonatkozik a külföldiek üdültetésére is. Külföldiek üdültetésére, illetve külföldi üdülés elfogadására - még viszonosság esetén is - csak külön engedély alapján kerülhet sor. Külön engedélyt a (4) bekezdésben megjelölt szervek, illetőleg személyek adhatnak.

Kongresszusok, konferenciák, ankétok, szimpóziumok

8. §

(1) A rendezvények csak térítés mellett szervezhetők. A rendezvények költségei közül csak a vendéglátással és az ajándékozással kapcsolatban felmerülő költségeket kell reprezentációs költségként elszámolni. Más költségek - jellegüknek megfelelően - a számviteli előírások szerint számolhatók el. A rendező szervnek a meghívóban a részvételi díjat jogcím és költségtétel szerint részleteznie kell.

(2) A belföldiek részére szervezett rendezvényeknek az (1) bekezdés szerinti költségeit az intézmények, gazdálkodó szervezetek, érdekképviseleti szervek - amennyiben a dolgozóik részvételéhez költségeik terhére hozzájárultak - kötelesek a rendező szervnek megfizetni. A vendéglátásra az 5. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók. A rendezvény céljához közvetlenül nem kapcsolódó programok költsége a részvételi díjban nem szerepelhet és nem számolható el.

(3) A külföldiek részére szervezett rendezvények előkészítésére és megtartására csak külön engedély alapján kerülhet sor. Külön engedélyt a 7. § (4) bekezdésében megjelölt szervek, illetőleg személyek adhatnak. A vendéglátást érintően a szervezés a következők szerint történhet:

a) a rendezvényeken csak üdítő ital, feketekávé szolgálható fel;

b) a rendezvények alkalmával - függetlenül azok időtartamától - legfeljebb egy fogadás adható;

c) a rendezvények ideje alatt legfeljebb egy kulturális program költségei számolhatók el.

(4) A rendezvényeken résztvevő külföldiek költségviselésére a 7. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A kongresszusok, konferenciák, ankétok, szimpóziumok költségei - a reprezentációnak minősülő költségek kivételével - nem a reprezentációs keretet terhelik. Ennek megfelelően azoknál az intézményeknél, ahol az ilyen rendezvények jelentős számban előfordulnak, és a reprezentációs előirányzatukat ennek figyelembevételével állapították meg, azt emiatt külön csökkenteniük kell.

Ajándékozás

9. §

(1) Belföldieknek ajándék nem adható.

(2) Az (1) bekezdés rendelkezése nem vonatkozik az intézmények, gazdálkodó szervezetek, érdekképviseleti szervek saját dolgozóinak (tagjainak) a részesedési alap vagy a jutalmazási előirányzat terhére adott ajándékokra, ide nem értve a társasutazásokat. Nem terjed ki továbbá a kiskereskedelmi forgalomhoz, illetőleg a szolgáltatásokhoz kapcsolódó - közvetlenül a lakosság részére adott - reklámcélú szóróajándékokra, szakmai vetélkedők, versenyek díjazására. Az ilyen célokra vásárolt vagy előállított (illetőleg a gazdálkodó szervezet termékét képező) dolgok (szolgáltatás) azonban reprezentációs célra nem használhatók fel.

(3) Külföldieknek a rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint adható ajándék. A külföldiek részére történő ajándékozással kapcsolatban felmerült költséget a reklámpropaganda költségek vagy egyéb költségek terhére elszámolni nem lehet.

VEGYES RENDELKEZÉSEK

10. §

(1) 1983-ban a reprezentációs költségeket (éves szinten) 10%-kal csökkenteni kell. A reprezentációs költségkeret megállapítására jogosult szerv vezetője [3. § (1) bekezdés] a felügyelete alá tartozó egyes intézmények, vállalatok nemzetközi, külpiaci kapcsolataira figyelemmel, a reprezentációs költségek csökkentését az előírt mértéktől eltérően is megállapíthatja. A felügyelete alá tartozó területeken azonban a reprezentációs költségeknek összességükben 10%-kal kell csökkenniük.

(2) A csökkentés alapja az 1982. évi tényleges reprezentációs költség, az intézményeknél az 1982. évre megállapított reprezentációs előirányzat. Azoknak a gazdálkodó szervezeteknek, amelyek a korábban elrendelt csökkentés ellenére az 1980. évtől felhasználható költségkereteiket - engedély nélkül - túllépték, a reprezentációs költségüket az 1979. évi tényleges reprezentációs költség figyelembevételével kell csökkenteniük. Ennek megfelelően a továbbiakban az ilyen címen felhasználható összeg az 1979. évi tényleges reprezentációs költség 67%-át nem haladhatja meg.

(3) Az 1982. évben létesített intézmények, gazdálkodó szervezetek, érdekképviseleti szervek esetében a csökkentés alapja a létrehozáskor megállapított reprezentációs előirányzat, illetve költségkeret éves szintű összege. A rendelet hatályba lépése után létesülő szervezet reprezentációs keretét a 3. § (1) bekezdésében és a 4. §-ban felsorolt szervek, illetve azok vezetője - az azonos vagy hasonló kategóriájú, illetve tevékenységű (létszámú) szervezet költségkeretének figyelembevételével - állapítja meg.

(4) A vendéglátással, az ajándékozással, a személyes reprezentációval kapcsolatos költségek elszámolásának szabályait a rendelet 2. számú melléklete, az 5-8. §-okban meghatározott vendéglátások személyenkénti és naponkénti költségeinek, valamint a 9. § (3) bekezdése szerinti ajándékozásnak a mértékét az 1. számú melléklet tartalmazza.

11. §

(1) E rendelet előírásait a nemzetközi egyezmények megújításánál, új egyezmények megkötésénél érvényesíteni kell. A KGST és a szocialista kétoldalú együttműködéssel összefüggő reprezentációra a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Bizottságának vonatkozó irányelvében és a Gazdasági Bizottság határozatában foglaltak is irányadók.

(2) Több szervet érintő hivatalos tárgyalás, kiállítás, rendezvény programját a rendező szerveknek minden esetben egyeztetniük kell annak érdekében, hogy többszöri vendéglátásra, ajándékozásra ne kerüljön sor.

(3) Az intézményeknek, gazdálkodó szervezeteknek, érdekképviseleti szerveknek e rendelet előírásai, valamint a reklám tevékenységgel kapcsolatos belkereskedelmi miniszteri rendelet alapján gondoskodniuk kell a reprezentációs költségek és a reklám-propaganda költségek pontos elhatárolását biztosító belső nyilvántartási, felhasználási és elszámolási rend kialakításáról.

(4) A rendezvény költségeit és a vendéglátás során felmerülő költségeket - a csak térítés mellett szervezhető rendezvényeket kivéve - a vendéglátónak (rendező szervnek) kell viselnie, a költségek más szervre nem háríthatók át. A vendéglátásban érdekelt szervek azonban előzetes megállapodás esetén a költségeket megoszthatják, de a vendéglátásra (felhasználásra) vonatkozó előírásokat ebben az esetben is figyelembe kell venni (pl. csak egy fogadás adható).

12. §

(1) A reprezentációs költségeket csak az intézmény, gazdálkodó szervezet érdekképviseleti szerv vezetőjének engedélyével szabad elszámolni.

(2) A reprezentációs összegek felhasználásáért és az e rendelet előírásainak betartásáért a szerv vezetője a munkaviszonyára, illetve tagsági viszonyára vonatkozó szabályok szerint anyagilag és fegyelmileg felelős.

(3) A gazdasági és pénzügyi ellenőrzés során külön figyelmet kell fordítani a reprezentációs költségek alakulása, a felhasználás és az elszámolás helyességének vizsgálatára.

HATÁLYBALÉPÉS

13. §

Ez a rendelet 1983. január hó 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a 20/1973. (V. 15.) PM számú rendelet és a 4/1980. (II. 10.) PM számú rendelet, valamint az 52.299/1980. PM VIII. számú irányelv hatályát veszti.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet az 1/1983. (I. 1.) PM számú rendelethez

1. Az R. 2. § (2) bekezdésének c) pontjába tartoznak az intézményeknél, gazdálkodó szervezeteknél, érdekképviseleti szerveknél megtartott ünnepségek (április 4., május 1., november 7.) vendéglátási költségei. A kitüntetések dologi jellegű (pl. a jelvény, az emléklap) költségeit az egyéb költségek (költségvetési szerveknél a 13/9. tétel) között kell elszámolni.

2. A személyes reprezentációs keretek teljes egészében a számviteli szabályok szerinti elszámolási kötelezettség alá tartoznak [R. 2. § (4) bekezdés].

3. A hivatalos tárgyalásokon, kiállításokon felszolgált üdítő ital költsége személyenként és naponta legfeljebb 30 Ft lehet [R. 5. § (1)-(2) bekezdése].

4. a) A vállalatok, szövetkezetek és intézmények alapításának 50, 100, 150 stb. évfordulói ünnepelhetők meg (R. 6. §).

b) A részesedési alap vagy a jutalmazási előirányzat terhére szervezett ünnepségek esetében a vendéglátási költségek mértéke személyenként legfeljebb 300 Ft lehet (R. 6. §).

5. a) A külföldiekkel folytatott hivatalos tárgyalásokon, kiállításokon felszolgált üdítő ital, feketekávé, tea költsége személyenként és naponta legfeljebb 50 Ft lehet [R. 7. § (1)-(2) bekezdés].

A fogadás személyenkénti költsége általában 300 Ft-nál nem lehet több. Kivételesen indokolt esetben az intézmény, gazdálkodó szervezet, érdekképviseleti szerv vezetője ennél magasabb összeget is megállapíthat, legfeljebb 500 Ft összegig. A reprezentáció éves költségkerete azonban emiatt nem növekedhet.

b) A vendégként fogadott külföldiek teljes napi ellátási költsége - a szállodai költségeken felül - személyenként és naponként a 400 Ft-ot nem haladhatja meg.

c) Reprezentációs költségként kell elszámolni a devizamentes csereutakról szóló 3/1982. (PK 11.) MNB számú körlevél 5/ec) és 10/aa) számú pontok szerinti költségeket.

6. a) A rendezvényekről előzetes programot és költségvetést kell készíteni. A költségvetés alapján (mind a belföldi, mind a külföldi résztvevők számára) olyan összegű részvételi díjat kell megállapítani, amely fedezetet nyújt a rendezvénynyel kapcsolatos összes költségekre.

b) A belföldiek részére szervezett rendezvényen felszolgált üdítő italok költsége személyenként és naponta legfeljebb 40 Ft lehet [R. 8. § (2) bekezdés].

c) A külföldiek részére szervezett rendezvényeken a felszolgált üdítő ital, feketekávé, tea személyenkénti költsége legfeljebb napi 50 Ft lehet. Az egy fogadás személyenkénti költsége a 400 Ft-ot nem haladhatja meg, kivéve azt az esetet, amikor a résztvevők az ennél magasabb összeget is megfizetik [R. 8. § (3) bekezdés].

d) Az R. 8. §-a szerinti rendezvények szervezésénél a költségek megtérítésére a belföldi résztvevők esetében még a következőket kell figyelembe venni:

- Étkeztetést csak a résztvevők saját költségei terhére lehet biztosítani. Ilyen címen a rendező szerv az intézménynek, gazdálkodó szervezetnek, érdekképviseleti szervnek a részvételi díjban költséget nem számíthat fel. Ennek megfelelően a kiküldő szerv résztvevő dolgozójának (tagjának) csak a napidíjat fizetheti.

- A kiküldő szerv résztvevő dolgozójának (tagjának) a meghívóban külön feltüntetett étkezési költségeit is megtérítheti, a reprezentációs költségei terhére. Ebben az esetben azonban napidíjat nem fizethet.

- A kiküldő szerv a részvételhez való hozzájárulásnál - különösen akkor, ha az nem közvetlenül a feladatokhoz kapcsolódik - olyan feltételt is támaszthat, hogy a részvétellel kapcsolatban felmerülő költségeket részben vagy teljes egészében a dolgozója (tagja) viselje.

7. A külföldinek adható ajándék csak szerény mértékű, jelképes lehet. Az ajándékozásra fordított összeg személyenként nem haladhatja meg az 500 Ft-ot [R. 9. § (3) bekezdés].

8. A pedagógusnapi ünnepségekre, a nemzetközi és országos műkedvelő és amatőr művészeti rendezvényekre a költségvetési szervek gazdálkodását szabályozó Útmutatóban (12/5. tétel) foglaltak az irányadók.

2. számú melléklet az 1/1983. (I. 1.) PM számú rendelethez

1. Az R. 2. §-a szerinti költségeket - a külföldi vendégek fogadásával kapcsolatban felmerült valamennyi helyi és helyközi közlekedési (személyszállítási) költség kivételével, amelyet az utazási és kiküldetési költségek között kell elszámolni - az 59/1982. (X. 27.) PM számú rendelet alapján kiadott ágazati számlakeretek előírása szerint

- a gazdálkodó szervezeteknek az 562. Bér jellegű egyéb költségek "Reprezentációs költség" költségrészletezésben kell kimutatniuk;

- a központi irányítás alá tartozó költségvetési szerveknek a Költségvetési szervek számlakeretében foglaltak szerint, a tanácsi költségvetési szerveknek pedig a Tanácsi felügyelet alá tartozó költségvetési szervek számlarendjében foglaltak szerint kell elszámolniuk;

- az egyszerű (egyszeres) nyilvántartásokat vezető költségvetési intézményeknek a 12. Személyi kiadás rovat 5. Reprezentációs tételen kell elszámolniuk.

2. A reprezentációnak minősülő költségeket fogyasztói áron kell elszámolni. A reprezentációra felhasznált saját termelésű készleteket és a nem fogyasztói áron beszerzett készleteket az ágazati számlakeretekben előírt módon értékesítésként kell elszámolni. Ugyanígy kell elszámolni a kizárólag az intézmények, gazdálkodó szervezetek, érdekképviseleti szervek dolgozói részére szervezett ünnepségek (6. §) költségeit.

3. A reprezentációs költségekről olyan analitikus nyilvántartást kell vezetni, amelyből a költségek az alábbi részletezésben állapíthatók meg:

a) a vezetői beosztással kapcsolatos személyes reprezentáció;

b) a belföldiek részére szervezett hivatalos tárgyalások, kiállítások, rendezvények;

c) a külföldiek vendégül látása, külföldiek részvételével szervezett rendezvények;

d) külkereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos vendéglátás.

4. A reprezentációs célra beszerzett ajándéktárgyakat az anyagok között tényleges beszerzési áron kell készleten tartani, és azokról olyan analitikus nyilvántartást kell vezetni, amelyből a raktáron levő ajándéktárgyak megfelelő részletezésben (fajta, egyedi érték stb.) kitűnnek.

Tartalomjegyzék