Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

3/1990. (I. 16.) MT rendelet

a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Bolgár Népköztársaság Kormánya között Budapesten, az 1989. évi április hó 17. napján aláírt, a nemzetközi közúti személy- és árufuvarozásról szóló megállapodás kihirdetéséről[1]

(A megállapodás jóváhagyásáról szóló jegyzékváltás 1989. évi október hó 3. napján megtörtént.)

1. §[2]

A Minisztertanács a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Bolgár Népköztársaság Kormánya között Budapesten, az 1989. évi április hó 17. napján aláírt, a nemzetközi közúti személy- és árufuvarozásról szóló megállapodást e rendelettel kihirdeti.

2. §

A megállapodás magyar nyelvű szövege a következő:

"MEGÁLLAPODÁS

a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Bolgár Népköztársaság Kormánya között a nemzetközi közúti személy- és árufuvarozásról[3]

A Magyar Népköztársaság Kormánya és a Bolgár Népköztársaság Kormánya (a továbbiakban: Szerződő Felek) attól a szándéktól vezetve, hogy a közúti személy- és árufuvarozást elősegítsék, a következőkben állapodtak meg:[4]

I. SZEMÉLYFUVAROZÁS

1. Cikk

A Szerződő Felek országaiból, illetőleg országaiba és azok területén át végzett minden olyan közúti személyfuvarozást, melyet a vezető ülését is beleértve 9-nél több ülőhellyel rendelkező gépjárművel (autóbusz) bonyolítanak le, nemzetközi személyfuvarozás végzésére nemzeti engedéllyel rendelkező fuvarozók a 4. Cikkben felsorolt esetek kivételével fuvarozási engedély alapján végezhetnek.

2. Cikk

(1) Szerződő Felek országaiba irányuló, vagy azok területén áthaladó - az 1. Cikk szerinti fuvarozók által üzemeltetni tervezett - menetrendszerű autóbuszvonalakat a Szerződő Felek illetékes hatóságai kölcsönös megegyezés szerint engedélyezik.

(2) A Szerződő Felek illetékes hatóságai az engedélyt az autóbuszvonalak országuk területén lévő útvonalszakaszaira adják.

(3) A Szerződő Felek illetékes hatóságai közös megegyezéssel határozzák meg az engedélyezés feltételeit, így különösen az engedély érvényességének időtartamát, a menetrendet és az alkalmazandó díjszabásokat.

3. Cikk

(1) Az engedély iránti kérelmeket a fuvarozók országuk illetékes hatóságaihoz nyújtják be.

Az engedély iránti kérelmeket az adott ország illetékes hatóságainak véleményével együtt az autóbuszvonal üzembe helyezésének tervezett időpontja előtt három hónappal meg kell küldeni a másik Szerződő Fél illetékes hatóságának az engedély kiadása céljából.

(2) A kérelemhez csatolni kell a szükséges adatokat (javasolt menetrendet, díjszabást és útvonaltervezetet, az üzemeltetés évenkénti időtartamát és a forgalom megkezdésének tervezett időpontját) tartalmazó okmányokat. Az illetékes hatóságok egyéb - általuk szükségesnek tartott - adatok közlését is kérhetik.

(3) A Szerződő Felek illetékes hatóságai értesítik egymást az elfogadott kérelmekről, az értesítéshez csatolják a (2) bekezdésben említett okmányokat és az országuk területén lévő útvonalszakaszra adott engedély másolatát.

(4) Minden engedélynek előfeltétele az autóbuszvonallal érintett tranzit országok előzetes egyetértése.

4. Cikk

A nem menetrendszerű (esetenkénti) és a turista célú személyfuvarozások engedély nélkül végezhetők, ha ugyanazokat a személyeket fuvarozzák ugyanazzal a gépjárművel:

a) olyan utazás keretében, amely a gépjárművet nyilvántartó országban kezdődik és fejeződik be, vagy

b) olyan utazás keretében, amely a gépjárművet nyilvántartó ország területén kezdődik és a másik Szerződő Fél országa területén lévő rendeltetési helyen fejeződik be, azzal a feltétellel, hogy a gépjármű - kivéve, ha számára eltérő engedélyt adtak - üresen tér vissza a nyilvántartó országba.

II. ÁRUFUVAROZÁS

5. Cikk

A Szerződő Felek országaiba, illetőleg országaiból, valamint országaikon át történő minden áruszállítást - beleértve a saját számlást is - tehergépkocsival (járműszerelvénnyel) a nemzetközi árufuvarozás végzésére nemzeti engedéllyel rendelkező fuvarozók - a 7. Cikkben foglaltak kivételével - csak a másik Szerződő Fél illetékes hatósága által kiadott, nemzetközi fuvarozásra jogosító engedély alapján végezhetnek.

6. Cikk

(1) Minden útra és minden tehergépkocsira (járműszerelvényre) külön fuvarozási engedély szükséges. Járműszerelvénnyel történő fuvarozáshoz a vontató nemzetiségének megfelelő fuvarozási engedély szükséges.

Ez az engedély a visszaútra is érvényes.

(2) A fuvarozási engedélyt közúti szállításra csak az a fuvarozó használhatja fel, amelynek az kiadták és az nem ruházható át.

(3) A Szerződő Felek illetékes szervei évente közösen határozzák meg az adó- és illetékmentes és az adó és illeték alá eső közúti árufuvarozások végzésére jogosító engedélyek mennyiségét.

(4) A fuvarozási engedélyeket a tehergépkocsit (járműszerelvényt) nyilvántartó ország illetékes hatósága adja ki a másik Szerződő Fél nevében.

(5) A Szerződő Felek megfelelő mennyiségű engedélyűrlapot adnak át egymásnak. Az engedélyűrlap mintáját a Szerződő Felek illetékes hatóságai közösen állapítják meg.

7. Cikk

Nem szükséges a fuvarozási engedély:

a) vásári és kiállítási anyagok, valamint felszerelések fuvarozásához;

b) színházi díszletek és kellékek fuvarozásához;

c) hangszerek, valamint film-, rádió és televíziós felvételek céljára szolgáló felszerelések fuvarozásához;

d) versenylovak, versenyjárművek - ideértve a meghibásodott járműveket is - és a sportrendezvények céljait szolgáló sportfelszerelési cikkek fuvarozásához;

e) a Szerződő Felek egyikének fuvarozói számára vásárolt tehergépkocsik (járműszerelvények) első, üres közlekedéséhez;

f) meghibásodott járművek fuvarozásához;

g) költözködési ingóságok fuvarozásához;

h) segélyszállítmányok fuvarozásához, természeti katasztrófa esetén;

i) elhunytak földi maradványait tartalmazó koporsók vagy urnák fuvarozásához;

az olyan tehergépkocsival (járműszerelvénnyel) végzett fuvarozáshoz, amelynek raksúlya az 1000 kg-ot nem haladja meg.

III. EGYÉB RENDELKEZÉSEK

8. Cikk

(1) Az egyik Szerződő Fél fuvarozója nem végezhet sem személy-, sem árufuvarozást a másik Szerződő Fél országa területén lévő két pont között.

(2) A két ország bármelyikében bejegyzett gépjárművel nem végezhető személy-, vagy árufuvarozás a másik ország és harmadik ország között, kivéve, ha az a másik Szerződő Féltől külön beszerzett engedély lehetővé teszi.

9. Cikk

A jelen megállapodásban említett engedélyeket a másik Szerződő Fél országa területén végzett fuvarozás során a gépjárművön (járműszerelvényen) kell tartani és azokat az ellenőrzésre jogosult közegek felszólítására fel kell mutatni.

10. Cikk

(1) A Szerződő Felek fuvarozói és gépjárművezetői kötelesek annak az országnak a közlekedési szabályait és egyéb jogszabályait megtartani, amelynek területén a gépjármű (járműszerelvény) közlekedik.

(2) Abban az esetben, ha a fuvarozásra használt gépjármű tömege, vagy mérete meghaladja a másik Szerződő Fél országának területére meghatározott határértékeket, a fuvarozás csak a másik Szerződő Fél illetékes hatósága külön engedélyének kézhezvétele után kezdhető meg.

11. Cikk

Azokban a kérdésekben, amelyekről a jelen megállapodás, vagy olyan nemzetközi egyezmények, amelyeknek mindkét Szerződő Fél részese, nem rendelkeznek, a Szerződő Felek nemzeti jogszabályait kell alkalmazni.

12. Cikk

(1) A Szerződő Felek országaiban bejegyzett, az 1. Cikkben említett mindazon gépjárművek, amelyek a nemzetközi személyfuvarozás során a másik Szerződő Fél országa területén ideiglenesen közlekednek, annak területén kölcsönösen mentesülnek a fuvarozási tevékenységért, a gépjármű birtoklásának és forgalomba helyezésének jogáért egyéb esetekben megfizetendő adók, pótadók, illetékek és díjak alól.

(2) A Szerződő Felek országaiban bejegyzett tehergépkocsik (járműszerelvények), amelyek a nemzetközi árufuvarozás során a másik Szerződő Fél országa területén ideiglenesen közlekednek, annak területén a 6. Cikk (3) bekezdésében meghatározott adó- és illetékmentes fuvarozási engedélymennyiségen belül, valamint a 7. Cikk szerint engedélymentesen végezhető árufuvarozások során kölcsönösen mentesülnek azok közlekedésével kapcsolatos adók, pótadók és illetékek alól.

(3) A Szerződő Felek illetékes szervei a kölcsönös érdekekre figyelemmel kétoldalúan határozzák meg, hogy milyen, illetőleg milyen mértékű adó-, illeték- és díjmentességet adnak egymásnak.

13. Cikk

(1) A gépjármű-gyártó által beszerelt üzemanyagtartályban lévő üzemanyag mentes a vámoktól, adóktól, illetékektől és díjaktól.

(2) Azok az alkatrészek, melyeket a jelen megállapodás keretében fuvarozásokat végző járművek javítására ideiglenesen bevisznek a másik Szerződő Fél országa területére, mentesek a vámoktól, adóktól, illetékektől és díjaktól a beléptető vámhivatal által kiállított előjegyzési okmány alapján.

(3) A kicserélt alkatrészeket vissza kell szállítani a gépjárművet nyilvántartó országba, vagy a vámhatóság ellenőrzése mellett meg kell azokat semmisíteni.

14. Cikk

(1) A Szerződő Felek illetékes hatóságai felügyelnek arra, hogy a fuvarozók megtartsák a megállapodás rendelkezéseit.

(2) Azokkal a fuvarozókkal és járművezetőkkel szemben, akik a másik Szerződő Fél országa területén a közúti fuvarozással, illetve a közúti közlekedéssel kapcsolatban hatályban lévő jogszabályok és szabályzatok rendelkezéseit megsértik, ezen ország illetékes hatóságai a következő intézkedéseket foganatosíthatják:

a) figyelmeztetés;

b) azon Szerződő Fél országának területén, ahol a szabályokat megsértették, a fuvarozás végzésére szóló jogosultság ideiglenes, részleges, vagy teljes megvonása.

(3) Az az illetékes hatóság, amelyhez a (2) bekezdés szerinti intézkedés foganatosítása végett kéréssel fordulnak, köteles megfelelően eljárni és a megtett intézkedésekről a másik Szerződő Fél illetékes hatóságát értesíteni.

15. Cikk

(1) A Szerződő Felek kölcsönösen tájékoztatják egymást a megállapodás végrehajtásával kapcsolatos kérdésekben intézkedésre jogosult illetékes hatóságaikról.

(2) A Szerződő Felek illetékes hatóságai a megállapodás végrehajtásával összefüggő kérdésekben állandó és közvetlen kapcsolatot tartanak fenn egymással.

(3) A Szerződő Felek illetékes hatóságai képviselőikből vegyesbizottságot hoznak létre a megállapodás végrehajtása során felmerülő kérdések megoldása érdekében.

A vegyesbizottság üléseit rendszeresen, a Szerződő Felek országai területén váltakozva tartja.

16. Cikk

(1) Ezt a megállapodást a Szerződő Felek alkotmányos rendjének megfelelően jóvá kell hagyni és az a jóváhagyásról szóló diplomáciai jegyzékváltást követő 30 nap elteltével lép hatályba.

(2) A jelen megállapodás egy évig marad hatályban, az további egy-egy évre meghosszabbodik mindaddig, amíg valamelyik Szerződő Fél legalább három hónappal annak lejárta előtt írásban közölt értesítéssel fel nem mondja.

(3) A jelen megállapodás hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Magyar Népköztársaság Kormánya és a Bolgár Népköztársaság Kormánya között a tehergépjárművel végzett nemzetközi árufuvarozásról 1959. november 23-án Budapesten aláírt egyezmény.[5]

Készült Budapesten, 1989. április 17. napján két példányban, magyar és bolgár nyelven, mindkét szöveg egyaránt hiteles.

A Magyar Népköztársaság Kormánya nevében:[6]

Derzsi András s. k.,

A Bolgár Népköztársaság Kormánya nevében:

Trifon Passov s. k.,"

3. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 1989. november 2. napjától kezdődően kell alkalmazni.

(2) A rendelet végrehajtásáról a közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszter gondoskodik.

Pozsgay Imre s. k.,

államminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Az 1989. évi XXXI. törvény 38. §-ának (1) bekezdése szerint Magyar Népköztársaságon Magyar Köztársaságot kell érteni.

[2] Az 1989. évi XXXI. törvény 38. §-ának (1) bekezdése szerint Magyar Népköztársaságon Magyar Köztársaságot kell érteni.

[3] Az 1989. évi XXXI. törvény 38. §-ának (1) bekezdése szerint Magyar Népköztársaságon Magyar Köztársaságot kell érteni.

[4] Az 1989. évi XXXI. törvény 38. §-ának (1) bekezdése szerint Magyar Népköztársaságon Magyar Köztársaságot kell érteni.

[5] Az 1989. évi XXXI. törvény 38. §-ának (1) bekezdése szerint Magyar Népköztársaságon Magyar Köztársaságot kell érteni.

[6] Az 1989. évi XXXI. törvény 38. §-ának (1) bekezdése szerint Magyar Népköztársaságon Magyar Köztársaságot kell érteni.