Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

34/1984. (XI. 5.) PM rendelet

a közszolgáltató vállalatok jövedelemszabályozási és anyagi érdekeltségi rendjéről

A 42/1984. (XI. 5.) MT számú rendelet 4. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben, az érdekelt miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményét kikérve - a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya a 42/1984. (XI. 5.) MT számú rendelet mellékletében megjelölt szakágazatokba sorolt állami vállalatokra (a továbbiakban: vállalat) terjed ki.

(2) A vállalat szakágazati besorolására a Központi Statisztikai Hivatal egységes ágazati osztályozási rendszere az irányadó.

A nyereségadó

2. §

(1) A nyereségadó alapja a vállalat mérleg szerinti nyeresége (a továbbiakban: nyereség).

(2) A vállalat nyereségét a nyereségadó alapjának megállapításánál csökkenteni kell a központi beruházásokhoz nyújtott állami kölcsönnek és a vállalati beruházásokhoz állami támogatásként engedélyezett állami kölcsönnek az adózatlan nyereséget terhelő esedékes törlesztése, továbbá az állami alapjuttatás utáni járadékfizetés összegével.

(3) A vállalat nyereségét a nyereségadó alapjának megállapításánál növelni kell:

a) a számviteli előírások szerint különféle ráfordításként elszámolt bírságoknak, büntetéseknek a továbbhárított összegekkel és a kapott kötbérekkel, továbbá a közüzemi víz-, csatornamű- és fürdővállalatoknál a tovább nem hárítható szenny-vízbirsággal - legfeljebb nulla egyenlegig - csökkentett összegével;

b) a külön jogszabályban1 meghatározott egyéb összeggel.

(4) A befizetendő nyereségadó összegét csökkenti

a) a kutatási és műszaki fejlesztési tevékenység2 árbevételének az összes árbevételhez viszonyított arányában számított nyeresége után kalkulált nyereségadó 75 százaléka;

b) a kiemelt hitelcéloknál és állami kölcsönöknél az elszámolt kamatnak

- az energiaracionalizálási beruházásoknál 22 vagy 33 százaléka;

- a víztakarékossági és vízminőségvédelmi beruházásoknál 22 vagy 33 százaléka;

- az anyagmegtakarítás és hulladékhasznosítás címén támogatott fejlesztéseknél 16 vagy 25 százaléka;

- a konvertibilis exportköveteléseket finanszírozó rövidlejáratú hiteleknél 16 vagy 25 százaléka;

attól függően, hogy a kamatot a vállalat költségként számolta el, vagy az érdekeltségi alapból fizette;

c) a havonta legfeljebb 1500 forint keresetű bedolgozók és részmunkaidőben foglalkoztatottak részére fizetett 310 forint bérpótlék fele, személyenként és havonként 155 forint;

d) a külön jogszabály3 alapján igénybe vehető nyereségadó kedvezmény.

(5) A pénzügyi-gazdasági ellenőrzés vagy önellenőrzés során megállapított, jogtalanul költségként elszámolt személyi juttatások, költségtérítések és szabálytalan nyereség átadások után a nyereségadót utólag meg kell fizetni.

Az érdekeltségi alap képzése

3. §

(1) A nyereségadó megfizetése után fennmaradó nyereséget az érdekeltségi alapba kell helyezni.

(2) Az érdekeltségi alapba kell helyezni továbbá

a) a vállalati, valamint a jóléti állóeszközök után a tárgyévben elszámolt értékcsökkenési leírás összegét;

b) az állóeszközök selejtezéséből, hasznosításából származó bevételeket;

c) a vállalat tárgyévi mérleg szerinti bérköltsége legfeljebb 5 százalékának megfelelő, a különféle ráfordítások között elszámolható összeget;

d) a tanácsok és más szervezetek (minisztérium, főhatóság, vállalat, pénzintézet, egyéb szervezet) pénzalapjaiból véglegesen átvett összegeket, ideértve a vásárolt kötvény értékesítéséből, beváltásából, vagy esedékes törlesztéséből származó összeget;

e) a vállalat által kibocsátott kötvények beváltásának vagy esedékes törlesztésének összegét;

f) a megváltozott munkaképességű dolgozókat4 is foglalkoztató vállalatnál - a foglalkoztatást elősegítő fejlesztési célra - a megváltozott munkaképességűek részére kifizetett előző évi mérleg szerinti bérköltség 30 százalékának, valamint a vállalati összes dolgozó előző évi mérleg szerinti bérköltsége legfeljebb 0,1 százalékának megfelelő, a különféle ráfordítások között elszámolt összeget;

g) a vállalat jutalomjellegű bevételeit, az MT-SZOT Vörös Zászló, valamint a Kiváló Vállalat cím adományozása során kapott összeget;

h) a házkezelési tevékenységet is végző vállalatnál a saját lakóházjavítási munkák során kibontott és az ezen tevékenysége keretében visszaépített bontási anyagok könyv szerinti értékének 10 százalékát, valamint az értékesített bontási anyagok árbevételének 5 százalékát;

i) külön rendelkezés alapján az érdekeltségi alapba helyezhető összeget.

(3) Az értékcsökkenési leírás, valamint a bérarányos, legfeljebb 5 százalék különféle ráfordítás csak olyan mértékig számolható el, hogy emiatt a vállalat ne váljék veszteségessé, illetve az éves eredményelszámolás keretében nem rendezhető vesztesége tovább ne növekedjék.

Az érdekeltségi alap felhasználása

4. §

(1) A vállalat az érdekeltségi alapból a következő sorrend betartásával az alábbi célokra teljesíthet kifizetéseket:

a) az állammal szembeni kötelezettségekre;

b) a pénzintézettel szembeni kötelezettségekre;

c) a lakosság részére kibocsátott kötvények beváltására, vagy esedékes törlesztésére;

d) a jövedelemérdekeltségű dolgozók díjazására,5 valamint az eredményérdekeltségi fedezetből fizetett díjazásra;

e) az újítási és az újítással kapcsolatos közreműködői díjak fedezetére;

f) a központi költségvetés által (a veszteség éve előtti évben érvényben levő mérték szerint) visszatérített nyereségadóval együtt - ideértve az előző évekből származó fel nem használt alapot is - veszteségrendezésre;

g) a jóléti és. kulturális alaphiány rendezésére;

h) a vállalat által nem a lakosság részére kibocsátott kötvények beváltására, esedékes törlesztésére;

i) forgóalap feltöltésre;

j) jogi és magánszemélyekkel szembeni, érdekeltségi alapból fedezendő egyéb kötelezettségekre;

k) a korábbi jogszabályok szerinti kötelező tartalékalap visszapótlásra;

l) a vállalat által meghatározott sorrend szerint, újabb elhatározású kifizetésekre, így;

- a dolgozók lakásépítésének és -vásárlásának támogatása érdekében lakásépítési alap6 képzésére;

- fejlesztési célú kifizetésekre, ezen belül vállalati rekonstrukciókra;

- a tanácsnak, vagy más szervezetnek pénzeszközök ideiglenes vagy végleges átadására, ideértve a kötvények vásárlását is;

- a dolgozók anyagi ösztönzésére;7

- az eredmény létrehozásában közreműködőknek2 történő kifizetésekre, ha a sikeresen befejezett kutatás és műszaki fejlesztés hasznosítására a saját vállalatnál került sor;

- a jóléti és kulturális alap kiegészítésére;

- a vállalat magasabb vezetőállású dolgozójának premizálására.8

(2) Az érdekeltségi alapnak a 4. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti ideiglenes átadása, átvétele esetén a felek megállapodása a mérvadó az átadás, átvétel időtartamáról és kamatfeltételeiről. A fizetett kamatot költségként, a kapott kamatot árbevételként kell elszámolni. A 3. § (2) bekezdés d) pontja, illetve a 4. § (1) bekezdés l) pontja szerinti végleges átadás, átvétel esetén a felek az átadott érdekeltségi alap hozamában való részesedés nagyságában állapodhatnak meg. A hozamból átengedett részesedést különféle ráfordításként, a hozamból származó részesedést pedig különféle bevételként kell elszámolni.

(3) A veszteség és az alaphiány rendezésének az (1) bekezdés f) pontján túlmenő előírásairól külön jogszabály9 rendelkezik.

(4) Az érdekeltségi alap maradványa a következő évre átvihető.

A jóléti és kulturális alap

5. §

A vállalat jóléti és kulturális alapjának képzésénél és felhasználásánál a vállalati jövedelemszabályozásról szóló rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.10

A haszonrészesedés képzése és fehasználása

6. §

A haszonrészesedés képzésénél és felhasználásánál a vállalati jövedelemszabályozásról szóló rendeletben10 foglaltak szerint kell eljárni.

A kereseti adó

7. §

(1) A vállalatnak a külön jogszabály11 szerinti központi keresetszabályozást kell alkalmaznia és az ott meghatározott feltételek szerinti kereseti adót kell fizetnie.

(2) A kereseti adót a tárgyévet követő év eredményelszámolása során kell az érdekeltségi alap terhére elszámolni.

A termelési adó

8. §

(1) A vállalat az olyan ipari és építőipari teljesítmény (termék, létesítmény, szolgáltatás) után, amelyet nem saját üzemeltetési célra, hanem megrendelésre végez, s amely a rendelet hatálya alá tartozó szakágazatok alaptevékenységét nem segíti, vagy nem az alaptevékenység eredményeként jön létre, termelési adót köteles fizetni. E tevékenységek meghatározásának szabályait e rendelet melléklete tartalmazza.

(2) A termelési adó alapja az - alvállalkozói teljesítéssel csökkentett - adóköteles teljesítmény nettó árbevétele.

(3) A 853 és a 861 alágazatba tartozó kulturális és az Egészségügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó vállalatok termelési adófizetési kötelezettségét a pénzügyminiszter külön állapítja meg.

A vállalat magasabb vezetőállású dolgozójának anyagi érdekeltsége

9. §

A vállalat magasabb vezetőállású dolgozójának anyagi érdekeltségi rendjéről külön jogszabály8 rendelkezik.

Átmeneti rendelkezések

10. §

(1) A vállalatnak az 1984. évi eredményelszámolás után meglevő nyereségtartalékot az 1985. évi eredményelszámolás során a nyereségadó alapja javára el kell számolnia.

(2) Az 1984. évi eredményelszámolás után a fejlesztési alap, a részesedési és jutalmazási alap záróállományát a vállalatnak az érdekeltségi alapba kell helyeznie.

11. §

(1) A vállalatnak a korábbi jogszabályok szerinti kötelező tartalékalap visszapótlási kötelezettségét, az ott meghatározott felső szintig - a 4. § (1) bekezdése k) pontjának megfelelően - érdekeltségi alapja terhére kell teljesítenie.

(2) A kötelező tartalékalap visszapótlás összege a következő sorrendben és jogcímekre használható fel:

a) ha a vállalatnak a korábbi előírások szerint kötelező tartalékalap megelőlegezési hiteltörlesztési kötelezettsége van, a kötelező tartalékalap visszapótlás elszámolt összegét - az esedékes törlesztő részlet erejéig - e kötelezettségének teljesítésére fordíthatja;

b) az a) pontban meghatározott összeggel csökkentett kötelező tartalékalap visszapótlás legfeljebb 30 százaléka - a vállalat döntésétől függően - a kötelező tartalékalap felhasználása céljából kibocsátott kötvény jegyzésére fordítható;

c) ha a vállalat élt a kötvényjegyzés lehetőségével, akkor az a) és a b) pontokban meghatározott összeggel, ha a vállalat nem élt a kötvényjegyzés lehetőségével, akkor csak az a) pontban meghatározott összeggel csökkentett kötelező tartalékalap visszapótlás 25 százalékának megfelelő összeget helyezheti vissza a vállalat - a nyereségadó megfizetése után - érdekeltségi alapjába;

d) az a)-c) pontokban meghatározott összegekkel csökkentett kötelező tartalékalap visszapótlás maradványösszegét a vállalatnak az e célra kijelölt bankszámlára át kell utalnia, az érdekeltségi alappal szemben le kell írnia és erről értesítenie kell a kijelölt bankszámlát kezelő pénzintézetet.

(3) Ha a vállalat tárgyévi visszapótlási kötelezettségének - a 4. § (1) bekezdésében foglalt felhasználási sorrendre való tekintettel - kötelezettségei vagy érdekeltségi alaphiány miatt eleget tenni nem tud, visszapótlási kötelezettségként az elhalasztás legfeljebb a kötelezettség maradéktalan teljesítésére jogszabály szerint megállapított utolsó évig történhet. Ennek elmúltával a visszapótlási kötelezettség állammal szembeni kötelezettséggé válik és az érdekeltségi alap felhasználhatósági sorrendjében az első helyre kerül.

(4) Az elmaradt kötelező tartalékalap törlesztőrészlet tekintetében a visszapótlási kötelezettség a (2) bekezdés b) és c) pontjai szerint kalkulált összegekkel csökkenthető.

Eljárási szabályok

12. §

(1) Az adófizetési kötelezettség a vállalat gazdasági tevékenysége megkezdésének első napjával kezdődik és a vállalat megszűnéséig tart. Felszámolás alatt levő vállalat adófizetési kötelezettségének a felszámolás kezdő napjára készített mérleg alapján köteles eleget tenni. Ha a megszűnt vállalatnak jogutóda van, a jogutód felel az adófizetési kötelezettség teljesítéséért.

(2) Az adófizetési kötelezettség szempontjából a beszámolási időszak az év első napjától (év közben alakult vállalatnál a gazdasági tevékenység megkezdésének napjától) az év utolsó napjáig terjedő időszak.

(3) Ha a vállalat, bejelentése (önellenőrzés) vagy a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés alapján hozott jogerős adóhatósági határozat szerint, az állami költségvetéssel szembeni kötelezettségeket, juttatásokat helytelenül vette számításba, akkor a hiba elkövetésének időszakában hatályos jogszabályoknak megfelelően kell meghatározni a helyes összeget

Záró rendelkezések

13. §

(1) Ez a rendelet 1985. január 1-én lép hatályba. Rendelkezéseit első ízben 1985-ben, illetve az 1985. évi eredményelszámolás során kell alkalmazni.

(2) Egyidejűleg hatályát veszti

- a 78/1982. (XI. 30.) PM sz. rendelet;

- a 112/1983. (PK 17.) PM-ÁBMH sz. együttes utasítással módosított 115/1982. (PK 18.) PM-ÁBMH sz. együttes utasítás;

- a 113/1983. (PK 17.) PM-ÁBMH sz. együttes utasítással módosított 116/1982. (PK 18.) PM-ÁBMH sz. együttes utasítás.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 34/1984. (XI. 5.) PM sz. rendelethez

Termelési adókötelesek mindazok a nem saját üzemeltetési célra, hanem megrendelésre végzett ipari és építőipari teljesítmények (termékek, létesítmények, szolgáltatások), amelyek e rendelet hatálya alá tartozó szakágazatok alaptevékenységét nem szolgálják, illetve nem az alaptevékenység eredményeként jönnek létre. Így különösen:

a) a közszolgáltató vállalatok feladatszerű közszolgáltatási tevékenységei ellátásához nem hasznosítható, vagy nem a feladatszerű közszolgáltatási tevékenységek eredményeként létrejövő

- gépek, berendezések, termékeik gyártása, valamint fenntartása,

- szolgáltatásoknak minősülő tevékenységek végzése,

- létesítmények kivitelezése és fenntartása;

b) az üzemi, irodai, raktárépületek építése és fenntartása;

c) az új lakóépületek építése, valamint a jóléti, szociális, kulturális, oktatási és sportcélú létesítmények létesítése és fenntartása (kivéve a közcélú zöldterületek, parkok rendeltetésszerű használatához elfogadottan hozzátartozó, a szabad idő eltöltésére és a tömegsport céljára szolgáló sport- és egyéb - út, kerítés, felszerelés stb. - létesítményeket);

d) a külön jogszabály* alapján termelési adóköteles (önállóan, egyidejű kivitelezéshez nem kapcsolódóan végzett) műszaki tervezési és beruházás szervezési munkák, a külön jogszabályban meghatározott mérték szerint

Tartalomjegyzék