Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

14/1994. (VI. 28.) BM rendelet

az állam tulajdonában és a Belügyminisztérium kezelésében lévő lakóépületek, lakások, nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről

A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 87. §-a (1) bekezdésének l) pontjában kapott felhatalmazás alapján - az érintett érdekképviseleti szervekkel egyetértésben - a következőket rendelem el:

Az elidegenítés általános feltételei

1. §

Az állami tulajdonban és a Belügyminisztérium kezelésében lévő, az ingatlan-nyilvántartásban rendezett lakás és nem lakás céljára szolgáló helyiség (a továbbiakban: helyiség) - e rendeletben foglalt kivételekkel - a következő feltételek együttes fennállása esetén idegeníthető el:

a) a bérlő a lakásra, helyiségre határozatlan időtartamra szóló bérleti szerződéssel rendelkezik, és a bérleti szerződés megkötésétől legalább öt év eltelt; illetve az elhelyezésre jogosult jogcím nélküli a lakásban legalább öt év óta életvitelszerűen benne lakik;

b) a használatbavételi engedély jogerőre emelkedésétől, a vásárlástól vagy a teljes felújítástól számított öt év már eltelt;

c) a lakóépületben lévő lakások és helyiségek több mint ötven százalékát az arra jogosultak megvásárolják.

2. §

(1) A lakás, helyiség elidegenítését a bérbeadó részéről a helyi lakásügyi szerv kezdeményezi.

(2) A helyi lakásügyi szerv a javaslatot a szolgálati út betartásával a területi lakásügyi szerv útján terjeszti fel a Belügyminisztérium központi lakásügyi szervének vezetőjéhez.

(3) A Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: közigazgatási államtitkár) - az érintett érdekképviseleti szervek véleményét kikérve - évente 2 alkalommal, március 31-ig, szeptember 30-ig javaslatot tesz a belügyminiszter számára az elidegenítéshez történő hozzájárulásra.

3. §

(1) Nem idegeníthető el a lakóépület, illetőleg a benne lévő lakás vagy helyiség, ha

a) a lakóépület legfeljebb hat lakást foglal magában;

b) az épület a település rendezési terve alapján rehabilitációra kijelölt területen van, vagy ha annak felújításáról, átalakításáról, korszerűsítéséről, bontásáról az illetékes szerv már döntött;

c) a műemléki hatóság műemlékké nyilvánította, és az elidegenítéshez nem járul hozzá;

d) a belügyminiszter el nem idegeníthetővé nyilvánította.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglalt tilalom alól kivételt képeznek a megszüntetett, feleslegessé vált rendvédelmi, határőrségi objektumokhoz tartozó lakások.

(3) A közigazgatási államtitkár - az érintett érdekképviseleti szervek véleményét kikérve - javaslatot tesz a belügyminiszter számára az el nem idegeníthető lakóépületekre. A belügyminiszter az el nem idegeníthető lakóépületek jegyzékét közzéteszi.

4. §

Az elidegeníthető lakóépületben lévő lakásra az Lt. 49. §-ának (1) bekezdése alapján elővásárlási jog illeti meg a bérlőt vagy a bérlő hozzájárulásával annak házastársát, egyenes ági rokonát, örökbe fogadott gyermekét.

5. §

(1) Ha a lakás megvásárlására a 4. § szerinti jogosult elővásárlási jogával nem kíván élni, a lakásügyi szerv a bérlő írásbeli kérelmére, részére a jogos lakásigénye mértékének megfelelő, de legfeljebb a meglévő lakásával azonos szobaszámú másik lakást adhat bérbe, határozatlan időtartamra.

(2) A jogos lakásigény mértéke - az együttlakó személyek számától függően - a következő:

- két személyig: egy-két lakószoba,

- három személy esetében: másfél-két és fél lakószoba,

- négy személy esetében: kettő-három lakószoba,

- öt személy esetében: két és fél-három és fél lakószoba,

- hat személy esetében: három-négy lakószoba,

- hét személy esetében: három és fél-négy és fél lakószoba,

- nyolc személy esetében: négy-öt lakószoba,

- nyolcnál több személy esetében: legalább négy és fél lakószoba.

(3) Az (1) bekezdés szerinti lakás bérbeadása esetén a bérlőnek a költözés igazolt költségeit a lakásügyi szerv megtéríti.

(4) Ha a bérlő az elővásárlási jogával nem él, és az (1) bekezdés szerinti másik lakást sem kér, az általa lakott lakást az ajánlati kötöttség lejártától számított öt év elteltéig harmadik személynek csak a bérlő írásbeli hozzájárulásával lehet elidegeníteni.

(5) Ha a nyugellátásban részesülő bérlő az elővásárlási jogával nem él, lakását lakásbérleti szerződésének fennállásáig harmadik személy részére csak írásbeli hozzájárulásával lehet elidegeníteni.

A lakások vételárának megállapítása és megfizetése

6. §

(1) Ha a lakást a 4. § szerinti jogosult vásárolja meg, a vételár az Lt. 52. §-ának (1)-(2) bekezdései figyelembevételével megállapított üres és beköltözhető lakás (a továbbiakban: üres lakás) forgalmi értékének az 50%-a.

(2) A vételár megállapításakor az üres lakás forgalmi értékéből le kell vonni a bérlőnek a lakásra fordított és meg nem térített értéknövelő beruházásainak az értékét.

(3) Az üresen, illetőleg a harmadik személy részére lakottan értékesítésre kerülő lakást pályázat útján kell eladni. Ennek során a lakás vételára a helyi forgalmi értéket meghaladhatja.

7. §

(1) Ha a lakást a 4. § szerinti jogosult vásárolja meg, a szerződés megkötésekor a megállapított vételár 10%-át egy összegben köteles megfizetni, a fennmaradó vételár megfizetésére havonkénti egyenlő összegű huszonöt évi részletfizetési kedvezmény illeti meg.

(2) Részletfizetés esetén a szerződéses kamat mértéke évi 8%.

8. §

(1) Ha a vevő az adásvételi szerződés megkötésekor a vételárat egy összegben megfizeti, a vételár teljes összege után 40% árengedmény illeti meg.

(2) Ha a vevő a szerződés megkötésétől számított 5 éven belül a fennmaradó vételárhátralékot egy összegben megfizeti, a fennálló tartozásból 40% engedményt kell adni.

(3) Ha a vevő a szerződés megkötésétől számított 5 év eltelte után a vételárhátralékot egy összegben megfizeti, a fennálló tartozásból részére 20% engedményt kell adni.

9. §

(1) Az üres, illetőleg a harmadik személy részére lakottan értékesítésre kerülő lakás vevőjét a 7-8. §-okban említett kedvezmények nem illetik meg.

(2) A lakások értékesítése során a vevő az őt saját jogán megillető kárpótlási jegyeket fizetőeszközként névértékben felhasználhatja.

10. §

(1) Ha a vásárlás részletfizetési kedvezménnyel történik, a vételárhátralék és járulékai erejéig a Belügyminisztérium javára jelzálogjogot, továbbá elidegenítési és terhelési tilalmat kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni.

(2) Ha a vásárlás árengedménnyel történik, a Belügyminisztérium javára öt évig elidegenítési és terhelési tilalmat kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni.

(3) A Belügyminisztérium javára bejegyzett jelzálogjog fennállása alatt a lakás és helyiség tulajdonjogának átruházásához hozzájárulni csak a vételárhátralék, és annak járulékai egyidejű kiegyenlítése mellett lehet.

(4) Ha a vevő árengedményben részesült és a lakást a tulajdonjog megszerzésétől számított öt éven belül visszterhesen átruházza, köteles az engedményt egy összegben megfizetni. Ezt a rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a vevő a lakását másik lakástulajdon szerzése érdekében idegeníti el.

(5) A (3)-(4) bekezdésekben említett esetekben az ingatlan-nyilvántartásból a jelzálogjogot, illetőleg az elidegenítési és terhelési tilalmat töröltetni kell.

11. §

(1) A törlesztési határidő elmulasztása esetén az adóst új, legalább 30, és legfeljebb 90 napos teljesítési határidő kitűzésével, írásban kell felszólítani a kötelezettsége teljesítésére. Ha az adós a felszólításra sem teljesít, a részletfizetési kedvezményt meg kell vonni, és a vételárhátralék megtérítése egy összegben esedékessé válik.

(2) Az adós késedelme esetén a tartozása teljes összege után köteles a Ptk. 301. §-ának (2) bekezdése szerinti törvényes kamatot megfizetni.

A lakások értékesítésének előkészítése

12. §

(1) A 2. § (3) bekezdésében említett hozzájárulást követően az elidegenítési eljárás lebonyolítására a helyi lakásügyi szerv intézkedik. Az elidegenítés teljes körű lebonyolítására megbízási szerződést köthet ingatlanközvetítésre és értékbecslésre jogosult szervezettel vagy magánszeméllyel (a továbbiakban: megbízott).

(2) A megbízottat nyilvános pályázat útján kell kiválasztani. A belügyi szervvel közszolgálati, közalkalmazotti, illetőleg hivatásos szolgálati jogviszonyban (a továbbiakban együtt: szolgálati jogviszonyban) álló személy a pályázaton nem vehet részt.

(3) A teljes körű lebonyolítás magában foglalja a lakóépület (a hozzátartozó földterület, a benne lévő lakások, helyiségek) műszaki felmérését és annak dokumentálását, helyi forgalmi értékének és vételárának megállapítását, a telek- és közműrendezést, a társasházzá történő alakítást, a lakások értékesítését.

13. §

(1) A vásárlási feltételek meglétét a helyi lakásügyi szerv által a jogosult részére kiállított igazolás tanúsítja.

(2) A társasház alapító okiratát az Lt. 51. §-ában foglaltakra figyelemmel kell előkészíteni.

(3) A megbízott köteles a társasház alapító okiratát, továbbá az általa megállapított vételárat egyeztetni a helyi lakásügyi szerv vezetőjével.

14. §

(1) A jogosult az adásvételi ajánlat kézhezvételét követő 90 napon belül írásban nyilatkozik arról, hogy az ajánlatot elfogadja-e.

(2) Ha a jogosult az ajánlatot elfogadja, akkor vele adásvételi szerződést kell kötni.

(3) Ha a jogosult az előírt határidőben az ajánlatot nem fogadja el, illetőleg a szerződést nem köti meg, a lakás harmadik személy részére az 5. § (4) és (5) bekezdésében foglaltak figyelembevételével idegeníthető el.

A pályázat útján történő elidegenítés feltételei

15. §

(1) Az elidegeníthető üres, illetőleg lakott lakást a helyi lakásügyi szerv vagy megbízottja, a sajtóban és a helyben szokásos módon közzétett felhívás útján, 30 napos jelentkezési határidővel és a pályázati feltételek ismertetésével meghirdeti.

(2) A pályázatra természetes és jogi személyek, jogi személyiség nélküli társaságok egyaránt jelentkezhetnek.

(3) Ha a pályázatra a belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló pályázó jelentkezik, akkor más pályázóval szemben elsőbbséget élvez.

(4) A (3) bekezdésben említett több pályázó, illetve ennek hiányában más pályázók közül a lakást annak kell elidegeníteni, aki a helyi forgalmi értékhez képest a legmagasabb összegű vételi ajánlatot teszi.

16. §

(1) A pályázatot három tagú bizottság bírálja el. Tagjait a helyi lakásügyi szerv vezetője jelöli ki úgy, hogy a bizottságban a helyi érdekképviseleti szerv 1 fővel képviselteti magát.

(2) A pályázati határidő lejártát követően öt napon belül a bizottság az ajánlatokat nyilvánosan bontja fel.

(3) A pályázat eredményét a helyi lakásügyi szerv köteles nyilvánosan kihirdetni, a pályázókkal külön-külön írásban közölni, a megbízott részére megküldeni, továbbá a helyben szokásos módon nyilvánosságra hozni.

A lakások birtokba adása

17. §

(1) A helyi lakásügyi szerv az adásvételi szerződés megkötését követő 15 napon belül adja a lakást a vevő birtokába.

(2) Az (1) bekezdés szerinti birtokba adással megszűnik a bérleti jogviszony, és megszűnnek az ebből eredő jogok és kötelezettségek.

(3) Ha a társasházi közösség alakuló közgyűlésének időpontja az (1) bekezdéstől eltér, a helyi lakásügyi szerv kezelői kötelezettsége a társasház megalakulását követő hónap első napjával szűnik meg.

(4) A (3) bekezdés szerinti időtartamra cső kezelői bevételekkel és kiadásokkal a lakóházkezelő szerv a kezelői kötelezettség megszűnését követő 60 napon belül köteles a társasházi közösséggel írásban elszámolni.

18. §

Az értékesítéssel megbízott az alapító okirat és az adásvételi szerződés alapján bejegyezteti az ingatlan-nyilvántartásba

a) a vevőnek a megvásárolt ingatlanra vonatkozó tulajdonjogát;

b) kérelemre a haszonélvezeti jogot, ha a lakást a bérlő egyenes ági rokona, örökbe fogadott gyermeke vásárolja meg;

c) a Belügyminisztérium javára a jelzálogjogot, illetőleg az elidegenítési és terhelési tilalmat.

A házfelügyelői, illetve gondnoki lakás elidegenítése

19. §

(1) Ha az elidegeníthető lakóépületben munkakörhöz kötött házfelügyelői lakás van, a lakóépület elidegenítésére akkor kerülhet sor, ha a helyi lakásügyi szerv, a leendő társasház-tulajdonosok és a házfelügyelő a lakást és a házfelügyelőt érintő kérdésekben előzetesen írásban megegyeztek.

(2) A társasházi alapító okiratban a munkakörhöz kötött házfelügyelői lakást

a) külön tulajdonként kell felvenni, ha a leendő társasház-tulajdonosok a házfelügyelői szolgáltatásra nem tartanak igényt;

b) társasházi közös tulajdonként kell felvenni, ha a leendő társasház-tulajdonosok a házfelügyelői szolgáltatásra igényt tartanak.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak cselén a házfelügyelő közalkalmazotti jogviszonyát meg kell szüntetni.

(4) A (2) bekezdés a) pontjában foglaltak esetén a házfelügyelő számára

a) az általa lakott lakás megvásárlását a bérlőre irányadó feltételek szerint lehetővé kell tenni;

b) lakásvásárlási szándékának hiányában az Lt. 26. §-ának (2)-(3) bekezdései szerinti cserelakást kell bérbe adni, és az így megüresedő lakását értékesíteni kell.

(5) Ha a (2) bekezdés b) pontjában foglaltak esetén a leendő társasház-tulajdonosok a házfelügyelő személyét nem fogadják el, vagy a házfelügyelő nem kíván munkaszerződést kötni a társasházi közösséggel, a (4) bekezdés b) pontjában meghatározott rendelkezés az irányadó.

20. §

A társasházi közös tulajdonba kerülő, munkakörrel kapcsolatos házfelügyelői lakás vételára

a) a házfelügyelővel lakottan történő eladás esetén a 6. § (1) bekezdésében foglaltak alapján meghatározott összeg;

b) üresen történő eladás esetén az üres, beköltözhető forgalmi értéknek megfelelő összeg, amely vételárat a társasház-tulajdonosok a tulajdoni hányaduk arányában kötelesek megfizetni.

21. §

(1) Ha az elidegeníthető lakást az Lt. hatálybalépését megelőzően lakás-használatbavételi díj fizetési kötelezettséggel utalták ki a bérlő részére, és a bérlő a lakás-használatbavételi díj megfizetésére halasztást, részletfizetési kedvezményt, szociálpolitikai kedvezmény-megelőlegezést kapott, a fizetési kötelezettségének a lakás megvásárlása után is köteles eleget tenni.

(2) A lakás-használatbavételi díjtartozás összegét a vételár-megállapítás során nem lehet figyelembe venni.

22. §

Az a bérlő, aki lakásbérleti szerződését közös megegyezéssel pénzbeli térítés ellenében azért szüntette meg, hogy lakásigényét lakásépítés vagy - vásárlás útján oldja meg, és bérlőként továbbra is a lakásban marad, ez idő alatt a lakást nem veheti meg.

A nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítése

23. §

A helyiségek elidegenítésekor a rendeletnek a lakások elidegenítésére vonatkozó szabályait e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

24. §

(1) Ha a helyiséget a helyiség bérlője vásárolja meg, a vételár az üres, beköltözhető forgalmi értéket nem haladhatja meg.

(2) Az üres állapotban értékesítésre kerülő helyiség vételára az üres, beköltözhető forgalmi érték, ha azonban a pályázat során az meghaladó összegű ajánlat érkezik, a forgalmi értéket meghaladó mértékű is lehet.

25. §

(1) Ha a gépkocsitároló céljára szolgáló helyiséget annak bérlője vásárolja meg, a vételár 30%-át köteles egy összegben megfizetni. A fennmaradó részt legfeljebb 5 éven át havi részletekben fizeti meg.

(2) Ha a vevő az adásvételi szerződés megkötésekor a vételárat egy összegben megfizeti, vagy 30%-ot meghaladó fizetési teljesít, a vételár, illetve a többletfizetés összege után 20% árengedmény illeti meg.

(3) Részletfizetés esetén a vételárhátralékot a részletfizetés napjától számítottan évi 10%-os kamattal terhelten kell megfizetni.

(4) Az egyéb célra szolgáló helyiség, valamint az üres gépkocsitároló elidegenítése esetén, a vevőt az (1)-(3) bekezdésben megállapított kedvezmények nem illetik meg, az üres, beköltözhető forgalmi értéken vásárolhatja meg.

A lakó- és vegyes célra szolgáló épületek tetőterének beépítési és lakóterület növelését szolgáló építési (a továbbiakban: ráépítés) lehetőségeiről

26. §

(1) A helyi lakásügyi szervek címjegyzéket készítenek a ráépítést szolgáló épületeikről, amelynek tartalmaznia kell az előreláthatólag öt éven belül felújításra kerülő épületek felújításával együtt, illetve az épületek felújításától függetlenül elvégezhető ráépítési lehetőségeket.

(2) A helyi lakásügyi szerv előzetesen beszerzi az egyes lakóingatlanok bérlőitől a ráépítéshez szükséges hozzájáruló nyilatkozatokat, és elvégzi a beépíthetőséghez szükséges műszaki vizsgálatokat.

(3) Ha az épülethez tartozó földrészlet a helyben szokásos telekméretet - a ráépítést is figyelembe véve - meghaladja, és abból új telkek alakíthatók ki, a helyi lakásügyi szerv gondoskodik a telek - előírásoknak megfelelő - műszaki és ingatlan-nyilvántartási megosztásáról.

27. §

(1) A helyi lakásügyi szerv a ráépítésre szolgáló épületeinek címjegyzékét jóváhagyásra felterjeszti a területi lakásgazdálkodási szerv vezetőjének.

(2) A területi lakásgazdálkodási szerv vezetőjének jóváhagyása birtokában a helyi lakásügyi szerv pályázatot ír ki, amelyet a helyileg szokásos módon ismertet a dolgozói előtt.

(3) A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell

a) a lakóépület megjelölését, a hozzá tartozó telek nagyságát,

b) az épület főbb műszaki adatait, a meglévő lakások adatait,

c) a létesíthető lakások számát és nagyságát,

d) A ráépítéssel összefüggésben felmerülő felújítási munkák megnevezését, idejét, várható költségét,

e) egyéb feltételeket,

továbbá azt, hogy a ráépítő a társasházakról szóló rendelkezéseknek megfelelően tulajdonjogot szerez.

28. §

(1) A pályázatra a belügyi szervvel szolgálati jogviszonyban álló személy jelentkezhet, aki vállalja, hogy

a) a belügyi szolgálati lakását külön térítés nélkül a helyi lakásügyi szerv rendelkezésére bocsátja;

b) vagy a tulajdonában álló per-, teher- és igénymentes lakását a Belügyminisztériumnak megvételre felajánlja, és a megépítendő lakása elfogadott költségvetésében szereplő bekerülési költség 20%-át a Belügyminisztérium részére egy összegben megfizeti;

c) vagy, aki az önkormányzati tulajdonú és rendelkezésű bérlakása kiürítését vállalja, és az általa megépítendő lakás elfogadott költségvetésében szereplő bekerülési költség 20%-át a Belügyminisztérium részére megfizeti;

d) vagy, aki önálló lakással nem rendelkezik, és az általa megépítendő lakás elfogadott költségvetésében szereplő bekerülési költség 20%-át a Belügyminisztérium részére megfizeti.

(2) Mentesül a fizetési kötelezettség alól az (1) bekezdés c) pontja szerinti jelentkező, ha a Belügyminisztérium és az illetékes önkormányzat megállapodása alapján a Belügyminisztérium megkapja a lakás térítésmentes többszöri bérlőkiválasztási jogát.

(3) A tetőtér-beépítésre az (1) bekezdés a) pontja szerinti jelentkezőt fizetési kötelezettség terheli, ha a tetőtér beépítendő területe meghaladja a leadott lakása alapterületének kétszeresét. A térítés a többletterület m2-ének és a felépítendő lakás elfogadott költségvetése 0,1%-ának szorzatával kiszámított összeg.

(4) Az építtető a fizetési kötelezettségének a tetőtér-beépítést, ráépítést biztosító megállapodás megkötésével egy időben egy összegben köteles eleget tenni.

29. §

A ráépítésre pályázó és a feltételeknek megfelelő belügyi dolgozók között a következők szerint kell rangsorolni:

a) az építési lehetőséget elsősorban az e célra kijelölt épületben lakó bérlő részére kell biztosítani, több ilyen jelentkező esetén elsőbbséget élvez az a bérlő, aki a szobaszám, alapterület, komfortfokozat szempontjából kedvezőbb feltételekkel rendelkező lakást ajánl fel;

b) az a) pont szerinti jelentkező hiányában annak a pályázatát kell elfogadni, aki szobaszám, alapterület, komfortfokozat szempontjából kedvezőbb adottságú szolgálati lakást bocsát a Belügyminisztérium rendelkezésére;

c) az a)-b) pontok szerinti jelentkezők hiányában bírálható el a saját tulajdonú lakással rendelkező dolgozó pályázata (ez esetben is az előző pontok szerinti kedvezőbb adottságú lakást eladók élveznek előnyt);

d) az a)-c) pontok szerinti jelentkezéseket követően vizsgálhatók csak az egyéb pályázatok.

30. §

(1) A ráépítési lehetőséget elnyert belügyi dolgozó és a vele egy háztartásban élő családtagjai (házastársa, gyermeke, egyenes ágbeli rokona) közös, írásbeli kérelmére a helyi lakásügyi szerv hozzájárul az építési jogosultságok családtagokkal történő megosztásához, ha azok külön nyilatkozatban vállalják a jelen fejezetben foglalt kötelezettségeket és korlátozásokat.

(2) A családtagok kizárólag a belügyi dolgozóval együttesen szerezhetik meg a ráépítési, beépítési jogosultságokat.

(3) A ráépítő(k) a tetőtérre beépítési jogosultságot és egyben kötelezettséget szerez(nek), a felépült lakás(ok)ra - a használatbavételi engedély kiadását követően - a társasház alapító okiratával szerzi(k) meg a lakás(ok) külön tulajdonjogát, és az egyéb épületrészekből, valamint a telekből az őt(őket) megillető tulajdoni hányadát.

(4) A megépült lakás(ok)ra - a használatbavételi engedély kiadását követően - a Belügyminisztérium részére a helyi lakásügyi szerv elővásárlási jogot jegyeztet be az ingatlan-nyilvántartásba.

31. §

(1) A 28. § (1) bekezdés a) pontja szerinti építtetővel az építkezés befejezéséig, de legfeljebb három évig köthető lakásbérleti szerződés a Belügyminisztérium rendelkezésére bocsátott lakásra.

(2) Ha a 28. § (1) bekezdés b) pontja szerinti pályázó lakását a lakásügyi szerv megvásárolja, az adásvételi szerződés megkötésével egyidejűleg, az építtetővel az építkezés befejezéséig, de legfeljebb három évre lakásbérleti szerződés köthető a Belügyminisztérium által megvásárolt lakásra. Ezen időtartamot a lakásügyi szerv az építtető írásbeli kérelmére, egy alkalommal, legfeljebb egy évvel meghosszabbíthatja.

32. §

(1) Az építtető a beépítési lehetőség biztosításáról szóló megállapodás megkötésétől, de legkésőbb a jogerős építési engedély kézhezvételétől számítolt egy éven belül köteles megkezdeni az építkezést. Ezen időtartamot a lakásügyi szerv az építtető írásbeli kérelmére rendkívül indokolt esetben legfeljebb 6 hónappal meghosszabbíthatja.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított határidő elmulasztása esetén a Belügyminisztérium a ráépítésre vonatkozó megállapodástól elállhat.

33. §

(1) Az építtető a ráépítéshez igényelhet munkáltatói támogatást.

(2) A lakásügyi szerv a tetőtér-beépítésre kijelölt lakóingatlan tetőszerkezetének műszaki állapotát felmérve megállapítja a tetőszerkezet-felújítás szükségességének mértékét és költségét, és az eredeti tetőrekonstrukció költségét finanszírozza.

(3) A lakásügyi szerv a beépítéssel egyidejűleg folyamatosan végzi a társasházzá alakításból eredő feladatokat, és elkészíti a társasház alapító okiratát.

Az elidegenítésre vonatkozó egyéb rendelkezések

34. §

(1) A Belügyminisztériumnak az elidegenítésből és ráépítésből származó bevételét a lakóépületei felújítására, korszerűsítésére, lakásépítésre, lakáscélú támogatásra kell felhasználnia.

(2) A lakóépület, lakás és helyiség e rendelet szerint történő elidegenítéséből származó bevételből le kell vonni

a) az épület elidegenítésére való előkészítésének, b) a földrészlet megosztásának,

c) a társasházzá történő alakításának,

d) forgalmi érték megállapításának,

e) az elidegenítés lebonyolításának a költségeit.

35. §

(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet alkalmazása szempontjából a Belügyminisztérium központi, területi, helyi lakásügyi szerveinek felsorolását a rendelet melléklete tartalmazza.

Dr. Kónya Imre s. k.,

belügyminiszter

Melléklet a 14/1994. (VI. 28.) BM rendelethez

A Belügyminisztérium lakásügyi szervei

1. A Belügyminisztérium központi lakásügyi szerve: BM Műszaki Főosztály.

2. A Belügyminisztérium területi lakásügyi szervei:

- az Országos Rendőr-főkapitányság GIF Gazdasági Főosztálya,

- a Határőrség Országos Parancsnoksága,

- a Tűz- és Polgári Védelmi Országos Parancsnokság, az irányításuk alá tartozó lakásügyi szervek vonatkozásában,

- a BM Műszaki Főosztálya, a BM Központi Gazdasági Főigazgatság, a Határőrség Országos Parancsnoksága, az ORFK GIF Gazdasági Főosztálya, Tűz- és Polgári Védelmi Országos Parancsnokság lakásügyi szervei vonatkozásában.

3. A Belügyminisztérium helyi lakásügyi szervei:

- ORFK,

- Budapesti Rendőr-főkapitányság,

- megyei rendőr-főkapitányságok,

- Készenléti Rendőrség,[1]

- rendőri zászlóalj,

- határőr-igazgatóságok, határőr-kiképző és továbbképző intézet,

- megyei tűz- és polgári védelmi parancsnokságok állományuk vonatkozásában.

- a BM Központi Gazdasági Főigazgatóság, a Belügyminisztérium hivatali szervezeti, a Belügyminisztérium hivatali tevékenységét segítő szervezetek vonatkozásában,

- a BM Határőrség Országos Parancsnoksága a saját állománya, továbbá a fővárosi határőr szervek és a felsőoktatási intézmények határőr-tanszékei vonatkozásában,

- a BM Tűz- és Polgári Védelmi Parancsnokság a saját állománya, a BM Tűz- és Polgári Védelmi Fővárosi Parancsnokság, valamint a Tűz- és Polgári Védelmi Oktatási Intézet állománya vonatkozásában.

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 22/1996. (IX. 2.) BM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 1996.09.02.

Tartalomjegyzék