30/1997. (IX. 16.) MKM rendelet

a felsőoktatási diáktanácsadási szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § A felsőoktatási diáktanácsadási szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.

2. § A szakosító továbbképzésről szóló 7/1987. (VI. 29.) MM rendelet alapján, annak hatályon kívül helyezése előtt, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen megkezdett képzés befejezésével kiadott oklevelek szakképzettség tekintetében egyenértékűek az e rendeletben meghatározott képesítési követelmények szerinti szakirányú szakképzettséggel.

3. § E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Melléklet a 30/1997. (IX. 16.) MKM rendelethez

A felsőoktatási diáktanácsadási szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzés célja

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik alkalmasak és képesek a felsőoktatásban tanuló hallgatók körében - egyéni és csoportos formában - végzendő információs és mentálhigiénés tanácsadási feladatok ellátására. Ennek keretében:

- Segíteni tudják a hallgatók tájékozódását a felsőoktatás rendszerében, a képzés során és a befejezése után elérhető tanulási és munkavállalási lehetőségekben, beleértve a tájékoztatás fenti témákra vonatkozó nemzetközi információit is.

- Segítséget, tanácsot tudnak nyújtani a felsőoktatási intézményekbe való jelentkezéshez, beilleszkedéshez, a tanulmányi, tanulási, valamint a képzés időszakában jelentkező életvezetési, magánéleti, karriertervezési problémák megoldásához, ennek során képesek megítélni, mely problémák esetén szükséges más szakemberek (pszichológus, orvos, jogász, szociális munkás, munkavállalási tanácsadó stb.) bevonása, ezen lehetőségek igénybevételéhez megfelelő információkkal rendelkeznek.

- Képesek hozzájárulni a hallgatók pályafejlődéséhez, személyes lehetőségeik kibontatkoztatásához, a munka világába való belépéshez szükséges adaptációs stratégiák kialakításához.

- Személyes kompetenciájuk, képességeik és készségeik kifejlesztése révén alkalmasak és képesek mind a hallgatók körében mentálhigiénés segítő kapcsolat kialakítására és fenntartására, mind a munkájukhoz kapcsolódó területeken, a felsőoktatási és más különféle szervezeti rendszerekben lehetséges fejlesztési megoldások kezdeményezésére a hallgatóknak a felsőoktatás céljaihoz, speciális jellegzetességeihez való sikeres alkalmazáskodása érdekében.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése

Felsőoktatási diáktanácsadó.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben egyetemi vagy főiskolai szintű végzettséggel és humán jellegű (pedagógus, közgazdász, bölcsész, pszichológus, jogász, egészségügyi, szociális) szakképzettséggel lehet részt venni.

4. Képzési idő

4 félév, összesen 600 óra.

A képzési idő magában foglalja a kötelező, a kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, valamint a kötelező szakmai gyakorlatok és tréningek idejét.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

5.1. Elméleti képzés

a) A tanácsadással és a mentálhigiénével összefüggő, elméleti megalapozást szolgáló területek: pszichológia, pedagógiai, andragógia, szociológia, kultúrantropológia, szociálpolitika, felsőoktatáspolitika, foglalkoztatáspolitika, jog.

b) Speciális területek: életkori jellegzetességek és pszichológiai problémák ifjúkorban és fiatal felnőttkorban, krízisintervenció, életpálya-építési tanácsadás, a tanulmányi teljesítmények optimalizálásának lehetőségei, a felsőoktatás szervezeti, működésbeli, ügyviteli rendszerének, a képzés szerkezetének, szakosodási struktúrájának az ismerete.

Az elméleti képzés a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 30%-át alkotja.

5.2. Gyakorlati képzés

a) Önismeret fejlesztése és az erre épülő probléma-felismerési és problémakezelési készségek elsajátítása.

b) Az egyéni és csoportos tanácsadáshoz szükséges kapcsolatkezelési és segítő kapcsolati készségek elsajátítása.

A gyakorlati képzés egyéni és csoportos formában, a gyakorlati órán, illetve a diáktanácsadás különböző területein és helyszínein, szupervízió mellett folyó terepmunka során valósul meg.

A gyakorlati képzés a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább 50%-át alkotja.

5.3. Kötelezően választandó területek

Számítógéppel támogatott tanácsadás a felsőoktatásban, az addiktológiai tanácsadás speciális feladatai, a felsőoktatásban tanuló fiatal szülők problémái, a felsőoktatási léttel összefüggő beilleszkedési, életvezetési, szociális problémák kezelésének stratégiái, kapcsolati nehézségek kezelése, munkavállalással, pályakezdéssel, munkanélküliséggel összefüggő problémák kezelése stb.

E terület a tanórákban kifejezett képzési idő legfeljebb 20%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgák - beszámolók, kollokviumok, szigorlatok - letételéből, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, tréningeken való részvételből, a szakdolgozat elkészítéséből, valamint a záróvizsgából tevődik össze.

A gyakorlati minősítés háromfokozatú: kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.

6.1. Szigorlat

Az elméleti képzés az 5.1. a) pontban foglalt terület alapozó tárgyaiból, valamint erre épülően az 5.1. b) pontban foglalt speciális terület tárgyaiból kialakított két komplex szigorlat kötelező.

6.2. Szakdolgozat

A felsőoktatási diáktanácsadás tárgykörében készített dolgozattal a hallgatónak tanúsítania kell, hogy tanulmányaira alapozva, a szakirodalom feldolgozásával és empirikus tapasztalatok vagy vizsgálatok alapján képes fejlesztési javaslatok megfogalmazására, illetve az elsajátított ismeretanyag önálló gyakorlati alkalmazására.

6.3. Záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

- Az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, beleértve a gyakorlatok elvégzését tanúsító, háromfokozatú minősítéssel ellátott dokumentumokat is.

- Bírálók által elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei

- Komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a megszerzett ismeretek integrált alkalmazására.

- Szakdolgozat megvédése.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A záróvizsga eredményét a szigorlatok érdemjegyeinek az átlagából, a szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből kialakított átlag alapján háromfokozatú minősítés adja: kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.

Tartalomjegyzék