Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

6/1987. (IX. 8.) IpM rendelet

az állami személyzeti munkáról szóló 1001/1987. (I. 15.) Mt. h. határozat végrehajtásáról

Az állami személyzeti munkáról szóló 1001/1987. (I. 15.) Mt. h. határozat 14. és 28. pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az érdekelt ágazati szakszervezetekkel egyetértésben a következőket rendelem:

1. §

A rendelet hatálya kiterjed az ipari miniszter ágazati irányítása alá tartozó állami vállalatokra, állami költségvetési szervekre, továbbá ezek jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulásaira és leányvállalataira (a továbbiakban együtt: gazdálkodó szervezetek).

(Az Mt. h. 5. pontjához)

2. §

A vezetői munkakörök pályázat útján történő betöltésénél, a követelmények, feladatok meghatározásánál az 1. számú mellékletben foglaltakat alkalmazni kell.

(Az Mt. h. 8-9. pontjához)

3. §

(1) A személyzeti terv a gazdálkodó szervezet tervével összhangban tartalmazza a személyzeti és foglalkoztatáspolitikai feladatokat.

(2) A személyzeti terv kidolgozása során a 2. számú mellékletben foglaltak az irányadók.

(Az. Mt. h. 20-23. pontjához)

4. §

(1) A gazdálkodó szervezet választott vezetője minősítéséhez az alapító szerv vezetőjének véleményét az alapító személyzeti szervezete útján kell megkérni. A minősítést tárgyaló vezető testületi ülésre az alapító szerv képviselőjét meg kell hívni.

(2) A minősítést határozott időre szóló alkalmazás esetén a határozott idő lejárta előtt legalább 6 hónappal kell elvégezni.

(3) Az éves munkaértékelést a gazdálkodó szervezet vezetői és a gazdálkodó szervezet vezetője által meghatározott dolgozói körre kiterjedően kell elvégezni.

(4) Az éves munkaértékelést a közvetlen felettes vezető végzi. A minősítésre kötelezetteknél az éves munkaértékelés megállapításait a minősítésnél figyelembe kell venni. A minősítés elkészítésének évében külön munkaértékelést nem kell végezni.

(5) A minősítéssel és éves munkaértékeléssel összefüggő egyéb kérdésekben a 3. számú mellék-leiben foglaltaknak megfelelően kell eljárni.

(Az Mt. h. 24-25. pontjához)

5. §

(1) A személyzeti nyilvántartásba betekintésre jogosultak:

a) az érdekelt dolgozó;

b) a minősítő vezető és felettesei;

c) a személyzeti szervezet vezetője és illetékes munkatársai;

d) az alapító szerv vezetői és személyzeti munkatársai;

e) akinek a gazdálkodó szervezet vezetője, vagy a személyzeti vezető erre engedélyt ad.

(2) Saját személyi anyagát a személyzeti nyilvántartásból senki nem viheti el.

(3) A személyi anyagot csak hivatalos megkeresésre lehet megküldeni, illetve átvételi elismervény ellenében átadni. Erről az érintett dolgozót tájékoztatni kell.

(4) A személyzeti nyilvántartásból elvitt, átadott, vagy elküldött személyi anyagot az átvételtől számított 15 napon belül vissza kell szolgáltatni. Ennek betartásáért az átadó és átvevő együttesen felelős.

(5) A személyi anyagok átadásánál és visszavételénél az iratok hiánytalan meglétét a tartalomjegyzék alapján egyeztetni kell.

(6) A dolgozóról információt, jellemzést, javaslatot - más hivatalos szerv megkeresésére - a személyzeti szervezet útján kell megküldeni. Ezt a dolgozóval ismertetni kell.

(Az Mt. h. 28. pontjához)

6. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Egyidejűleg

- a könnyűipari miniszter 4/1974. (XII. 23.) Kip. M. rendelete az ipari szövetkezetek személyzeti munkájáról;

- a könnyűipari miniszter 5/1974. (Kip É. 19.) Kip. M. utasítása a könnyűipari személyzeti munkáról;

- a nehézipari miniszter 20/1974. (NIM. É. 25.) NIM utasítása az állami személyzeti munkáról szóló 1019/1974. (V. 2.) Mt. h. határozat végrehajtásáról;

- a kohó- és gépipari miniszter 74 090/1974. KGM utasítása az állami személyzeti munka továbbfejlesztéséről

hatályát veszti.

(2) A gazdálkodó szervezetek vezetői a végrehajtáshoz szükséges rendelkezéseiket 1987. december 31-ig adják ki.

Kapolyi László s. k.,

ipari miniszter

1. számú melléklet az ipari miniszter 6/1987. (IX. 8.) IpM rendeletéhez

I.

A vezetői munkakörük pályázat útján történő betöltése

A pályázati rendszer alapvető célkitűzése a vezetők kiválasztási gyakorlatának megalapozottabbá tétele. Alkalmazása tegye lehetővé a vezetői utánpótlás bázisának kiszélesítését; azt, hogy mindenki képességeinek, felkészültségének megfelelő vezetői funkcióra pályázzon. Ösztönözzön az intenzívebb munkavégzésre, a nagyobb teljesítmények elérésében való érdekeltségre. Tegye lehetővé a jó felkészültségű szakemberek ágazatok, vállalatok közötti cseréjét, növelje a vezetők egészséges mobilitását.

1. A pályázati felhívás tartalmazza:

- az azt kibocsátó szerv megnevezését és címét;

- a munkahely, munkakör megjelölését és besorolását:

- azt, hogy határozott, vagy határozatlan idejű munkaviszony létesül:

- a munkakörre megállapított bértétel összegét és az alkalmazáshoz kapcsolódó egyéb juttatásokat;

- az állami és szolgálati titok védelmére vonatkozó rendelkezések megtartásával a legfontosabb munkaköri és gazdálkodási követelmények és feladatok leírását:

- a munkakör betöltésére előírt képesítést és egyéb feltételeket;

- az állás betöltésének időpontját:

- a pályázat tartalmára és mellékleteire vonatkozó előírásokat; |

- annak a szervnek és személynek a megjelölését, aki a pályázattal kapcsolatosan részletes felvilágosítást nyújt;

- a pályázat benyújtásának határidejét, helyét és az elbírálás várható időpontját.

2. A pályázat tartalmazza a pályázó:

- részletes önéletrajzát, személyi adatait, iskolai végzettségét és szakképzettségét, szakmai gyakorlatát;

- a munkahelyét, beosztását, munkaköri besorolását, jövedelmét;

- eddigi beosztásait, szakmai, tudományos munkáját, annak eredményeit;

- szakmai és vezetői munkájára vonatkozó jövőbeni elképzeléseit;

- az alkalmazási feltételek meglétét tanúsító okiratok hiteles másolatát.

3. A pályázatok értékelésére bizottságot kell létrehozni.

a) A bizottság feladata:

- a beérkezett pályázatokat előzetesen véleményezi;

- a követelményeknek és a kiírt feltételeknek megfelelő pályázatokat kiválasztja;

- a kiegészítő információkat beszerzi;

- személyes beszélgetést folytat a pályázókkal;

- a munkáltatói jogkör gyakorlójának javaslatot tesz.

Javaslatát írásban terjeszti elő, amelyben a bizottság minden tagjának állásfoglalását figyelembe veszi.

b) A bizottság vezetőjének és tagjainak megbízatása a javaslattétellel megszűnik.

c) A vállalati tanács, közgyűlés (küldöttgyűlés) általános vezetésével működő gazdálkodó szervezet vezetőjének munkakörére kiírt pályázatok értékelését követően a feltételeknek és követelményeknek megfelelő pályázókra vonatkozó javaslatot - az alapító szervhez előzetes egyetértésre - a testület jóváhagyását követően a vállalati tanács elnöke, illetve a választott vezetőség megbízottja terjeszti elő.

II.

Fontosabb vezetői követelmények

A vezetés elsődleges feladata, hogy a rábízott gazdasági egység leghatékonyabb működtetését segítse elő a tulajdonosi funkciókat gyakorló kollektív vezető testületek, illetve az irányító szervek által előírt célrendszer és feltételek között.

1. A gazdálkodó szervezet vezetőjének kinevezésekor (megválasztása alkalmával) a gazdálkodással kapcsolatos hosszabb időre szóló követelmények és feladatok meghatározására is kerüljön sor.

2. A követelmények meghatározásánál a munkáltatói jogkört gyakorló Vezető (választó testület) az adott szakterület sajátos körülményeit, a gazdálkodó szervezetnek a népgazdaságban betöltött szerepét (nemzetközi szakosodásban való részvétel, alapellátáshoz kapcsolódó tevékenység) vegye figyelembe.

3. A gazdálkodó szervezet vezetője helyetteseinek alkalmazásakor, a munkáltatói jogkört gyakorló többi vezető saját hatáskörben írjon elő a munkakörhöz kapcsolható és értékelhető követelményeket.

4. A munkáltatói jogokat gyakorló vezető (vezető testület) a követelményeket előzetesen ismertesse, a kinevezés (alkalmazás) időpontjára írásban közölje.

- Az írásban közölt követelményeket, feladatokat - a kinevezési (alkalmaztatási) okmánnyal együtt - a személyi anyagban kell elhelyezni.

- Indokolt esetben a követelmények a kinevezés, választás, alkalmazás időtartama alatt -közös megállapodással - szükség szerint módosíthatók, illetve kiegészíthetők.

2. számú melléklet az ipari miniszter 6/1987. (IX. 8.) IpM rendeletéhez

A személyzeti munka tervezése

1. A középtávú személyzeti terv a következő fejezetekből álljon:

- munkaerőszükséglet felmérése (munkaerő-szükségleti tervfejezet);

- munkaerőforrások számbavétele (munkaerőforrások tervfejezete);

- szükséglet-fedezet összehangolásának tervfejezete;

- pályagondozási terv, melyben meghatározzák a munkábalépő, egyetemei-főiskolát végzett kiemelkedő képességű fiatal szakemberek vezetői képességeinek kibontakoztatását elősegítő feladatokat.

2. A munkaerőszükséglet az elvégzendő munka mennyisége, minősége, összetétele, a tevékenység tárgyi és szervezeti feltételei, valamint a munka feltételezett hatékonysága alapján számított normatív igény. Ennek megfelelően a felmérés a technikai fejlődés konkrét megjelenési formái és a munkaerő-struktúra változása között teremtsen számszerű kapcsolatot

- mennyiségi,

- szakmai összetétel és

- vezetői-beosztotti munkakörök szerint.

A munkaerő-szükséglet meghatározásánál figyelembe kell venni:

- a tevékenységek jellegét,

- a rendelkezésre álló munkaidőalap nagyságát, kihasználtsági fokát,

- a technikai színvonalat és jellemzőit, - a tevékenységek szervezettségét, a vezetés színvonalát,

- a munka termelékenységének színvonalát

3. A munkaerőforrások számbavételének tervfejezete

- a munkaerő-állomány adott állapota elemzésén, valamint

- a várható utánpótlási források (belső és külső) és a tervezhető létszámcsökkenések számbavételén alapul.

4. A szükséglet - fedezet - összehangolásának tervfejezete a rendelkezésre álló munkaerő racionális felhasználását jelenti. Tartalmát és módszereit meghatározzák:

- a gazdálkodó szervezet tevékenységi köre;

- a fejlődési lehetőségek;

- a meglevő munkaerő-állomány összetételének főbb jellemzői;

- a technikai színvonal;

- a munkakörülmények sajátosságai és a szociális ellátottság.

Ezen tervfejezet tartalmazza:

- a munkaerő-átcsoportosításra, létszámcsökkentésre;

- a munkaerő-felvételre, annak szakmastruktúrájára;

- a képzésre és továbbképzésre;

- a munkába lépő egyetemet, főiskolát végzett kiemelkedő képességű fiatal szakemberek pályagondozására

vonatkozó elképzeléseket.

5. A képzés-továbbképzés középtávú és éves tervezése a 10/1984. (VIII. 8.) IpM rendeletben foglaltak szerint történik.

6. A káderutánpótlási, képzési-továbbképzési és egyéb, a foglalkoztatással összefüggő részletterveknek a szükségletfedezet összehangolásának tervfejezetéből kell következnie.

7. A káderutánpótlási tervfejezet tartalmazza:

- az adott vezető állomány összetételéből levonható következtetéseket;

- a tervezhető utánpótlási igényeket, azok szakmastruktúra szerinti és a vezetői követelmények által meghatározott összetételét;

- a számításba vehető utánpótlás legfontosabb adatait, továbbképzésükre, feladatokkal való megbízásukra vonatkozó javaslatokat;

- a terv módosításának és ellenőrzésének rendjét.

8. A személyzeti tervben kell meghatározni a minősítés és munkaértékelés rendjét és szempontjait, a határozott időre foglalkoztatottak körét és a legfontosabb munkaköri követelményeket.

3. számú melléklet az ipari miniszter 6/1987. (IX. 8.) IpM rendeletéhez

I.

Minősítés

1. A minősítési kötelezettség a vezetők meghatározott körére terjed ki. Ennek megfelelően a minősítésben a vezetői követelményeknek való megfelelést, a személyes munkavégzés eredményeit és azt kell értékelni, hogy a vezető hogyan, milyen eredményességgel tett eleget a számára meghatározott követelményeknek, feladatoknak.

2. A minősítésben állást kell foglalni abban, hogy

- a vezető munkakörében megfelel,

- színvonalas munkája alapján magasabb beosztásra is alkalmas,

- munkakörében csak meghatározott feltételek teljesítése esetén felel meg, vagy

- munkaköre ellátására alkalmatlan.

3. A minősítésben útmutatást kell adni arra, hogy a vezetőnek milyen teendői vannak esetleges hibáinak kijavítása érdekében, s mit kell tennie munkája színvonalának növelésére.

4. A kinevezés vagy alkalmazás időtartamára, illetőleg a két minősítés közötti időtartamra előírásra kerülő konkrét követelményeket, feladatokat

- amennyiben az adott időszakban a minősítés esedékes, úgy a minősítésben,

- egyéb esetekben az alkalmazási okmány mellékleteként kell megfogalmazni.

5. A minősítések rendszeres elkészítése és lefolytatása érdekében a gazdálkodó szervezeteknél évenként minősítési ütemtervet kell készíteni. Az ütemtervben szerepeljen valamennyi, a tárgyévben esedékessé váló minősítés.

6. A minősítési ütemterv elkészítéséért és a minősítő vezetőknek minden év január 31-ig történő megküldéséért a személyzeti vezető, a minősítések elkészítéséért, annak tartalmáért és színvonaláért a minősítő vezető a felelős.

7. Azokban az esetekben, amikor a vezetővel kapcsolatos személyi intézkedések nincsenek összhangban az utolsó minősítésben rögzített értékeléssel, az intézkedésre irányuló javaslatban az eltérés okát részletesen meg kell indokolni.

8. A minősítésre jogosult vezető az ismertetést megelőzően megfelelő időben (legalább egy nappal előtte) köteles a minősítést betekintésre átadni, annak érdekében, hogy a dolgozó minősítésére megfelelően felkészülhessen.

9. A minősítés alkalmával a vezető személyi anyagát áttanulmányozás végett rendelkezésre kell bocsátani és a hiányzó, illetve fel nem tüntetett adatokat be kell jegyezni.

II.

Éves munkaértékelés

1. Az éves munkaértékelés az adott munkaszervezetben végzett személyes munka eredményének, hiányosságainak számbavétele. Meghatározója az elért munkateljesítmény, ami az érté-

kelt dolgozó hozzájárulását jelenti a gazdálkodó szervezet céljai eléréséhez.

2. Az értékelés során az adott munkakör követelményrendszeréből kell kiindulni és ezzel összefüggésben értékelni kell:

- a meghatározott követelmények teljesítését;

- az ismeretek, képességek és személyiségtulajdonságok összefüggéseit a teljesítményekkel.

3. Az éves munkaértékelés programját, a minősítési ütemtervben foglaltakat is figyelembe véve, a személyzeti szervezet állítja össze és erről a munkaértékelést végző vezetőket tájékoztatja.

Tartalomjegyzék