Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

6/1989. (IV. 24.) KöHÉM-IpM együttes rendelet

a KGST-tagországok atomerőműveiből származó, kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállítása szabályzatának kihirdetéséről

Az atomenergiáról szóló 1980. évi I. törvény végrehajtására kiadott - az 54/1987. (X. 24.) MT rendelettel módosított - 12/1980. (IV. 5.) MT rendelet 25. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és az Országos Atomenergia Bizottság elnökével egyetértésben a következőket rendeljük:

1. § A KGST-tagországok atomerőműveiből származó, kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti szállításának szabályzatát és annak mellékletét (a továbbiakban: Szabályzat) e rendelettel kihirdetjük.

2. § A Szabályzatot:

a) a Magyarország területén feladott, illetőleg

b) a más KGST-tagországban feladott és Magyarország területére érkező vagy azon átfuvarozott,

atomerőműből származó, kiégett nukleáris üzemanyag szállítása (fuvarozása) esetén kell alkalmazni.

3. § Ez a rendelet 1989. április 1-jén lép hatályba; egyidejűleg a KGST-tagországok atomerőműveiből származó, kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos vasúti fuvarozásáról szóló szabályzat közzétételéről rendelkező 7/1978. (Közl. Ért. 7.) KPM-NIM együttes utasítás hatályát veszti.

Melléklet a 6/1989 (IV. 24.) KöHÉM-IpM rendelethez

A KGST-tagországok atomerőműveiből származó, kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának szabályzata

I. RÉSZ: VASÚTI SZÁLLÍTÁS

(A Szabályzatot a KGST Végrehajtó Bizottsága 124. ülésén, 1987. október 14-én hagyta jóvá)

1. Általános rendelkezések

1.1. A Szabályzat az atomerőművi kiégett üzemanyag vasúti szállítására (beleértve a berakást, kirakást, az útközbeni őrzést, baleseti helyzeteket) vonatkozó azon alapvető rendelkezéseket határozza meg, amelyek a KGST-tagországok között a szállítás előkészítésére, szervezésére és bármely más, a szállítással összefüggő műveletre vonatkoznak.

1.2. A KGST-tagországok atomreaktoraiból származó kiégett nukleáris üzemanyagnak kiégett fűtőelemkötegek (orosz nyelvű rövidítéssel "TVSZ") formájában történő vasúti szállítása a Szabályzatnak, és a KGST-tagországok illetékes hatóságai által egyeztetett, a KGST-tagországok megfelelő típusú atomerőműveinek aktív zónájában kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételeknek (a továbbiakban: "a kiégett fűtőelemkötegek műszaki feltételei"), valamint a Szabályzat részes országai által elfogadott, az e területen hatályban levő nemzetközi dokumentumoknak megfelelően történik.

1.3. A kiégett fűtőelemkötegek szállításának előkészítésekor, szervezésekor és szállításakor a sugár és nukleáris biztonság garantálásának érdekében a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség "Radioaktív anyagok biztonságos szállítására vonatkozó szabályzat"-ának 1985. évi kiadását (a továbbiakban: NAÜ Szabályzat) kell alkalmazni.

1.4. A nukleáris anyagnak egyik országból a másik országba történő átadása során az atomerőmű telephely-országa és az újrafeldolgozó üzem telephely-országa biztosítja a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló Szerződés követelményeinek és/vagy azon követelményeknek teljesítését, amelyek az országoknak a NAÜ-vel kötött biztosítéki egyezményeiből következnek.

1.5. Ha a Szabályzat másként nem rendelkezik, a kiégett fűtőelemkötegek szállításánál a Nemzetközi Vasúti Árufuvarozásról szóló Megállapodás (SZMGSZ), a személy- és áruszállításra vonatkozó Nemzetközi Vagonhasználati Szabályzat (PPV), valamint a Nukleáris Anyagok Fizikai Védelméről szóló NAÜ Egyezmény rendelkezéseit kell alkalmazni.

1.6. A kiégett fűtőelemkötegek szállítása során figyelembe kell venni a rakomány olyan veszélyes tulajdonságait, mint a kritikusság fellépésének lehetősége, nagy radioaktivitás, toxikusság, robbanás- és tűzveszély, korrózió előidézésének képessége, s mindezek kapcsán megfelelő intézkedéseket kell tenni a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésére.

1.7. Ha a kiégett fűtőelemkötegek szállításánál a biztonságnak a Szabályzatban rögzített valamennyi követelménye nem teljesíthető, a szállítást csak a szállításban részt vevő összes ország (amelyeken keresztül vagy amelyek területén a szállítás történik) illetékes hatóságai által egyeztetett speciális feltételek megtartásával szabad végrehajtani.

Az ilyen szállítások esetén a biztonságnak legalább olyan szintjét kell garantálni, mint amilyet a Szabályzat követelményeinek megtartása jelent.

1.8. A Szabályzatban:

1.8.1. Az atomreaktor kiégett fűtőelemkötege az atomreaktorban már elhasználódott fűtőelemköteget jelenti, amelynek az ottani további felhasználása kizárt.

1.8.2. A szállítási csomagolási egység (szállító konténer) a kiégett fűtőelemkötegek elhelyezésére szolgáló csomagolási egységet jelenti, amely a szállítás biztonságát a Szabályzatnak megfelelően biztosítja.

1.8.3. A konténerkocsi olyan speciális vasúti kocsit jelent, amely a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó szállítási csomagolási egységek befogadására szolgál, és garantálja a szállítás biztonsági követelményeinek teljesítését.

1.8.4. A kísérőkocsi olyan vasúti kocsit jelent, amely a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó konténerkocsik ellenőrzésére és kiszolgálására szolgáló rendszerek, valamint a kísérő- és őrzőszemélyzet elhelyezésére szolgál.

1.8.5. A védőkocsi bármely olyan üres vagy veszélytelen teherrel megrakott kocsit jelent, amelyet a speciális szerelvényhez az annak összeállítására vonatkozó szabályok szerint kiegészítőleg csatolnak a konténerkocsikon és kísérőkocsikon túl.

1.8.6. A vasúti baleset olyan balesetet jelent, amely a vasúti szállítóeszközök vagy a vasúti pálya műszaki hibájával összefüggésben a speciális szerelvény megállítását eredményezheti, de már nem jár a kiégett fűtőelemkötegek szállítókonténereinek károsodásával.

1.8.7. A sugárbaleset olyan balesetet jelent, amely a kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó szállító konténerekből radioaktív anyagnak a környezetbe történő, a NAÜ Szabályzat szerinti A2Ż10-6/h értéket meghaladó kilépésével jár, illetve meghaladja a Szabályzat 2.13. pontjában feltüntetett sugárzási dózisegyenérték teljesítmény szintjét.

1.8.8. Az illetékes hatóságok a Szabályzat mellékletében felsorolt azon nemzeti szerveket jelentik, amelyeket az illető ország a Szabályzattal összefüggő valamely célból ilyen minőségben felhatalmazott vagy elismert.

1.8.9. A kiégett fűtőelemkötegeket tartalmazó szállítási csomagolási egység (szállító konténer) engedélyezési bizonyítványa az ország (országok) illetékes hatósága által kiállított dokumentum, amely igazolja, hogy a csomagolási egység megfelel a NAÜ Szabályzatban foglalt követelményeknek.

2. A szállítással szembeni követelmények a szállítás feltételei

2.1. Az újrafeldolgozó üzembe elindítandó kiégett fűtőelemkötegeknek meg kell felelniük a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételeknek és az azon szállítási csomagolási egységekre érvényes engedélyezési bizonyítványok előírásainak, amelyekben ezeket a kötegeket szállítják.

Az atomerőmű telephely-országának biztosítania kell a kiégett fűtőelemkötegekkel végzendő összes szállítástechnológiai művelet elvégzését és a fűtőelemkötegek műszaki és fizikai állapotának ellenőrzését egészen azoknak az újrafeldolgozó üzem telephely-országába történő elindításáig a kiégett fűtőelemkötegekre érvényes műszaki feltételek követelményeinek megfelelően.

2.2. Az olyan csomagolások és szállítási csomagolási egységek konstrukcióinak, amelyekben a kiégett fűtőelemkötegeket az újrafeldolgozó üzem telephely-országába szállítják, ki kell elégíteniük a NAÜ Szabályzatnak a mechanikai és hőállékonyságra, a hermetikusságra, a sugár- és nukleáris biztonságra vonatkozó követelményeit. Azt, hogy a szállítási csomagolási egység megfelel a fenti követelményeknek, az engedélyezési bizonyítvány tanúsítja.

2.3. A kiégett fűtőelemkötegeket a Szabályzatnak megfelelően konténerkocsikból álló speciális szerelvényekkel szállítják az újrafeldolgozó üzem telephely-országába közvetlen, átrakás nélküli vasúti összeköttetéssel.

A szállítás egyetlen fuvarlevéllel (teljes rakomány) a "kizárólagos felhasználás" feltételei mellett történik olyan módon, ahogyan azt a NAÜ Szabályzat előírja.

2.4. A kiégett fűtőelemkötegek szállítására szolgáló speciális szerelvényt konténerkocsikból, kísérőkocsikból és védőkocsikból állítják össze.

2.5. A speciális szerelvényt alkotó konténerkocsik számát a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételek határozzák meg.

A konténerkocsik és a kísérőkocsik elhelyezése a speciális szerelvényen belül az ilyen kocsikra vonatkozó üzemeltetési szabályzat előírásai szerint történik.

2.6. A védőkocsit a szállításban részt vevő egyes országok vasútjai bocsátják rendelkezésre addig, amíg a speciális szerelvény országuk területén halad.

A védőkocsiknak a speciális szerelvényen belüli elhelyezkedését a kiégett fűtőelemkötegek szállításában részt vevő ország belső vasúti szabályai határozzák meg.

Ha kölcsönös megállapodás alapján a védőkocsik két vagy több ország területén is áthaladnak, akkor ki kell elégíteniük a PPV-ben rögzített műszaki követelményeket.

2.7. A konténerkocsiknak, a kísérőkocsiknak és a védőkocsiknak meg kell felelniük a PPV-ben rögzített műszaki követelményeknek, amelyek mind az 1435 mm, mind pedig az 1520 mm nyomtávú kocsikra érvényesek.

A fentiekben említett kocsiknak a Szabályzatban részes országok közötti forgalma az ország vasútjainak tulajdonát nem képező kocsikra vonatkozó PPV no. 14. 2. p. feltételei alapján történik.

A szállítási csomagolási egységeknek meg kell felelniük a gyártó üzem által megadott műszaki rajzoknak és műszaki feltételeknek, jelölésüknek meg kell egyezniük a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó üzemi feltételek követelményeinek, amelyek közé tartozik a konténer állandó számjele és megjelölése, a sugárveszély jele, a csomagolásnak az illetékes hatóság jóváhagyását igazoló jele, valamint a csomagolási kategóriát feltüntető cserélhető jelzések.

2.8. A konténerkocsik és kísérőkocsik kifogástalan műszaki állapotát, valamint speciális berendezéseik üzemképességét a műszaki üzemeltetési szabályok megtartásával az az ország biztosítja, amelynek tulajdonában azok vannak.

2.9. A kiégett fűtőelemkötegek elszállítását megelőzően ki kell állítani a NAÜ Szabályzatnak megfelelő szállítási engedélyt. A szállítási engedélyt a kiégett fűtőelemkötegek szállítási csomagolási egységére vonatkozó engedélyezési bizonyítvánnyal együtt is ki lehet állítani.

2.10. A kiégett fűtőelemkötegeket szállító speciális szerelvény, valamint az üres szállítókonténerekkel rakott szerelvény elindítását is előzetesen egyeztetni kell azon országok illetékes hatóságai között, amelyek részt vesznek a kiégett fűtőelemkötegek szállításában; ennek rendjét az SZMGSZ 5. cikkének rendelkezései határozzák meg.

2.11. A kiégett fűtőelemkötegeknek szállítókonténerekbe, majd ezeknek konténerkocsikba történő berakása, a kiégett fűtőelemkötegek feladójának erőforrásaival és eszközeivel történik olyan technológia szerint, amelyet az atomerőmű szállítási-technológiai terve és a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételek követelményei határoznak meg, a konténerkocsik üzemeltetési előírásaival összhangban.

Ha az atomerőmű területén nincs iparvágány, az atomerőmű tulajdonos-országa biztosítja a szállítókonténereknek a vasútról más szállítóeszközökre (gépkocsira, vízijárműre) való átrakását, a szállítókonténereknek az atomerőmű rakodóterébe történő szállítását, majd a berakott konténereknek az átrakóhelyre való eljuttatását és azoknak a konténerkocsikba való berakodását a kiégett fűtőelemkötegek más szállítóeszközökkel történő szállítására vonatkozó szabályzatoknak és/vagy a kiégett fűtőelemkötegeknek vízi úton vagy gépkocsival történő szállítására előírt olyan speciális műszaki feltételeknek megfelelően, amelyeket a szállításban részt vevő országok érdekelt szervezetei egyeztettek.

A szállítókonténereknek a vasúti szállítóeszközökről való átrakására szolgáló berendezést és az átrakás technológiáját egyeztetni kell a szállítási csomagolási egységek tulajdonos-országának illetékes hatóságaival.

2.12. Az atomerőművi kiégett fűtőelemkötegeket szállító speciális kocsikból álló szerelvénynek az atomerőműből, illetve a kiürített kocsikból álló szerelvénynek az újrafeldolgozó üzemből történő elindítása előtt ezeket a szerelvényeket sugárvédelmi ellenőrzésnek kell alávetni mind a sugárszint, mind a felületi radioaktív szennyezettség megállapítása céljából.

2.13. A sugárzás dózisegyenérték teljesítménye a konténerkocsi külső felületének bármely pontján, és a kiégett fűtőelemeket tartalmazó szállítási csomagolási egység külső felületén mérve nem lehet több 2 mSv/h (200 mrem/h) értéknél, valamint a konténerkocsi oldalsó és homlokzati felületeinek legkiemelkedőbb pontjain átmenő függőleges síktól számított 2 m távolságban, bármely ponton mérve, 0,1 mSv/h (10 mrem/h) értéknél.

2.14. Indításkor a konténerkocsi belső felületén, a szállítókonténer külső felületén, a konténerkocsi belső berendezéseinek felületén mind megrakott, mind kiürített állapotban a nem tapadó radioaktív szennyezettség nem haladhatja meg a következő értéket:

béta- és gamma-sugárzókra - 4,0 Bq/cm2(10-4mCi/cm2)

alfa-sugárzókra - 0,4 Bq/cm2(10-5mCi/cm2)

A megrakott vagy kiürített konténerkocsik külső felülete nem tapadó radioaktív szennyezettségének olyan alacsony mértékűnek kell lennie, amilyen gyakorlatilg elérhető, de nem haladhatja meg a következő értékeket:

béta- és gamma-sugárzókra - 0,4 Bq/cm2(10-5mCi/cm2)

alfa-sugárzókra - 0,04 Bq/cm2(10-6mCi/cm2)

A fenti értékek a felület bármely 300 cm2-es részéről származó minta átlagolt értékeként engedhetők meg.

2.15. A speciális szerelvényhez tartozó kísérőkocsi és védőkocsi nem lehet radioaktívan szennyezett.

2.16. A kiégett fűtőelemkötegekkel megrakott szállítókonténereket az atomerőmű képviselőjének, az Újrafeldolgozó üzem telephely-országa képviselőjének és szükség esetén a NAÜ képviselőjének ólomzárral kell ellátnia.

2.17. Az atomerőműből a kiégett fűtőelemkötegekkel megrakott speciális szerelvény indítása előtt és az újrafeldolgozó üzemből az üres szerelvény indítása előtt az SZMGSZ-nek megfelelő fuvarozási okmányokat kell kiállítani.

2.18. A kiégett fűtőelemkötegekkel megrakott speciális szerelvényeknek az atomerőmű tulajdonos-országtól az újrafeldolgozó üzem tulajdonos-országa részére történő átadása, csakúgy, mint az üres szerelvény átadása, az újrafeldolgozó üzem országának területén található átadási ponton történik.

2.19. Az üres, valamint a berakott szerelvény átadási pontján az újrafeldolgozó üzem országának és az atomerőmű országának képviselői jegyzőkönyvet vesznek föl a szállítási eszközök átadásáról, amelyekhez mellékelni kell azokat az iratokat (bizonylatokat, jegyzőkönyveket, okmányokat), amelyeket a kiégett fűtőelemkötegekre vonatkozó műszaki feltételekkel összhangban állítottak ki.

Az üres vagy a megrakott szerelvénynek a szállításban részt vevő egyik ország vasútja által a másik ország vasútjának történő átadásakor az SZMGSZ szerinti átadási szállítási dokumentumok szerinti műveleteket kell elvégezni.

2.20. A kiégett fűtőelemkötegek szállítása azon országok illetékes hatóságainak állandó ellenőrzésével történik, amelyeknek területén a szállítást végzik.

3. A szállításokról történő értesítés rendje

3.1. A speciális üres vagy megrakott szerelvényt indító ország illetékes hatóságai a szerelvénynek az útvonalába eső első határállomáson történő átadását legalább 15 nappal megelőzően táviratilag értesítik a speciális szerelvény célországának, valamint a tranzitországnak az illetékes hatóságait a szerelvény indításáról, és megnevezik útvonalának a határokra eső állomásait, valamint közlik a szerelvény hataárállomásra érkezésének időpontját.

3.2. A speciális szerelvény menetrendjétől való eltérés esetén azon ország illetékes hatóságának képviselője, amelynek területén a menetrend megváltozása történt, azonnal értesíti a szállításban részt vevő országok illetékes hatóságait a szerelvény határállomásra érkezésének időpontjában bekövetkezett változásról.

3.3. A feladó ország illetékes hatóságai csak azután indítják el a berakott speciális szerelvényt, amikor a tranzitország és a fogadó ország illetékes hatóságai ezzel egyetértettek.

4. Kíséret és őrzés

4.1. A speciális szerelvény kíséretét az annak különleges berendezéseit kiszolgáló műszaki személyzet, a vasút műszaki személyzete (vonatbrigád), valamint azon országok más szakemberei látják el, amelyek területén a szerelvény áthalad, összhangban ezen országok belső jogszabályaival.

4.2. A különleges berendezéseket kiszolgáló műszaki személyzetet az alábbiak biztosítják:

4.2.1. Az újrafeldolgozó üzem telephely-országa, ha a konténerkocsik és a kísérőkocsik ezen ország tulajdonában vannak. A műszaki személyzet a speciális szerelvényt egész útvonalán kíséri.

4.2.2. Az atomerőmű telephely-országa, ha a koténerkocsik és a kísérőkocsik ezen ország tulajdonában vannak.

A műszaki személyzet a speciális szerelvényt az újrafeldolgozó üzem telephely-országának területéig kíséri. A speciális szerelvénynek az újrafeldolgozó üzem telephely-országa területén történő haladásakor a műszaki személyzetet ez az ország biztosítja.

4.3. A speciális szerelvénynek az újrafeldolgozó üzem telephely-országán kívül történő haladásakor a műszaki személyzet irányítását az atomerőmű telephely-országának képviselője látja el, aki felelős a speciális szerelvény kíséretéért és a szállítás biztonságos feltételeinek szavatolásáért.

4.4. A speciális szerelvény különleges berendezéseinek kiszolgálását biztosító műszaki személyzetre annak az országnak a vasúti szabályzatai vonatkoznak, amelynek területén a szerelvény halad.

A speciális szerelvény különleges berendezéseinek kiszolgálását biztosító műszaki személyzet köteles ismerni és megtartni a tűzvédelmi szabályokat és a tűzoltási módszereket, a balesetek következményeinek felszámolásához szükséges intézkedéseket, valamint az elsősegélynyújtás módszereit.

4.5. A speciális szerelvény kíséretéért felelős személyt különleges oktatásban kell részesíteni, képesnek kell lennie a sugárvédelmi és a radiometriai műszerek használatára és a szükséges mérések azokkal történő elvégzésére, valamint a szállítás során esetleg kialakuló sugárzási helyzet helyes értékelésére.

4.6. A speciális szerelvény kíséretére rendelt vasúti műszaki személyzetet (vonatbrigádot) az az ország bocsátja rendelkezésre, amelynek területén a szerelvény halad. A vonatbrigád létszámát és feladatait, valamint egyéni védőeszközökkel történő ellátását az adott ország vasútjának belső szabályai határozzák meg.

4.7. A speciális szerelvény őrzését az az ország biztosítja - összhangban a belső szabályokkal -, amelynek területén az halad. A kiégett fűtőelemkötegek szállítása során a fizikai védelemnek legalább olyan szintjét kell biztosítani, mint amilyet a Nukleáris Anyagok Fizikai Védelméről szóló NAÜ Egyezmény előír.

5. Vámkezelés

5.1. Az ólomzárral lezárt szállítókonténerek mentesülnek a vámvizsgálat alól.

5.2. A szállítókonténerek tartalmának meglétét az ólomzárak sértetlenségének ellenőrzésével állapítják meg, amelyeknek meg kell felelniük a kísérő dokumentumokban (a szállítókonténerek ólomzárral való lezárásáról szóló jegyzőkönyvben) feltüntetett mintáknak.

6. Az esetleges balesetek megelőzésére és következményeinek felszámolására irányuló szervezési-műszaki intézkedések

6.1. A kiégett fűtőelemkötegek szállítását megelőzően a szállításban részt vevő országok illetékes szervei tervet dolgoznak ki és hagynak jóvá az esetleges sugárbalesetek megelőzésére és következményeinek felszámolására országuk területén.

6.2. Sugárbaleset esetén a speciális szerelvény műszaki kiszolgáló személyzetének vezetője azonnal értesíti a vonatbrigád vezetőjét (vagy a szerelvény mozdonyvezetőjét) abból a célból, hogy ezt az értesítést azonnal továbbítsák az egyes országokban meghatározott rend szerint azon ország illetékes hatóságának, amelynek területén a baleset történt.

6.3. A speciális szerelvénynek saját műszaki hibája vagy a vasúti pálya meghibásodása miatt történő vasúti balesete esetén a vonatbrigád vezetője (vagy a szerelvény mozdonyvezetője) azonnal értesítést küld azon ország vasútja vezetőjének, amelynek területén a baleset történt.

6.4. A sugárbaleset következményeinek felszámolására az atomerőmű telephely-országa, az újrafeldolgozó üzem telephely-országa és a tranzitország baleseti brigádokat hoz létre, amelyek fel vannak szerelve a szükséges eszközökkel és műszerekkel.

6.5. A (sugár- és vasúti) baleset következményeinek felszámolása azon ország erőforrásaival és eszközeivel történik, amelynek területén a baleset történt. Szükség esetén ezen ország illetékes hatósága kapcsolatba lép a rendeltetési ország és/vagy a feladó ország illetékes hatóságaival, és ezen országokból igényli a szükséges erőforrásokat és eszközöket.

6.6. A speciális szerelvény kísérő személyzetét ki kell képezni és utasításokkal ellátni az esetleges balesetekre, és a kiégett fűtőelemkötegek minden szállítását megelőzően megfelelő előkészítésben és ismételt eligazításban kell részesíteni. A speciális szerelvényt kísérő személyzet részére személyi védőfelszerelést, sugárvédelmi ellenőrző műszereket, orvosi mentőfelszerelést, a legszükségesebb tűzoltó felszerelést kell biztosítani, valamint baleseti tartalékként egyéni védőfelszerelést a szállítóeszközöknek a kísérő személyzet által megkezdendő dekontaminálásához (sugármentesítéséhez), továbbá az esetleges baleseti helyszín elkerítésére szolgáló és figyelmeztető (veszélyjelző) eszközöket.

6.7. A speciális szerelvénynek a sugárbalesetet követő továbbhaladásáról annak az országnak az illetékes szerve dönt, amelynek területén a baleset történt.

6.8. Az olyan kérdések eldöntésére, amelyek a sugárbalesettel kapcsolatban merültek fel, a szállításban részt vevő országok a Szabályzattal összhangban megegyezés szerint két- vagy többoldalú, esetleg kormányközi bizottságokat hoznak létre. Ezen bizottságok rendelkezésére bocsátják azokat a dokumentumokat, amelyek a sugárbaleset következményeinek felszámolására irányuló, ténylegesen elvégzett munkákat rögzítik, ezen belül a sugárzási helyzetről készült kartogrammokat, a helyszín, a szállítási eszközök és emberek sugárellenőrzéséről felvett adatlapokat, a meteorológiai viszonyok adatait.

Ennek során a sugárbaleset esetén keletkezett kár megtérítésével összefüggő kérdéseket a "KGST-tagországok atomerőműveiből származó kiégett nukleáris üzemanyagok nemzetközi szállítása során sugárbalesettel okozott kárért viselt felelősségről szóló "Egyezmény" szerint kell megoldani.

Abban az esetben, ha a sugárbaleset a kiégett fűtőelemkötegek olyan, a Szabályzatban részes országok közötti szállításakor történt, amelyek közül legalább egy nem részes országa a fenti Egyezménynek, a sugárbalesettel összefüggő kár megtérítésével kapcsolatos kérdéseket az ilyen szállításban részt vevő országok két- vagy többoldalú egyezmények alapján oldják meg.

MELLÉKLET a KGST-tagországok atomerőműveiből származó, kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának szabályzatához.

(I. RÉSZ: VASÚTI SZÁLLÍTÁS)

A kiégett nukleáris üzemanyag szállításával kapcsolatos kérdésekben az egyes országokban illetékes szervek címlistája

BULGÁRIA

1. A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának kérdéseiben: Az Atomenergia békés felhasználásával foglalkozó Bizottság - Szófia, Csapajev u. 55., telefon: 720217;

telex: 22348

2. A szállítással kapcsolatos kérdések egyeztetése: Közlekedési Minisztérium, Szófia.

MAGYARORSZÁG

1. A kiégett üzemanyag szállításának nukleáris biztonságával kapcsolatos kérdésekben: Országos Atomenergia Bizottság 1374 Budapest, Pf. 565., telex: 22 4907 oab h.

2. A szállítás kérdéseinek egyeztetésével kapcsolatban: Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium, 1400 Budapest, Pf. 87., 1077 Budapest, Dob u. 75/81. telex: 22 5729 kpm h.

NDK

1. A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának kérdéseiben: Az Atom- és Sugárbiztonsági Állami Felügyelet, 1157 Berlin, Karlshorst, Waldowallee, 117., telefon: 5020, telex: 112632.

2. A szállítással kapcsolatos kérdések egyeztetése: NDK Közlekedési Minisztériuma, 1080 Berlin, Vosstrasse 33.

LENGYELORSZÁG

1. A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának kérdéseiben: Állami Atomenergia Ügynökség 00-921. Warsava, ul. Krusa 36. telefon: 289439, telex: 816915.

2. A szállítással kapcsolatos kérdések egyeztetése: LNK Közlekedési Minisztériuma, 00-613. Warsava, ul. Halubinskogo 4/6; telefon: 244591; Telex: 8138.

ROMÁNIA

1. A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának kérdéseiben: Állami Atomenergiai Bizottság, Bukarest-Magurele., Pf. MG-6, telefon: 807040, telex: 11397 FIOMR.

2. A szállítással kapcsolatos kérdések egyeztetése: Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium, bul. Dinicu-Golescu 38., 7713 Bukarest, telex: 10245.

SZOVJETUNIÓ

1. A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának nukleáris biztonsági kérdéseiben: az Atomenergia felhasználásával foglalkozó állami bizottság, SZU, 109180, Moszkva, Zs-180, Sztaromonyetnij per. 26.

2. A szállítással kapcsolatos kérdések egyeztetésében: Közlekedésügyi Minisztérium, Moszkva, ul. Novobaszmannaja 2.

CSEH-SZLOVÁKIA

1. A kiégett nukleáris üzemanyag biztonságos szállításának nukleáris biztonsági kérdéseiben: Csehszlovák Atomenergia Bizottság, 12029 Prága 2., Szlezska, 9., telex: 123365.

2. A szállítással kapcsolatos kérdések egyeztetésében: Szövetségi Közlekedésügyi Minisztérium, 11005, Prága 1., na Przsikope 33., telex: 121096.

Megjegyzés: az illetékes szervek nevében és címében történt változásokról az érintett országok a KGST Titkárságon keresztül értesítik egymást.

Tartalomjegyzék