Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

29/1997. (IX. 16.) MKM rendelet

a tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § E rendelet melléklete a tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

2. § E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Melléklet a 29/1997. (IX. 16.) MKM rendelethez

A tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik alkalmasak és képesek a tehetségfejlesztés speciális feladatainak az ellátására egyrészt a közoktatásban (iskolákban, kollégiumokban), másrészt különböző speciális (nevelési, pályaválasztási tanácsadó, családsegítő, közművelődési) intézményekben. Cél, hogy a képzés eredményeként a tehetségfejlesztő pedagógusok olyan ismeretek, módszerek, eszközök birtokába jussanak, amelyekkel biztosabb alapokon tudják azonosítani, kiválasztani a tehetséges gyerekeket, a fejlesztés során számukra felvetődő speciális problémák megoldásához szakszerű segítséget, tanácsot tudnak nyújtani, illetve az alapképzési szakjukhoz kapcsolódó műveltségi területekhez, tantárgyakhoz kapcsolódóan hatékonyabbá tudják tenni a tehetségfejlesztő munkát a tanórán, valamint differenciált fejlesztést tudnak végezni a tehetséges gyerekek vagy csoportjaik körében a szakköri fakultációs és egyéb speciális foglalkozásokon.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése

Tehetségfejlesztési szakértő.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben egyetemi vagy főiskolai szintű végzettéggel és pedagógus (óvodapedagógus, tanító, tanár, szakoktató, szociálpedagógus, pedagógiai, gyógypedagógiai szakon szerzett) szakképzettséggel lehet részt venni.

4. Képzési idő

4 félév, összesen 600 óra.

A képzési idő magában foglalja a kötelező, a kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

5.1. Elméleti alapozó képzés

A tehetségfejlesztéssel összefüggő, elméleti megalapozást szolgáló területek: pszichológia, pedagógia, a tehetségkutatás és -gondozás története, a tehetség definíciói, fajtái, a tehetség komponensei, tehetség és társadalom, tehetség és szocio-emocionális fejlődés, kreativitás és pedagógiai implikációi.

Az elméleti alapozó képzés a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 20%-át alkotja.

5.2. A tehetségfejlesztés metodikájának elmélete és gyakorlata

Tehetségdiagnosztika, tehetségfejlesztő programok, gazdagító programok metodikája, alulteljesítés, tanulási zavarok, a tanulmányi teljesítmények optimalizálásának lehetőségei, tanácsadás, egyéni fejlesztés.

A metodikai elméleti és gyakorlati képzés egyéni és csoportos formában, elméleti és gyakorlati órán, illetve a tehetséggondozás különböző területein és helyszínein, szupervízió mellett folyó terepmunka során valósul meg.

E képzési terület a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 50%-át alkotja, mintegy harmadában elméleti, kétharmadában gyakorlati órákból vagy tréningekből áll, amelyből a külső szakmai gyakorlat a teljes képzési időnek legalább 25%-át alkotja.

5.3. Kötelezően választandó területek

A tehetségfejlesztés speciális lehetőségei: a szociálpedagógia, az iskolai mentálhigiéné, a szervezetfejlesztés, illetve az oktatásfejlesztés területén.

E terület a tanórákban kifejezett képzési idő legfeljebb 20%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgák - beszámolók, kollokviumok, szigorlatok - letételéből, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, a szakdolgozat előkészítéséből, valamint a záróvizsgából tevődik össze.

A gyakorlati minősítés háromfokozatú: kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.

6.1. Szigorlat

A tehetségfejlesztés pszichológiai és pedagógiai alapjai, valamint erre épülően a fejlesztő programok felhasználása tárgyakból két komplex szigorlat letétele kötelező.

6.2. Szakdolgozat

A tehetségfejlesztés tárgykörében készített elméleti vagy empirikus jellegű dolgozattal a hallgatónak tanúsítania kell, hogy tanulmányaira alapozva, a szakirodalom feldolgozásával és empirikus tapasztalatok vagy vizsgálatok alapján képes fejlesztési javaslatok megfogalmazására, illetve az elsajátított ismeretanyag önálló gyakorlati alkalmazására.

6.3. Záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

- Az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, beleértve a gyakorlatok elvégzését tanúsító, háromfokozatú minősítéssel ellátott dokumentumokat is.

- Bírálók által elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei

- Komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a megszerzett ismeretek integrált alkalmazására.

- Szakdolgozat megvédése.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szigorlatok érdemjegyeinek az átlagából, a szakdolgozat és védése alapján adott érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított átlag egész számra kerekített érdemjegye.

Tartalomjegyzék