11/1987. (XI. 6.) KM rendelet
a használaton kívüli közúti gépjárművek, illetőleg azok fődarabjainak bontása során kinyert alkatrészek minősítésének és újrahasznosításának műszaki követelményrendszeréről szóló 4/1985. (IV. 26.) KM rendelet módosításáról
A belkereskedelmi miniszterrel, az ipari miniszterrel, az Országos Anyag- és Árhivatal elnökével és a Minisztertanács Tanácsi Hivatala elnökével egyetértésben a következőket rendelem:
1. §
A használaton kívüli közúti gépjárművek, illetőleg azok fődarabjainak bontása során kinyert alkatrészek minősítésének és újrahasznosításának műszaki követelményrendszeréről szóló 4/1985. (IV. 26.) KM rendelet melléklete helyébe e rendelet 1. számú és 2. számú mellélete lép.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Urbán Lajos s. k.,
közlekedési miniszter
1. számú melléklet a 4/1985. (IV. 26.) KM, valamint az azt módosító 11/1987. (XI. 6.) KM rendelethez
Kiépítési feltételek
Fedett gépjárműbontó-állás, a továbbhasznosításra kinyert alkatrészek tárolására fedett alkatrészraktár és a tevékenység végzéséhez szükséges szakműhely.
Felszereltségi feltételek
A végezni kívánt tevékenység-fokozatok függvényében a gépjárművek össze- és szétszereléséhez alkalmas szerszámok, célszerszámok, felépítmény és fődarabemelők, anyagmozgató gépek.
A kiszerelt egységek és alkatrészeik tisztításához mosóberendezés, valamint a közlekedésbiztonsági szempontból kiemelten fontos alkatrészek minősítéséhez szükséges berendezések.
Közlekedésbiztonsági szempontból kiemelten fontos alkatrészek, szerkezeti egységek minősítése
A kiszerelt alkatrészt a 2. számú mellékletben közölt, az alkatrészre vonatkozó vizsgálati előírás alapján kell minősíteni. Több alkatrészből álló szerkezeti egységet épség és rendeltetésszerű működőképesség szempontjából - a szerkezeti egységre vonatkozó vizsgálati előírás alapján - egészében kell minősíteni.
A 2. számú mellékletben szereplő alkatrészek, szerkezeti egységek vizsgálatához típusonként.
- a gyártómű előírásait figyelembe véve - minősítési utasítást kell készíteni.
A vizsgálatokhoz szükséges eszközöket a 2. számú melléklet "vizsgálat eszköze" rovata tartalmazza.
A szerkezeti egységekre vonatkozó tételes vizsgálati előíráson túlmenően a minősítés általános szempontjai a következők:
- "Beépíthető", ha a szerkezeti egység ép, hiánytalan, rendeltetésszerűen működik, és teljesíti a gyártómű által előírt működési jellemző értékeket.
- "Javítható" minősítéssel hozható forgalomba, ha a szerkezeti egység jellegénél fogva javítható, de nem működik a gyártómű előírásainak megfelelően, vagy a járműbontó nem végez működésvizsgálatot.
- "Selejt", ha a szerkezeti egység háza törött, repedt, korrózió folytán erősen károsodott; csak szétbontva, alkatrészként hasznosítható.
A bontásból kikerült alkatrészek közül a következőket vizsgálat nélkül kell selejtezni:
- szétszerelt folyadékfék-szerkezet gumielemei,
- merev csővezetékek és tömlők légfékhez,
- csőkötés elemek légfékhez,
- szétszerelt légfékszelepek gumialkatrészei,
- csavarkötések biztosítóelemei,
- fékpofán levő fékbetét, ha vastagsága nem éri el a gyári méret 70%-át, vagy fékfolyadékkal, illetve zsírral szennyezett.
A vizsgálat alapján a minősített alkatrészt színjelzéssel kell ellátni:
A 2. számú mellékletben az R-rel jelölt selejt minősítésű alkatrészt roncsolással további felhasználásra alkalmatlanná kell tenni.
A *, **-gal jelölt előírásokban foglalt kötelmek a beépítést végzőt terhelik.
A bontó, illetőleg értékesítő szervezet kötele3 az általa forgalomba hozott szerkezeti egységre vonatkozó *-gal vagy **-gal jelölt előírást a beépítést végző tudomására hozni és a számlán feltüntetni (pl.: bélyegzővel).