29/1997. (IX. 16.) MKM rendelet

a tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § E rendelet melléklete a tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

2. § E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Melléklet a 29/1997. (IX. 16.) MKM rendelethez

A tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik alkalmasak és képesek a tehetségfejlesztés speciális feladatainak az ellátására egyrészt a közoktatásban (iskolákban, kollégiumokban), másrészt különböző speciális (nevelési, pályaválasztási tanácsadó, családsegítő, közművelődési) intézményekben. Cél, hogy a képzés eredményeként a tehetségfejlesztő pedagógusok olyan ismeretek, módszerek, eszközök birtokába jussanak, amelyekkel biztosabb alapokon tudják azonosítani, kiválasztani a tehetséges gyerekeket, a fejlesztés során számukra felvetődő speciális problémák megoldásához szakszerű segítséget, tanácsot tudnak nyújtani, illetve az alapképzési szakjukhoz kapcsolódó műveltségi területekhez, tantárgyakhoz kapcsolódóan hatékonyabbá tudják tenni a tehetségfejlesztő munkát a tanórán, valamint differenciált fejlesztést tudnak végezni a tehetséges gyerekek vagy csoportjaik körében a szakköri fakultációs és egyéb speciális foglalkozásokon.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése

Tehetségfejlesztési szakértő.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben egyetemi vagy főiskolai szintű végzettéggel és pedagógus (óvodapedagógus, tanító, tanár, szakoktató, szociálpedagógus, pedagógiai, gyógypedagógiai szakon szerzett) szakképzettséggel lehet részt venni.

4. Képzési idő

4 félév, összesen 600 óra.

A képzési idő magában foglalja a kötelező, a kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

5.1. Elméleti alapozó képzés

A tehetségfejlesztéssel összefüggő, elméleti megalapozást szolgáló területek: pszichológia, pedagógia, a tehetségkutatás és -gondozás története, a tehetség definíciói, fajtái, a tehetség komponensei, tehetség és társadalom, tehetség és szocio-emocionális fejlődés, kreativitás és pedagógiai implikációi.

Az elméleti alapozó képzés a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 20%-át alkotja.

5.2. A tehetségfejlesztés metodikájának elmélete és gyakorlata

Tehetségdiagnosztika, tehetségfejlesztő programok, gazdagító programok metodikája, alulteljesítés, tanulási zavarok, a tanulmányi teljesítmények optimalizálásának lehetőségei, tanácsadás, egyéni fejlesztés.

A metodikai elméleti és gyakorlati képzés egyéni és csoportos formában, elméleti és gyakorlati órán, illetve a tehetséggondozás különböző területein és helyszínein, szupervízió mellett folyó terepmunka során valósul meg.

E képzési terület a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 50%-át alkotja, mintegy harmadában elméleti, kétharmadában gyakorlati órákból vagy tréningekből áll, amelyből a külső szakmai gyakorlat a teljes képzési időnek legalább 25%-át alkotja.

5.3. Kötelezően választandó területek

A tehetségfejlesztés speciális lehetőségei: a szociálpedagógia, az iskolai mentálhigiéné, a szervezetfejlesztés, illetve az oktatásfejlesztés területén.

E terület a tanórákban kifejezett képzési idő legfeljebb 20%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgák - beszámolók, kollokviumok, szigorlatok - letételéből, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, a szakdolgozat előkészítéséből, valamint a záróvizsgából tevődik össze.

A gyakorlati minősítés háromfokozatú: kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.

6.1. Szigorlat

A tehetségfejlesztés pszichológiai és pedagógiai alapjai, valamint erre épülően a fejlesztő programok felhasználása tárgyakból két komplex szigorlat letétele kötelező.

6.2. Szakdolgozat

A tehetségfejlesztés tárgykörében készített elméleti vagy empirikus jellegű dolgozattal a hallgatónak tanúsítania kell, hogy tanulmányaira alapozva, a szakirodalom feldolgozásával és empirikus tapasztalatok vagy vizsgálatok alapján képes fejlesztési javaslatok megfogalmazására, illetve az elsajátított ismeretanyag önálló gyakorlati alkalmazására.

6.3. Záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

- Az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, beleértve a gyakorlatok elvégzését tanúsító, háromfokozatú minősítéssel ellátott dokumentumokat is.

- Bírálók által elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei

- Komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a megszerzett ismeretek integrált alkalmazására.

- Szakdolgozat megvédése.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szigorlatok érdemjegyeinek az átlagából, a szakdolgozat és védése alapján adott érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított átlag egész számra kerekített érdemjegye.

Tartalomjegyzék