13/1997. (II. 26.) BM rendelet
a tűzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokról
A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 47. §-a (2) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:[1]
A tűzvizsgálatra vonatkozó általános rendelkezések
1. § A tűzvizsgálat célja a tűzeset keletkezési körülményeinek - a tűz keletkezési helyének, idejének és okának - felderítése.
2. § (1)[2] A tűzvizsgálati eljárást az ügyfél kérelmére le kell folytatni. Az illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok - a 12. §-ban foglaltak kivételével - hivatalból köteles a tűzvizsgálati eljárás lefolytatásáról gondoskodni, ha
a) a tűzeset során személyi sérülés vagy haláleset történt;
b) a tűzeset jelentős értékű kárt okozott (Btk. 138/A §);
c) egyéb ok a tűzvizsgálati eljárás lefolytatását szükségessé teszi.
(2) A tűzvizsgálati eljárás megindításáról és megszüntetéséről, továbbá más szervnél kezdeményezett eljárásról az ügyfelet értesíteni kell.
3. § (1) A tűzvizsgálat szempontjából nem minősül tűzesetnek:
azon égési folyamat, amely a megszűnéséig vagy megszüntetéséig az életre, a testi épségre vagy az anyagi javakra közvetlen veszélyt nem jelentett, illetve kárt nem okozott;
- a hőhatáson alapuló, hőt hasznosító vagy hőt termelő technológiai folyamat, amennyiben üzemszerű kereteit nem lépte túl, nem okozott veszélyt, és alkalmazása jogszerű volt;
-[3]
- a hőhatás következtében a textíliákon kialakuló pörkölődés, elszíneződés, elváltozás;
- a villamos berendezések és készülékek olyan belső műszaki meghibásodása, amely a szigetelőanyagon kívül más anyagban nem okozott károsodást, illetve a berendezésen, készüléken nem terjedt túl;
- az a fizikai robbanás, amely nem okozott tüzet.
(2) A nemzetbiztonsági szolgálatok és a Magyar Honvédség létesítményeiben keletkezett tűzesetek vizsgálatában az illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóság az érintettek felkérésére működik közre.
A tűzvizsgálat lefolytatásának szabályai
4. §[4] A tűzvizsgálatot a tűzeset keletkezési helye szerint illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok, illetve az általa kijelölt személy végzi.
5. § (1) Ha a tűzvizsgálatra jogosult személy nincs a helyszínen, a tűzoltás vezetője köteles a halaszthatatlan tűzvizsgálati cselekményeket elvégezni. Így lehetőség szerint
a) feljegyzésben rögzíteni a helyszínre vonatkozó adatokat, információkat;
b) gondoskodni a bizonyítékok megőrzéséről;
c) intézkedni a tanúk felkutatására, meghallgatására, adataik rögzítésére;
d) helyszínrajzot és szükség szerint fényképet készíteni;
e) intézkedni a terület biztonságos, változatlan megőrzésére.
(2) Nyílt vasúti vonalon a vonat vezetője, illetőleg az úton lévő hajón a hajó vezetője (kapitánya) köteles elvégezni azokat a halaszthatatlan tűzvizsgálati cselekményeket, amelyek a forgalom zavartalansága, továbbhaladása (fenntartása) miatt szükségesek és később nem pótolhatók, így különösen az (1) bekezdés a) és b) pontjában foglalt cselekményeket.
(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltak alapján végzett cselekményekről - az annak alapján szerzett adatok közlésével - a tűzoltásvezető, a vonat vezetője, illetőleg a hajó vezetője (kapitánya) köteles a tűzeset keletkezési helye szerint illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóságot haladéktalanul tájékoztatni.
6. § (1) A hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok tűzvizsgáló készenléti szolgálatot rendelhet el.
(2) A készenléti szolgálat ellátásának szabályait a hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok állapítja meg.
7. § (1) A tűzvizsgálati eljárásról összefoglaló jelentést kell készíteni.
(2) Az összefoglaló jelentésnek tartalmaznia kell a tűz keletkezésével, terjedésével kapcsolatos okozati összefüggéseket, a mellőzött bizonyítási eszközöket, a mellőzés indokolását, valamint mindezek alapján a tűz keletkezési helyére, idejére, okára és a személyi felelősségre vonatkozó megállapításokat, továbbá mellékleteként az ezeket alátámasztó bizonyítékokat.
8. § Ha a tűz keletkezési oka és körülményei nem állapíthatók meg, vagy nem bizonyíthatók, a tűz keletkezési okát ismeretlenként kell megjelölni.
9. § (1) Az összefoglaló jelentés alapján a hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok szükség szerint intézkedik a jelentés kiegészítéséről, vagy záradékolja az összefoglaló jelentést.
(2) A záradékolás során a tűzvizsgálat eredményétől függően a hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok, amennyiben a feltételei fennállnak
a) hatósági intézkedést kezdeményez az illetékes hatóságnál;
b) szabálysértési vagy büntetőeljárást kezdeményez;
c) tűzvédelmi bírság kiszabására tesz javaslatot.
d)[5] felhívást tesz, egyéb intézkedést kezdeményez a tapasztalt jogszabálysértés megszüntetésére.
A hivatásos önkormányzati tűzoltóság és a rendőrség együttműködése a tűzvizsgálatban
10. § A hivatásos önkormányzati tűzoltóság és a rendőrség szervei minden tudomásukra jutott tűzesetről - ügyeleteik útján - azonnal kötelesek egymást tájékoztatni.
11. § Ha a tűzesettel összefüggésben a helyszínen, a kórházba szállítás közben vagy a kórházban haláleset következett be, a rendőrség vizsgálatot folytat a rendkívüli haláleset során követendő rendőri eljárás szabályai szerint.
12. § (1) Ha a tűzvizsgálat megkezdése előtt vagy annak során bűncselekmény gyanúja merül fel, a hivatásos önkormányzati tűzoltóság azonnal értesíti a rendőrség ügyeletét, és a rendőrség helyszínre érkezéséig a tűzvizsgálati eljárást felfüggeszti, egyidejűleg gondoskodik a helyszín biztosításáról.
(2) A rendőrségi helyszínelő és a tűzvizsgáló közös helyszínelés során értékeli a bűncselekmény gyanújának fennálltát.
(3) Bűncselekmény gyanúja esetén a rendőrség átveszi a vizsgálatot, amelyben a tűzvizsgáló szaktanácsadóként működik közre.
13. § A tűzvizsgáló szaktanácsadóként a tűzeset keletkezési körülményeinek feltárásában, továbbá a személyi felelősség megállapításához szükséges körülmények vizsgálatában működik közre. Ennek érdekében javaslatot tehet a nyomok rögzítésére, a tárgyi bizonyítékok lefoglalására, továbbá a tanúk, illetőleg a szakértők meghallgatására és egyéb eljárási, vizsgálati cselekményekre.
14. §[6] A tűzvizsgáló, ha a vizsgálatot már megkezdte - a 12. § (1) bekezdésében említett esetben - addigi megállapításairól összefoglaló jelentést készít, amelyet a kiadmányozási rendnek megfelelően haladéktalanul át kell adni a vizsgálatot végző rendőri szervnek.
15. § (1) Ha a rendőrség megállapítása szerint bűncselekmény alapos gyanúja nem áll fenn vagy egyéb okból a nyomozást megtagadja, a tűzvizsgáló folytatja le a vizsgálatot.
(2) A tűzvizsgáló igényelheti a helyszínen tartózkodó rendőri szervek segítségét a tanúk felkutatása, azonosítása, helyszínen tartása, továbbá nyomok megőrzése, rögzítése és a helyszín biztosítása érdekében.
16. § A rendőrség a tűzesettel kapcsolatban a nyomozás megtagadásáról, illetve megszüntetéséről a határozat megküldésével, a nyomozás ügyiratainak az ügyészhez történő megküldéséről pedig írásbeli értesítésben tájékoztatja az illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóságot.
tűzvizsgálati hatósági bizonyítvány, illetve igazolás kiadásának szabályai[7]
17. § (1) A tűzoltóság köteles tájékoztatni az ügyfelet a tűzvizsgálati hatósági bizonyítvány iránti kérelem lehetőségéről, kiadásának feltételeiről.
(2) A kérelemnek tartalmaznia kell a tűzeset helyét, idejét, a kérelmező adatait, valamint azt az indokot, amely miatt a hatósági bizonyítvány kiadására szükség van.
(3) A települési önkormányzat jegyzője (körjegyző, a fővárosban a főjegyző) az ügyfél kérelmére a tűzoltóság által lefolytatott tűzvizsgálati eljárás befejezését követően tűzvizsgálati hatósági bizonyítványt ad ki.
(4) A tűzvizsgálati hatósági bizonyítvány tartalmazza a tűz
a) keletkezési idejére,
b) helyére,
c) keletkezési okára és körülményeire vonatkozó megállapításokat, továbbá azt, hogy
d) a személyi felelősség megállapítására indult-e eljárás.
(5) A rendelet 12. §-a (3) bekezdésében meghatározott esetben az a) és b) pontokban foglaltakat, valamint az eljáró rendőri szerv megnevezését tartalmazza.
(6) A tűzvizsgálati hatósági bizonyítvány kiadásához szükséges szakhatósági állásfoglalás alapjául a hivatásos önkormányzati tűzoltóság által a tűzvizsgálati eljárás során készített összefoglaló jelentés szolgál.
(7) A hivatásos önkormányzati tűzoltóparancsnok az illetékességi területén bekövetkezett tűzesetről kérelemre igazolást ad ki.
Az igazolás tartalmazza:
- a tűzoltó-parancsnokság megnevezését, címét,
- az ügy számát,
- a kérelmező nevét és lakcímét,
- a tűz keletkezési helyét és idejét,
- a tűzesetről rendelkezésre álló információk közül - a (4) bekezdés c) és d) pontjainak kivételével - azon adatokat, melyek az igazolás felhasználása szempontjából szükségesek,
- az igazolás kiadásának dátumát, aláírójának nevét, a tűzoltó-parancsnokság bélyegzőlenyomatát.
Záró rendelkezés
18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Lábjegyzetek:
[1] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet bevezető része a 24/1997. helyesbítésnek megfelelően módosított szöveg
[2] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet 2. §-a a 37/1999. (X. 27.) BM rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg
[3] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet 3. § 1. bekezdésének második francia bekezdése a 37/1999. (X. 27.) BM rendelet 2. §-ának megfelelően módosított szöveg
[4] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet 4. §-a a 37/1999. (X. 27.) BM rendelet 3. §-ának megfelelően módosított szöveg
[5] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet 9. § 2. bekezdésének d) pontját a 37/1999. (X. 27.) BM rendelet 4. §-a iktatta be
[6] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet 14. §-a a 37/1999. (X. 27.) BM rendelet 5. §-ának megfelelően módosított szöveg
[7] A 13/1997. (II. 26.) BM rendelet 17. §-a előtti alcíme és 17. §-a a 37/1999. (X. 27.) BM rendelet 6. §-ának megfelelően módosított szöveg