Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

13/1997. (IX. 3.) KHVM rendelet

a kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításáról szóló szabályzat kihirdetéséről

Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 68. §-ának (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a belügyminiszterrel, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel, a népjóléti miniszterrel, továbbá az Országos Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: OAH) felügyeletét ellátó miniszterrel egyetértésben, a következőket rendelem el:

1. § A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításának szabályzatát és annak mellékletét (a továbbiakban: Szabályzat) kiadom.

2. §[1] A Szabályzat rendelkezéseit az atomerőműből származó, Magyarország területén feladott, vagy más országban feladott és Magyarország területén áthaladó kiégett nukleáris üzemanyag vasúti szállítására (ideértve a fuvarozást is) kell alkalmazni.

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba; egyidejűleg a KGST-tagországok atomerőműveiből származó, kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállítása szabályzatának kihirdetéséről rendelkező 6/1989. (IV. 24.) KöHÉM-IpM együttes rendelet hatályát veszti.

Melléklet a 13/1997. (IX. 3.) KHVM rendelethez

A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításának szabályzata

1. Általános rendelkezések

1.1. A Szabályzat az atomerőművi kiégett üzemanyag vasúti szállítására (beleértve a berakást, kirakást, az út közbeni őrzést, sugár- vagy vasúti baleseti helyzeteket) vonatkozó azon alapvető rendelkezéseket határozza meg, amelyek a szállítás előkészítésére, szervezésére, lebonyolítására és bármely más, a szállítással összefüggő műveletre vonatkoznak.

1.2. A kiégett nukleáris üzemanyagnak kiégett fűtőelemkötegek formájában történő vasúti szállításánál e Szabályzatnak, a "Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozásáról szóló Szabályzatnak" (RID-nek) és a "VVER 440-es reaktorok aktív zónájában kiégett fűtőelemek, I. rész: szállítás vasúton, Műszaki Feltételek" című dokumentum (a továbbiakban: Műszaki Feltételek) előírásait kell alkalmazni.

1.3. A kiégett fűtőelemkötegek szállításának előkészítésekor, szervezésekor és szállításakor a sugár- és nukleáris biztonság garantálásának érdekében a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség "Radioaktív anyagok biztonságos szállítására vonatkozó szabályzat"-ának 1990. évi kiadását (a továbbiakban: NAÜ Szabályzat) kell alkalmazni.

1.4. Ha a Szabályzat másként nem rendelkezik, a kiégett fűtőelemkötegek szállításánál, a személyszállításra és az árufuvarozásra vonatkozó "Nemzetközi Vagonhasználati Szabályzat" (a továbbiakban: PPV), Magyarország és Ukrajna közti forgalomban az "Ukrajna és a Magyar Köztársaság közötti személyforgalomra vonatkozó előírások" (a továbbiakban: IPV), a "Nukleáris Anyagok Fizikai Védelméről szóló NAÜ Egyezmény", valamint a Magyarországról Oroszországba irányuló szállításoknál a "Nemzetközi Vasúti Árufuvarozásról szóló Megállapodás" (a továbbiakban: SZMGSZ) rendelkezéseit kell alkalmazni.[2]

1.5. A kiégett fűtőelemkötegek szállítása során figyelembe kell venni a rakomány olyan veszélyes tulajdonságait, mint a kritikusság fellépésének lehetősége, a nagy radioaktivitás, a toxikusság, a robbanás- és tűzveszély, a korrózió előidézésének képessége, s mindezek kapcsán megfelelő intézkedéseket kell tenni a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésére.

1.6. Ha a kiégett fűtőelemkötegek szállításánál a biztonságnak a Szabályzatban rögzített valamennyi követelménye nem teljesíthető, a szállítást csak a szállításban részt vevő összes ország (amelyeken keresztül, vagy amelyek területén a szállítás történik) illetékes hatóságai által egyeztetett speciális feltételek megtartásával szabad végrehajtani.

Az ilyen szállítások esetén a biztonságnak legalább olyan szintjét kell garantálni, mint amilyet a Szabályzat követelményeinek megtartása jelent.

1.7. A Szabályzatban:

1.7.1. az atomreaktor kiégett fűtőelemkötege az atomreaktorban már elhasználódott fűtőelemköteget jelenti, amelynek az ottani további felhasználása nem gazdaságos;

1.7.2. a szállítási csomagolási egység (szállítókonténer) a kiégett fűtőelemkötegek elhelyezésére szolgáló csomagolási egységet jelenti, amely a szállítás biztonságát a Szabályzatnak megfelelően biztosítja;

1.7.3. a konténerkocsi olyan speciális vasúti kocsit jelent, amely a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó szállítási csomagolási egységek befogadására szolgál, és garantálja a szállítás biztonsági követelményeinek teljesítését;

1.7.4. a kísérőkocsi olyan vasúti kocsit jelent, amely a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó konténerkocsik ellenőrzésére és kiszolgálására szolgáló rendszerek, valamint a kísérő- és őrzőszemélyzet elhelyezésére szolgál;

1.7.5. a védőkocsi bármely olyan üres vagy veszélytelen teherrel megrakott kocsit jelent, amelyet a speciális szerelvényhez az annak összeállítására vonatkozó szabályok szerint kiegészítőleg csatolnak a konténerkocsikon és kísérőkocsikon túl;

1.7.6. a vasúti baleset olyan balesetet jelent, amely a vasúti szállítóeszközök vagy a vasúti pálya műszaki hibájával összefüggésben a speciális szerelvény megállítását eredményezheti, de nem jár a kiégett fűtőelemkötegek szállítókonténereinek károsodásával;

1.7.7. a sugárbaleset olyan balesetet jelent, amely a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó szállítókonténerekből a NAÜ Szabályzat szerinti (A2×10-6)/h értéket meghaladó radioaktív anyag környezetbe történő kilépésével jár, illetve meghaladja a Szabályzat 2.13. pontjában feltüntetett sugárzási egyenérték dózis teljesítmény szintjét;

1.7.8. az illetékes hatóságok a Szabályzat függelékében felsorolt nemzeti szerveket jelentik;

1.7.9. a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó szállítási csomagolási egység (szállítókonténer) engedélyezési bizonyítványa az ország (országok) illetékes hatósága által kiállított dokumentum, amely igazolja, hogy a csomagolási egység megfelel a NAÜ Szabályzatban foglalt követelményeknek.

2. A szállítással szembeni követelmények, a szállítás feltételei

2.1. Az újrafeldolgozó üzembe elindítandó kiégett fűtőelemkötegeknek meg kell felelniük a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételeknek és azon csomagolásokra érvényes engedélyezési bizonyítványok előírásainak, amelyekben ezeket a kötegeket szállítják.

Az atomerőmű telephely-országának biztosítania kell a kiégett fűtőelemkötegekkel végzendő összes szállítástechnológiai művelet elvégzését és a fűtőelemkötegek műszaki és fizikai állapotának ellenőrzését egészen azoknak az újrafeldolgozó üzem telephely-országába történő elindításáig a kiégett fűtőelemkötegekre érvényes műszaki feltételek követelményeinek megfelelően.

2.2. Az olyan csomagolásnak, amelyben a kiégett fűtőelemkötegeket az újrafeldolgozó üzem telephely-országába szállítják, ki kell elégíteniük a NAÜ Szabályzatnak a mechanikai és hőállékonyságra, a hermetikusságra, a sugár- és nukleáris biztonságra vonatkozó követelményeit. Az engedélyezési bizonyítvány tanúsítja, hogy a szállítási csomagolási egység megfelel a fenti követelményeknek.

2.3. A kiégett fűtőelemkötegeket a Szabályzatnak megfelelően konténerkocsikból álló speciális szerelvényekkel szállítják az újrafeldolgozó üzem telephely-országába közvetlen, átrakás nélküli vasúti összeköttetéssel.

A szállítás egyetlen fuvarlevéllel (teljes rakomány) a "kizárólagos felhasználás" feltételei mellett történik olyan módon, ahogyan azt a NAÜ Szabályzat előírja.

2.4. A kiégett fűtőelemkötegek szállítására szolgáló szerelvényt konténerkocsikból, kísérőkocsikból és védőkocsikból állítják össze.

2.5. A szerelvényt alkotó konténerkocsik számát, valamint a konténer- és kísérőkocsik szerelvényen belüli elhelyezését a Műszaki Feltételek határozzák meg.

2.6. A védőkocsit a szállításban részt vevő egyes országok vasútjai bocsátják rendelkezésre addig, amíg a szerelvény országuk területén halad.

A védőkocsiknak a szerelvényen belüli elhelyezkedését a kiégett fűtőelemkötegek szállításában részt vevő ország belső vasúti szabályai határozzák meg.

Ha kölcsönös megállapodás alapján a védőkocsik két vagy több ország területén is áthaladnak, akkor ki kell elégíteniük a PPV-ben rögzített műszaki követelményeket.

2.7. A konténerkocsiknak, a kísérőkocsiknak és a védőkocsiknak meg kell felelniük a PPV-ben rögzített műszaki követelményeknek, amelyek mind az 1435 mm, mind pedig az 1520 mm nyomtávú kocsikra érvényesek. Ezen túlmenően Magyarország és Ukrajna közötti forgalomban a személykocsiknak az IPV előírásainak is meg kell felelniük.[3]

A csomagolásoknak meg kell felelniük a gyártó üzem által megadott műszaki rajzoknak és műszaki feltételeknek, jelölésüknek meg kell egyezniük a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételek követelményeinek, amelyek közé tartozik a konténer állandó számjele és megjelölése, a sugárveszély jele, a csomagolásnak az illetékes hatóság jóváhagyását igazoló jele, valamint a csomagolási kategóriát feltüntető cserélhető jelzések.

2.8. A konténerkocsik és kísérőkocsik kifogástalan műszaki állapotát, valamint speciális berendezéseik üzemképességét a műszaki üzemeltetési szabályok megtartásával az az ország biztosítja, amelynek tulajdonában azok vannak.

2.9. A kiégett fűtőelemkötegek elszállítását megelőzően ki kell állítani a NAÜ Szabályzatnak megfelelő szállítási engedélyt. A szállítási engedélyt a kiégett fűtőelemkötegek szállítási csomagolási egységére vonatkozó engedélyezési bizonyítvánnyal együtt is ki lehet állítani.

2.10. A kiégett fűtőelemkötegeket szállító speciális szerelvény, valamint az üres szállítókonténerekkel rakott szerelvény elindítását is előzetesen egyeztetni kell azon országok illetékes hatóságai között, amelyek részt vesznek a kiégett fűtőelemkötegek szállításában.

2.11. A kiégett fűtőelemkötegeknek szállítókonténerekbe, majd ezeknek konténerkocsikba történő berakása, a kiégett fűtőelemkötegek feladójának erőforrásaival és eszközeivel történik olyan technológia szerint, amelyet az atomerőmű szállítási-technológiai terve és a Műszaki Feltételek követelményei határoznak meg, a konténerkocsik üzemeltetési előírásaival összhangban.

Ha az atomerőmű területén nincs iparvágány, a feladó biztosítja a szállítókonténereknek a vasútról más szállítóeszközökre (gépkocsira, vízi járműre) való átrakását, a szállítókonténereknek az atomerőmű rakodóterébe történő szállítását, majd a berakott konténereknek az átrakóhelyre való eljuttatását és azoknak a konténerkocsikba való berakodását a kiégett fűtőelemkötegek más szállítóeszközökkel történő szállítására vonatkozó szabályzatoknak és/vagy a kiégett fűtőelemkötegeknek vízi úton vagy gépkocsival történő szállítására előírt olyan speciális műszaki feltételeknek megfelelően, amelyeket a szállításban részt vevő országok érdekelt szervezetei és hatóságai egyeztettek.

A szállítókonténereknek a vasúti szállítóeszközökről való átrakására szolgáló berendezést és az átrakás technológiáját egyeztetni kell a szállítási csomagolási egységek tulajdonos-országának illetékes hatóságaival.

2.12. Az atomerőművi kiégett fűtőelemkötegeket szállító speciális kocsikból álló szerelvénynek az atomerőműből, illetve a kiürített kocsikból álló szerelvénynek az újrafeldolgozó üzemből történő elindítása előtt ezeket a szerelvényeket sugárvédelmi ellenőrzésnek kell alávetni mind a sugárszint, mind a felületi radioaktív szennyezettség megállapítása céljából.

2.13. A sugárzás egyenérték dózis teljesítménye a konténerkocsi külső felületének bármely pontján, és a kiégett fűtőelemeket tartalmazó szállítási csomagolási egység külső felületén mérve nem lehet több 2 mSv/h (200 mrem/h) értéknél, valamint a konténerkocsi oldalsó és homlokzati felületeinek legkiemelkedőbb pontjain átmenő függőleges síktól számított 2 m távolságban, bármely ponton mérve, 0,1 mSv/h (10 mrem/h) értéknél.

2.14. Indításkor a konténerkocsi belső felületén, a szállítókonténer külső felületén, a konténerkocsi belső berendezéseinek felületén mind megrakott, mind kiürített állapotban a nem tapadó radioaktív szennyezettség nem haladhatja meg a következő értéket:

béta- és gamma-sugárzókra: 4,0 Bq/cm2, (10-4mCi/cm2),

alfa-sugárzókra: 0,4 Bq/cm2 (10-5mCi/cm2).

A megrakott vagy kiürített konténerkocsik külső felülete nem tapadó radioaktív szennyezettségének olyan alacsony mértékűnek kell lennie, amilyen gyakorlatilag elérhető, de nem haladhatja meg a következő értéket:

béta- és gamma-sugárzókra: 0,4 Bq/cm2 (10-5mCi/cm2),

alfa-sugárzókra: 0,04 Bq/cm2 (10-6mCi/cm2).

A fenti értékek a felület bármely 300 cm2-es részéről származó minta átlagolt értékeként engedhetők meg.

2.15. A szerelvényhez tartozó kísérőkocsi és védőkocsi nem lehet radioaktívan szennyezett.

2.16. A kiégett fűtőelemkötegekkel megrakott szállítókonténereket az atomerőmű képviselőjének, az újrafeldolgozó üzem telephely-országa képviselőjének és adott esetben a NAÜ képviselőjének ólomzárral kell ellátnia.

2.17. Az atomerőműből a kiégett fűtőelemkötegekkel megrakott speciális szerelvény indítása előtt és az újrafeldolgozó üzemből az üres szerelvény indítása előtt a CIM-nek, illetve az Oroszországba induló szállításoknál az SZMGSZ-nek megfelelő fuvarozási okmányokat kell kiállítani.

2.18. Ha két- vagy többoldalú egyezmény másként nem rendelkezik a kiégett fűtőelemkötegekkel megrakott szerelvényeknek az újrafeldolgozó üzem telephely-országa részére történő átadása, valamint az üres szerelvény átadása, az újrafeldolgozó üzem telephely-országának területén található átadási ponton történik.

2.19. Az üres, valamint a berakott szerelvény átadási pontján az újrafeldolgozó üzem telephely-országának és Magyarország képviselői jegyzőkönyvet vesznek föl a szállítási eszközök átadásáról, amelyekhez mellékelni kell azokat az iratokat (bizonylatokat, jegyzőkönyveket, okmányokat), amelyeket a Műszaki Feltételek alapján állítottak ki.[4]

Az üres vagy a megrakott szerelvénynek a szállításban részt vevő egyik ország vasútja által a másik ország vasútjának történő átadásakor a megfelelő vasúti szabályzat - Oroszország viszonylatában az SZMGSZ - szerinti átadási szállítási dokumentumok szerinti műveleteket kell elvégezni.

2.20. A kiégett fűtőelemkötegek szállításának ellenőrzése azon országok illetékes hatóságainak a feladata, amelyeknek területén a szállítás történik.

3. A szállításokról történő értesítés rendje

3.1. A szerelvényt indító ország illetékes hatóságai a szerelvénynek az útvonalába eső első határállomáson történő átadását legalább 15 nappal megelőzően táviratilag értesítik a speciális szerelvény célországának, valamint a tranzitországnak az illetékes hatóságait a szerelvény indításáról, és megnevezik útvonalának a határokra eső állomásait, valamint közlik a szerelvény határállomásra érkezésének időpontját.

3.2. A szerelvény menetrendjétől való eltérés esetén az illetékes hatóságok képviselője azonnal értesíti a szállításban részt vevő országok illetékes hatóságait a szerelvény határállomásra érkezésének időpontjában bekövetkezett változásról.

3.3. A megrakott szerelvény csak azután indulhat, ha a tranzitország és a fogadó ország illetékes hatóságai ezzel egyetértettek.

4. Kíséret és őrzés

4.1. A speciális szerelvény kíséretét az annak különleges berendezéseit kiszolgáló műszaki személyzet, a vasút műszaki személyzete (vonatbrigád), valamint azon országok más szakemberei látják el, amelyek területén a szerelvény áthalad, összhangban ezen országok belső jogszabályaival.

4.2. A különleges berendezéseket kiszolgáló műszaki személyzetet az alábbiak biztosítják:

4.2.1. Az újrafeldolgozó üzem telephely-országa, ha a konténerkocsik és a kísérőkocsik ezen ország tulajdonában vannak. A műszaki személyzet a szerelvényt egész útvonalán kíséri.

4.2.2. Az atomerőmű telephely-országa, ha a konténerkocsik és a kísérőkocsik ezen ország tulajdonában vannak.

A műszaki személyzet a szerelvényt az újrafeldolgozó üzem telephely-országának területéig kíséri. A szerelvényeknek az újrafeldolgozó üzem telephely-országa területén történő haladásakor a műszaki személyzetet ez az ország biztosítja.

4.3. Ha két- vagy többoldalú egyezmény másképp nem rendelkezik, a szerelvénynek az újrafeldolgozó üzem telephely-országán kívül történő haladásakor a műszaki személyzet irányítását az atomerőmű telephely-országának képviselője látja el, aki felelős a szerelvény kíséretéért és a szállítás biztonságos feltételeinek szavatolásáért.

4.4. A szerelvény különleges berendezéseinek kiszolgálását biztosító műszaki személyzetre annak az országnak a vasúti szabályzatai vonatkoznak, amelynek területén a szerelvény halad.

A szerelvény különleges berendezéseinek kiszolgálását biztosító műszaki személyzet köteles ismerni és megtartani a tűzvédelmi szabályokat és a tűzoltási módszereket, a balesetek következményeinek felszámolásához szükséges intézkedéseket, valamint az elsősegélynyújtás módszereit.

4.5. A szerelvény kíséretéért felelős személyt különleges oktatásban kell részesíteni, képesnek kell lennie a sugárvédelmi és a radiometriai műszerek használatára és a szükséges mérések azokkal történő elvégzésére, valamint a szállítás során esetleg kialakuló sugárzási helyzet helyes értékelésére.

4.6. A szerelvény kíséretére rendelt vasúti műszaki személyzetet (vonatbrigádot) az az ország bocsátja rendelkezésre, amelynek területén a szerelvény halad. A vonatbrigád létszámát és feladatait, valamint egyéni védőeszközökkel történő ellátását az adott ország vasútjának belső szabályai határozzák meg.

4.7. A szerelvény őrzését az az ország biztosítja - összhangban a belső szabályokkal -, amelynek területén az halad. A kiégett fűtőelemkötegek szállítása során a fizikai védelemnek legalább olyan szintjét kell biztosítani, mint amilyet a Nukleáris Anyagok Fizikai Védelméről szóló NAÜ Egyezmény előír.

5. Vámkezelés

5.1. Az ólomzárral lezárt szállítókonténerek mentesülnek a vámvizsgálat alól.

5.2. A szállítókonténerek tartalmának meglétét az ólomzárak sértetlenségének ellenőrzésével állapítják meg, amelyeknek meg kell felelniük a kísérő dokumentumokban (a szállítókonténerek ólomzárral való lezárásáról szóló jegyzőkönyvben) feltüntetett mintáknak.

6. Az esetleges balesetek megelőzésére és következményeinek felszámolására irányuló szervezési-műszaki intézkedések

6.1. A kiégett fűtőelemkötegek szállítását megelőzően a feladónak és a Magyar Államvasutak Rt.-nek Balesetelhárítási Intézkedési Tervet kell készíteni, és jóváhagyatni az ország területén esetleg bekövetkező sugárbalesetek megelőzése és következményeinek felszámolása céljából.

6.2. Sugárbaleset esetén a szerelvény különleges berendezéseit kiszolgáló műszaki személyzet vezetője azonnal értesíti a vonatbrigád vezetőjét (vagy a szerelvény mozdonyvezetőjét) abból a célból, hogy ezt az értesítést azonnal továbbítsák az egyes országokban meghatározott rend szerint azon ország illetékes hatóságának, amelynek területén a baleset történt.

6.3. A szerelvénynek saját műszaki hibája vagy a vasúti pálya meghibásodása miatt történő vasúti balesete esetén a vonatbrigád vezetője (vagy a szerelvény mozdonyvezetője) azonnal értesítést küld azon ország vasútja vezetőjének, amelynek területén a baleset történt.

6.4. Az ország területén előadódható sugárbaleset következményeinek felszámolására baleseti brigádokat kell létrehozni, amelyek fel vannak szerelve a szükséges eszközökkel és műszerekkel.

6.5. A (sugár- és vasúti) baleset következményeinek felszámolása azon ország erőforrásaival és eszközeivel történik, amelynek területén a baleset történt. Szükség esetén ezen ország illetékes hatósága kapcsolatba lép a rendeltetési ország és/vagy a feladó ország illetékes hatóságaival, és ezen országokból igényli a szükséges erőforrásokat és eszközöket.

6.6. A speciális szerelvény kísérő személyzetét ki kell képezni és utasításokkal ellátni az esetleges balesetekre, és a kiégett fűtőelemkötegek minden szállítását megelőzően megfelelő felkészítésben és eligazításban kell részesíteni.

A szerelvényt kísérő személyzet részére személyi védőfelszerelést, sugárvédelmi ellenőrző műszereket, orvosi mentőfelszerelést, a legszükségesebb tűzoltó felszerelést, valamint baleseti tartalékként - a szállító eszközöknek a kísérő személyzet által megkezdendő dekontaminálásához (sugármentesítéséhez) szükséges - egyéni védőfelszerelést, továbbá a baleseti helyszín elkerítésére szolgáló és figyelmeztető (veszélyjelző) eszközöket kell biztosítani.

6.7. Az olyan kérdések eldöntésére, amelyek a sugárbalesettel kapcsolatban merültek fel, a szállításban részt vevő országok a Szabályzattal összhangban, megegyezés szerint két- vagy többoldalú, esetleg kormányközi bizottságokat hoznak létre. Ezen bizottságok rendelkezésére bocsátják azokat a dokumentumokat, amelyek a sugárbaleset következményeinek felszámolására irányuló, ténylegesen elvégzett munkákat rögzítik, ezen belül a sugárzási helyzetről készült dózistérképeket, a helyszín, a szállítási eszközök és a balesetben érintett személyek sugárellenőrzéséről felvett adatlapokat, a meteorológiai viszonyok adatait.

A sugárbaleset következtében keletkezett károk megtérítésével kapcsolatban a hatályos hazai jogszabályok és a megfelelő nemzetközi egyezmények - "Az atomkárokért való polgári jogi felelősségről szóló Bécsi Egyezmény", "Az atomenergia területén való polgári jogi felelősségről szóló Párizsi Egyezmény", valamint e két egyezmény alkalmazása terén való együttműködésről szóló Megállapodás, a kiégett fűtőelemek Magyarországról Oroszországba történő szállítása esetén az Orosz-Ukrán-Magyar Egyezmény - szerint kell eljárni.

Ha a sugárbaleset Magyarország és olyan ország közötti szállításkor történik, amely ország nem részese az említett nemzetközi egyezményeknek, a sugárbalesettel összefüggő kár megtérítésével kapcsolatos kérdéseket az ilyen szállításban részt vevő ország(ok) két- (vagy több)oldalú egyezmények alapján oldják meg.

Függelék

a kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításának szabályzatához

A kiégett nukleáris üzemanyag szállításával kapcsolatos kérdésekben a Magyar Köztársaság illetékes hatóságai:

1. A kiégett üzemanyag szállításának nukleáris biztonságával kapcsolatos kérdésekben: Országos Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: OAH), 1024 Budapest, Margit krt. 85.; 1539 Budapest, 114. Pf. 676.

2. A szállítás kérdéseinek egyeztetésével kapcsolatban: Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium, 1400 Budapest, Pf. 87. 1077 Budapest, Dob u. 75/81.

A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter tájékoztatója a 13/1997. (IX. 3.) KHVM rendelettel kihirdetett, a kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításáról szóló Szabályzat alkalmazásához

Magyarországon a nukleáris anyagok szállításában (ideértve a fuvarozást is) érintett hatóságokat, illetőleg feltételeket és előírásokat korábbi jogszabályok kijelölték. Ezek a Szabályzat alkalmazása tekintetében:

1. A Szabályzat 1.7.9., 2.1. és 2.2. pontjaiban említett szállítási csomagolási egységek (szállítókonténerek) engedélyezési bizonyítványát, és a 2.9. fejezetben szereplő szállítási engedélyt a radioaktív anyagok szállításáról és szállítási csomagolásáról szóló KHVM rendeletnek (a továbbiakban: KHVM rendelet) megfelelően az OAH adja ki az MTA Izotópkutató Intézetének szakvéleménye alapján.

Az engedélyezési bizonyítványon kívül rendészeti engedély és útvonalkijelölés is szükséges. A szállítás megkezdése előtt a Paksi Atomerőmű Rt. az Országos Rendőr-főkapitányságtól (a továbbiakban: ORFK) rendészeti engedélyt kér. Az ORFK a rendészeti engedélyben a vonatkozó BM rendelet alapján az útvonalat is meghatározza.

2. A Szabályzat 2.1., 2.5. és 2.7. pontjaiban előírt "Műszaki Feltételek" a "VVER 440-es reaktorok aktív zónájában kiégett fűtőelemek, I. rész: szállítás vasúton, Műszaki feltételek" című dokumentum előírásait jelentik.

3. Az újrafeldolgozó üzem telephely-országába való elindításáig a kiégett fűtőelemkötegekkel kapcsolatos - a Szabályzat 2.11. és 2.12. pontjában leírt - szállítástechnológiai műveleteket (beleértve a fűtőelemkötegek műszaki és fizikai állapotának ellenőrzését is) a Paksi Atomerőmű Rt. végzi.

A kiégett fűtőelemkötegekkel a nukleáris létesítményben végzendő, szállítástechnológiai műveletet az OAH hagyja jóvá.

4. A Szabályzat 3.1. pontja által előírt értesítésnél az illetékes magyar hatóság a KHVM rendeletnek megfelelően az OAH.

5. A speciális szerelvény útvonalának magyarországi szakaszán a műszaki személyzet irányítását a Szabályzat 4.3. pontjának előírásai szerint a Paksi Atomerőmű Rt. képviselője látja el.

6. A kiégett fűtőelemkötegek szállítását megelőzően a szállításban érintettek a Szabályzat 6. fejezetének megfelelően, baleset-elhárítási intézkedési tervet készítenek, melyet a Nukleáris Baleset-elhárítási Kormánybizottság Titkárságához kell benyújtani.

7. A kiégett fűtőelem vasúti szállítására a Magyar Államvasutak Rt. által, a Honvédelmi Minisztérium, a Belügyminisztérium és a Paksi Atomerőmű Rt. közreműködésével kidolgozott utasítás vonatkozik.

8. A nukleáris balesetek esetén adandó gyors értesítésről és segítségnyújtásról szóló egyezmények végrehajtásáról az OAH főigazgatója gondoskodik.

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 4. §-a. Hatályos 2012.01.01.

[2] Módosította a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 4. §-a. Hatályos 2012.01.01.

[3] Módosította a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 4. §-a. Hatályos 2012.01.01.

[4] Módosította a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 4. §-a. Hatályos 2012.01.01.

Tartalomjegyzék