12/1997. (II. 18.) MKM rendelet
a felnőttoktatási szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § (1) E rendelet melléklete a felnőttoktatási szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.
(2) Felnőttoktatási szakértő szakképzettség szakirányú továbbképzésben szerezhető.
2. § (1) A felnőttoktatási szakértő szakon az egyetemi és főiskolai szakirányú továbbképzés képesítési követelményei azonosak.
(2) Főiskolai szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél a főiskolai szintű, egyetemi szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél az egyetemi szintű alapképzési szakon szerzett oklevél alapján állítandó ki.
3. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) Az e rendelettel meghatározott követelményeket az e rendelet hatálybalépését követően megkezdő évfolyamokon kell alkalmazni.
Melléklet a 12/1997. (II. 18) MKM rendelethez
A felnőttoktatási szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
Olyan szakemberek képzése, akik tájékozottak a felnőttképzés történeti és jelenlegi változásairól, illetve szükségleteiről, megalapozott tudással rendelkeznek a felnőttoktatás tartalmi, pszichológiai, pedagógiai hátteréről, akik felkészültek a felnőttkor pszichikus sajátosságainak, az egyéni problémáknak és az adott társadalmi környezetnek a figyelembevételével felnőttoktatási folyamatok tervezésére, szervezésére, irányítására és értékelésére.
2. A képzésben való részvétel előfeltétele
Felsőfokú főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógusi, továbbá bölcsészet- vagy természettudományi szakképzettség és végzettség.
3. A képzési idő
Legalább 4 félév, legkisebb összóraszám nappali tagozaton: legalább 800 tantervi óra.
Meghatározások:
A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.
4. A szakképzettség
A szakirányú továbbképzésben szerzett oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felnőttoktatási szakértő.
5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
a) Szociológia, szakszociológiák, kutatásmódszertan, melyek a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 15%-át alkotják.
b) Kommunikációelmélet, általános andragógia, az andragógia történetei, pszichológiai és didaktikai kérdései, a távoktatás elmélete és gyakorlata, melyek a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 50%-át alkotják.
c) Oktatásjogi alapok, közgazdasági, oktatásgazdasági, vállalkozási, marketing- és reklámismeretek, melyek a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 20%-át alkotják.
d) Külső szakmai gyakorlat, mely a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 10%-át alkotja.
A képzés tartalmában és módszereiben is gyakorlatorientált, az elméleti és a gyakorlati jellegű foglalkozások részaránya mintegy 50-50%.
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben az e mellékletben foglaltak figyelembevételével előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, szigorlatokból, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.
A kötelező kollokviumok száma: legalább 6; a kötelező gyakorlati jegyek száma: legalább 8.
a) Kötelező szigorlat:
Kötelezően 3 szigorlatot kell tenni az 5. pont a), b), illetve a c) pontjában jelzett tanulmányi területek témaköreinek megfelelően kialakított tárgyakból.
b) Szakdolgozat:
A szakdolgozat olyan empirikus vizsgálaton, szintetizáló elméleti elemzésen vagy innovatív alkotómunkán alapuló szakmai feladat megoldása, amellyel a hallgató tanúsítja, hogy tájékozott témájának szakirodalmában és hazai gyakorlatában, önállóan képes a szakon tanult ismeretanyag szintetizálására és alkotó alkalmazására.
c) A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, valamint
- opponens által bírált szakdolgozat benyújtása.
d) A záróvizsga részei:
- szakdolgozat megvédése,
- komplex szóbeli vizsga.
A szóbeli vizsga témái egymással összefüggésben a főbb tanulmányi területek tárgyaiból alakítandók ki, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazási lehetőségeire.
e) A záróvizsga eredménye:
A szigorlatok átlagából, a szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított egyszerű átlag, egész számra kerekítve.