12/1997. (II. 18.) MKM rendelet

a felnőttoktatási szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a felnőttoktatási szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Felnőttoktatási szakértő szakképzettség szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § (1) A felnőttoktatási szakértő szakon az egyetemi és főiskolai szakirányú továbbképzés képesítési követelményei azonosak.

(2) Főiskolai szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél a főiskolai szintű, egyetemi szakirányú továbbképzésben szerzett oklevél az egyetemi szintű alapképzési szakon szerzett oklevél alapján állítandó ki.

3. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Az e rendelettel meghatározott követelményeket az e rendelet hatálybalépését követően megkezdő évfolyamokon kell alkalmazni.

Melléklet a 12/1997. (II. 18) MKM rendelethez

A felnőttoktatási szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan szakemberek képzése, akik tájékozottak a felnőttképzés történeti és jelenlegi változásairól, illetve szükségleteiről, megalapozott tudással rendelkeznek a felnőttoktatás tartalmi, pszichológiai, pedagógiai hátteréről, akik felkészültek a felnőttkor pszichikus sajátosságainak, az egyéni problémáknak és az adott társadalmi környezetnek a figyelembevételével felnőttoktatási folyamatok tervezésére, szervezésére, irányítására és értékelésére.

2. A képzésben való részvétel előfeltétele

Felsőfokú főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógusi, továbbá bölcsészet- vagy természettudományi szakképzettség és végzettség.

3. A képzési idő

Legalább 4 félév, legkisebb összóraszám nappali tagozaton: legalább 800 tantervi óra.

Meghatározások:

A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.

4. A szakképzettség

A szakirányú továbbképzésben szerzett oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: felnőttoktatási szakértő.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

a) Szociológia, szakszociológiák, kutatásmódszertan, melyek a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 15%-át alkotják.

b) Kommunikációelmélet, általános andragógia, az andragógia történetei, pszichológiai és didaktikai kérdései, a távoktatás elmélete és gyakorlata, melyek a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 50%-át alkotják.

c) Oktatásjogi alapok, közgazdasági, oktatásgazdasági, vállalkozási, marketing- és reklámismeretek, melyek a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 20%-át alkotják.

d) Külső szakmai gyakorlat, mely a tanórákban kifejezett képzési időnek mintegy 10%-át alkotja.

A képzés tartalmában és módszereiben is gyakorlatorientált, az elméleti és a gyakorlati jellegű foglalkozások részaránya mintegy 50-50%.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben az e mellékletben foglaltak figyelembevételével előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, szigorlatokból, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.

A kötelező kollokviumok száma: legalább 6; a kötelező gyakorlati jegyek száma: legalább 8.

a) Kötelező szigorlat:

Kötelezően 3 szigorlatot kell tenni az 5. pont a), b), illetve a c) pontjában jelzett tanulmányi területek témaköreinek megfelelően kialakított tárgyakból.

b) Szakdolgozat:

A szakdolgozat olyan empirikus vizsgálaton, szintetizáló elméleti elemzésen vagy innovatív alkotómunkán alapuló szakmai feladat megoldása, amellyel a hallgató tanúsítja, hogy tájékozott témájának szakirodalmában és hazai gyakorlatában, önállóan képes a szakon tanult ismeretanyag szintetizálására és alkotó alkalmazására.

c) A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, valamint

- opponens által bírált szakdolgozat benyújtása.

d) A záróvizsga részei:

- szakdolgozat megvédése,

- komplex szóbeli vizsga.

A szóbeli vizsga témái egymással összefüggésben a főbb tanulmányi területek tárgyaiból alakítandók ki, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazási lehetőségeire.

e) A záróvizsga eredménye:

A szigorlatok átlagából, a szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított egyszerű átlag, egész számra kerekítve.

Tartalomjegyzék