Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1/1984. (VII. 17.) BM rendelet

a pénzőrzést nem hivatásszerűen teljesítő és lőfegyverrel rendelkező személyekről

A Minisztertanácstól kapott felhatalmazás alapján, a társadalmi tulajdont képező pénzkészletek őrzését nem hivatásszerűen teljesítő és lőfegyverrel rendelkező személyek tevékenységének szabályozására - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - kiadom az alábbi rendeletet:

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed: a gazdálkodó szervezetek [Ptk. 685. § c) pont], az állami költségvetési szervek, az egyesületek, valamint a társadalmi szervezetek (a továbbiakban együtt: közületi szerv) kezelésében levő, társadalmi tulajdont képező pénzkészlet tárolása és szállítása során a pénzőrzési feladatot nem hivatásszerűen teljesítő lőfegyverrel rendelkező személyre (a továbbiakban: fegyveres őr), ha jogszabály alapján fegyveres őr alkalmazható, vagy alkalmazása kötelező.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki: a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti szervek és a polgári fegyveres őrség által végrehajtott biztosítási feladatokra, valamint a pénzszállításra hivatott szervek tevékenységére.

2. §

(1) E rendelet alkalmazása során fegyveres őr:

a) a pénzt őriztető közületi szerv lőfegyverrel jogszerűen rendelkező tagja vagy dolgozója, akit a közületi szerv vezetője pénzőrzési feladattal bíz meg;

b) az a lőfegyverrel jogszerűen rendelkező személy, aki a pénzt őriztető közületi szervnél nem áll tagsági, illetve munkaviszonyban, de a pénzőrzési feladat teljesítésére kötelezettséget vállal.

(2) A pénzőrzés során felhasználható lőfegyver: a fegyveres őr jogos tulajdonában levő önvédelmi pisztoly, valamint a jogos használatában levő szolgálati pisztoly vagy szolgálati sörétes lőfegyver.

(3) Az e rendeletben foglaltakat kell alkalmazni akkor is, ha a fegyveres őr:

a) a fegyveres erők hivatásos vagy továbbszolgáló állományában teljesít szolgálatot;

b) a rendőrség, a büntetésvégrehajtási testület, a rendészeti szervek, a polgári fegyveres őrség hivatásos állományának tagja;

c) társadalmi állományú munkásőr.

3. §

A fegyveres őr foglalkoztatására a pénzt őriztető közületi szerv vezetőjével kötött külön megállapodás alapján, az általános munkajogi előírások szerint kerülhet sor. A díjazás mértékéről a munkavégzésre irányuló megállapodásban kell rendelkezni. A 2. § (3) bekezdésében felsorolt fegyverviselésre jogosult személyek munkavállalásához, a szolgálati lőfegyver igénybevételéhez, az illetékes szolgálati elöljáró engedélye szükséges.

4. §

(1) A pénzt őriztető közületi szerv megbízólevelet állít ki, amely tartalmazza:

a) a megbízott nevét és személyi számát;

b) a megbízás érvényességének idejét;

c) a pénzőrzés helyét és idejét;

d) pénzszállítás esetén a szállító jármű típusát és forgalmi rendszámát, a szállításban résztvevő személyek nevét és beosztását, valamint a szállítás pontos útvonalát;

e) a kiállítása helyét és idejét;

f) a közületi szerv vezetőjének aláírását és a cégbélyegző lenyomatát.

(2) A fegyveres őr a pénzőrzési feladat teljesítése során köteles a megbízólevelet magánál tartani és a rendőrhatóság ellenőrzésekor felmutatni. A pénzőrzés idején kívül a megbízólevelet a közületi szerv tárolja, a fegyveres őr nem tarthatja magánál.

(3) A megbízólevelek iktatására, őrzésére, tárolására a közületi szervnél a szigorú számadású, szolgálati titkot képező iratokra, nyomtatványokra érvényes ügykezelési szabályok vonatkoznak, azok nem selejtezhetek.

5. §

(1) A fegyveres őr feladata a pénzőrzésre, valamint a pénzzel együtt tárolt értékek, a tárolásukra, szállításukra szolgáló tárgyak, az őrzés helyén levő épület és a szállításhoz használt gépkocsi, valamint a szállításban résztvevő személyek védelmére terjed ki. Pénzőrzés esetén a pénzkészletnek a páncélszekrényben történő zárt elhelyezéséről, pénzszállításkor a szállító személygépkocsiról és a pénzt kezelő személyzetről a közületi szerv - e feladatra kijelölt dolgozója - gondoskodik.

(2) A pénzőrzési feladat teljesítése a kijelölt őrhely elfoglalásával kezdődik meg és annak elhagyásával fejeződik be, kivéve ha az őrhely elhagyására a fegyveres őr azért kényszerült, mert támadás érte.

6. §

A fegyveres őr a pénzőrzési feladat jogszerű teljesítése során, az őrzésben résztvevő személyek és az őrzött társadalmi tulajdon védelmében, - e rendelet és melléklete keretei között - fegyvert használhat. A fegyveres őr a fegyverét csak végső esetben használhatja, ha ez a feladatának teljesítéséhez elkerülhetetlenül szükséges.

7. §

A fegyveres őrt a pénzőrzési feladat teljesítése során a közfeladatot ellátó polgári őr részére biztosított fokozott büntetőjogi védelem [Btk. 230. § c) pont] illeti meg.

8. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) E rendelet mellékleteként kiadom a pénzőrzést nem hivatásszerűen teljesítő és lőfegyverrel rendelkező személyek őrszolgálati szabályzatát.

Dr. Horváth István s. k.,

belügyminiszter

Melléklet az 1/1984. (VII. 17.) BM számú rendelethez

A PÉNZŐRZÉST NEM HIVATÁSSZERŰEN TELJESÍTŐ ÉS LŐFEGYVERREL RENDELKEZŐ SZEMÉLYEK ŐRSZOLGÁLATI SZABÁLYZATA

I.

A fegyverhasználat általános szabályai

1. A pénzőrzési feladatot jogszerűen teljesítő fegyveres őr joga, hogy kivételesen indokolt esetben, - ha ez feladatának teljesítéséhez elkerülhetetlenül szükséges - fegyvert használjon. A fegyveres őr a fegyverét a saját elhatározásából használja, annak jogszerűségéért büntetőjogi felelősséggel tartozik.

2. Fegyverhasználat: a fegyvernek személy elleni szándékos alkalmazása függetlenül attól, hogy sérülést okozott-e. Nem tekinthető fegyverhasználatnak a figyelmeztető lövés, illetőleg az állatra vagy a tárgyra irányuló lövés.

3. A fegyverhasználatnak nem minősülő esetekben a fegyveres őrnek a következőkre kell figyelemmel lenni:

a) A figyelmeztető lövést csak a fegyverhasználatot közvetlenül megelőző intézkedésként lehet leadni és általában a légtérbe - lehetőleg függőlegesen felfelé - kell irányítani.

Ha erre nincs biztonságos lehetőség, a lövés irányát - számolva a becsapódást esetleg követő gurulattal - úgy kell megválasztani, hogy a lövedék személyek életét, testi épségét ne veszélyeztesse és ne okozzon indokolatlanul kárt.

b) Az őrzésben résztvevő személyeket közvetlenül veszélyeztető vagy az őrzött anyagi javakat rongáló - veszett, megvadult, illetve vad - állatra a fegyveres őr akkor adhat le lövést, ha a veszélyhelyzet elhárítására, illetőleg az aránytalan kár megelőzésére az adott körülmények között nincs más lehetőség. A lövés irányát úgy kell megválasztani, hogy a lövedék személy életét, testi épségét ne veszélyeztesse.

c) A tárgyra irányuló lövés feltétele, hogy a veszélyhelyzettel közvetlenül összefüggésben legyen. Ilyen pl. az őrzött épület ajtajának áttörésére felhasznált vagy a támadás után menekülő elkövető gépkocsija kerekére leadott lövés. A lövés irányát - különösen a mozgó járműre történő lövés alkalmával - úgy kell megválasztani, hogy a lövedék személy életét, testi épségét ne veszélyeztesse.

4. Fegyveren a fegyveres őr jogos tulajdonában, illetve használatában levő lőfegyvert kell érteni. Ha a fegyveres őr lőfegyvere használhatatlanná vált, illetve azt váratlan támadás vagy egyéb ok miatt nem tudja használni, a fegyverrel egy tekintet alá esik minden olyan tárgy, amely alkalmas arra, hogy - a támadás elhárítása érdekében - személyi sérülést okozzon.

A fegyveres őr jogos használatában levő szolgálati sörétes lőfegyvert kizárólag a tárolt pénz őrzésére szabad felhasználni, mert mérete miatt a személygépkocsival történő pénzszállítások sóján biztonságosan nem alkalmazható.

5. A támadás szándékos tevékenység, amely - az őrzött vagyon megszerzése vagy megrongálása érdekében - az őrhely, az őrzésben résztvevő személyek, az őrzött létesítmény, illetve a szállítmány ellen irányul. Támadó magatartás pl. a fegyver és a vele egy tekintet alá eső más tárgy, továbbá a testi erőszak szándékos alkalmazása. Támadással közvetlenül fenyegető az olyan fellépés, amikor a támadó helyzetéből, tevékenységének módjából és az előkészített eszközéből arra lehet következtetni, hogy a támadás nyomban bekövetkezhet.

6. A veszélyhelyzet a támadással közvetlenül fenyegető magatartás kezdetétől a támadás befejezéséig, illetve a támadó elfogásáig tartó állapot.

7. Végső eset a támadás során bekövetkező olyan közvetlen veszélyhelyzet, amelynek elhárítása a fegyveres őr feladata, és az adott körülmények között - az őrzött vagyon vagy az őrzésben résztvevő személyek életének, testi épségének védelmében - a fegyverhasználat elkerülhetetlenül szükséges, az enyhébb következménnyel járó védekezésre nincs lehetőség.

A fegyverhasználat esetei

8. A fegyveres őr - a szabályzat más rendelkezéseivel összhangban - fegyvert használhat:

a) az őrhely, az őrzött vagyon, valamint az őrhelyen szolgálatot teljesítő személy ellen irányuló támadás elhárítására;

b) a támadással közvetlenül fenyegető fellépés megszüntetésére, a súlyos veszélyt jelentő csoportosulás szétoszlatására;

c) a támadó elfogására, az elfogott személy szökésének megakadályozására, valamint az elrabolt vagyoni érték visszaszerzésére.

9. Nincs helye a fegyverhasználatnak:

a) ha olyan személy életét vagy testi épségét is veszélyezteti, akivel szemben a fegyverhasználat feltételei nem állnak fenn;

b) gyermekkorú személlyel valamint terhes nővel szemben.

Az a) és b) pontban meghatározott esetekben, valamint a kóros elmeállapotú személy támadásának elhárítására a Btk. 29. §-ában meghatározott jogos védelem szabályai az irányadók.

A fegyverhasználatot megelőző intézkedések

10. A fegyverhasználatot meg kell előznie:

a) felhívásnak a támadó fellépés abbahagyására, a csoportosulás megszüntetésére;

b) más személy segítségül hívásának;

c) a lőfegyverhasználatnál enyhébb kényszerítő eszköz alkalmazásának;

d) figyelmeztetésnek, hogy fegyverhasználat következik;

e) figyelmeztető lövésnek.

A fegyverhasználatot megelőző intézkedések mellőzhetők, ha a késedelem súlyos következményekkel járhat.

11. A felhívásit és a figyelmeztetést a fegyveres őr hangosan, érthetően, határozottan intézze az érdekelthez. Csoportosulás esetén arra kell törekedni, hogy a felhívást, figyelmeztetést a jelenlevők többsége meghallja. Csoportosulásnak kell tekinteni, ha a fegyveres őrön és a pénzt kezelő, valamint pénzszállító személyeken kívül az intézkedés során legalább három személy van jelen. A fegyveres őr a felhívás, a figyelmeztetés előtt a "fegyveres őr vagyok" - kijelentéssel hozza a jelenlevők tudomására intézkedő minőségét és lehetőleg úgy helyezkedjen el, hogy az "ŐR" feliratú karszalagja jól látható legyen.

12. A fegyveres őrnek lehetőleg a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti szervek, a polgári fegyveres őrség tagját, vagy más közfeladatot ellátó személyt kell segítségül hívnia,

13. A fegyveres őr a lőfegyverhasználatnál enyhébb kényszerítő eszközt alkalmaz, ha ilyen módon is eredményesen intézkedhet. Az intézkedés eredményességére való törekvés mellett ügyelnie kell az intézkedés alá vont személy életének, testi épségének megóvására. A rendelkezésére álló kényszerítő eszközök közül azt alkalmazza, amely arányban áll a támadás erejével. Ha a kényszerítő eszköz alkalmazása testi sérülést okozott, a fegyveres őr köteles elsősegélyt nyújtani, illetve a sérült orvosi ellátásáról gondoskodni.

14. A fegyveres őrnek - a figyelmeztetéssel egyidőben - jól láthatóan készenlétbe kell helyezni a fegyverét, fel kell készülni a támadás elhárítására.

A fegyverhasználat módja

15. A fegyveres őr - ha erre az adott körülmények között módja van - a fegyverhasználatot megelőzően:

a) erőteljes "Állj!" - kiáltással kísérelje megállítani a támadót;

b) eredménytelen felszólítás esetén erőteljes "Állj vagy lövök!" - felszólítást intézzen a támadóhoz és egyidejűleg töltse csőre a lőfegyverét;

c) a felszólítások eredménytelensége esetén adjon le figyelmeztető lövést, amit megismételhet, ha attól a fegyverhasználat elkerülése várható.

16. Ha a figyelmeztető lövés ellenére a támadás folytatódik a fegyveres őr végső esetben a fegyverét használhatja.

17. A fegyverhasználat során lehetőleg kerülni kell az élet kioltását. A lövést lábra, ha pedig a fegyverhasználattal érintett személy kezében a támadásra távolról is eredményesen felhasználható eszköz van, a kézre kell irányítani. Ha a fegyverhasználat a célját elérte, további alkalmazásának nincs helye. A fegyverhasználat során megsérült személyt elsősegélyben kell részesíteni, és gondoskodni kell mielőbbi orvosi ellátásáról.

A fegyverhasználatot követő intézkedések

18. Fegyverhasználat esetén a fegyveres őr köteles a helyszínt biztosítani, változatlan állapotban megőrizni és az esemény helye szerint illetékes rendőrkapitányság ügyeletesét haladéktalanul értesíteni.

19. A bejelentést a rendőrkapitányság ellenőrzi és soronkívül bizottságot alakít az esemény kivizsgálására, abba bevonja az őriztető közületi szerv vezetőjét, vagy az általa megbízott személyt.

20. Ha a fegyveres őr a katonai büntető eljárás hatáskörébe tartozik, a rendőrkapitányság ügyeletese - a bejelentés ellenőrzése után - azonnal értesíti az illetékes katonai ügyészt és a fegyveres őr szolgálati elöljáróját. Ebben az esetben a katonai ügyész folytatja le a vizsgálatot.

21. Az esemény kivizsgálását haladéktalanul meg kell kezdeni, soron kívül meg kell tenni a halaszthatatlan intézkedéseket. A kivizsgálás alapján szükséges további eljárásra a bizottság vezetője intézkedik. A fegyverhasználat jogszerűségére vonatkozó megállapításról írásban értesíteni kell a fegyveres őrt, az őriztető közületi szerv vezetőjét, valamint azt a személyt, akivel szemben sor került a fegyverhasználatra, továbbá azt, aki ezáltal kárt szenvedett.

22. A fegyverhasználatnak nem minősülő lövés körülményeit a leadott lövés helye szerint illetékes rendőrkapitányság igazgatásrendészeti szerve soron kívül kivizsgálja. Ha a fegyveres őr a fegyveres erők, fegyveres testület, rendészeti szerv vagy a polgári fegyveres őrség tagja a kivizsgálásba be kell vonni a szolgálati előljáróját. A kivizsgálás eredményéről írásban értesíteni kell a fegyveres őrt, az őriztető közületi szerv vezetőjét, valamint azt a személyt, aki a lövés következtében kárt szenvedett.

23. A fegyverhasználatról, valamint a fegyverhasználatnak nem minősülő lövésről a fegyveres őr a pénzőrzés befejezésekor írásos jelentést készít, amely a következőket tartalmazza:

a) kinek a megbízásából, hol és mikortól-meddig teljesített pénzőrzési feladatot;

b) mikor, hol, milyen célból, hány lövést adott le, mi volt a lövés iránya és eredménye;

c) milyen körülmények okozták a veszélyhelyzetet;

d) milyen megelőző intézkedést alkalmazott, mi volt az eredménye;

e) a tanúkra és más fontos körülményekre vonatkozó adatokat;

f) a lövést követően tett intézkedéseket;

g) a fegyveres őr nevét, személyi számát, szolgálati helyét, parancsnoka nevét;

h) a pénzt őriztető közületi szerv vezetőjének nevét, a megbízólevél számát, kiállításának keltezését, érvényességi idejét

A jelentés egy-egy példányát át kell adni a rendőrkapitánysági ügyelet és az őriztető közületi szerv vezetőjének, továbbá - a katonai büntető eljárás hatáskörébe tartozók esetén - a katonai ügyésznek, valamint a fegyveres őr szolgálati elöljárójának.

24. A szolgálatot teljesítő fegyveres őr balesete esetén soron kívül bejelentést kell tenni a baleset helye szerint illetékes rendőrkapitányság ügyeletére. A rendőrkapitányság az üzemi baleset kivizsgálására vonatkozó szabályok szerint jár el.

II.

Az őrszolgálat biztonsági szabályai

25. A pénzőrzésre fegyveres őrt alkalmazó közületi szerv vezetője köteles szolgálati jelzésként karszalagot rendszeresíteni a fegyveres őrök részére. A karszalag 8 cm széles, kék alapszínű szövet, amire 5 cm átmérőjű és 1 cm vonalvastagságú, fehér színű ŐR felirat kerül. A fegyveres őr a pénzőrzési feladat teljesítése idején a karszalagot köteles a bal felkarján, a külső ruházat felett hordani oly módon, hogy a felirat jól látható, olvasható legyen.

26. A pénzszállítás idején szolgálatot teljesítő fegyveres őr és a szállító, pénzkezelő személyzet rendőrhatósági ellenőrzésére csak gyanús körülmények esetén kerülhet sor. Ezekben az esetekben lehetőleg két fős rendőrjárőr intézkedjen. Közülük egy fő az igazoltatás idején biztosítási feladatot lát el, őrzi a fegyveres őr által védett vagyoni értéket. Az ellenőrzés kezdetén a fegyveres őr - a rendőrök szolgálati igazolványának megtekintésével - köteles meggyőződni az ellenőrző jogosultságáról. A pénzszállítás idején, annak teljesítéséig a fegyveres őr és a kezelő személyzet a szállító járművet csak akkor hagyhatja el, ha erre valamely rendkívüli esemény miatt kényszerül, (pl. támadás, baleset).

27. Épületben történő pénzőrzés idején a fegyveres őr rendőrhatósági ellenőrzése elsősorban az éberség, a személy és vagyonbiztonság megfigyelésére irányul. A 26. pontban foglaltakat ez esetekben is értelemszerűen alkalmazni kell. Az éjszakai órákban a fegyveres őr objektumon belüli ellenőrzésére csak akkor kerülhet sor, ha az ellenőrzésre jogosult személy biztosító őr beállításáról gondoskodik.

28. A fegyveres őr ellenőrzésére - rendőrhatóságon kívül - jogosult és egyben köteles a megbízást adó közületi szerv vezetője. Ellenőrzése során a 26-27. pont előírásait értelemszerűn alkalmazni kell.

29. Az ellenőrzést végző személy köteles az észrevételeiről írásos feljegyzést készíteni, azt az őrszolgálati naplóba bevezetni. Az őrszolgálati napló rendszeresítéséről és a megbízólevéllel együtt történő kezeléséről a megbízó közületi szerv vezetője gondoskodik és köteles az ellenőrzést végző, valamint a fegyveres őr írásos észrevételeit soronkívül kivizsgálni, a szükséges intézkedésit megtenni, döntését a naplóba bejegyezni.

30. Pénzszállítás esetén a szolgálati naplót nem kell a fegyveres őrnek magával vinni, hanem a feladat teljesítését követően köteles ebbe a bejegyzéseit utólagosan megtenni, (pl. ellenőrzés, igazoltatás, baleset).

Ilyen esetben az ellenőrző személy írásban értesíti az őrzést végeztető közületi szerv vezetőjét. Tájékoztatja az észrevételeiről, a biztonság fokozása érdekében tett javaslatairól.

31. A pénzőrzés idején lehetőleg távbeszélőn vagy más alkalmas módon állandó jelző kapcsolatot kell létesíteni az illetékes rendőrkapitányság, illetve rendőrőrs ügyeletével, valamint a tűzoltósággal.

32. A pénzőrzés során más jellegű intézkedés csak olyan rendkívüli esemény megakadályozása érdekében tehető, ha nyilvánvaló, hogy a védeni kívánt más érdek az elsődleges, pl. az élet elleni súlyos bűncselekmény megakadályozása, tűzoltás, baleseti mentés. A külső rendkívüli eseményt és a tett intézkedést be kell vezetni a szolgálati naplóba.

33. A pénzőrzés során a fegyveres őr állandóan tartsa magánál a lőfegyverét, amelynek készenléti helyzetben betárazva, biztosított, nem csőre töltött állapotban kell lennie. Veszélyhelyzet esetén a lőfegyvert csőre kell tölteni, de továbbra is biztosított állapotban kell tartani. A lőfegyvert kibiztosítani csak közvetlenül a lövés előtt szabad. A veszélyhelyzet megszűnésével ismét a készenléti helyzet szabályai szerint kell a lőfegyvert tartani.

A szolgálati sörétes lőfegyver alkalmazása során a biztonsági szabályokat, a fegyver sajátosságainak megfelelő eltérésekkel kell megtartani.

34. A pénzőrzés során a fegyveres őr csak az őrzésbiztonság érdekében fejthet ki tevékenységet, mással nem foglalkozhat, figyelmét semmivel nem kötheti le. Ilyenkor a fegyveres őr közvetlen környezetében senki sem tartózkodhat, kivéve pénzszállítás esetén a kijelölt személyzetet, illetve a pénzőrzés során - munkaidőben - a kifizetőhely pénztári dolgozóját.

35. Az őrhely, az őrzött vagyoni érték átadás-átvétele a pénzt őriztető közületi szerv rendészeti vezetőjének jelenlétében, a biztonsági szabályok betartásával történik.

36. A házipénztári pénzkezelésről szóló jogszabály biztonságra vonatkozó előírásait nem lehet mellőzni azzal, hogy a beállított fegyveres őr alkalmazása elegendő, így pénzőrzés során a páncélszekrény használata kötelező.

37. A megállapodáskor a fegyveres őr rendelkezésére kell bocsátani az őrszolgálati szabályzatot, aki a tanulmányozást követően köteles az időpont megjelölésével és aláírásával elismerni az ismeretanyag elsajátítását. A fegyveres őr beállítására - az egyéb szabályok figyelembevételével - csak ezután kerülhet sor.

33. A szabályzatban megjelölt feladatok végrehajtása során közületi szerv vezetője helyett, annak felhatalmazása alapján megbízott is eljárhat A fegyveres őr megbízólevelének aláírása, valamint a fegyveres őr szolgálatának ellenőrzése csak a közületi szerv vezetője - távollétében helyettese - jogosultságát képezi.

Tartalomjegyzék