Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

3/1983. (XII. 20.) OT-PM együttes rendelet

az amortizációs normákról és az amortizáció elszámolásáról

Az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendeljük:

1. §

A rendelet hatálya kiterjed - a mezőgazdasági jövedelemszabályozás hatálya alá tartozó mezőgazdasági nagyüzem, egyesülés és agráripari egyesülés, továbbá a kisvállalatok és kisszövetkezetek, valamint a kisvállalati formában működő leányvállalatok kivételével - az állami vállalatokra, a trösztökre, a vállalati gazdálkodás szabályai szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervekre, a társadalmi szervezet vállalatára, az egyesület vállalatára, az ipari szövetkezetekre, a fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetekre, a szövetkezeti vállalatokra, továbbá az állami vállalatokra vonatkozó jövedelemszabályozási rendszer szabályai szerint működő, jogi személyiségű gazdasági társulásokra, a vízgazdálkodási társulatokra (a továbbiakban együtt: vállalat).

2. §

(1) A vállalat az éves vállalati költség- és eredményelszámolásban érvényesíthető értékcsökkenési leírást és az ezzel azonos összegű - az állóeszközök nettó értékét módosító - értékcsökkenést e rendelet mellékletét képező Amortizációs Normák Jegyzékében (a továbbiakban: Normajegyzék) közölt normák alapján, a vállalat összes állóeszköze bruttó értéke után számítva számolhatja el.

(2) A vállalat a költségként elszámolható értékcsökkenési leírás összegének megállapítása céljából állóeszközeit a Normajegyzékben foglalt összevont állóeszköz-csoportokba köteles besorolni.

3. §

A Normajegyzékben foglalt normákat üzemidőtől függetlenül kell alkalmazni.

4. §

(1) A Normajegyzékben szereplő állóeszköz-csoportok amortizációs normáival - a negyedév első napján meglevő állóeszköz-állomány bruttó értéke alapján -,kell megállapítani az elszámolható értékcsökkenési leírást. Az egyes állóeszköz-csoportokra külön-külön kiszámított értékcsökkenési leírás négy negyedévi együttes összege jelenti a vállalat egészére elszámolható - az éves vállalati költség- és eredményelszámolásban érvényesíthető - évi értékcsökkenési leírást.

(2) Az (1) bekezdés alapján számított összeg a vállalat egészére elszámolható éves értékcsökkenési leírás felső határát jelenti. A vállalat saját elhatározása alapján - a 6. § (1) bekezdés b) pontjában, (2), (3), (4) és (5) bekezdésében foglaltak kivételével - ennél kevesebb értékcsökkenési leírást és értékcsökkenést is elszámolhat.

(3) A vállalat egészére ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírás összegén belül - a 4. § (7) bekezdésben, valamint a 6. § (1) bekezdés b) pontjában, (2), (3), (4) és (5) bekezdésekben foglaltak kivételével - az egyes állóeszközök értékcsökkenését negyedévenként a vállalat saját hatáskörében állapíthatja meg. Az egyes állóeszközökre ténylegesen elszámolt értékcsökkenés eltérhet az (1) bekezdés alapján számított értékcsökkenéstől. Az egyes állóeszközökre elszámolt évi értékcsökkenés nem haladhatja meg a bruttó érték 30%-át. Minden állóeszköz 0-ig írható le. A teljes leírást követően az adott állóeszközre értékcsökkenés nem számolható el. A már teljesen leírt állóeszközt 100 Ft eszmei értéken kell nyilvántartani.

(4) Az egyes állóeszközökre külön-külön elszámolt értékcsökkenés együttes összege meg kell hogy egyezzék a vállalat egészére ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírás összegével.

(5) A vállalat értékcsökkenési leírást csak olyan összegben számolhat el, hogy az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredmény a nyereségtartalék igénybevételével ne legyen veszteség. Ha a vállalat elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló eredménye veszteség lenne, köteles a veszteség csökkentésére a tárgyévben ténylegesen elszámolt értékcsökkenési leírást teljesen vagy részben - legalább az előzetesen számított veszteség összegéig - (ha azt a vállalat a nyereségtartalék igénybevételével nem tudja rendezni) az értékcsökkenési leírásból képzett és a központosított résszel növelt fejlesztési alapjával szemben a mérleg elkészítését megelőzően - különféle bevételként - elszámolni.

(6) Az (1) bekezdés alapján számított, elszámolható értékcsökkenési leírás és a ténylegesen elszámolt évi értékcsökkenési leírás különbözetét a vállalatnak a számvitelében a vállalat egészére összevontan, elkülönítve kell nyilvántartania. A nyilvántartási számlán kimutatott, el nem számolt -késleltetett - értékcsökkenési leírás összegéig a vállalat saját hatáskörében, az (1) bekezdés alapján számított értékcsökkenési leírás összegén felül növelheti a későbbi év(ek)ben elszámolható értékcsökkenési leírást.

(7) Az (1) bekezdés alapján számított értékcsökkenési leírásnál magasabb összeg - a (6) bekezdésben foglaltakon túlmenően - csak az Országos Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium külön rendelkezése alapján számolható el.

5. §

(1) A hiányzó, megsemmisült, értékesített, átadott, valamint selejtezett állóeszközök nettó értékét az állóeszközök alapjával szemben kell elszámolni.

(2) Az állóeszközök értékesítésével összefüggő bevételeket, a 81/1982. (XI. 30.) PM számú rendelet 5. § (4) bekezdése szerint az állóeszközök hasznosításából származó bevételt, illetve a selejtezéssel kapcsolatos vissznyereményeket:

- a selejtezett állóeszközök hulladék értékét,

- a hiányzó állóeszközök miatt felelős személvek kártérítését,

- a selejtezett állóeszközökből kibontott bontási anyagok (alkotórészek, tartozékok és szerelvények) értékét

a vállalat fejlesztési alapjába kell helyezni. A vállalat fejlesztési alapjából kell fedezni a többletként talált, fellelt, újítás eredményeként létrehozott állóeszközök nettó értékének megfelelő összeget.

6. §

(1) A közúti járművek értékcsökkenési leírása és értékcsökkenése egy-egy járműre teljesítmény- vagy időarányosan számolható el. Az elszámolás módjáról a vállalat saját hatáskörében dönt, de teljesítményarányos leírást csak azok a vállalatok alkalmazhatnak, amelyek tíz vagy annál több járművet üzemeltetnek. A vállalat által egy-egy járműre választott leírási módot a jármű élettartamán belül a vállalat nem változtathatja meg.

a) időarányos elszámolás esetén az értékcsökkenési leírást és az értékcsökkenést a 4. §-ban foglaltak alapján kell elszámolni.

b) A teljesítményarányosan leírt járművek értékcsökkenését - minden járműre külön-külön - a teljesítményarányos normák alapján kell megállapítani és elszámolni.

(2) A szénbányászatban, kőolaj- és földgázkitermelésben, bauxitbányászatban, valamint az egyéb érc- és ásványbányászatban az állóeszközök meghatározott körére a bányavagyonnal arányos leírást kell alkalmazni. A bányavagyon arányában leírandó állóeszközök körét és az alkalmazandó leírási rendszert az ipari miniszternek az Országos Tervhivatal elnökével és a pénzügyminiszterrel egyetértésben kiadott utasítása szabályozza.

(3) A használtan beszerzett állóeszközök értékcsökkenési leírását a vállalat saját hatáskörében állapítja meg. A bérbe adott állóeszközök értékcsökkenési leírását - a bérbeadás időtartama alatt - ugyancsak saját hatáskörében állapítja meg a vállalat.

(4) A közüzemi víz-, csatornamű és fürdővállalatok (a 6111 szakágazatba sorolt vállalatok) állóeszközeinek értékcsökkenését és értékcsökkenési leírását a Normajegyzékben előírt leírási kulcsokkal kell elszámolni.

(5) A központi utasításra tartósan használaton kívül helyezett állóeszközök (üzemek) értékcsökkenését és értékcsökkenési leírását a használaton kívül tartásra vonatkozó központi utasításban foglaltaknak megfelelően kell elszámolni.

7. §

(1) Ez a rendelet 1984. január 1-én lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti az amortizációs normákról szóló 3/1975. (XI. 22.) OT-PM számú rendelet, annak módosításai és kiegészítései, továbbá a felesleges vagyontárgyak hasznosításáról és selejtezéséről szóló 58/1980. (XII. 28.) PM számú rendelet 10. § (1), (2), (3), (4), (8), (9) bekezdései, valamint 11. § (1) és (4) bekezdései. Ugyancsak hatályát veszti az amortizáció elszámolására vonatkozó valamennyi, 1983. december 31-ig kiadott leirati szabályozás.

(2) A korábbi rendelkezések alapján 1983. december 31-ig elszámolt értékcsökkenés és az állóeszközök 1983. december 31-i nettó értéke nem változtatható meg. Amennyiben ebben az időpontban a vállalat teljes állóeszköz-állományára kimutatott értékcsökkenés eltér az egyes állóeszközökre külön-külön nyilvántartott értékcsökkenés együttes összegétől, a különbözetet az 1984. évi mérleg elkészítésekor az állóeszközök alapjával szemben kell elszámolni.

Dr. Hoós János s. k.,

tervhivatali államtitkár

Madarasi Attila s. k.,

pénzügyminisztériumi államtitkár

Melléklet a 3/1983. (XII. 20.) OT-PM számú együttes rendelethez

Amortizációs normák jegyzéke

I. ÉPÜLETEK

Hosszú élettartamú szerkezetből 1,0%

Közepes élettartamú szerkezetből 2,0%

Rövid élettartamú szerkezetből 6,0%

II. ÉPÍTMÉNYEK

Ipari építmények 2,0%

Vasúti építmények

- közforgalmi vasutak és kiegészítő építményei 4,0%

- egyéb vasúti építmények (elővárosi vasutak, közúti villamosvasutak, METRO vasúti pálya stb.) 7,0%

Vízi építmények 2,0%

Hidak 4,0%

Vezetékek

- elektromos vezetékek, ideértve a távközlési hálózat vezetékeit is 4,0%

- kőolaj és földgázvezetékek 6,0%

- gázvezetékek, földgáz távvezetékek 4,0%

- közúti villamosvasúti munkavezetékek 25,0%

- egyéb, minden más vezetékek 3,0%

Alagutak és földalatti építmények (a bányászati építmények kivételével) 1,0%

Idegen (bérelt) ingatlanon végzett beruházás 6,0%

Minden egyéb építmény 2,0%

III. GÉPEK, BERENDEZÉSEK, SZÁLLÍTÓ ÉS HÍRKÖZLŐ ESZKÖZÖK, JÁRMŰVEK, IGAZGATÁSI ÉS EGYÉB FELSZERELÉSI TÁRGYAK

Közúti járművek teljesítményarányos leírással

Függelék

I.

Az épületeknek a jegyzékben meghatározott kategóriákba történő besorolása az alábbiakban részletezett műszaki ismérvek szerint történik:

Az épületek szerkezeti besorolására vonatkozó irányelvek

Az épületeket alapvető szerkezeteik szerint a mellékelt táblázat figyelembevételével kell besorolni.

Az épület szerkezeti besorolásánál kiindulási alap mindenkor az A) oszlop (felmenő, függőleges szerkezet) soraiban szereplő meghatározás. Abban az esetben, ha az építmény födém- vagy kitöltő falszerkezete a függőleges teherhordó szerkezetekhez - A) oszlophoz - képest alacsonyabb élettartamú, az épület jellegét a következőképpen kell meghatározni:

- ha a B) és C) oszlopok szerinti meghatározások közül az egyik megegyező az A) szerintivel, a másik egy kategóriával alacsonyabb, változatlanul az A) szerinti meghatározás alkalmazandó;

- ha mind a B), mind a C) oszlop szerinti meghatározás egy-egy kategóriával alacsonyabb az A) szerintinél, az alacsonyabb besorolást kell figyelembe venni;

- ugyancsak egy kategóriával kell módosítani az A) szerinti meghatározást, ha a B) vagy C) oszlop szerinti meghatározások közül egyik azonos az A) szerintivel, a másik kettő kategóriával alacsonyabb.

II.

A közúti járművek sajátos üzemi körülményeinek meghatározása

A vállalat megítélése alapján alkalmazható sajátos üzemelési körülménynek minősül, ha az adott jármű az alábbi tevékenységet végzi:

- közúti közlekedés vállalatai által helyi forgalomban üzemeltetett és a közületek közforgalmú helyi közlekedésbe bevont gépjárműveivel végzett autóbusz- és taxiközlekedés;

- lakott területen végzett terítő jellegű (több ki- és felrakóhely) árutovábbítás Budapesten, megyeszékhelyeken és 100 000 lakos feletti városokban;

- erdei úton, időszakos közlekedésre használt dűlőúton, mezőgazdasági, erdőgazdasági és bányaművelési, valamint építési területen történő árutovábbítás;

- fuvarozó vállalatok nemzetközi fuvarozási tevékenysége.

Tartalomjegyzék